Довідка за підсумками тематичного вивчення роботи вихователів.

Опис документу:
Формування логіко – математичної компетентності дітей дошкільного віку шляхом розвитку уміння здійснювати математичні та логічні операції на заняттях із сенсорного та логіко-математичного розвитку . Вивчення стану навчально-виховного процесу, створення бази наочного, дидактичного, ігрового, ілюстративного матеріалу для розвитку логіко-математичних здібностей дітей.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Довідка

за підсумками тематичного вивчення

роботи вихователів

«Вивчення стану викладання логіко—математичного розвитку у дошкільних групах»

Тема: Формування логіко – математичної компетентності дітей дошкільного віку шляхом розвитку уміння здійснювати математичні та логічні операції на заняттях із сенсорного та логіко-математичного розвитку

МЕТА: Вивчення стану навчально-виховного процесу, створення бази наочного, дидактичного, ігрового, ілюстративного матеріалу для розвитку логіко-математичних здібностей дітей.

Дата проведення: з 12.01.18 по 16.01.18

ПЛАН

  1. Вивчення стану та рівня роботи з розвитку логіко-математичної компетентності дітей.

  1. Створення умов щодо розвитку логічного мислення у дітей дошкільного віку;

  2. Форми роботи, та види діяльності, що сприяють розвитку логіко-математичних здібностей дітей;

  3. Планування роботи щодо розвитку логіко-математичної компетентності у дітей дошкільного віку;

  4. Рівень знань дітей з логіко-математичного розділу;

  5. Робота щодо підвищення педагогічної обізнаності батьків з питань формування початкової математичної уяви та розвитку логіко-математичної компетентності дітей дошкільного віку.

2. Підведення підсумків

Відповідно до річного плану роботи з 12.01.2018 по 16.01.2018 року в дошкільний групах проводилось тематичне вивчення на тему «Формування логіко – математичної компетентності дітей дошкільного віку шляхом розвитку уміння здійснювати математичні та логічні операції на заняттях із сенсорного та логіко-математичного розвитку». Вивчення роботи проводили Владімірова С.А.., директор, Буйніч С.В.., вихователь-методист.

За час перевірки було встановлено, що робота по розвитку логіко-математичної компетентності дітей ведеться відповідно до Закону України «Про дошкільну освіту», вимог Базового компоненту дошкільної освіти в Україні, програми виховання і навчання дітей від двох до шести років «Українське дошкілля» та програми для дітей старшого дошкільного віку «Впевнений старт» .

1.1.Створення умов щодо логіко-математичного розвитку дітей дошкільного віку.

Перевіркою встановлено, що в навчальному закладі створені сприятливі умови для розвитку логіко-математичної компетентності дітей дошкільного віку.

У методичному кабінеті зібрані конспекти занять, перспективне планування роботи з дітьми, рекомендації для батьків, методична література:В.А.Старченко «Формування логіко-математичної компетентності у старших дошкільників», М.Л.Кривоніс, О.Л.Дроботій «Сенсорний розвиток дошкільнят»,В.А.Старченко «Цікава математика для молодшого дошкільника», М.О.Бежєнова «Цікава математика», Г.В.Гаркуша «Цікава математика. Розробка занять для дітей 4-6 років», З.А.Михайлова «Ігрові завдання для дошкільників», Л.В.Артемова «Колір, форма, величина, число», С.А.Ігнатьєва «Знаки – задаваки», Е.Звоницький «Геометрія поруч з нами», В.П.Новікова «Математика в дитячому садку. Робочий зошит», Т.М. Степанова «Навчаємо математики. Формування елементарних математичних уявлень у дітей старшого дошкільного віку». В кабінеті упорядковані папки «Цікава математика», «ТРВЗ», які містять в собі ілюстрований матеріал для розвитку логічного мислення дітей (орієнтація у просторі, орієнтація у часі, геометричні фігури, вирішення задач, логічні завдання тощо); в наявності таблиці для проведення занять з математики; підібраний різноманітний роздавальний матеріал для дітей (мотрійки, грибочки, тварини, геометричні фігури тощо). Вдалий добір і доцільне використання його на заняттях полегшує дітям пізнання дійсності, сприяє засвоєнню матеріалу.

Успішність формування мотиваційного компонента значним чином залежить від наявності дидактичного матеріалу. Вдалий добір і доцільне використання його на заняттях полегшує дітям пізнання дійсності, сприяє засвоєнню матеріалу та розвитку пізнавальної активності.

В середній групі (вихователь Пащенко Т.М..), старшій групі ( вихователі Панасюк Ю.С., Кужелєва І.В.), дидактичний матеріал з розвитку математичної компетентності сучасний, яскравий, динамічний, його періодично змінюють. Цей матеріал сприяє підвищенню ефективності навчання, допомагає залучати дітей до практичної діяльності, полегшує засвоєння та усвідомлення матеріалу.

У I молодшій групі (вихователь Опанасюк С.І. , Буйніч С.В.), II молодшій групі (вихователь Ковальчук О.Г., Шекерук О.М.), дидактичний матеріал багатофункціональний і дає змогу педагогам здійснювати рівневі диференціацію та індивідуалізацію навчання.

Для стимулювання пізнавальної діяльності, формування у дошкільнят навичок логічного мислення вихователі використовують дидактичні розвиваючі ігри не тільки на заняттях, а і в повсякденному житті.

У середній та старших групах створений куточок пізнавальної активності. У вільне користування дітям даються геометричні головоломки, танґрами, лічильні палички, , мозаїки та інші ігри різної складності. Асортимент навчально-ігрового матеріалу, що постійно оновлюється, привертає увагу дітей, викликає бажання діяти з ним.

В інших групах є матеріали для розвитку логічного мислення, але ці матеріали не згруповані в одному куточку, а розміщені в різних зонах.

В групах в наявності виготовлені вихователями дидактичні ігри логіко-математичного спрямування:

групи

Назва гри

I молодша

«Підбери за кольором», «Склади квадрат», «Запам’ятай», «Великий та маленький акваріум», «Склади предмет», «Заховай Зайчика»(геометричні фігури), «Пори року», «Знайди таку саму фігуру» тощо

«Що наплутав художник?», «Великий та маленький акваріум». «Склади квадрат», «Пори року», «Великий та маленький акваріум», «Нагадуй Зайчиків», Одягни велику і маленьку ляльок», «У бабусі на подвір’ї».

II – молодша

«Склади візерунок», «Чи знаєш ти?», «Знайди за розміром», «Яка фігура зайва?», «Доповни ряд», «Вчимось рахувати», «Головоломки», «Геометричні загадки», «Склад числа», «Назви день тижня», «Склади предмет з геометричних фігур», «Якої мотрійки не стало?, «Назви день тижня», «Математичне лото», «Склади коло», «Склади квадрат», «Знайди собі пару», «Знайди зайвий предмет», «Сусіди числа», «Телефон», «Допоможи знайти домівку», «Я рахую сам».

«Знайди сусіда», «Цифра загубилась», «Склад числа», «Годинник та малюк», «Знайди відмінності», «Назви день тижня», «День-ніч», «Ми снідаємо вранці, а обідаємо...», «Що змінилося», «Склади з частин ціле», «Склади квітку»,

Середня група

«Моя кімната», «Скільки кроків?», «Що зайве, чому?», «Підбери предмет до форми», «Склади квадрат», «Знайди собі пару», «Знайди зайвий предмет», «Сусіди числа», «Телефон», «Допоможи знайти домівку», «Я рахую сам», «Математична скарбничка»

«Знайди сусіда», «Цифра загубилась», «Склад числа», «Годинник та малюк». «Знайди відмінності», «Назви день тижня», «День-ніч», «Ми снідаємо вранці, а обідаємо...», «Що змінилося», «Математичне лото», «Склади коло», «Склади квадрат», «Знайди собі пару», «Сусіди числа», «Телефон», «Допоможи знайти домівку», «Я рахую сам», « Диктанти по клітинкам», «Склади ціле із частин», «Грайливі числа», «Математичні літаки».

«Склади предмет з геометричних фігур», «Якої мотрійки не стало?, «Назви день тижня», «Математичне лото», «Склади коло», «Склади квадрат», «Знайди собі пару», «Знайди зайвий предмет», «Сусіди числа», «Телефон», «Допоможи знайти домівку», «Я рахую сам».

Старша група

«Знайди свій будиночок», «Склади букет», «Склади картинку», «Чарівне дерево», «Склади квадрат», «Знайди собі пару», «Сусіди числа», «Телефон», «Допоможи знайти домівку», «Я рахую сам», « Диктанти по клітинкам», «Склади ціле із частин», «Грайливі числа», «Математичні літаки».

«Знайди сусіда», «Цифра загубилась», «Склад числа», «Годинник та малюк», «Знайди відмінності», «Назви день тижня», «День-ніч»; «Ми снідаємо вранці, а обідаємо...», «Що змінилося».

1.2. Форми роботи та види діяльності, що сприяють розвитку логіко-математичних здібностей дітей дошкільного віку

Під час навчально-виховної роботи щодо розвитку логіко-математичних здібностей дітей дошкільного віку вихователями закладу були використані різноманітні форми та методи роботи: дидактичні ігри, логіко-математичні завдання, практичні завдання, запитання проблемного та пошукового характеру, загадки, тощо. В ході занять діти продемонстрували уміння робити судження, виконувати операції логічного мислення: порівняння, класифікація. Для розвитку логічного мислення, самостійності вихователі Пащенко Т.М., Панасюк Ю.С.. пропонують дітям розв’язувати проблемні завдання, вчать шукати відповіді на запитання «хто думає інакше?», «як можна відповісти по-іншому?». Замість звичайної розповіді та пояснення вихователі ставили дітей в умови суперечливості, утруднень, що зацікавлювало їх і активізувало процес мислення. Вихователь Ковальчук О.Г. доцільно використала елементи дослідницької діяльності при ознайомленні дітей з якостями об’ємних геометричних фігур. Розв'язання проблемних завдань, пошук відповіді на запитання «хто думає інакше?», «як можна відповісти по-іншому?», «як можна зробити інакше?» розвивають у дітей логічне мислення, самостійність. Вихователь Панасюк Ю.С. в ситуації неоднозначного вирішення завдання надала можливість усім дітям побачити неординарність мислення малюка, що розв’язав завдання інакше, звернула увагу дітей на те, що цей варіант відповіді також є вірним.

Для стимулювання пізнавальної діяльності, формування у дошкільнят навичок логічного мислення вихователі використовують дидактичні розвиваючі ігри не тільки на заняттях, а і в повсякденному житті. Опанування мисливими операціями продовжується в розвивальних, дидактичних іграх, бесідах з дітьми на прогулянках, а саме: «Що зайве, чому?», «Знайди предмет за описом», «Вгадай частину доби», «Назви день тижня», тощо. Вихователь груп середнього дошкільного віку Пащенко Т.М., використовує прогулянку для проведення міні-занять на закріплення розташування предметів і об’єктів у просторі (близько, далеко, ліворуч, праворуч, всередині, під, над, біля, зверху, знизу, назад, вперед). Вихователь молодшої групи (Опанасюк С.І.) при проведенні індивідуальній роботі з дітьми удосконалюють знання не тільки щодо математичних понять, а й про зовнішні властивості та якості предметів, їхні внутрішні функціональні якості, а також встановлюють різного виду між предметні зв’язки і залежності.

Для активізації і підтримки мисленнєвого процесу дошкільників вихователями використовувався не тільки дидактичний, а й емоційний фактор, пов'язаний з використанням ІКТ навчання.

На етапі первинного формування знань, при умові коли основна дидактична мета й характер навчального матеріалу були однакові для всіх дітей, вихователь Пащенко Т.М .не застосовувала індивідуальну форму пізнавальної діяльності.

Не спостерігалося регулювання обсягу і складності матеріалу, що не дозволило вихователю Панасюк Ю.С.)здійснювати диференційоване навчання дітей.

1.3.Планування роботи з дітьми щодо розвитку логіко-математичних здібностей дітей дошкільного віку

Аналіз перспективного та календарного планування освітньо-виховного процесу в групах ведеться згідно вимог програми виховання і навчання дітей від двох до шести років «Українське дошкілля» та програми для дітей старшого дошкільного віку «Впевнений старт».

Аналіз перспективних та календарних планів вихователів показав, що логіко-математичні питання присутні на різних видах занять в усіх вікових групах. Починаючи з груп раннього віку, вихователі багато уваги приділяють знайомству дітей з кольорами, властивостями предметів, вчать розуміти поняття розмір, форма (заняття з сенсорного виховання)- вихователь (Опанасюк С.І..), ( Ковальчук О.Г..). Діти знають назву сенсорних еталонів: колір, форма, величина. В словниковому запасі є оперування множинами (посуд, одяг, тварини тощо) та упорядковування об’єктів в напряму зростання чи зменшення певної ознаки. Вихователі груп дошкільного віку продовжують цю роботу на заняттях з математики (молодшого і середнього віку один раз на тиждень; старшого – два рази на тиждень), але особливу увагу при цьому приділяють навчанню дітей операціям логічного мислення (порівняння, узагальнення, класифікація, аналіз), розумінню взаємозалежностей, здатності розмірковувати. При плануванні занять користуються методичною літературою та посібниками, які є в методичному кабінеті, обирають теми занять і послідовність подачі матеріалу у відповідності до принципів дидактики.

Під час проведення денної прогулянки вихователями груп раннього віку. проведено міні-заняття за тематикою «вище – нижче», «великий – маленький», проведено міні-заняття «частини доби», – д/г «Знайди спільне та відмінності».

Але вихователі всіх вікових груп недостатньо уваги приділяють плануванню питання «розвиток логіко-математичних здібностей дітей» в роботі з батьками.

1.4.Рівень знань дітей з логіко-математичного розвитку

Під час проведення перевірки встановлено, що діти виявляють пізнавальну активність, спостережливість, винахідливість у довкіллі; експериментують у довкіллі за допомогою вихователя і самостійно, використовуючи умовно-символічні зображення. Орієнтується в сенсорних еталонах (колір, форма, величина), їх видах, ознаках, властивостях; у часі і просторі; оволодівають прийомами узагальнення, класифікації, порівняння і зіставлення.

Діти виявляють ініціативу, творчість, незалежність, елементарні критичність, оптимізм, коли трапляються труднощі, наполегливість, уміння доводити розпочате до кінця, беруть на себе відповідальність за допущені помилки.

Але в зв’язку з тим, що вихователями дошкільних груп недостатньо здійснювався диференційований та індивідуальний підхід до дітей під час подання нового матеріалу, при плануванні занять не завжди окремі етапи поєднувалися в єдине ціле, не завжди створювалася мотивація заняття, залишається недостатній рівень вміння дітей аналізувати, узагальнювати, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, висовувати припущення та гіпотези.

1.5.Робота щодо підвищення педагогічної обізнаності батьків з питань розвитку логіко-математичних здібностей дітей дошкільного віку

З батьками усіх вікових груп проводяться бесіди, консультації з даного питання.

В групах дошкільного віку в куточках для батьків (на інформаційних стендах, у папках-пересувках та папках-накопичувачах) наявні матеріали з розвитку логіко-математичних здібностей дітей дошкільного віку.

Але недостатньо планується вихователями груп консультацій для батьків та наданню рекомендацій щодо розвитку логіко-математичних та сенсорних здібностей дітей..

Під час тематичного вивчення було переглянуто 4 занять та міні – занять..

Із них:

  • на високому методичному рівні – 1;

  • на достатньому методичному рівні – 1

  • на середньому методичному рівні – 2.

Але поряд з позитивним в роботі є НЕДОЛІКИ:

  • недостатньо здійснюється диференційований та індивідуальний підхід до дітей під час надання нового матеріалу;

  • при плануванні занять назавжди окремі етапи поєднуються в єдине ціле;

  • не створюється мотивація заняття;

  • недостатньо приділяється увага вимірюванню сипучих речовин в групах старшого дошкільного віку;

  • мало звертається уваги на розвиток українського мовлення дітей;

  • недостатня кількість дидактичних ігор

  • ємкості для вимірювання не відповідають вимогам сучасності.

Висновок:

Стан роботи з формування логіко – математичної компетентності дітей дошкільного віку шляхом розвитку уміння здійснювати математичні та логічні операції на заняттях із сенсорного та логіко-математичного розвитку вважати на достатньому рівні.

Пропозиції:

З метою покращення роботи щодо формування логіко – математичної компетентності дітей дошкільного віку шляхом розвитку уміння здійснювати математичні та логічні операції на заняттях із сенсорного та логіко-математичного розвитку, виходячи з вище зазначеного та з метою усунення недоліків:

1. Вихователю-методисту Буйніч С.В..:

1) Спрямувати педагогічний процес на формування логіко-математичної компетентності дітей шляхом проведення інтегрованих та комплексних занять.

Щомісячно

2) Здійснювати контроль щодо проведення занять з логіко-математичного та сенсорного розвитку.

Постійно

2. Вихователям:

1) Опрацювати методичний посібник «Навчаємо математики» Т.М. Степанова.

До 15.03 2018

2) Опрацювати методичні рекомендації щодо здійснення логіко-математичної роботи в закладі «Інновації у формуванні логіко-математичної компетентності дітей».

До 15.03.2018

3) Поновити та поповнити дидактичні ігри, демонстративний та роздатковий матеріал відповідно до методичних рекомендацій «Інновації у формуванні логіко-математичної компетентності дітей».

До 01.09.2018

3. Вихователям груп раннього віку:

1) Опрацювати методичні рекомендації «Сенсорне виховання у розумовому розвитку дітей раннього віку в умовах роботи за програмою «Українське дошкілля»

До 20.03.2018

2) Поновити та поповнити дидактичні ігри, демонстративний та роздатковий матеріал відповідно до методичних рекомендацій «Сенсорне виховання у розумовому розвитку дітей раннього віку в умовах роботи за програмою «Українське дошкілля»

До 01.04.2018

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

До ЗНО з ФІЗИКИ залишилося:
0
3
міс.
0
7
дн.
2
1
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!