Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця
Дидактична гра
з морального виховання
«Добрі вчинки»
Програмовий зміст: уточнити морально-етичне уявлення про добро та зло. Вчити виявляти критичність до своїх вчинків, схвалення дій того хто зробив правильно. Створювати сприятливі умови для ставлення соціальної компетентності дитини, розвивати в дітях соціальні емоції (співчуття, бажання допомагати, тощо). Виховувати у дітей бажання бути приємними людьми, бажання творити добро, добрі вчинки, бути доброзичливими, щирими, проявляти співчуття, доброту, піклування.
Варіанти гри:
«Опиши вчинок»
Вихователь пропонує до розгляду та аналізу малюнки, на яких зображено різні ситуації, пропонує дітям описати ситуацію на малюнку та почуття персонажів.
«Скажи навпаки»
Добрий — злий, веселий — сумний, сварливий — миролюбний, сміливий — боязкий, щирий — потайний, жалісливий — черствий, милосердний — жорстокий, працьовитий — ледачий.
«Скажи, який?»
Мама — добра, ніжна, ласкава, лагідна…
Тато — сильний, сміливий, працьовитий…
Бабуся — лагідна, добра, роботяща, старенька…
Дівчинка, хлопчик…
«Закінчи речення»
Добрі діти батьків радують, а погані… Марійка бабусі допомагала, а Сергій… Данилко з друзями ділиться, а Тарас…
«Хто? Або що?»
Учити називати людей, які виконують роботу; формувати повагу до праці.
«Доповни речення»
Тато ремонтує… (кран).
Хлопчик допомагає… (мамі).
Бабуся пече пиріжки… (онукам).
Двірник посипає слизьку доріжку… (піском).
«Назви лагідно»
Малий — маленький — малесенький. Теплий — тепленький — теплесенький.
«Коли? Якщо?»
Якщо мама стомилася,… (слід гратися тихо).
Коли завершив гру,… (необхідно прибрати іграшки).
Якщо другові сумно,… (потрібно розважити його).
Дидактичні мовленнєві ігри та вправи з морального виховання
«Рученята»
Моральний розвиток: формувати усвідомлене розуміння дій у ситуації конфлікту.
Діти об’єднуються у пари і виконують дії згідно з текстом вправи.
— Наші рученята вітаються, сваряться, миряться, жаліють одне одного, обіймаються, прощаються.
Вправа повторюється декілька разів із прискоренням.
«Назви одним словом»
Моральний розвиток: розвивати усвідомлення моральних норм.
Мама, тато, сестричка, братик — сім’я.
Дякую, будь ласка, до побачення, вітаю — чарівні слова.
Доброзичливість, чуйність, щирість — моральні якості.
Посмішка, радість, співчуття — …
Вередливість, егоїзм, упертість —…
«Скажи навпаки»
Моральний розвиток: навчати називати моральні якості; формувати розуміння, що людей цінують за їхні моральні якості.
Добрий — злий, веселий — сумний, сварливий — миролюбний, сміливий — боязкий, щирий — потайний, жалісливий — черствий, милосердний — жорстокий, працьовитий — ледачий.
«Мама — мамуся»
Моральний розвиток: учити добирати пестливі слова.
Мама — мамуся, тато — таточко, сестра — сестричка, брат — братик.
«Скажи, який?»
Моральний розвиток: формувати вміння визначати та називати чесноти людей.
Мама — добра, ніжна, ласкава, лагідна…
Тато — сильний, сміливий, працьовитий…
Бабуся — лагідна, добра, роботяща, старенька…
Дівчинка, хлопчик…
«Закінчи речення»
Моральний розвиток: формувати вміння визначати та оцінювати вчинки оточуючих. Добрі діти батьків радують, а погані… Марійка бабусі допомагала, а Сергій… Данилко з друзями ділиться, а Тарас…
«Назви якомога більше ознак»
Моральний розвиток: формувати вміння називати якості свої та оточуючих. Я — який? Мій друг — який? Моя мама — яка?
«Відповідай швидко і точно»
Моральний розвиток: формувати вміння оцінювати взаємини людей.
Бабуся старенька, а мама…
Хороший друг пожаліє, а поганий…
Щира людина поділиться, а скупа…
Увічлива людина попросить, а не ввічлива…
«Запитую — відповідай»
Соціальний розвиток: формувати обізнаність про оточуючих, їхні індивідуальні особливості.
Як звати твою маму? Як звати тата? Як тата звати по батькові? Імена бабусь, дідусів? Хто твій друг? У які ігри ви любите гратися?
«Хто це?»
Моральний розвиток: систематизувати уявлення про взаємини людей.
Рідна, лагідна, найдорожча — хто? (Мама)
Сильний, сміливий, працьовитий — хто? (Тато)
Вірний, добрий, щирий — хто? (Друг)
«Хто? Або що?»
Соціальний розвиток: учити називати людей, які виконують роботу; формувати повагу до праці.
«Хто що вміє робити?»
Мета: учити називати людей, які виконують дії.
Любить, піклується, жаліє —… (мама).
Любить, ремонтує, допомагає, виховує — … (тато).
Навчає, доглядає, турбується — … (вихователь).
Оглядає, лікує, дає поради —… (лікар).
«Доповни речення»
Моральний розвиток: учити аналізувати запропоновану ситуацію.
Тато ремонтує… (кран).
Хлопчик допомагає… (мамі).
Бабуся пече пиріжки… (онукам).
Двірник посипає слизьку доріжку… (піском).
«Закінчи прислів’я»
Моральний розвиток: ознайомити з етичними еталонами поведінки; розвивати логічне мислення.
Без терпіння немає —… (уміння).
Шила в мішку —… (не заховаєш).
Друга шукай, а знайдеш —… (тримай).
Праця годує, а лінь —… (марнує).
Шануй батька й неньку й тобі буде — … (гладенько).
«Назви лагідно»
Моральний розвиток: учити використовувати лагідні слова.
Малий — маленький — малесенький. Теплий — тепленький — теплесенький.
«Що було б, якби…?»
Моральний розвиток: учити розв’язувати проблемну ситуацію, беручи до уваги етичні еталони.
Що було б, якби вихователька не прийшла на роботу?
Що було б, якби кухар не зварив обіду?
Що було б, якби тато не заробляв гроші?
Якби в мене захворіла киця, то…
Якби мама купила багато цукерок, то…
Вередувати не можна, бо…
Потрібно слухати маму, тому що…
За столом не можна пустувати, тому що…
Якби я був чарівником, то…
Якби я був чарівником, для мами зробив би ось що…
Якби я був чарівником, зробив би багато добрих справ, а саме…
«Коли? Якщо?»
Моральний розвиток: виховувати почуття емпатії та повагу до оточуючих.
Якщо мама стомилася,… (слід гратися тихо).
Коли завершив гру,… (необхідно прибрати іграшки).
Якщо другові сумно,… (потрібно розважити його).
«Як можна сказати?»
Моральний розвиток: формувати вміння диференціювати почуття.
Усмішка яка? (Весела, сумна, крива, щира, недобра…)
Учинки які? (Добрі, погані, недобрі, злі…)
Любить вилежуватися — лежень.
Не дякує — невдячний.
Зичить добре — доброзичливий.
Має добре серце — добросердий.
«Що буває…?»
Моральний розвиток: навчати розуміти метафори.
Добрим… (серце, бабуся, робота…)
Гарним… (очі, квіти, мама…)
Милим… (кошеня, дитя, іграшка…)
Поганим… (робота, вчинок, слова…)
Сумним… (розповідь, казка, фільм…)
«Чарівна пір’їнка»
Моральний розвиток: учити аналізувати та оцінювати свої вчинки.
Діти утворюють коло. Вихователь дає кольорову пір’їнку комусь із дітей. Дитина, яка отримала пір’їнку, розповідає про свій добрий вчинок і передає її іншій дитині.
«Який настрій?»
Моральний розвиток: формувати вміння розрізняти та називати емоції.
Сумний, веселий, радісний, сердитий, розгублений.
«Як почуваєшся?»
Моральний розвиток: формувати розуміння впливу вчинків на почуття оточуючих.
Вихователь пропонує до розгляду та аналізу малюнки, на яких зображено проблемні ситуації. На малюнках відсутні обличчя у деяких персонажів. Вихователь пропонує дітям описати ситуацію на малюнку та почуття персонажів.
Дидактичні ігри на розвиток моральних якостей дитини
«Компліменти»
Мета. Спонукати бачити в інших позитивні риси характеру, зовнішності, поведінки. Розвивати спостережливість, уважність. Виховувати доброзичливість, повагу до інших. Формувати позитивне бачення світу.
Матеріал : великі яскраві паперові квіточки.
Хід гри: Варіант №1. Діти стають парами ( хлопчик і дівчинка ). Вихователь дає кожній парі велику паперову квітку. Діти по черзі кажуть одне одному компліменти і дають квітку. Для нової серії компліментів вихователь роздає ще квіти. Переможе пара, яка в сумі назбирає найбільше квіточок.
Варіант №2. Діти утворюють коло. Вихователь лічилкою обирає дитину, яка стає в центр, і каже їй комплімент, передаючи паперову квіточку тому, хто стоїть справа. Той , хто отримує квіточку, має сказати щось хороше про дитину, яка стоїть в центрі кола, і передати квіточку далі по колу.
«Відгадай , хто це?»
Мета. Закріплювати вміння дітей помічати позитивні якості інших людей. Розвивати увагу, спостережливість, логічне мислення, акторські здібності. Виховувати доброзичливість, креативність. Формувати позитивне бачення світу.
Матеріал: картки з іменами дітей – учасників гри, скринька.
Хід гри:Вихователь пише на картках імена дітей й кладе їх у невелику скриньку. Учасники гри по черзі виймають картки і, не називаючи імені, намагаються пантомімою показати позитивні якості дитини з цим іменем. Наприклад: Петрик витягує картку з ім’ям Тарасик, виходить у центр кола і показує, як добре Тарасик будує фортеці, їздить на велосипеді. А діти намагаються відгадати, про кого йдеться.
Ускладнення. Учасники гри пригадують добрі вчинки кожної дитини.
«Навпаки»
Мета. Формувати у дітей вміння утворювати позитивні враження на противагу негативним, що допоможе їм в майбутньому легко долати труднощі. Розвивати логічне мислення, увагу, слухову пам'ять . виховувати впевненість у собі. Формувати позитивне бачення світу.
Хід гри: Варіант № 1. Вихователь називає твердження з негативним змістом, а діти – антонімічні ( з позитивним ).
Варіант № 2. Лічилкою обирається дитина, яка називає твердження з негативним змістом, а інші діти – з позитивним.
Наприклад :
« Я – страшезний боягуз ». – « Я дуже сміливий ».
« У мене немає друзів ». – « Я маю багато хороших вірних друзів ».
« Я дуже хворий ». – « Я здоровий , і мені щодня стає краще ».
« У мене нічого немає ». – « У мене все є ».
«На щастя – на біду»
Мета. Спонукати дітей творчо підходити до розв’язання проблем , самостійно шукати вихід з будь-яких ситуацій . Розвивати увагу , кмітливість , креативність , позитивне мислення . Виховувати самостійність , рішучість .
Хід гри: Варіант № 1. Вихователь починає розповідь ,а діти по черзі її продовжують.
Варіант № 2. Одна дитина розповідає оповідку , а інші їй допомагають , закінчуючи речення.
Наприклад: «Одного разу сім’я вирушила в похід. На біду… почався дощ . На щастя … донька взяла парасольки. На біду… парасольки зламалися, а дощ став сильніший . На щастя … син умів лагодити парасольки. На біду … він залишив вдома всі необхідні інструменти. На щастя … і т.д.»
«Корисні поради»
Мета. Закріплювати вміння дітей самостійно знаходити позитивне рішення в будь – якій ситуації . Розвивати кмітливість, креативність , вміння застосовувати набуті знання на практиці , виховувати самостійність . Формувати позитивне бачення світу.
Хід гри: Вихователь описує ситуацію , а діти дають корисні поради з позиції позитивного світобачення.
Творчі ігри
Маленькі казкарі
Мета . Формувати вміння складати казки з позиції позитивного бачення світу. Розвивати зв’язне мовлення , творчу уяву, фантазію. Виховувати креативність ,інтерес до казок.
Варіант №1. Вихователь починає казку ,а діти по черзі придумують її продовження й закінчення.
Варіант №2. Вихователь пропонує кожній дитині початок казки , а малюк продовжує її. Наприклад.
Чарівні перетворення гусенички
Жила – була маленька гусеничка . Цілими днями вона повільно повзала по гілках дерев, їла зелені листочки і ні на кого не зважала. Її теж ніхто не помічав і не пропонував дружити .
Одного разу вона зупинилася й почала плести лялечку. Поступово вона обмотувала себе тонкими шовковими нитками і скоро зовсім зникла з очей.
Всередині лялечки їй було…
Маленьке пташенятко
Жило собі маленьке пташенятко , яке дуже хотіло навчитися літати. Воно сиділо у гнізді і спостерігало, як кружляли в небі великі пташки. І йому теж хотілося літати, так легко і гарно, як інші. Але воно думало, що ніколи не зможе навчитися цього.
Та от одного разу…
Непосидюче зайченятко
Жило – було маленьке непосидюче зайченятко, яке безтурботно стрибало лісом, шукаючи собі їжу і наспівуючи веселі пісеньки.
Одного разу зайченятко, стрибаючи, не помітило попереду велику яму і впало в неї. Зайченя злякалося і гірко заплакало.
-Ніхто мені не допоможе, - плакало воно. – Бо в мене зовсім немає друзів. Його почула…
Хворе ведмежатко
Жило – було у лісі ведмежатко. Воно часто не слухалося своєї мами і не вдягало шапку. І , звичайно ж , застудилося. Лежить ведмежатко вдома і бідкається, як сильно у нього болить горло і вушка. Аж ось почула його…
Сумне жабенятко
Жило собі у лісовому озері маленьке зелене жабенятко. Щодня воно слухало веселий спів своїх родичів, але саме не могло так голосно і гарно квакати. Жабенятко сумувало через це.
-Ква – ква – ква, - тихо шепотіло воно. – Ква – ква, - зітхало маленьке.
Одного разу…
Заклопотаний єнотик
Жив – був у лісі дуже допитливий єнотик. Щодня ходив він полісу і шукав собі затишну нірку, де можна буде перезимувати, але йому чомусь не щастило. Єнотик засумував і , тяжко зітхаючи, продовжував свою мандрівку у пошуках житла.
Одного разу він…
Казка по – новому
Мета: Формувати вміння дітей розповідати старі казки на новий лад з позиції позитивного світобачення. Розвивати творчу уяву, фантазію, творче мислення, зв’язне мовлення, креативність. Формувати позитивне бачення світу.
Матеріал: ілюстрації до казок « Коза – дереза », « Пан Коцький », «Зайчикова хатка ».
Хід гри.
Варіант №1. Вихователь починає розповідати знайому казку, а діти продовжують, але переробляють її на новий лад.
Варіант №2. Кожна дитина обирає собі знайому казку, яку розкаже по – новому. Наприклад.
Зайчик , персонаж казки « Коза – дереза », за допомогою позитивних тверджень переборює свій страх, а потім запрошує Ведмедика, Вовка і Рака до себе в гості й мириться з Козою.
Пан Коцький – сміливий і рішучий. Він знайомиться з дикими звірами, дякує їм за смачний обід і починає з ними товаришувати.
Зайчик з казки « Зайчикова хатинка »сам проганяє хитру Лисицю. Ведмедик, Собака й Півник просяться з ним жити. Зайчик їх впускає і всі разом « живуть – поживають і добра наживають ».
Домалюй і придумай казкову історію
Мета: Закріплювати вміння дітей складати казкові історії з позиції позитивного світобачення. Розвивати творчу уяву, фантазію, зв’язне мовлення, креативність. Формувати позитивне бачення світу.
Матеріал: картки із зображенням трьох площинних геометричних фігур, кольорові олівці.
Хід гри.
Варіант № 1. Вихователь дає кожній дитині картку із зображенням трьох площинних геометричних фігур. Малюк має домалювати якісь елементи, щоб отримати зображення диких тварин ( або птахів ), і придумати невелику казку про них ( з позиції позитивного світобачення ).
Варіант № 2. Діти домальовують геометричні фігури так, щоб отримати зображення казкових істот, і складають невелику оповідку про них.
Інсценуй казку
Мета: Вдосконалювати вміння дітей інсценувати художні твори. Розвивати акторські здібності, творчу уяву, креативність, вміння імпровізувати, позитивне мислення. Виховувати старанність.
Матеріал: елементи костюмів головних персонажів, декорації до казок.
Хід гри.
Варіант № 1. Вихователь промовляє слова автора, а діти – грають ролі персонажів казок.
Варіант № 2. Діти грають ролі й автора, й персонажів.
Ускладнення. Діти, імпровізуючи, доповнюють казку однією – двома подіями.
Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»