+ Додати матерiал
і отримати
безкоштовне
свідоцтво
! В а ж л и в о
Предмети »
  • Всеосвіта
  • Бібліотека
  • Діловодство
  • Довідка про стан роботи по формуванню у дітей системи валеологічних знань про свій організм, з метою розуміння цінності власного життя і здоров'я.

Довідка про стан роботи по формуванню у дітей системи валеологічних знань про свій організм, з метою розуміння цінності власного життя і здоров'я.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Д о в і д к а

про стан роботи по формуванню у дітей

системи валеологічних знань

про свій організм, з метою розуміння цінності власного життя і здоров'я

Турбота про здоров'я – це найважливіша праця вихователя. Від радості до життя, бадьорості наших дітей залежить їх духовне життя, світогляд, розвиток інтелекту, міцність знання, віра в свої сили.

В.О.Сухомлинський

Сучасний етап розвитку нашого суспільства відкриває великі можливості формування гармонійно розвиненої, суспільно активної особистості, яка поєднала б у собі духовне багатство, моральну чистоту і фізичну досконалість.

Педагогічний колектив дошкільного навчального закладу (ясла-садка) №39 «Світанок» з метою збереження та зміцнення фізичного здоров’я дітей дошкільного віку визначив одним із пріоритетних напрямів діяльності фізкультурно-оздоровчий, а саме протягом осені працював над задачею формування у дітей системи валеологічних знань про свій організм та розуміння цінності власного життя і здоров'я. Колектив ДНЗ спрямовував свою діяльність на покращення фізкультурно-оздоровчої роботи відповідно до вимог програми виховання і навчання «Дитина», програми розвитку дітей старшого дошкільного віку «Впевнений старт» (з дітьми старшого дошкільного віку).

Важливими задачами стало формувати знання про здоров’я людини як складову природи і суспільства, давати інформацію про:

  • складові частини тіла та його анатомічну будову;

  • режим життя, як основу фізичного і психічного здоров’я;

  • гігієнічний догляд за тілом;

  • рухи тіла та їх значення для здоров’я людини;

  • вплив загартування (природних факторів – сонця, повітря і води) на здоров’я;

  • природне оточення дитини і його здоров’я;

  • встановлення гармонійних відносин дітей з живою та неживою природою, доброзичливе ставлення до її об’єктів і дарунків;

  • природу, як виток харчування дітей і людей, фізичної, психічної і духовної сили, життєвої радості, наснаги, щастя;

  • отруйні рослини і гриби;

  • особливості відносин між людьми: хлопчиками та дівчатками, чоловіками та жінками, відмінність рис характеру, манер, міміки, емоцій, фізичних проявів організму;

  • встановлення позитивних відносин між людьми, однолітками;

  • культуру поведінки дітей як основу здоров’я;

  • профілактику та усунення шкідливих звичок;

  • дитячий дорожньо – транспортний травматизм, його профілактику;

  • дитячі хвороби та їх профілактику;

  • деякий медичний інструментарій та обладнання (градусник, гірчичники, шприці);

  • лікарські рослини, напої, відвари, їх оздоровчу цінність;

  • доступні методи самолікування (пиття чаїв, елементи механічного масажу тощо);

  • необхідність лікарсько – педагогічного контролю за станом здоров’я дітей (валеологічний моніторинг).

  • формувати у дітей зародкі валеологічної свідомості, бережливе і дбайливе ставлення до власного здоров’я, здоров’я інших людей, як найвищої цінності.

  • виховувати у дітей мотивації здорового способу життя та мотиваційні установки на пріоритет здоров’я перед хворобами. Здоровий спосіб життя – головна мета формування, збереження і зміцнення фізичного, психічного, духовного і соціального здоров’я.

У дошкільному навчальному закладі створено належні умови для формування, збереження та зміцнення здоров’я дітей. Обладнання та інтер’єр спортивного залу відповідає вимогам, що дає змогу раціонально використовувати його в роботі з дітьми різних вікових категорій та різних рівнів фізичного розвитку. Для занять на свіжому повітрі облаштовані ігрові та спортивний майданчики для гри у футбол, баскетбол, турніки, бігові доріжки, стрибкова яма.

В усіх вікових групах естетично оформлені та наповнені спортивні центри необхідним фізкультурним інвентарем (м’ячами, кеглями, скакалками, обручами, мішечками з піском, іншим). Багато нестандартного фізкультурного обладнання зроблено руками вихователів та батьків.

Для реалізації завдань формування у дошкільників здорового способу життя педагоги створили розвивальне середовище, мета якого: створення необхідних умов для високоякісного проведення різноманітних оздоровчих заходів з достатньою кількістю фізкультурно-ігрового інвентарю, наочним матеріалом для імітації рухів, цікавими  іграшками. Задля підвищення інтересу дітей до валеологічно-оздоровчої культури, стимулювання різноманітної рухової активності, педагоги  розробили та успішно використовують нестандартне фізкультурне обладнання, яке заохочує малят випробувати свої сили, зміцнює впевненість у собі, викликає позитивні емоції. Незвичайний погляд на звичні речі збуджує уяву дітей, викликає добрий настрій, а головне створює позитивне емоційне тло для виконання різноманітних рухів. До послуг малюків фізкультурно-ігрові атрибути, інвентар, виготовлений з природнього матеріалу. Творчий підхід педагогів до підбору атрибутів до фізкультурних занять значно підвищує моторну щільність заняття і задовольняє природну потребу дітей в рухах. Сучасне традиційне та нестандартне обладнання фізкультурного залу та спортивного майданчику дає можливість урахувати сучасні вимоги науково-методичної думки вчених, досвід кращих педагогів-практиків, нові інноваційні технології в області фізкультури та спорту, а також власні спостереження та авторські розробки.

План роботи закладу включає такі заходи, які спрямовані на збереження і зміцнення здоров’я учасників навчально-виховного процесу, його валеологізацію:

  • складання режиму роботи та розкладу занять;

  • планування та контроль за дотриманням правил техніки безпеки та санітарно-гігієнічних вимог в навчально-виховному процесі;

  • організація харчування дітей;

  • організація психолого-педагогічного супроводу дітей;

  • планування роботи консультпунктів, лекторіїв, тренінгів для дітей та батьків, проведення батьківських зборів;

  • планування зв’язків з громадськістю.

Вся фізкультурно-оздоровча робота в ДНЗ проводиться з урахуванням стану здоров’я, самопочуття, рівня фізичного розвитку та підготовленості дітей.

Весь педагогічний колектив, медичний та обслуговуючий персонал ДНЗ працює над створенням відповідних умов навчання, виховання та оздоровлення дітей. Однією із головних умов збереження здоров’я є чисте повітря. Зелені насадження на території ДНЗ, чистота, затишок і світло в усіх приміщеннях та дотримання режиму праці, відпочинку та оздоровчих процедур сприяють високій опірності до хвороб дітей.

Вихователі в роботі з дітьми керуються перспективно-календарним та поточним плануванням, де належне місце посідає фізкультурно-оздоровча робота. Позитивні наслідки фізкультурно-оздоровчої роботи забезпечуються різноманітністю їх форм.

Провідне місце займають організовані форми фізичного виховання та самостійної рухової діяльності дошкільників під час прогулянок та інших режимних моментів.

Щоденно в кожній віковій групі плануються рухливі ігри. Для удосконалення різноманітних рухів в іграх, впливу на різні групи м’язів, пори року та місця в режимі дня вихователі користуються циклограмами використання рухливих ігор.

Говорячи про комплексний підхід до організації фізкультурно-валеологічної роботи, потрібно окремо зупинитися на «Днях здоров'я», які організовуються і проводяться в дошкільному закладі кожний останній день місяця.

Вихователь-методист розробила перспективний план проведення Днів здоров'я на цілий рік на кожну вікову групу. Кожна вікова група проводить цей день по-різному, але основне його завдання - формування стійкого інтересу до рухової активності, максимальне використання рухової діяльності дошкільників. В цей день організовуються рухливі ігри, естафети, змагання, музично-розвивальні програми, заняття тренувального типу, спортивні свята та розваги, які залучають дошкільників до здорового способу життя. У цей день також плануються пізнавальні заняття по формуванню здорового способу життя через пізнання  особистого, «Я». Фізкультурні свята і розваги, змагання і конкурси сприяють зміцненню фізичного та емоційного здоров'я дошкільнят, виховують в них звичку до здорового способу життя, а підготовка до них виховує ще й і особистісні риси характеру дитини.

З метою збереження та зміцнення здоров’я дошкільнят в ДНЗ проводяться малі форми фізичного виховання. Це фізкультурні хвилинки і фізкультурні паузи між заняттями, психогімнастика, музично-ритмічні рухи, ігри-медитації, дихальні та звукові вправи та інше.

Систематично проводиться провітрювання приміщень, прогулянки на свіжому повітрі, різноманітні форми фізкультурно-оздоровчої роботи.

Найбільш результативними в плані оздоровлення дітей вихователі вважають такі оздоровчі технології: пальчикова гімнастика, кольоротерапія, музикотерапія, точковий масаж, обтирання рукавичками, полоскання горла, вітамінотерапія.

Одним із важливих компонентів у формуванні фізично та інтелектуально досконалої організованої особистості є режим дня. Щоденно повторюючись, він привчає організм дитини до певного ритму, забезпечує зміну діяльності (ігрової, навчальної, трудової), тим самим оберігає її нервову систему від перевтоми. Слід відмітити, що в ДНЗ режим гнучкий, достатньо часу відводиться для прогулянок, сну, ігор, занять з обов’язковим чергуванням різних видів діяльності та відпочинку, що відповідає вимогам сьогодення. З дотриманням вимог та врахуванням вікових особливостей дітей двічі на день проводяться прогулянки на свіжому повітрі. Грі, як основному виду діяльності, також відведено чимало часу: до сніданку і після нього, у перервах між заняттями, на денній та вечірній прогулянках. Протягом дня відбувається регулярне підвищення фізичних навантажень, підтримується оптимальна збудливість нервової системи, відчуття фізичної бадьорості.

Особлива увага педагогічного колективу приділяється загартуванню дитячого організму. Тому, педагоги якнайбільше використовують нетрадиційні методи оздоровлення: точковий масаж, ходьба по доріжках здоров’я (гальці, каштанах, шишках, крупах, сухе та вологе обтирання, інше), в процесі проведення загартувальних процедур.

З метою впровадження здоров’язберігаючих та здоров’яформуючих технологій педагоги активно використовують нетрадиційні фізкультурно-оздоровчі заходи: музикотерапія, сміхотерапія, кольоротерапія, піскова терапія, дихальна терапія, пальчикова гімнастика, арттерапія, гімнастика для очей, релаксація, психогімнастика.

Одним із напрямків педагогічної роботи є привернення уваги дошкільників до власного здоров’я, навчання берегти його, доглядати за своєю зовнішністю, бажати зростати фізично красивими та здоровими.

В закладі проводиться відповідна робота з набуття культурно-гігієнічних навичок під час вживання їжі (користування столовими приборами, чергування у групі, сервірування столів і прибирання використаного посуду). Належна увага приділяється культурі прийому їжі.

Головним пріоритетом у практиці роботи нашого ДНЗ на сучасному етапі є співпраця з родиною: гуманізація стосунків між членами родини та працівниками дошкільного закладу, активне залучення сім'ї до навчально-виховного процесу. Особливу увагу вихователі приділяють взаємодії ДНЗ та родини з питань формування здорового способу життя та укріплення здоров'я дошкільників. Систематично вони проводять опитування батьків за анкетою, «Фізична культура в родині», в якій виявляють інтерес батьків до фізичної, валеологічної, оздоровчої культури дошкільників. За результатами анкетування проводять зустрічі з батьками, надають практичні поради. 3 метою пропаганди здорового способу життя в родині з батьками вихованців проведені бесіди та консультації: «Коли розпочинати привчати малюка мити руки, чистити зуби?», «Коли розпочинати привчати малюка самому одягатися, взуватися, засцібатися?», «Гра допоможе розвитку дитини», «Твоє здоров'я – у твоїх руках», батьківський лекторій «Вулиця і діти», «Безпечний рух на дорозі»; «Фізичні вправи та Ваше здоров'я», «Якщо Ваша дитина плаче у дитячому садку?», «Виховання здорового способу життя в сім'ї» - рекомендації щодо формування здорового способу життя; батькам для роздумів «Спортивний стадіон руками батьків» - практичний порадник, батьківські сторінки: «Народні ігри – як засіб музичного виховання», «Лікуємося природою», «Діти і телевізор», в батьківську скарбничку «З народної аптечки», «Міцний хребет-ключ до здоров'я», «Господиня – це звучить гордо!», «Як привчати дошкільника до праці».

Запрошення на перегляди практичних форм роботи з дітьми по формуванню всебічно розвинутої, здорової особистості дозволяє сформувати у батьків свідоме ставлення до виховання в родині повноцінної, фізично здорової дитини.

Традиційними в нашій дошкільній установі стали спортивні свята разом з батьками, «Тато, мама, я - спортивна сім'я». У батьківських куточках кожної групи висвітлюється інформація про особливості фізичного та психічного розвитку дітей різного віку, про особливості фізкультурно-оздоровчої роботи з дітьми даної вікової групи. Результатом тісної співпраці з батьками є той факт, що збільшилася кількість батьків - учасників масових спортивних заходів, організованих в ДНЗ, відмічена тенденція зростання рівня фізичної культури в родинах.

Ефективність валеологічно-оздоровчої роботи в дошкільному закладі визначається правильно спрямованою роботою з батьками з даного питання. Під час консультацій, через оформлення батьківських куточків, папки-пересувки вихователі інформують родини про їх вплив на формування фізичного здоров’я та валеологічних знань у дітей. До відома батьків представлені напрямки формування культури здоров’я у дитячому садку, як саме і коли здійснюються оздоровчі заходи. Санбюлетні, консультації та рекомендації для батьків регулярно змінюються. В закладі проблеми здорового способу життя розглядалися на батьківських зборах як загальних, так і групових. Показником роботи з батьками вихованців є їх участь у святах, розвагах, спільних заходах. Педагоги закладу ведуть широку просвітницьку роботу серед батьків мікрорайонів щодо збереження та зміцнення здоров’я дітей, поглиблення психолого-педагогічних знань.

Збереження та зміцнення здоров’я дітей неможливе без валеологічної освіти дошкільнят та навчання їх поводження у надзвичайних ситуаціях. Відповідно до Концепції неперервної валеологічної освіти в Україні, робота педагогічного колективу спрямована на формування у дітей елементарних уявлень, понять та знань про складові здоров’я людини та вплив довкілля на його зміцнення, формування практичних умінь та навичок для зміцнення здоров’я людини, виховання у дітей інтересу до зміцнення свого здоров’я. Ці завдання вирішуються в процесі різних видів занять, ігрової діяльності, бесід, екскурсій, наочних форм роботи тощо.

Починаючи з середньої групи в розклад занять введено валеологічні заняття. Вихователем-методистом розроблено перспективне планування занять з даного розділу та здійснення валеологічного виховання в повсякденному житті для всіх вікових груп.

Враховуючи актуальність проблеми, вихователі постійно працюють над формуванням культури здоров’я вихованців, прищеплюють розуміння пріоритету здорового способу життя, надають ґрунтовні знання про основи здоров’я, щоб знання, уміння і навички перейшли у звичні, необхідні потреби.

Невід’ємною частиною валеологічних знань є знання про безпеку життєдіяльності. З метою профілактики травматизму серед дітей вихователями систематично проводиться заняття з даного питання згідно навчального плану, розробленого в закладі. Проводяться Тижні знань з безпеки життєдіяльності, під час яких передбачаються виставки дитячих малюнків, виготовлення пам`яток з безпечної поведінки.

Методичний кабінет ДНЗ містить достатню кількість методичної літератури з фізичного виховання, оздоровлення, розширення валеологічних знань у дошкільнят. Посібники Е.С.Вільчковського, А.В.Кенемана, Д.В.Хухлаєвої, Т.І.Дмитренко, Т.І.Осокіної, В.Г.Фролова та інших авторів протягом багатьох років допомагають у вирішенні завдань фізичного виховання та оздоровлення дітей.

Для підвищення фахового рівня з даного питання була проведена відповідна робота на допомогу вихователям була проведена методична робота:

  • Консультація «Формування валеологічних знань дітей дошкільного віку»;

  • Консультація «Використання вихователем музики у повсякденній життєдіяльності дітей»;

  • Лабораторія педагогічних знань «Рости здоровою, дитино!» (формування у дітей свідомого ставлення до збереження власного здоров’я через використання здоров’язбережувальних та здоров’яформувальних технологій);

  • Тренінг «Складові здоров'я»;

  • Педагогічна читальня - обговорення педагогічних статей з даної теми (по сторінках журналів «Дошкільне виховання», «Розкажіть онуку», «Джміль», «Палітра», «БВДС», «Дитячий садок», тощо.);

  • Семінар - практикум «Здоровий стиль життя».

На допомогу вихователям підібрані комплекси оздоровчих заходів, вправи для розвитку рук і пальців, гімнастика для очей, стопи, ніг; конспекти занять з валеології, фізкультури, спортивних свят та розваг; комплекси корегуючих вправ, оздоровчі хвилинки, рекомендації щодо організації динамічних пауз, піших переходів в різні пори року. Заслуговують на увагу методичні добірки «Валеологічний порадник», «Оздоровчі технології в освітньому процесі», «Форми оздоровлення дітей», «Криничка здоров’я», «Організація нетрадиційних видів роботи з фізичного виховання та оздоровлення дошкільнят», «Складові здорового способу життя».

 Завдяки достатній кількості методичної літератури, розробок, різного унаочнення педагоги мають можливість грамотно, на високому методичному рівні організовувати оздоровчо-профілактичну роботу. Відповідно вимогам сьогодення в дошкільному навчальному закладі створено певну систему роботи з даного питання, яка передбачає наступні аспекти,  а саме:

- фізичний розвиток;

- організація режиму дня;

- організація харчування;

- валеологічне виховання;

- екологічне виховання;

- загартування;

- робота з батьками.

Одним з найважливіших методичних проблем, яку вирішує наш методичний кабінет є: формування освіченої творчої особистості; створення передумов для розвитку здібностей дитини; зберігання і зміцнення морального, духовного, інтелектуального і фізичного здоров’я.

В закладі систематично проводиться аналіз рівня захворюваності дітей, відслідковування тенденцій у етапі здоров’я, прогнозування його розвитку на основі моніторингових досліджень, діагностика, корекція і прогнозування здоров’язберігаючого педагогічного процесу. Аналізується не тільки стан здоров’я, а також і екологічне середовище, валеологічна освіта, психологічний стан та мікроклімат в групі.

Проведена робота по формуванню стійкого інтересу дітей до рухової активності дала позитивні наслідки: малята із задоволенням займаються фізичними вправами, беруть участь у різних змаганнях, спортивних конкурсах. Рухи дітей стали більш мотивованими, стійкими, діти навчились розуміти зв'язок між характером рухів та їхньою метою - виконувати певні завдання. Виходячи з цього планується робота по поліпшенню здоров’я і складається річний план роботи.

З метою покращення роботи з дітьми з боку вихователів пропоную:

  1. Поглиблювати знання дітей про довкілля з взаємопов’язаними процесами та власне «Я» (фізичне, психічне, соціальне).

Термін: постійно

  1. Формувати елементи валеологічного світогляду, оволодіння елементарною оздоровчою термінологією.

Термін: постійно

  1. Ознайомлювати дітей з навколишнім життям, безпечною поведінкою, здоровим способом життя, сприятливими умовами побуту, щоб діти мали певні конкретні знання про навколишню дійсність, які б вони могли використати в іграх.

Термін: постійно

  1. Підводити дітей до свідомого розуміння й ціннісного ставлення до власного життя та здоров'я, відповідальність за своє здоров'я та безпеку життя.

Термін: постійно

  1. Планувати валеологічні та оздоровчі бесіди, екскурсії, перегляди відеофільмів, презентацій валеологічного характеру.

Термін: постійно

  1. Здійснювати особистісно орієнтований підхід до організації ігрової діяльності дошкільнят, активізувати мовлення, спілкування з ровесниками.

Термін: постійно

  1. Розробити ігрові ситуації та дидактичні ігри для закріплення валеологічних знань у дошкільників про свій організм, з метою розуміння цінності власного життя і здоров'я

Термін: до 28.02.2017р.

  1. В планах освітньо-виховної роботи передбачати різні види валеологічної діяльності відповідно вимог програми навчання і виховання дітей від 2 до 7 років «Дитина» та програми розвитку дітей старшого дошкільного віку «Впевнений старт».

Термін: постійно

В. о. завідувача Бондаренко Н.В.

Опис документу:
Тематична перевірка – це вивчення окремих питань навчання та виховання дітей із подальшим обговоренням висновків і пропозицій з вихователями цих груп на педагогічній та виробничій нарадах, це найпоширеніша форма контролю, завдяки якій можна простежити за системою та результатами роботи вихователів з того чи іншого розділу програми, глибше розібратися в змісті, методах і прийомах подання дітям матеріалу, в організації його повторення, закріплення та формування в дітей практичних умінь і навичок.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Воркшоп як інноваційна освітня технологія»
Швень Ярослава Леонідівна
36 годин
590 грн
590 грн

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти

Підвищення кваліфікації: як створити дієвий механізм
Підвищення кваліфікації: як створити дієвий механізм
Підвищення кваліфікації: вчителі самі вирішуватимуть, де навчатись
Підвищення кваліфікації: вчителі самі вирішуватимуть, де навчатись