Дидактичні ігри з теми «ІМЕННИК» в початкових класах

Опис документу:
Дидактичні ігри, ігрові вправи і прийоми дають можливість учителеві не тільки підвищити активність учнів на кожному етапі уроку під час вивчення теми «Іменник», а й залучити пасивних до творчої розумової діяльності. Крім того, зазначають психологи, вони знижують утому школярів, зацікавлюють змістом уроку, створюють емоційне піднесення, захоплення, радість.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Дидактичні ігри з теми «ІМЕННИК» в початкових класах

Гра « Ідемо в ліс»

Обладнання: зошит, ручка.

Завдання: за 3 хвилини написати в зошиті іменники, що означають назви істот та неістот, які ми можемо назвати, перебуваючи в лісі.

Хід гри: учитель ділить учнів класу на дві групи: 1 -  пише іменники, що означають назви істот, 2 – що означають назви неістот. Переможцем  в кожній групі вважається той учень, який написав найбільше іменників.

Гра « Відшукай іменник»

Обладнання: картки зі словами.

Завдання: відшукати іменник, плеснути в долоньки.

Хід гри: вчитель читає слова з карток, а діти, почувши іменник, плескають в долоньки. Переможцем стає той, хто правильно знайде іменник.

Матеріал для гри:                                 

1 картка

Мете, замети, метений, заметіль.

                                                        2 картка

Біліє, білий, білизна.

Гра « Весняні іменники»

Обладнання: зошит, ручка.

Завдання: за 3 хвилини написати в зошитах іменники весняної тематики.

Хід гри: працюють учні класу або окремої групи в зошитах. Переможцем вважається той учень, який написав правильно найбільшу кількість іменників. Тематику  слів можна змінювати в залежності від пори року.

Гра « Іменники на одну букву»

Обладнання: письмове приладдя.

Завдання: за 3-5 хвилин дібрати і записати іменники на одну букву.

Хід гри: ведучий пропонує на певну букву дібрати і записати іменники, що відповідають на питання що? (або на питання хто?). Наприклад: на букву в: веселка, віник, ворота, велосипед. Переможцем вважається той, хто протягом визначеного часу правильно запише найбільшу кількість таких слів.

Гра «Відгадай іменник»

Завдання: протягом 1 хвилини відгадати якнайбільше слів – змагаються 3 учні (по одному з ряду)

Хід гри: учень тримає в руках картку, мовчки читає іменник, пояснює його іншими словами, а діти мають відгадати яке це слово. Наприклад:

Де все продається – магазин

Ви його їсте щодня – хліб

Холодне і солодке, дуже люблять діти – морозиво і т. д.

Перемагає той учень, у якого однокласники відгадали найбільше слів.

Магазин

Хліб

Морозиво

Продавець

Їдальня

Вода

Мило

Зошит

Крейда

Вовк

Лікарня

Цукерка

Сани

Ложка

Лікар

Машина

Річка

Парта

Бабуся

Лисиця

Телевізор

Пес

Дідусь

Книжка

Двері

Штани

Чай

Комп’ютер

Хата

Спортзал

Дошка

Вікно

Подушка

Лампа

Нитки

Язик

Заєць

Мама

Шапка

Лимон

Школа

Тато

Ручка

Пенал

Учителька

Музика

Перерва

Дзеркало

Альбом

Голка

Ліжко

Підручник

Сніг

Стіл

Брат

Портфель

Одіяло

Каструля

Киця

Пиріжок

Тема: Іменники, що означають назви істот і неістот

                  

                                                        Гра « Лото»

Обладнання: картки зі словами, червоні та зелені кружечки.

Завдання: закрити на картці червоним кружечком ті іменники, що відповідають на питання хто?, а зеленим – що відповідають на питання що?

Хід гри: кожному учневі роздаються картки і кружечки; по сигналу розпочинають закривати іменники, що відповідають на питання хто? червоним кружечком, а зеленим – іменники, що відповідають на питання

що ? Переможцем вважається   той, хто правильно виконав завдання.

                  

Гра « Хто? Що?»

Обладнання : малюнки будиночків із підписами: Хто? Що?, конверт із картками слів.

Завдання: прочитати слова з карток, розмістити слова – назви істот та неістот у відповідні будиночки з питаннями.

Хід гри: викликаний учень отримує конверт і розподіляє слова за групами у відповідні будиночки. Гру можна повторити кілька разів, заздалегідь підготувавши завдання.

Матеріал для гри: картки.

1)    Білочка, мама, клей, зошит, вуж, чобіток, учень.

2)    Зозуля, вікно, книга, бабуся, ведмідь, цукерка.

3)     Жираф, пенал, вінок, огірок, джміль, ластівка.


Гра « Рід»

Обладнання: сигнальні картки «ч», «ж», «с».

Завдання: просигналізувати, якого роду іменник.

Хід гри: учні, після того, як вчитель зачитує іменник, сигналізують, якого роду цей іменник. Перемагає той, хто правильно сигналізував учителю.

Матеріал для гри: набір слів: лосеня, Антон, мишка, стіл, кошеня, гуска, річка, село, дощ, квітка, лінія, теля, брат, книжка, лоша, телевізор, сонце.

Гра «Пропоную – вибираю»

Обладнання: картки з іменниками чоловічого, жіночого, середнього роду.

Завдання: вибрати іменники чоловічого, жіночого, середнього роду.

Хід гри: гра проводиться з класом. Перший ряд вибирає серед запропонованих слів іменники чоловічого роду, другий ряд – жіночого роду, а третій – середнього роду. Матеріал для гри: картки з іменниками

1)    Рись, склянка, жолудь, море, поле, вікно, малина, ворона, дощ, океан.

2)    Степ, овал, зима, сорока, зяблик, теля, сонце, хатинка, Олег, Ніна.

Гра « Чарівний стілець»

Обладнання: стілець, аркуш паперу, ручка,  конверт із картками з позначенням: ч. р ., ж . р., с . р.

Завдання:  по сигналу написати сім іменників чоловічого, жіночого або середнього роду.

Хід гри: викликаються три учні, займають місце на стільці за партою, із картки в конверті дізнаються іменники якого роду слід записати на аркуші.  Переможцем вважається той учень, який перший справиться із завданням. Гру можна урізноманітнити, працюючи групою (кожен учень групи пише лише один іменник).

Гра « Ланцюжок загадок»

Обладнання : загадки.

Завдання: відгадати загадки, визначити рід іменників – відгадок, пояснити їх правопис.

Хід гри: учитель читає загадку, діти визначають рід іменників-відгадок, пояснюють їх правопис. Грають три команди, кожна відгадує по одній загадці. Виграє та команда, яка безпомилково відгадала більше загадок.

Матеріал для гри: загадки

1.     Зимою спить, а літом шумить. (Річка)

2.     У воді росте, а води боїться. (Сіль)

3.     Яке місто літає? (Орел)

4.     Одна коняка тягне дванадцять бричок. (Тепловоз)

5.     Що без дірки наливається? ( Овочі, фрукти)

6.     Без рук, без олівця, а малює без кінця. ( Мороз)

7.     Не має ніг, а ходить, має вухо, але не чує. ( Голка)

8.     Чорне сукно лізе у вікно. ( Ніч)

9.  Не бджола, а гуде, не птах, а летить. ( Літак)

Гра « Римування»

Обладнання : картки зі словами.

Завдання: вчитися підбирати риму до запропонованих іменників.

Хід гри: учитель пропонує учням слова на картках, діти відшукують римовану пару. Перемагає той, хто швидше відшукає римовані пари слів.

Матеріал для гри: набір слів: річка, лінь, пень, день, тінь, стрічка.

Гра « Квіти рідного краю»

Обладнання: загадки.

Завдання: відгадати загадки, визначити рід і число іменника-відгадки.

Хід гри: кожна група заздалегідь приготувала загадки по темі « Квіти» і пропонує для учасників команди-суперника. Діти відгадують і визначають рід іменника-відгадки.

Матеріал для гри: загадки

1.     Стоять у полі сестрички: жовте очко, біле личко.

2.     Серед пшеничного поля – тичка, а на тичці – півень у червонім ковпаці.

3.     Цвіте синьо, лист зелений, гай він прикрашає, хоч мороз усе побив – його не займає.

Гра «Утвори слово»

Обладнання: ланцюжки слів.

Завдання: групи учнів виконують дії з запропонованими словами за зразком і утворюють нові слова

Хід гри: завдання на дошці для кожної групи окремо: 1 група – утворює і відмінює іменник з перших складів запропонованих слів, а 2 група – утворює з букв.

Матеріал для гри: ланцюжки слів:

                   1 група

1.Заєць + даремно + чари = …

2. Приказка + клас + диня = …

3. Вишенька + разок = …

                   2 група

1. Пара+ перо + він + мама + канал = …

2. Звір + лось + шишка + липи + корито =…

3. Лава + лин + бамбук + молодий + бетон = …

Гра «Кола на воді»

Обладнання: картки зі словами-іменниками, аркуші для кожної групи, ручки, маркери

Завдання:   учні вибирають картку зі словом, записують на аркуші стовпчиком. На кожну букву добираються інші слова, до слів речення. На основі   отриманих результатів складають оповідання, казку, історію, вірш.

Хід гри: кожна група вибирає слово, працює 10 хвилин, по закінченні представник групи зачитує казку, оповідання і т.п.

С – сніжок – настав ранок – прокинулась сніжинка.

Т– танок – закружляла у веселому танку.

І – іней – іней укрив усе навкруги.

Н – небо – небо посилало сонячне проміння.

А – акація – сніжинка сіла на акацію перепочити.

               

Загадки

         - Хто ти? Що? Твоє ім'я?

         - Іменна моя сім'я.

         Знають всіх в ній поіменно.

А зовуть сім'ю - … (іменник)

Є в людини на прикметі

Сотні, тисячі предметів.

Та щоб їх розмежувати,

Що й кому належить знати,

Поділив усіх як слід,

Добре нам відомий … (рід)

Ребуси

г1а              пі2л            ві3ло

за3мка        пер6           мі100

пі100лет      100янка      7'я

ві3на           100ляр        3вога

100рона      3буна           100вбур

 Гра « Лото»

Обладнання: картки зі словами, червоні та зелені кружечки.

Завдання: закрити на картці червоним кружечком ті іменники, що відповідають на питання хто?, а зеленим – що відповідають на питання що?

Хід гри: кожному учневі роздаються картки і кружечки; по сигналу розпочинають закривати іменники, що відповідають на питання хто? червоним кружечком,а зеленим – іменники, що відповідають на питання що ? Переможцем вважається   той, хто правильно виконав завдання.

                                               Гра «Хто більше»

Обладнання : секундомір.

Завдання: назвати іменники, що відповідають на питання хто?

Хід гри: учитель ділить клас на дві команди (5 дівчаток і 5 хлопчиків), потім включає секундомір, а діти по черзі (за 10 секунд) називають іменники, що відповідають на питання хто?                                                                       

Гра «Продовж ланцюжок»

Обладнання: письмове приладдя, аркуш паперу.

Завдання: продовжити ланцюжок іменників – власних назв, щоб кожен кінцевий звук попереднього слова був  першим звуком наступного слова.

Хід гри: діти одержують аркуш паперу, на якому записаний іменник, і продовжують

ланцюжок іменників – власних назв, щоб кожен кінцевий звук попереднього слова був першим звуком наступного слова.

Матеріал для гри:

1 варіант: Полтава -  … - … - … - … .

2 варіант: Харків - … - … - … - … .

Гра «Хто перший»

Обладнання: письмове приладдя.

Завдання: дібрати і записати 5 власних іменників у зошит. Переможцем вважається той, хто першим правильно виконає завдання.

Гра «Подай сигнал»

Обладнання : сигнальні картки «однина», «множина».

Завдання: правильно визначити число іменників сигнальною карткою. Переможцем

вважається той, хто правильно виконає завдання.

Матеріал для гри: набір слів: стіл, окуляри, лимон, рукавички, грибок, руки, книжка, сонце,  мороз, лижі, парта, машини, зошити, заєць, м’яч.

Гра «Однина та множина»

Обладнання: конверти «однина» та « множина», навчальне письмове приладдя, картки з іменниками.

Завдання : розкласти в конверти картки з іменниками.

Хід гри: учні розкладають картки з іменниками в конверти « однина» та «множина».

Перемагає той, хто правильно і швидко виконає завдання.

Матеріал для грислова на картках: ліс, гриб, дуб, ведмідь, книги, верби, мед, ліси, сніг, берези, тварини, лижі.

Гра «Пропоную – вибираю»

Обладнання: картки з іменниками чоловічого, жіночого, середнього роду.

Завдання: вибрати іменники чоловічого, жіночого, середнього роду.

Хід гри: гра проводиться з класом. Перший ряд вибирає серед запропонованих слів іменники чоловічого роду, другий ряд – жіночого роду, а третій – середнього роду. Матеріал для гри: картки з іменниками

1)    Рись, склянка, жолудь, море, поле, вікно, малина, ворона, дощ, океан.

2)    Степ, овал, зима, сорока, зяблик, теля, сонце, хатинка, Олег, Ніна.

Гра «Утвори слово»

Обладнання: ланцюжки слів.

Завдання: групи учнів виконують дії з запропонованими словами за зразком і утворюють нові слова

Хід гри: завдання на дошці для кожної групи окремо: 1 група – утворює і відмінює іменник з перших складів запропонованих слів, а 2 група – утворює з букв.

Матеріал для гри: ланцюжки слів:

                   1 група

1.Заєць + даремно + чари = …

2. Приказка + клас + диня = …

3. Вишенька + разок = …

 

                   2 група

1. Пара+ перо + він + мама + канал = …

2. Звір + лось + шишка + липи + корито =…

3. Лава + лин + бамбук + молодий + бетон = …

Гра « Чарівний стілець»

Обладнання: стілець, аркуш паперу, ручка,  конверт із картками з позначенням: ч.р., ж.р., с.р.

Завдання:  по сигналу написати сім іменників чоловічого, жіночого або середнього роду.

 

Хід гри: викликаються три учні, займають місце на стільці за партою, із картки в конверті дізнаються іменники якого роду слід записати на аркуші.  Переможцем вважається той учень, який перший справиться із завданням. Гру можна урізноманітнити, працюючи групою (кожен учень групи пише лише один іменник

Гра « Ланцюжок загадок»

Обладнання : загадки.

Завдання: відгадати загадки, визначити рід іменників – відгадок, пояснити їх правопис.

Хід гри: учитель читає загадку, діти визначають рід іменників-відгадок, пояснюють їх правопис. Грають три команди, кожна відгадує по одній загадці. Виграє та команда, яка безпомилково відгадала більше загадок.

Матеріал для гри: загадки

1.     Зимою спить, а літом шумить. (Річка)

2.     У воді росте, а води боїться. (Сіль)

3.     Яке місто літає? (Орел)

4.     Одна коняка тягне дванадцять бричок. (Тепловоз)

5.     Що без дірки наливається? ( Овочі, фрукти)

6.     Без рук, без олівця, а малює без кінця. ( Мороз)

7.     Не має ніг, а ходить, має вухо, але не чує. ( Голка)

8.     Чорне сукно лізе у вікно. ( Ніч)

9.  Не бджола, а гуде, не птах, а летить. ( Літак)

Гра « Весняні іменники»

Обладнання: зошит, ручка.

Завдання: за 3 хвилини написати в зошитах іменники весняної тематики.

Хід гри: працюють учні класу або окремої групи в зошитах. Переможцем вважається той учень, який написав правильно найбільшу кількість іменників. Тематику  слів можна змінювати в залежності від пори року.

Гра « Іменники на одну букву»

 Обладнання: письмове приладдя.

Завдання: за 3-5 хвилин дібрати і записати іменники на одну букву.

Хід гри: ведучий пропонує на певну букву дібрати і записати іменники, що відповідають на питання що? (або на питання хто?). Наприклад, на букву в: веселка, віник, ворота, велосипед. Переможцем вважається той, хто протягом визначеного часу (3-5 хв.)правильно запише найбільшу кількість таких слів.


Гра «Вибери потрібну букву»

Обладнання: малюнок хлопчика Володі, зайчика, текст «Знахідка»

Завдання: вставити потрібну букву, щоб допомогти Володі потоваришувати із зайчиком.

Матеріал для гри:

Знахідка

     Володя йшов лісовою стежиною і побачив (З з)айчика. Хлопчик упіймав його і поніс додому. У (В в)олоді були (С с)обака (Б б)ровко і (К к)отик (М м)урчик. Вони потоваришували із (З з)зайчиком (В в)уханчиком.

 

 

Гра «Домашні тварини»

Обладнання: Малюнки собаки, корови, кота, кози, коня, картка із завданнями.

Завдання: сьогодні на урок до нас завітали домашні тварини. Їх господарі забули дати їм клички і тварини просять зробити це вас.

Матеріал для гри:

собака

корова

кіт

коза

кінь

 

Гра «Пеньочок»

Обладнання: малюнок пеньочка, картки зі словами.

Завдання: у кожному рядку слів є зайве слово – пеньочок. Перепишіть всі слова, а зайве підкресліть, щоб не перечепитись через нього і продовжити свою мандрівку далі. Поясніть, чому підкреслили саме це слово.

Матеріал для гри:

Донецьк, Дніпро, Львів, Київ, Одеса.

Дунай, Десна, Полтава, Дністер, Рось.

Пушок, Сірко, Рекс, Дружок, Чернівці.

Микола, Оксана, Леонід, Петренко, Софія.

 

Гра «Продовж ланцюжок»

Обладнання: письмове приладдя, аркуш паперу.

Завдання: продовжити ланцюжок іменників – власних назв, щоб кожен кінцевий звук попереднього слова був  першим звуком наступного слова.

Хід гри: діти одержують аркуш паперу, на якому записаний іменник, і продовжують

ланцюжок іменників – власних назв, щоб кожен кінцевий звук попереднього слова був першим звуком наступного слова.

Матеріал для гри:

1 варіант: Полтава -  … - … - … - … .

2 варіант: Харків - … - … -  - … .

 

Гра «Зупинка «Річкова»

Обладнання: малюнок човна, текст.

Завдання: наш човен зупиняється на наступній зупинці. Вам потрібно виписати тільки назви річок.

Матеріал для гри:

     Дніпро – довга могутня річка. У Дніпро впадають такі річки: Десна, Прип’ять, Ірпінь, Тетерів, Рось, Сула, Псьол. На берегах Дніпра розташовані міста: Київ, Дніпропетровськ, Запоріжжя, Херсон, Черкаси, Кременчук, Канів.


Гра «Розділи відгадки»

Обладнання: загадки.

Завдання: відгадати загадки, відгадки записати в 2 стовпчики: іменники, які вживаються лише в однині і іменники, які вживаються тільки в множині.

Хід гри: учитель читає загадки, учні відгадують і записують у 2 колонки

Матеріал для гри:

У зимову веселу пору

Ми кращі друзі дітвори.

Вивозять двти нас нагору,

А ми веземо їх з гори. (Сани)

Мию, мию без жалю,

Мию там, де брудно.

Цю роботу я люблю,

Та від неї худну. (Мило)

Ці кристалики тверді

Аж іскряться.

Народились у воді,

А води бояться. (Сіль)

Білий як сніг,

В пошані у всіх.

До рота попав –

Там і пропав. (Цукор)

Воно дуже просто зветься,

Завжди куркою гребеться.

Як за хвіст його потягнеш –

Щось захопиш і дістанеш.

А як станеш на головку,

То по лобі влупить ловко. (Граблі)

Хто входить і виходить –

Нам першим руку подає.

Ми стоїмо завжди при вході,

Нас у хаті кілька є. (Двері)

Рідке, а не вода, біле, а не сніг. (Молоко)

Шкварчить, верещить, коли в казані кипить. (Сало)

Свїх очей не маю, а бачити допомагаю. (Окуляри)

У полі народився, до їжі згодився. (Хліб)

В печі боки обпекла і в стіну міцну лягла. (Цегла)

Ця рідка рідина не солодка, а їдка,

Та на користь ця вода, гоїть рани всі вона. (Йод)

Сидить у діжці, спускає ніжки. (Тісто)

 

 

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Емоційна ефективність учителя: теорія і практика»
Швень Ярослава Леонідівна
36 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.