«Ефективні сучасні інноваційні технології в роботі учителя - логопеда»

Логопед

Для кого: Дошкільнята (5-6 років)

23.04.2020

487

17

0

Опис документу:
Конспект для проведення майстер-класу для учителів-логопедів, який допоможе ознайомити з методами та прийомами, що допомагають розвивати зв’язне мовлення у дошкільників.Викликати бажання використовувати мнемотехніку в навчально - корекційній роботі.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Майстер-клас на тему:

«Ефективні сучасні інноваційні технології в роботі учителя - логопеда»

Мета:

Підвищити фаховий рівень, професійну компетентність учасників майстер-класу. Формувати готовність педагогів організовувати навчально - корекційну роботу для досягнення кращої результативності з використанням сучасних технологій.

Завдання:

Створити умови для обміну досвідом. Ознайомити педагогів з методами та прийомами, що допомагають розвивати зв’язне мовлення. Викликати бажання використовувати мнемотехніку в навчально - корекційній роботі.

Обладнання: проектор, екран; папір, клей, олівці, картинки.

Хід майстер-класу:

Організаційний момент

Доброго дня, шановні колеги. Я, Мазур Лілія Іванівна, учитель-логопед дошкільного навчального закладу ясла-садок комбінованого типу №12. Упродовж 8-ми років впроваджую в своїй роботі інноваційні технології. Сьогодні хочу поділитися досвідом щодо використання методів і прийомів мнемотехніки, які допомагають в розвитку зв’язного мовлення у дітей.

Представлення теоретичного аспекту теми майстер-класу:

Тобі скажуть – ти забудеш,

Тобі покажуть – ти запам’ятаєш,

Ти виконаєш – ти зрозумієш.

Інновація – це введення нового в мету, зміст, методи і форми, організацію спільної діяльності, що підвищує ефективність освітнього процесу.

Інноваційні методи – є ефективним засобом корекції, які допомагають досягти успіхів в усуненні мовленнєвих порушень у дітей дошкільного віку.

В логопедичній роботі використовується безліч нетрадиційних технологій, таких як:

  • логопедичний масаж

  • пальчиковий масаж

  • дихальна гімнастика

  • психогімнастика

  • фітотерапія

  • ароматерапія

  • музикотерапія

  • хромотерапія

  • казкотерапія

  • гудзикотерапія

  • піскотерапія

  • су – джок терапія.

Поряд з нетрадиційними широко застосовуються інноваційні технології,

які допомагають впроваджувати нові прийоми і методи корекційної роботи, досягати позитивних результатів, розвивати дитину,як активну і творчу особистість: квест-технологія, мнемотехніка, інформаційні технології тощо.

Давайте детальніше розглянемо таку технологію, як мнемотехніка.

Мнемотехніка-це система методів і прийомів, що забезпечує ефективне запам’ятовування, збереження і відтворення нової інформації шляхом свідомого утворення асоціативних зв’язків.

Актуальність заключається в тому, що:

  • Методи мнемотехніки належать до здоровязберігаючих технологій;

  • Розвивають комунікативні та пізнавальні здібності особистості;

  • Сприяють поліпшенню ефективності засвоєння нової інформації;

  • Розвивають творче, логічне і образне мислення;

  • Підвищують впевненість у власних можливостях;

  • Формують навички самонавчання.

Перші згадки про мнемотехніку з’явились в Стародавній Греції Мнемотехніка, або мнемоніка в перекладі з грецької – «мистецтво запам’ятовування». Вважається, що це слово придумав Піфагор, названо воно по імені старогрецької богині пам’яті Мнемозіни, матері дев’яти муз. Перші роботи, що збереглися по мнемотехніці датуються приблизно 86-82 роком до н.е. і належать перу Цицерона і Квінтіліана, які вперше сформували у своїх працях мнемотехніку, як окреслену систему знань.

Є 5 методів мнемотехніки:

  • «Перетворення»

  • «Зв’язування»

  • «Порядкова система»

  • «Підсилення»

  • «Збереження»

І кожен з них має свої мнемотехнічні прийоми, які доцільно використовувати в своїй навчальній та корекційній роботі. На практиці для поліпшення запам’ятовування, зазвичай, застосовують комбінацію з кількох прийомів. Сьогодні я зупинюсь на самих основних.

Практична частина:

Пропоную до вашої уваги прийом «Аналогія».

«Аналогія» (відповідність, подібність) - це прийом, при якому між інформаційними одиницями, що запам’ятовуються знаходять спільні ознаки, властивості, якості тощо. Є аналогія за формою, за римою, за кольором, за розміром, за запахом, за рухом, за звуком, загальноприйняті аналогії тощо.

-А зараз я вам пропоную розділитись на дві команди, та створити аналогію за звуком та за рухом.

Вашій увазі представлена аналогія за формою, смаком та кольором.

Рекомендації: Він є одним з основних та найпоширеніших прийомів у мнемотехніці. Добре поліпшує пам’ять. Може використовуватись, як ігрові моменти та фізхвилинки. Для формування навичок використання прийому рекомендую проводити гру «Асоціація».

- Що ж таке вуалізація? Давайте розглянемо.

«Вуалізація» -це прийом, при якому для посилення запам’ятовування уявляється фізичний вплив подій, явищ та об’єктів, на відчуття (зір, слух, нюх, тощо), що надає людині відчуття максимальної реальності цієї події. Прикладом цього є зображення букв за допомогою свого тіла. Пропоную кільком учасникам майстер-класу створити букви з власного тіла, та прочитати слово «МАК».

А ось так наші діти створюють букви за допомогою власного тіла.

Рекомендації: Враження, отримані від усвідомлення власної присутності і проживання певних подій, передбачають високу концентрацію уваги і дають змогу інтенсивніше засвоювати інформацію. Цей прийом можна використовувати на заняттях та на розвагах.

Цікавим також є прийом «Послідовні асоціації» -це прийом, при якому для створення асоціативних зв’язків між інформаційними одиницями, що мають чітко визначений порядок, створюють послідовні асоціативні зв’язки. Суть цього прийому полягає в тому, що для того, щоб в разі потреби запам’ятати чітку послідовність інформаційних одиниць формується асоціативний зв’язок спочатку між першим і другим елементом, потім між другим і третім і так далі, створюючи у такий спосіб певний сюжет.

-А зараз вам потрібно запам’ятати картинки в такій послідовності, як я запропонувала,створивши історію, в якій ці образи будуть персонажами та предметами.

-Я взяла для прикладу таку послідовність слів: корова, картина, будинок, заєць, газети ,намет, космонавт, дерева, олівці, та створимо історію: «Корова намалювала картину. На цій картині був зображений будинок, в якому жив заєць. Він дуже любив читати газети, які були схожі на намет. У наметі жив космонавт, він любив саджати дерева, на яких росли олівці.»

Рекомендації: Як бачите, створюються різні чудернацькі історії, які легко фіксується в пам’яті, а порядок слів не плутається завдяки послідовності асоціацій.. Такий прийом розвиває творчість, уяву, зв’язне мовлення. Але не слід брати для запам’ятовування більше 8 слів.

Слідуючий прийом , який я пропоную вам розглянути «Піктограми»- це прийом, при якому абстрактну, або образну інформацію, що запам’ятовується, схематично зображують спрощеним малюнком (так звані образні піктограми) або малюнками, що нагадують за формою букви (буквені піктограми) чи цифри ( цифрові піктограми). Наприклад, знаки зодіаку, дорожні знаки тощо.

Давайте спробуємо застосувати даний прийом практично.

У вас на столах лежать вірші, вам потрібно їх записати у вигляді піктограм.

А зараз я вам пропоную свій варіант вірша, записаного у вигляді піктограм:

«Вийшли ми з лопатами,

Почали копати ми,

В ямки воду лили,

Вишеньки садили.»

Рекомендації: Цей мнемотехнічний прийом найефективніший під час запам’ятовування скоромовок, віршів, правил тощо. Його застосування викликає позитивні емоції, розвиває творчі здібності. Проте, піктограми мають бути чіткі та зрозумілі для сприймання. Діти самі можуть схематично малювати вірш.

Я з колегами практикую окрім піктограм використовувати кольорові предметні та сюжетні картинки, тому що не всім дітям-логопатам легко запам’ятати символи, і часто розповідь дитини потребує допомоги та постійного нагадування.

-Зараз я вам пропоную вибрати потрібні картинки і створити власні мнемотаблиці для побудови описової розповіді про весну.

Рекомендації: Мнемотаблиці також можна використовувати для автоматизації та диференціації звуків. Головне підбирати зображення так, щоб воно було зрозуміле дітям. Наприклад, скоромовки:

  • «На дворі трава, на траві дрова,

Не рубай дрова,бо трава здорова.»

  • «Орел на горі, перо на орлі.»

Підсумок

Пам’ятаймо!

Використання технологій мнемотехніки педагогом допомагає дітям з легкістю складати описові та сюжетні розповіді, переказувати літературні твори, загадувати і відгадувати загадки, вивчати вірші, скоромовки, чистомовки, потішки, збагачувати словниковий запас.

- Систематична робота з формування зв'язного мовлення у дітей з використанням мнемотехніки дала свої результати: у моїх вихованців з’явився інтерес до вивчення віршів, скоромовок. Вони будують граматично-правильні висловлювання. Дошкільнята дотримуються послідовності, слідкують за звуковимовою, активніше працюють на заняттях. У них сконцентрувалися спостережливість, увага, пам'ять, посидючість; підвищилася творча уява, логічне й образне мислення.

- Дякую всім за активну участь.

- Мені було приємно з вами працювати.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.