Діагностична методика "Який у нас колектив?"

Виховна робота

Для кого: 6 Клас, 7 Клас, 8 Клас, 10 Клас

08.10.2019

1451

17

0

Опис документу:
Дана методика може бути використана в роботі класного керівника для визначення рівня згуртованності колективу учнів та визначення ступеню задоволенності школярів своїм колективом. Ця розробка дозволяє класному керівнику сформувати наступні завдання в роботі з класним колективом.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

«Який у нас колектив»

Діагностична методика

Мета: визначити ступінь задоволеності учнів своїм колективом.

Хід проведення. Школярам пропонуються характеристики різних рівнів розвитку колективу: «Піщаний розсип», «М'яка глина», «Мерехтливий маяк», «Червоне вітрило», «Палаючий смолоскип»

«Піщаний розсип»

Придивіться до піщаного розсипу: скільки піщин зібрано разом, і в той же час кожна з них сама по собі. Налетить слабкий вітерець і віднесе частину піску вбік, розсипле по землі. Подує сильний вітер — і не стане розсипу.

Буває так і в групах людей. Там теж кожний як піщина: і начебто всі разом, і в той же час кожний окремо. Немає того, що об'єднувало б людей. Тут люди або ще мало знають один одного, або просто не наважуються, а може, і не бажають піти назустріч один одному. Немає спільних інтересів, спільних справ. Брак твердого, авторитетного центру призводить до розпорошеності групи.

Група ця існує формально, не приносячи радості й задоволення всім, хто до неї входить.

«М'яка глина»

Відомо, що м'яка глина — матеріал, який порівняно легко піддається впливу, з нього можна ліпити різні вироби. У руках гарного майстра (а таким у групі, класі, учнівському колективі може бути командир або організатор справи) цей матеріал пе­ретворюється на мистецький витвір, прекрасний виріб. Але він може залишитися простою грудкою глини, якщо до нього не докласти зусиль. Коли м'яка глина опиняється в руках нерішучої людини, вона може набути невизначених форм.

У групі, що перебуває на цьому щаблі, помітні перші зусилля щодо об'єднання колективу, хоча вони й боязкі, не все виходить в організаторів, немає достатнього досвіду спільної роботи.

Тут скріпною ланкою ще є чітка дисципліна й вимоги старших. Відносини різні — доброзичливі, конфліктні. Діти зі своєї ініціативи рідко приходять на допомогу один одному. Існують замкнуті приятельські угруповання, які мало спілкуються один з одним, нерідко сваряться. Справжнього майстра — гарного організатора поки що немає або йому важко виявити себе, тому що по-справжньому його нікому підтримати.

«Мерехтливий маяк»

У штормовому морі маяк додає впевненості і досвідченому мореплавцеві, й початківцю: курс обрано правильно, «так тримати!» Зауважте, маяк горить не постійно, а періодично викидає пучки світла, ніби говорячи: «Я тут, я готовий прийти на допомогу». Колектив на стадії формування стурбований тим, щоб кожний ішов правильним шляхом. У такому учнівському колективі переважає бажання трудитися спільно, допомагати один одному, бувати разом. Але бажання — це ще не все. Дружба, товариська взаємодопомога вимагають постійного горіння, а не одиночних, нехай навіть частих спалахів. У групі є на кого опертися. Авторитетні «доглядачі» маяка, ті, які не дадуть згаснути вогню., — організатори, актив. Ця група помітно відрізняється від інших груп своєю індивідуальністю. Однак їй буває важко до кінця зібрати свою волю, знайти у всьому спільну мову, виявити наполегливість у подоланні труднощів, не завжди вистачає сил у деяких членів групи підкоритися колективним вимогам. Недостатньо проявляється ініціатива, не настільки часто вносяться пропозиції щодо поліпшення справ не тільки у своєму колективі, а й у більш значному, частиною якого він є. Ми бачимо прояв активності сплесками, та й то не в усіх.

«Червоне вітрило»

Червоне вітрило — це символ спрямованості вперед, небайдужості, дружньої вірності, відданості своєму обов'язку. Тут діють за принципом «один за всіх і всі за одного». Дружня підтримка і зацікавленість справами один одного поєднуються із принциповістю й взаємною вимогливістю. Командний склад вітрильника—знаючі й надійні організатори, авторитетні товариші. До них звертаються за порадою, допомогою, і вони безкорисливо надають її. У більшості членів «екіпажу» з'являється почуття гордості за свій колектив; усі переживають, коли трапляються невдачі. Колектив цікавиться справами інших колективів, наприклад, сусідів. Буває, що приходить на допомогу, коли його про це попросять.

Хоча колектив і згуртований, але бувають моменти, коли він не готовий іти всупереч бурям і негодам. Не завжди вистачає мужності визнати свої помилки відразу, але поступово становище може бути виправлено.

«Палаючий смолоскип»

Палаючий смолоскип — це живе полум'я, «горючим матеріалом» якого є тісна дружба, спільна воля, взаєморозуміння, ділове співробітництво, відповідальність кожного не тільки за себе, а й за весь колектив. Тут добре проявляються всі якості колективу, які ми бачили на щаблі «Червоне вітрило». Але це ще не все.

Світити можна й для себе, пробираючись крізь зарості, піднімаючись на скелі, спускаючись в ущелини, уторовуючи нові стежки. Але хіба можна почувати себе щасливим, якщо поруч комусь важко, якщо за тобою колективи, групи, яким потрібна твоя допомога й твоя міцна рука? Справжній колектив — той, де безкорисливо приходять на допомогу, роблять усе, щоб принести користь людям, освітлюючи, як легендарний Данко, жаром свого серця дорогу іншим.

Учні оцінюють рівень розвитку свого колективу. На підставі відповідей педагог може визначити за п'ятибальною шкалою ступінь їхньої задоволеності своїм класом, довідатися, як оцінюють школярі його згуртованість, єдність. Разом з тим вдається визначити тих учнів, які недооцінюють або переоцінюють (у порівнянні із середньою оцінкою) рівень розвитку колективістських відносин, задоволених і незадоволених ними.

Можливий також інший варіант використання цієї методики. Школярі, поділившись на групи, дають відповіді на запитання:

* На якому етапі розвитку колективу перебуває наше класне співтовариство й чому?

* Що нам заважає піднятися на більш високий рівень розвитку колективу?

* Що допоможе нам стати більш згуртованим колективом?

У цьому випадку педагог може одержати більш розгорнуту інформацію про стан взаємин у колективі, задоволеність дітей своїм колективом, бачення школярами перспектив його розвитку.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.