і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
До визначення переможців залишилось:
3
Дня
3
Години
16
Хвилин
30
Секунд
Поспішайте взяти участь в акції «Методичний тиждень».
Головний приз 500грн + безкоштовний вебінар.
Взяти участь

Факультативні заняття, як засіб розвитку творчих здібностей учнів

Курс:«Інтернет-ресурси для опитування і тестування»
Левченко Ірина Михайлівна
24 години
1200 грн
360 грн
Свідоцтво про публікацію матеріала №UC111962
За публікацію цієї методичної розробки Якименко Лариса Дем'янівна отримав(ла) свідоцтво №UC111962
Завантажте Ваші авторські методичні розробки на сайт та миттєво отримайте персональне свідоцтво про публікацію від ЗМІ «Всеосвіта»
Бібліотека
матеріалів
Отримати код

Факультативи
Факультативні заняття, як засіб розвитку творчих здібностей учнів
Сучасні факультативи - особлива організаційна форма навчально-виховної роботи, яка відрізняється і від уроку, і від позакласної роботи. У той же час підкреслюється, що факультативи мають багато спільного з уроками і додатковими заняттями. Як і уроки, факультативні заняття проводяться за затвердженими програмами і планами, ведеться журнал занять, заняття йдуть за розкладом, на цих заняттях застосовують спільні з уроком методи навчання і форми організації самостійної пізнавальної діяльності учнів. Схожість з предметними гуртками полягає в тому, що факультатив, як і гурток, об'єднує групу учнів на основі загальних інтересів, добровільності вибору цієї форми навчання. На факультативних заняттях застосовуються деякі форми і методи, характерні для позакласних занять. Проте викладач повинен пам'ятати, що факультативи не замінюють позакласну роботу з предмета. Будучи самостійною частиною навчально-виховної роботи, факультативи можуть доповнюватися позакласними (гурткові) заняттями, на яких учні в ще більшому ступені поглиблюють і розширюють свої знання та вміння.
Працюючи з відносно невеликим числом 10-15 зацікавлених учнів, викладач в більшій мірі, ніж на уроці, може здійснювати диференційований підхід, підбирати завдання залежно від схильностей та особливостей учнів.
Факультативні заняття передбачають високий рівень творчих здібностей учнів. Тут ширше, ніж на уроках, може бути застосований дослідний метод, який сучасна дидактика розглядає як виховний в системі методів. Дослідницький характер роботи залежить не тільки від формулювання завдання, скільки від підходу учня до роботи: він спирається на відомості, здобуті наукою, користується деякими прийомами наукового аналізу, щоб вирішувати нові для нього і його товаришів завдання.
Робота учнів факультативних занять оцінюється дещо по-іншому, ніж на уроках: десятибальна бальна система не застосовується, але визнання підготовленого доповіді або повідомлення гідними того, щоб повторити їх у більш широкої аудиторії, наприклад, на уроці.
У відомому сенсі факультативні заняття займають проміжне положення між основними уроками в класі і різноманітної позакласної роботою з предметів. На відміну від позакласної роботи факультативи мають строго освітню спрямованість, передбачають систему знань, визначених навчальною програмою, і т.д. Разом з тим на факультативах використовуються деякі форми позакласної роботи - елементи гри та змагання, прийоми цікавості, вікторини, виставки, інша, більш вільна, порівняно з уроком, обстановка занять.
До основних, найбільш специфічним формам навчального процесу на факультативних заняттях відносяться бесіди, лекції, практичні заняття та семінари. При цьому мається на увазі, що на факультативних заняттях застосовуються, в основному, ті ж методи навчання, що і в класній роботі при вивченні основних предметів. Різноманіття методів і форм навчальної роботи - необхідна якість, другий (поряд зі змістом навчання) джерело розвитку пізнавальних інтересів учнів.
Бесіда вимагає для свого проведення значного навчального часу, а при порівняно невеликій складі факультативної групи (10-15 осіб) відкривається можливість участі в бесіді переважної більшості учнів і створюється обстановка більшою, ніж у класі, безпосередності спілкування викладача та учнів. Бесіда на факультативних заняттях має універсальний характер, вона фрагментарно включається в лекцію, стає різновидом практичних і семінарських занять. Застосування в процесі бесіди евристичного методу, проблемних завдань, організація пошукової діяльності учнів підвищує творчі здібності учнів і ефективність навчання.
Лекція викладача служить введенням і висновком до теми, містить в собі новий, переважно узагальнюючий матеріал, в ній висвітлюються основні теоретичні та методологічні проблеми, викладаються основи системи знань з відповідної теми. Сприйняття лекції вимагає від учнів стійкого довільної уваги; готовність і вміння слухати і конспектувати серйозну лекцію.
Практичні заняття мають, як правило, тренувальний характер. Учні виконують багато самостійних робіт порівняно невеликого обсягу і конкретного змісту, переважно в процесі самих занять.
Семінари - форма навчальних занять, що представляє найбільшу самостійність учням. Основними елементами семінарської роботи є реферати, доповіді учнів, обговорення доповідей, розгорнута бесіда з окремих проблем, висунутим доповідачами або запропонованим керівником, вступне і заключне слово викладача з загальним проблемам семінару. Крім того для семінару, диспуту велике значення має така форма навчання як консультація для всіх слухачів факультативу і особливо для доповідачів.
На факультативних заняттях застосовувана в рівній мірі фронтальні, індивідуальні та групові форми роботи: бесіда і лекції носять по-перевазі фронтальний характер, на практичних заняттях, семінарах та диспутах застосовуються, крім того, індивідуальні та групові форми навчальної діяльності учнів, які також поєднуються в різних комбінаціях на конкретних заняттях в залежності від цілей і завдань.
Всі форми навчального процесу на факультативних заняттях вимагають поступового, але інтенсивного посилення частки самостійної роботи учнів. Це тягне за собою індивідуалізацію навчання і ще більше піднімає керівну роль викладача, бо методичне забезпечення ефективної самостійної роботи учнів потребує серйозної, продуманої підготовки з боку викладача. Для бесіди й диспуту вчитель готує теми і питання, він розробляє завдання та вправи для практичних робіт, теми і плани семінарів. Проте недостатньо розподілити теми між учнями і дати їм загальні вказівки. Необхідно розвивати творчі здібності учнів.
На практичних заняттях і семінарах можливе широке використання групової роботи, при якій всі учасники занять діляться на групи в 3-5 чоловік. Кожна група отримує завдання, разом готує його, обговорює результати роботи і висуває доповідача або розподіляє повідомлення з окремих питань між собою, інші члени групи доповнюють виступаючих. Завдання для групової роботи повинні мати проблемний характер, тобто містити в собі пізнавальне утруднення, спонукати до активного використання знань і вмінь, складати основу для колективної роботи і обміну думками. Всі групи можуть отримувати однакові завдання, і тоді виникають передумови дискусії; або отримувати різні завдання в рамках загальної теми, і тоді кожна група вносить свою частку інформації у розкриття цієї теми. Викладач спостерігає роботу груп, у випадках труднощів допомагає виробити план їх дій, при необхідності ставить навідні запитання, а після виступів представників груп робить висновки.
До групової роботи на факультативних заняттях відносяться також виконання невеликими колективами учнів довготривалих дослідних (в навчальному сенсі) завдань, які не можуть бути виконані на основі однієї-двох узагальнюючих робіт, а "вимагають відбору відомостей з різних і численних джерел.
За характером навчальної самостійної діяльності учнів на факультативних заняттях доцільно виділити чотири рівні самостійності.
Перший рівень - найпростіша відтворювальна самостійність.
Особливо яскраво проявляється цей рівень у самостійній діяльності учня при виконанні вправ, що вимагають простого відтворення наявних знань.
Перший рівень самостійності простежується в навчально-пізнавальної діяльності багатьох учнів, приступили до факультативним заняттям. Потім одні учні швидко виходять на наступний рівень, інші затримуються на ньому певний час. Більшість з них в процесі вивчення матеріалу виходять на більш високий рівень самостійності, ніж перший.
Другий рівень самостійності можна назвати варіативної самостійністю. Самостійність на цьому рівні проявляється в умінні з кількох наявних правил, визначень, зразків міркуванні і т. п. вибрати одне визначене та використовувати його в процесі самостійного рішення нового завдання. На даному рівні самостійності учень показує вміння виробляти розумові операції, такі, як порівняння, аналіз.
Третій рівень самостійності - частково-пошукова самостійність. Учень на цьому рівні володіє відносно великим набором прийомів розумової діяльності - вміє проводити порівняння, аналіз, синтез. Він може самостійно спланувати та організувати свою навчальну діяльність і на цьому рівні присутні елементи творчості.
Четвертий рівень самостійності - це творча самостійність, де найбільшою мірою розвиваються творчі здібності учнів.
Таким чином статус факультативних занять істотно підвищився. Вони покликані забезпечувати:
- Підготовку обдарованих старшокурсників до централізованого тестування;
- Підготовку обдарованих учнів до олімпіад та конкурсів;
- Загальнокультурний розвиток учнів;
- Залучення учнів до дослідницької діяльності;
- Корекцію прогалин у знаннях і вміннях учнів.
Факультативи спрямовані на поглиблення знань з предметів, на розширення знань і розвиток навичок пізнавальної діяльності (екологічної, військово-патріотичної, сімейної та ін спрямувань). Спрямовані на розвиток творчих здібностей учнів.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

  • Додано
    24.02.2018
  • Розділ
    Географія
  • Тип
    Стаття
  • Переглядів
    5450
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    0
  • Номер матеріала
    UC111962
  • Вподобань
    0
Шкільна міжнародна дистанційна олімпіада «Всеосвiта Осінь – 2018»

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти