Доповнена реальність як сучасний дизайнерський педагогічний продукт у мистецькій освіті

Опис документу:
У доповіді наводяться аргументи на користь використання віртуальної реальності на уроках мистецтва в закладах загальної середньої освіти. Аналізуються кілька прикладів застосування технології AR и VR у мистецтві. Мета: ознайомити з термінами, актуальністю впровадження, прикладами AR и VR. Розглянути конкретні приклади з елементами віртуальної та доповненої реальності в мистецтві.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Доповнена реальність як сучасний дизайнерський педагогічний продукт у мистецькій освіті. Можливості та реалії

Кущенко Едуард Борисович, керівник навчально-методичної комісії вчителів мистецтва Костянтинівського району, вчитель музичного мистецтва Кіндратівської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів з поглибленим вивченням інформатики та програмування,

вчитель-методист, спеціаліст вищої категорії

Слайд 1. Анотація

У доповіді наводяться аргументи на користь використання віртуальної реальності на уроках мистецтва в закладах загальної середньої освіти. Аналізуються кілька прикладів застосування технології AR и VR у мистецтві.

Мета: ознайомити з термінами, актуальністю впровадження, прикладами AR и VR. Розглянути конкретні приклади з елементами віртуальної та доповненої реальності в мистецтві.

Слайд 2. Завдання: 1) Ознайомити учасників з новими технологіями та електронними інструментами для створення сучасного уроку;

2) Розглянути приклади візуалізації інформації, створення доповненої та віртуальної реальності на уроці;

4) Мотивувати учасників на пошук, ознайомлення та використання сучасного електронного інструментарію в освітньому процесі;

5) Заохотити учасників до використання сучасного електронного інструментарію в освітньому процесі.

Цільова аудиторія:

Керівники навчально-методичних комісій вчителів мистецтва, методисти, вчителі-предметники.

Слухачі ознайоляться з:

  1. Термінологією, яку має знати вчитель, що використовує AR та VR.

  2. Актуальністю залучення нових технологій у роботу сучасного вчителя.

  3. Інструменти, які потрібні педагогу для використання AR та VR на уроках.

  4. Приклади AR та VR технологій у мистецтві

Слайд 2. Думка про те, що в повсякденному навчанні важливо використовувати самі передові технології, не покидає розуми не тільки сучасних дослідників, а й практично кожного з нас. За данними спеціалістів в галузі лінгвістики і психології, найсприятливіші умови для засвоєння нових знань - в дитячому та юнацькому віці. Але відсутність інтересу, розосередження і невміння концентруватися на непрості речі не дозволяють нам ефективно здобувати освіту в будь-якому віці. А сучасна система освіти конкурує з розважальною сферою і потребує механізмах сприйняття, які дозволять залучити учнів до процесу засвоєння нових знань. Адже ефективним навчанням рухає інтерес, який потрібно спочатку сформувати, а потім підтримати.

Слайди 3-12 Ось тільки в XXI столітті навряд чи можна тільки учнів тягнути малюнками, переглядом старих фільмів або читанням стрімко застарілої літератури. Тому сьогодні в освіті дедалі популярнішим пристрої з підтримкою VR і AR.

До сих пір у багатьох країнах шлях до нових знань прокладається через книги, олівці і важкі рюкзаки. При цьому вже з середньої школи не кожна дитина готовий впоратися з тим вантажем знань, який на нього вивалює типове шкільне навчання. Згадайте свої шкільні роки, адже незадовільні оцінки здебільшого класу якраз про це і свідчать. Для вирішення цієї проблеми в окремих зарубіжних державних і приватних школах знайшли рішення-застосування доповненої і віртуальної реальності.

Слайд Чим обгрунтовано застосування VR і AR для навчання? Уявіть: шкільним учителям більше не потрібно монотонно або, навпаки, надмірно старанно розповідати, наприклад, про єгипетські піраміди і особливості їх будівництва. За допомогою шоломів віртуальної реальності можна прямо за партою відправитися в похід по тунелях з саркофагами, почути шарудіння лабіринтів і самостійно оцінити ключові історичні події, що розгорнулися тисячі років тому. При таких сценаріях навчання можна виростити ціле покоління таких професій, які сьогодні залишаються менш затребуваними в суспільстві, але все ще є вкрай необхідними для збереження багатогранності сучасної науки.

Слайд У чому перевага віртуальної і доповненої реальностей? Вони дозволяють створити середовище, яке сприймається людиною через органи відчуття. Фактично, VR / AR дозволяють змоделювати комфортні умови для отримання нових знань, а особливо - для навчання дітей, підлітків та молоді. За того, хто навчається ніхто не розмірковує, він сам переосмислює все сприйняту інформацію. Хто знає, може саме VR і AR дозволять вирішити проблему «чистоти» нових знань та інформації в процесі навчання.

Слайд Більшість людей дізналася про AR, augmented reality або технологію доповненої реальності, у 2016 році після виходу гри Pokémon Go.

Після цього інтерес до доповненої реальності почав рости, як популяція покемонів.

AR не обмежилася ігровою сферою, проникнувши в безліч інших: світові бренди доповнюють свої рекламні кампанії, навчальні заклади використовують технологію для створення інтерактивних методик, а хірурги можуть накладати картинку МРТ або рентгенівський знімок на тіло пацієнта для більш успішного проведення операції.

Не оминула доповнена реальність і мистецтво. Наведемо конкретні приклади використання AR та VR у мистецтві:

Слайд 13 Музеї та галереї

Після появи інтернету відвідуваність музеїв знизилася. Навіщо їхати до паризького Лувру, якщо на офіційному сайті музею можна взяти віртуальний тур?

Використання доповненої реальності вдихнуло нове життя у музеї, збільшивши їх аудиторію. Самі ж відвідувачі отримали новий досвід.

Наприклад, Американський музей історії природи створив додаток, що оживляє експонати. Навівши смартфон на об'єкт, відвідувач побачить коротке відео і текстовий опис експоната.

https://www.youtube.com/watch?v=nWGffYtmODo -1:24 хв

Слайд 14 "Людям здається, що музеї некласні", — такими словами починається промо-ролик Національного музею в Кракові. До кінця відео ця теза спростовується.

"Доповнивши" картини історіями, Краківський музей залучив десятки тисяч відвідувачів.

https://www.youtube.com/watch?v=1HiwLJORQY8 – 4:11 хв

Слайд 15 Додаванням AR у традиційних музеях історія не закінчується. Деякі сучасні художники творять з використанням нової технології.

Так, мексиканська художниця і скульптор Юнуен Еспарца створює предмети мистецтва одночасно у двох реальностях: звичайній і доповненій, допомагаючи інтерпретувати їх по-різному.

https://www.youtube.com/watch?v=NrzsZSnJGCM – 1:31 хв

Слайд 16 Музика

І виконавців, і глядачів трохи дратують люди, які записують концерт на телефон. Вихід з цієї ситуації знайшов Eminem. Репер придумав, як перетворити смартфони шанувальників з дратівливої деталі на частину вистави. Він влаштував у доповненій реальності криваве шоу.

"Ми подумали: якщо на концерті будуть використовуватися телефони, і люди збираються піднімати їх у повітря, чому б нам не використати це і не змінити спосіб сприйняття шоу?" — прокоментував менеджер виконавця Пол Розенберг.

https://www.youtube.com/watch?v=IewhSYfwfpU -1:48 хв

Доповнену реальність використовують й інші артисти, хоча і менш масштабно.

Наприклад, Gorillaz випустили AR-додаток, за допомогою якого користувачі потрапляють у віртуальну студію групи і слухають її альбоми.

Віртуальну та доповнену реальність і відео 360 використовувала і співачка Bjork у проекті Bjork Digital.

За словами співачки, це допомогло їй створити щось дуже особисте, допомагаючи глядачам і слухачам краще зрозуміти її емоції: від душевного болю до гніву.

https://www.youtube.com/watch?v=les7c5LmOJM – 0:21 хв

Слайд 17 Література

У найближчому майбутньому книгу за допомогою доповненої реальності можна буде помістити в поле зору, щоб читати на ходу або під час пробіжки, а поки AR робить літературу більш інтерактивною.

Доповнену реальність застосовують в енциклопедіях і дитячій художній літературі. Вона не тільки дозволяє дати більше наочних знань, а й розважає, що важливо в роботі з дітьми. Приклад — енциклопедія про будову Землі, у якій планети "оживають".

https://www.youtube.com/watch?v=Hb8hnxObUxU - 6:56 хв

Інший приклад — енциклопедія з Канади, яка пропонує не просто побачити тривимірні моделі доісторичних тварин, але й керувати ними. Можна навіть сфотографуватися з динозаврами і надіслати фото друзям.

https://www.youtube.com/watch?v=-4OzNYxCy40 - 0:58 хв

Дитячі книги з доповненою реальністю користуються популярністю у світі вже кілька років. В Україні багато хто вперше зіткнувся з ними після виходу "Аліси в країні див", яку група Art Nation створила спільно з художницею-ілюстратором Євгенією Гапчинською.

Мал.1 Книга «Аліса в країні див» з доповненою реальністю

Книга поширювалася через торгову мережу АТБ за програмою лояльності. Таке рішення ухвалили не відразу. За словами творця групи Art Nation Едуарда Ахрамовича, перед цим усі великі українські видавництва відмовилися реалізовувати ідею. Вони були впевнені, що доповнена реальність "не піде".

"До початку продажу цієї книги про доповнену реальність мало хто знав: гіки, гравці в Pokemon Go, можливо, 1% населення. Це була не сімейна аудиторія — люди, які книги не купують. Було важливо познайомити з цією технологією дорослу, консервативну аудиторію", — зазначив Ахрамович.

За перші два тижні після запуску додаток вийшов на перше місце за завантажуванням в українських сегментах Apple Store і Google Play, а це значить, що його завантажили всі покупці.

Оскільки доповнена реальність "зайшла" українським читачам, найближчим часом можна чекати буму книг з AR на українському ринку.

Однак не можна стверджувати, що доповнену реальність можна використовувати лише в дитячій або науковій літературі. Приклад вдалого використання AR в художній літературі демонструє французька письменниця Каміла Шерер.

https://www.youtube.com/watch?v=Onr8d4Wfo6I - 3:01

Слайд 18 Кіномистецтво

Певною мірою ефект доповненої реальності створюють технології 3D і IMAX: за допомогою спеціальних окулярів плоска картинка доповнюється третім виміром.

Передбачається, що з часом в доповненій реальності стануть доступні довідкові матеріали, наприклад, профілі з іменами акторів, їх біографії і фільмографії. Також в AR будуть доступні субтитри.

За допомогою спеціальних окулярів або іншого приладдя фільми можна буде дивитися під час пробіжки, ходьби або в транспорті.

Як можуть виглядати фільми з доповненою реальністю, показав розробник Абішек Сінгх. Він відтворив знамениту сцену із "Дзвінка", де привид дівчини в білому платті вибирається з екрана телевізора.

У відеоролику віртуальна копія персонажа також починає "переслідувати" власника телефону, з'являючись у різних частинах кімнати.

https://twitter.com/i/status/966359403900350465

Практична частина

Слайд 19 AR-тур оперними театрами України

Компанія Google підготувала особливий подарунок до 150-річчя Національної опери України. У партнерстві з Міністерством культури вона оцифрувала п'ять локацій в різних містах і розробила сайт «Оперні театри України».

https://theatres.authenticukraine.com.ua/ua/

Віртуальні тури дозволяють розглянути архітектуру, прогулятися по залах, заглянути за куліси і в інші місця, зазвичай закриті для відвідувачів. Для цього Google зняли більше 300 панорам, а також відео у форматі 360 °.

Здійснити екскурсію можна на смартфоні, планшеті або комп'ютері, а для повноти відчуттів розробники пропонують використовувати окуляри VR.

Доступні локації: Національний академічний театр опери та балету України імені Тараса Шевченка, Львівський національний академічний театр опери та балету імені Соломії Крушельницької, Чернівецький академічний обласний український музично-драматичний театр ім. Ольги Кобилянської, Одеський національний академічний театр опери та балету, Київський національний академічний театр оперети.

Онлайн-екскурсії проводяться українською, російською та англійською мовами. Потрапити в театри можна і з Google Карт в режимі Street View.

https://theatres.authenticukraine.com.ua/ua/

Інший електронний інструментарій сучасного уроку мистецтва (слайди 19-27)

Слайд 19 Пропонуємо вашій увазі конкретний приклад авторського інтерактивного плакату на тему «Музично-танцювальна магія афріканців», який використовується в рамках вивчення предмету «Мистецтво» в 10 класі за підручником Л.Масол.

http://vospitatel.ucoz.ua/load/10_klas_mistectvo_urok_2_muzichno_tancjuvalna_magija_afrikanciv/4-1-0-738

Плакат складається з 3 блоків і навігації:

1. "Аудиторія" - де користувач (-і) знайомиться (-ятся) з навчальної текстовою інформацією з досліджуваної теми;

2. "Кінозал" - це наочна частина посібника, в якій представлений відеоряд;

3. "Практикум і тести" - в цьому блоці зосереджені завдання для здобувачів освіти, виконавши які, користувачі створять власний продукт діяльності, в тій формі, яку вважатимуть за краще самі;

4. "Навігація" (спеціальні позначки, які полегшують користувачу чи тьютеру можливість самостійно "пересуватися" по плакату).

У розділі "Практикум і тести" (блок 3) виконується первинна перевірка знань здобувачів освіти з даної теми в формі тестування. Даються питання з варіантами відповідей. Після того як користувач виставив номера відповідей в текстові поля, пропонується оціка результатів роботи. Для цього внизу є кнопка «Оцінити!». В результаті показується число правильних відповідей і оцінка. Набуває запис «Показати помилки», при натисканні цієї кнопки поля з невірними відповідями стають червоними, а з вірними залишаються білими. Сама ж кнопка набуває напис "Дякую!", При натисканні якої видаляються всі поля і записи, тобто слайд приходить у вихідне положення.

Таким чином, користувач отримує можливість перевірити себе, і повернутися ще раз до теорії в разі неправильної відповіді.

В результаті користувачі систематизують і узагальнюють знання з даної теми, також у них є можливість залишити свої записи в коментарях до уроку і виконати там домашнє завдання, яке може бути оцінений тьютором.

Застосовуючи інтерактивні плакати в навчанні, ми прийшли до наступних висновків:

    1. Застосування інтерактивного плакату на уроках мистецтва має ряд переваг:

  • підвищується інтерес здобувачів освіти до навчання, тому що інформація з екрану сприймається краще;

• навчальний ефект посилюється, тому що використовуються різні мультимедійні елементи: анімація, відео, звук;

• більш раціонально організована робота тьютора і здобувачів освіти;

• естетика і структура уроку змінюється;

• користувачі можуть працювати в індивідуальному графіку і ритмі (можливість використання декількох ПК, планшетних комп'ютерів і смартфонів).

2. Є й ряд негативних чинників:

• є готові інтерактивні плакати, але вони не завжди зручні в застосуванні конкретним педагогом;

• виготовлення інтерактивного плакату самостійно дуже затратна за часом, якого, на жаль, завжди бракує;

• не всі заклади освіти мають достатню матеріально-технічну базу для створення та застосування такого ресурсу, як інтерактивний плакат, розміщений у відкритому Інтернет-просторі.

Таким чином, інтерактивний плакат повинен забезпечувати максимальну взаємодію здобувачів освіти з вмістом даного освітнього ресурсу на всіх етапах засвоєння інформації.

Безсумнівно, створення інтерактивного плакату - процес трудомісткий, що вимагає ретельно продуманого змісту і побудови, тим не менш, він виправдовує витрачений час. Застосування інтерактивного плаката на уроці змінює ставлення здобувачів освіти і до предмету, і до тьютора, підвищує пізнавальний інтерес і мотивацію здобувачів освіти, дозволяє поєднувати традиційні і інноваційні методи навчання, тим самим інтенсифікувати процес навчання і як наслідок усього цього, підвищити якість навчання.

Адреси досвіду та корисної інформації.

Крім розглянутого плакату, нами використовується на практиці інші інтерактивні навчальні продукти:

Інтернет- Ребуси "Відгадай тему уроку"

http://vospitatel.ucoz.ua/load/rebus_vidgadaj_temu_uroku/4-1-0-735

Хронологічні стрічки

http://vospitatel.ucoz.ua/load/khronologichna_strichka_vidomi_ukrajinski_kompozitori/4-1-0-734

Інтернет- Тести

http://vospitatel.ucoz.ua/load/mistectvo_9_klas_testi_labirintami_khudozhnoji_abstrakciji/4-1-0-731

Мультимедійні Інтернет-презентації

http://vospitatel.ucoz.ua/load/9_klas_mistectvo_za_l_masol_uroki_21_22_profesiji_ta_shkoli_u_kinematografi_ppt_prezentacija_do_uroku/4-1-0-728

Інтернет-пазли

http://metodmuz.at.ua/news/pazl_portret_vidomogo_avstrijskogo_kompozitora/2018-04-24-206

Технологічні карти занять

http://metodmuz.at.ua/news/tekhnologichna_karta_uroku_v_9_klasi_za_temoju_mova_i_vidi_kinomistectva/2018-08-24-276

Висновки. Проблеми і перспективи

Обмеження, які поки стопорять розвиток прогресу в цьому напрямку.

По-перше, VR-контенту, який можна використовувати для навчання, все ще катастрофічно мало, а українською мовою його взагалі немає. Але був би попит, розробки з'являться обов'язково.

По-друге, у своїй поточній версії VR викликає дисонанс в вестибулярний апарат людини через рассинхронизации реального руху з рухом у віртуальному світі, що нерідко призводить до запаморочення і нудоти. Тому сеанс повинен тривати не більше 15-20 хвилин, а деяким людям VR взагалі протипоказана.

У цьому випадку більш цікавою виглядає технологія доповненої реальності, яка не загороджує картинку реального світу. Тобто людина може бачити віртуальні об'єкти - наприклад, як виглядав і якого розміру був трицератопс. Повірте, набагато цікавіше побачити реального динозавра і зрозуміти його розміри, ніж просто розглядати його зображення в книзі.

У той же час можна сподіватися, що рано чи пізно побічні ефекти віртуальної реальності будуть усунені новою реінкарнацією цієї технології - прогрес не стоїть на місці. А якщо використовувати віртуальну реальність не через шолом, а через телефон або планшет, то побічних ефектів взагалі не виникає.

Третій фактор, який поки не дозволяє забезпечити поширення VR в освітньому середовищі, - висока ціна обладнання. Мова йде не про вартість шолома - ціни на ці пристрої вже знизилася до терпимих $ 300-400. А самі моделі можна вибирати на будь-який смак і колір: їх випускають майже всі великі виробники комп'ютерного обладнання. А ось вартість комп'ютера з рекомендованою для VR конфігурацією складає більше $ 1000, а разом з VR-набором - $ 1500.. У слабких комп'ютерах виникає значна затримка картинки і побічні ефекти виникають швидше. Природно, не кожна школа може дозволити собі таке дороге удосконалення навчального процесу.

Нарешті, четвертий фактор - найскладніший. Це небажання деяких освітніх фахівців що-небудь міняти в своїй діяльності. І це незважаючи на конкретні зміни, які впроваджує Міністерство освіти і науки, у деяких школах у класах інформатики досі викладають школярам Word, PowerPoint і двійкового коду. Яка ще віртуальна реальність? Там навіть поки і в думках немає, що дітям набагато цікавіше дізнатися про 3D-принтерах, штучний інтелект або експедиціях на Марс.

Крига скресне, коли самі викладачі почнуть цікавитися і добре розбиратися - тільки тоді вони зможуть з інтересом розповідати про це своїм учням. Давайте відходити від стандартів і робити навчання цікавим для дітей. І, врешті-решт, питати у них самих, що їм цікаво.

14

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Акція «Методичне літо»
Призовий фонд 50 000 грн!
Взяти участь

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з МАТЕМАТИКИ залишилося:
0
0
міс.
1
4
дн.
0
2
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!