+ Додати матерiал
і отримати
безкоштовне
свідоцтво
! В а ж л и в о
Предмети »
  • Всеосвіта
  • Бібліотека
  • Діловодство
  • Довідка про стан роботи по формуванню у дітей дошкільного віку пізнавального інтересу та естетичного сприймання предметів, об’єктів і явищ навколишньої дійсності засобами музейної педагогіки.

Довідка про стан роботи по формуванню у дітей дошкільного віку пізнавального інтересу та естетичного сприймання предметів, об’єктів і явищ навколишньої дійсності засобами музейної педагогіки.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Довідка

про стан роботи по формуванню у дітей дошкільного віку пізнавального інтересу та естетичного сприймання предметів, об’єктів і явищ навколишньої дійсності засобами музейної педагогіки

(до педради 27 лютого 2018 року)

Якщо добрі почуття в дитині не виховані

в дитинстві, їх ніколи не виховаєш, тому що

це по-справжньому людське, формується в

душі одночасно з пізнанням перших і

найважливіших істин...

Василь Сухомлинський

Музейна педагогіка – це наукова дисципліна на перетині музеєзнавства, педагогіки й психології, яка розглядає музей як освітню систему.

В Україні та близькому зарубіжжі відбувається процес становлення музейної педагогіки. (Термін уперше ввів у науковий обіг у 1934 році К. Фрізен, Німеччина. Це галузь діяльності, що здійснює передачу культурного досвіду на основі міждисциплінарного та поліхудожнього підходу через педагогічний процес в умовах музею).

Завдання музейної педагогіки:

  • формувати у дітей ціннісне ставлення до культурно-історичної спадщини;

  • розвивати інтерес до експонатів музею;

  • формувати образ музею як зберігача предметів культурно-історичного значення.

Основними напрямами діяльності музею на сучасному етапі є:

  1. Робота з музейною аудиторією, яка спрямована на виховання ціннісного ставлення до культурної спадщини і прищеплення смаку до музейних цінностей.

  2. Розвиток здібностей сприймати музейну інформацію через мову музейних експонатів.

  3. Виховання емоцій, розвиток фантазії і уявлення, активності.

  4. Створення в музеї умов, за яких би він працював найбільш ефективно.

  5. Використання і популяризація нових освітніх технологій у формі окремих проектів.

Зміст напрямів культурно-освітньої діяльності розкривається через різноманітні форми роботи, серед яких варто виділити такі:

    • лекція,

    • екскурсія,

    • консультація,

    • наукові читання,

    • літературні вечори,

    • кіносеанси,

    • зустрічі з цікавими людьми,

    • свята,

    • концерти,

    • конкурси і вікторини,

    • персональні виставки дітей і дорослих,

    • клуби,

    • гуртки тощо.

Музей як скарбниця освітніх і педагогічних надбань є провідним пошуковим, методичним, науково-дослідним та пропагандистським центром серед закладів освіти.

В опануванні музейної педагогіки можна визначити такі напрямки:

1. Інформування – це перша сходинка музейної науки (початкові відомості про музей, музейні предмети, експонати надаються за допомогою традиційних форм, таких, як консультація)

2. Навчання – це якісно новий рівень, який включає в себе передачу і засвоєння набутих умінь і навичок.

3. Розвиток творчих здібностей – музей створює особливі умови для розвитку творчих здібностей.

4. Спілкування – встановлення взаємних ділових або дружніх стосунків на основі спільних інтересів, пов’язаних з тематикою музею.

5. Відпочинок – організація вільного часу в музейній кімнаті.

Педагоги нашого дошкільного закладу часто замислювалися над тим, як ознайомити дошкільника з абеткою загальнолюдської культури, як домогтися, щоб у дитини виникла потреба бути доброю, чуйною, як розкрити її особистісний потенціал. Творчий пошук привів нас до музейної педагогіки, засобами якої можна ефективно розв’язувати ці завдання.

Головною метою роботи нашого педагогічного колективу в межах музейної педагогіки є виховання культурної творчої особистості, яка сприймає, цінить, втілює в життя принципи добра і краси.

Задля успішної реалізації цієї мети ми прагнемо максимально розширити розвивальне естетичне, художнє середовище, в якому виховуються наші діти, за такими напрямами:

  • залучення дітей та їхніх батьків до відвідування музеїв;

  • зустрічі дітей з цікавими людьми (поетами, літераторами, музикантами, художниками);

  • залучення колективу до відвідування музеїв Києва;

  • створення міні-музеїв у дошкільному закладі народознавчого напрямку.

Музейна педагогіка в нашому дошкільному закладі – це спільна творча діяльність усіх педагогічних працівників. Приємно відзначити, що така діяльність захоплює педагогів, духовно збагачує та розвиває дітей, подобається батькам, вносить радість у повсякденне життя.

На сьогодні в нашому дошкільному закладі створено цілісну систему роботи на засадах музейної педагогіки. Накопичено чимало практичних матеріалів для роботи з педагогами, з дітьми: конспекти інтегрованих занять, сценарії свят, розваг, презентацій, з батьками. Вихователі, музичний керівник планують роботу в межах музейної педагогіки.

Для підвищення фахового рівня з даного питання була проведена відповідна методична робота на допомогу вихователям:

  • Круглий стіл «Між двох полюсів» (стимулюємо моральний вибір дитини та створюємо осередки емоційного розвантаження);

  • Консультація «Організація міні-музею в умовах дошкільного навчального закладу»;

  • Семінар-практикум «Музейна педагогіка можливості і перспектива»;

  • Консультація «Виховання особистості дитини засобами музейної педагогіки»;

  • Аналіз збірників «БВДС» та «Дошкільного виховання» (пізнавальний інтерес та естетичне сприймання об’єктів довкілля засобами музейної педагогіки);

  • Педагогічна вітальня - Ознайомлення з новинками педагогічних публікацій та методичної літератури.

Опрацьовано і проаналізовано багато статей з журналів: «Дошкільне виховання», «Вихователь-методист дошкільного закладу», «Методична скарбничка вихователя», «Джміль», «Палітра педагога», «БВДС», «Дитячий садок» тощо., з питання створення міні-музеїв та впровадження музейної педагогіки в дошкільному закладі.

Заняття та інші форми організації дітей обов’язково передбачають практичну діяльність дітей, яка знаходить своє вираження в дитячих малюнках, таночках, власних казках тощо.

Такі заняття пробуджують у дітей творчу активність, вдосконалюють образне мислення, зв’язне мовлення дітей. Завдяки заняттям у музеї наші вихованці стали більш активними та ініціативними, емоційними та впевненими в собі. У них зріс інтерес до театралізованих ігор, мовлення стало виразнішим, значно збагатився активний словниковий запас.

Ми вчимо дітей дбайливо ставитися до музейних експонатів, а відтак і до предметного світу в цілому: до особистих речей, книг, іграшок, що дуже актуально в наш час. Культура бережливості щодо творінь людських рук – реальна протидія споживацькому ставленню до життя.

Протягом зими розроблені й підібрані поради для батьків, щодо морального виховання дошкільників:

  • Скринька порад : «Що батьки можуть зробити для своєї дитини?»;

  • Вправи для дітей та батьків «Робота з казкою вдома», «Музика розвиває інтелект», «Десять хвилин для здоров'я»;

  • Батьківська абетка «Гра допоможе розвитку дитини»;

  • Поради батькам від Марії Монтесорі;

  • Консультація «Що зробити для того, щоб у вашій сім’ї виріс талант?»;

  • Абетка для батьків «Як виховати в дитині чесність», «Виховання любов'ю», «Як визначити здібності своїх дітей?»;

  • Батьківський всеобуч «Ви повинні знати, Не дозволяйте дітям та підліткам, Ви забов'язані помітити і відреагувати, коли ..»;

  • Консультація «Без гри немає і не може бути повноцінного дитячого розвитку» В.О.Сухомлинський, «Іграшка і її роль в житті дитини»;

  • Випуск санбюлетеня «Як уберегти дитину від застуди?», «Як підтримати імунітет?»;

  • Інформаційний листки для батьків: «Десять мовних заповідей свідомого громадянина», «Як пітримати дитину», «Приклад батьків».

У методичному кабінеті зібрано різноманітний матеріал, плани діяльності, конспекти занять і посібники з морального спрямування, що допомагають вихователям у роботі з дітьми. Постійно проводяться різні форми роботи по створенню створенню міні-музеїв та впровадження музейної педагогіки в дошкільному закладі. Протягом зими методичний кабінет і групи дошкільного закладу поповнились новими матеріалами з виховування позитивних дитячих взаємовідносин.

Створення міні-музеїв у дитсадку – важлива складова реалізації принципів музейної педагогіки, що забезпечує умови для особистісного розвитку дошкільнят, безпосереднього залучення їх до світу мистецтва. Міні-музеї – це куточки, що оформлені відповідно до певної теми і містять, окрім „музейних експонатів”, дитячі роботи, створені малюками до і після відвідування класичних музеїв.

Важлива особливість міні-музеїв – це участь малюків у їх створенні. Діти разом з дорослими обговорюють тематику, приносять з дому різноманітні експонати, роблять деякі своїми руками.

Дошкільнята знову і знову поринають у світ мистецтва, переглядаючи музейні експонати, повторно отримують позитивні враження.

Вихованці старших груп проводять екскурсії для молодших.

У класичних музеях не можна торкатися експонатів руками, а в міні-музеях не просто можна, а навіть потрібно!

Діти мають можливість брати вироби у руки, розглядати їх, обстежувати тактильно, а також переставляти на інше місце, створювати власну експозицію. У звичайному музеї дитина – лише пасивний спостерігач, а тут вона – співавтор.

Зміст, оформлення і призначення міні-музеїв мають відповідають віку дітей.

Міні-музеї у дитячому садку – це особливий розвивальний простір, створений з метою долучення дитини до світу мистецтва, розширення її культурного й національного світогляду.

В дошкільному навчальному закладі (ясла-садок) № 39 «Світанок» створені міні-музеї за напрямками:

  • «Народознавча світлиця» - допомагає закріплювати знання дітей про звичаї, обряди свого народу, розвиває інтерес до творчості українських народних майстрів мистецтва, позитивно впливає на свідомість дошкільників, допомагає пізнати рідну Батьківщину через експонати світлиці, знаходить своє відображення в різноманітній діяльності дітей: малюванні, ліпленні тощо.

  • Кімната космосу – допомогає розширити знання дітей про Космос, планети, Всесвіт; поглибити знання про час, пори року, місяці.

  • Кімната безпеки – удосконалює знання з правил безпеки життєдіяльності, дорожній рух, пожежну безпеку; в ігрових формах вчить їх дотримуватися цих правил.

  • Метеомайданчик - поглиблює знання про дослідження природи, погоди та взаємозв‘язків людини з довкіллям.

Кожен міні-музей – результат спільної роботи вихователів, дітей і їхніх родин, результат довгострокового проекту «Створення міні-музеїв в групах».

Дошкільні групи створюють міні-музеї:

  • «Мушлі та водний світ» (середня група № 1 «Дзвіночок»)

  • «Чашка» (середня група № 2 «Капітошка»)

  • «Гудзики» (старша група № 1 «Веселка»)

  • «Архітектура України» (старша група № 2 «Сонечко»)

  • «Моє місто» (молодша група № 2 «Пролісок»)

  • «Хліб» (молодша група № 3 «Бджілка»)

  • «Цукерки» (група раннього віку № 1 «Віночок»)

У дошкільному віці починається фактичне становлення особистості. Тому ми прагнемо не лише дати дитині уявлення про навколишній світ, але й виділити при цьому такі змістовні опорні моменти, які слугуватимуть їй у майбутньому ціннісними орієнтирами. І саме музей дає змогу збагатити дітей враженнями від предметів, яких вони ніколи не бачили та й не могли бачити в повсякденні, розширити їхній кругозір, сформувати системне уявлення про світ.

Завдяки музейній педагогіці ми маємо змогу ефективно формувати в кожного вихованця здатність до творчості, розвивати уяву дітей, їхню фантазію, навички продуктивної діяльності (малювання, ліплення, аплікації) та самостійності.

Полюбивши й засвоївши цінності музейного простору, надалі діти стануть вдячними відвідувачами музейних залів і культурних заходів, а отже – інтелігентними, добре вихованими й досвідченими людьми.

Музейна педагогіка – досить новий, але вже популярний напрям навчально-виховної діяльності. Використання засобів музейної педагогіки в дошкільному закладі дає змогу пробудити в дітях відчуття приналежності до свого роду, до рідної землі, прагнення долучитися до культури українського народу, його історії, традицій.

Сьогодні чи не найважливішими і найактуальнішими напрямами роботи у сфері музейної педагогіки є духовно-моральне та громадсько-патріотичне виховання. Адже від того, яке зерно ми посіємо в душі дітей у дошкільному віці, таким паростком проросте воно в майбутньому, впливаючи на формування характеру та самосвідомості особистості.

Музейна педагогіка в нашому дошкільному закладі - це поєднання творчості багатьох педагогів. Приємно відзначити, що така діяльність захоплює педагогів, духовно збагачує дітей, подобається батькам. На сьогодні в дитсадку створено цілісну систему роботи по музейній педагогіці. Творча група розробила чимало практичних матеріалів для роботи з дітьми: інформаційні довідки та ілюстрації по ознайомленню з експонатами міні-музеїв; опис дидактичних вправ та добірку художнього слова, які супроводжують цю роботу; конспекти занять тощо.

Завдяки музейній педагогіці ми маємо змогу формувати в кожного дошкільника здатність до творчості, розвивати уяву дітей, навички продуктивної діяльності та самостійності.

Однак, в ході вивчення виявлено, що вихователі недостатньо вправляють дітей у розв’язанні проблемних ситуацій морального спрямування, часто дають готову інформацію; недостатньо застосовуються прийоми дослідницького, пошукового способу здобуття знань, формування умінь орієнтуватись у сучасному світі; зв’язне мовлення деяких дітей знаходиться на середньому рівні, багатьом малюкам важко даються самостійні зв’язні висловлювання; у малюків всіх вікових груп не дуже сформовані уміння міркувати, мало використовуються проблемно-пошукові питання для поглиблення змісту художніх творів; мало проводиться робота по збагаченню словника дітей виражальними засобами мови: порівняннями, метафорами, синонімами, антонімами тощо недостатньо здійснюється патріотично-духовне виховання у сім’ї. Не всі батьки надають важливої ролі створення міні-музеїв та впровадження музейної педагогіки в дошкільному закладі.

 

 З урахуванням вищезазначеного, рекомендую:

  1. Продовжувати залучати дошкільнят до музейної педагогіки шляхом пошукової, краєзнавчої, науково-дослідницької, художньо-естетичної діяльності.

Термін: постійно

  1. Збагачувати та постійно оновлювати предметно-розвивальне середовище в групових кімнатах ДНЗ.

Термін: постійно

  1. Використовувати експонати музеїв для розвитку мовлення, уяви, інтелекту, емоційної сфери дітей.

Термін: постійно

  1. Використовувати способи, методи та технології для організації життєдіяльності дошкільників засобами музейної педагогіки.

Термін: постійно

  1. Активізувати використання в роботі з дітьми аналіз ситуацій морального вибору, аналіз життєвих ситуацій.

Термін: постійно

  1. Стимулювати дітей використовувати художнє слово під час ігрової діяльності дітей.

Термін: постійно

  1. Збагачувати словник дітей виражальними засобами мови: порівняннями, метафорами, синонімами, антонімами тощо.

Термін: постійно

  1. Поширювати серед батьків інформацію щодо створення міні-музеїв та впровадження музейної педагогіки в дошкільному закладі.

Термін: постійно

Вихователь-методист Бондаренко Н.В.

Опис документу:
Тематична перевірка – це вивчення окремих питань навчання та виховання дітей із подальшим обговоренням висновків і пропозицій з вихователями цих груп на педагогічній та виробничій нарадах, це найпоширеніша форма контролю, завдяки якій можна простежити за системою та результатами роботи вихователів з того чи іншого розділу програми, глибше розібратися в змісті, методах і прийомах подання дітям матеріалу, в організації його повторення, закріплення та формування в дітей практичних умінь і навичок.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Основи фінансової грамотності»
Часнікова Олена Володимирівна
72 години
790 грн
790 грн

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти