Сьогодні о 18:00
Вебінар:
«
Критика і розвиток. Як не знищити мотивацію
»
Взяти участь Всі події

Декоративна композиція "«Орнамент для оздоблення рушника»

Образотворче мистецтво

Для кого: 1 Клас, 2 Клас, 3 Клас, 4 Клас

27.11.2020

379

10

0

Опис документу:
Заняття з образотворчого мистецтва для вихованців гуртків малювання чи уроків малювання для учнів молодших класів. Виконується колективна робота, де діти будуть створювати композицію (вазон з квітами-символ миру) та рослинний орнамент для оздоблення рушника. Заняття склала Синельникова Ірина Миколаївна, керівник гуртка "Малюнок та живопис"ПДЮТ м.Гірникка Донецької області.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Відділ освіти Селидівської міської ради

ПДЮТ м.Гірника Донецької області

Відкрите заняття

у гуртку «Малюнок та живопис»

(основний рівень 3 рік навчання група № 3)

Тема: Декоративна композиція

«Орнамент для оздоблення рушника»

Склала:

Синельникова І.М.,

керівник гуртка

2020 рік

Тема: Декоративна композиція «Орнамент для оздоблення рушника»

Мета:

продовжити ознайомлення вихованців з елементами петриківського розпису; вчити створювати композицію та рослинний орнамент для оздоблення рушника, формувати навички роботи пензлем з декоративного розпису;

розвивати творчі здібності, зорову пам'ять, образне мислення, творчу уяву;

виховувати патріотичні почуття, дбайливе ставлення до національних традицій, звичаїв українського народу, цілеспрямованість, посидючість, почуття колективізму.

Обладнання: рушники, дитячі малюнки з рушниками, портрет Т.Г.Шевченка, хлібина, сіль, ікона, біла тканина, паперові квіти та колоски, кошики з рушниками до Спасу та Великодня, лялька, зразки рослинного орнаменту та композиційного центру, ілюстрації з зображенням видів мистецтв, смужки для орнаменту;

музичний ряд: магнітофон, фонограма «Рушник-рушничок» (композитор Аліна Гросу;

літературний ряд: прислів’я, вірш «Як же народжувалися узори на рушнику» Л. Коломоєць.

Матеріали та інструменти: олівець, шаблони для квітів, папір для колективної роботи, гуаш, пензлі, ємність для води, серветки.

Хід заняття

І. Організаційна частина

(На дошці написані прислів’я: «На рушнику хай доля квітне», « Не лінуйся, дівонько, рушники вишивати – буде чим гостей шанувати»)

1.1 Віршоване привітання

Педагог з хлібом та сіллю на рушнику зустрічає шановних гостей

Щиро друзів вітаємо! Щастя і добра бажаємо! Радість людську даруємо. Хату свою пропонуємо.

У нас сьогодні наче вечорниці: Милують око диво –рушники, Дівочий спів лунає у світлиці, Як добре, що є звичаї такі.

1.2 Створення позитивного емоційного настрою

Виконання пісні «Рушник-рушничок»

(виконує вихованка Корєнєва Сабріна)

ІІ. Актуалізація опорних знань вихованців

2.1 Дидактична гра «Декоративно - прикладне мистецтво»

Робота в малих групах.

Завдання: вибрити та визначити види декоративно-прикладного мистецтва з наданих ілюстрацій.

2.2 Інтерактивна гра «Так» чи «ні»

Завдання: визначити основні мазки петриківського розпису.

ІІІ. Повідомлення теми, мети заняття.

ІV. Мотивація освітньої діяльності вихованців.

Шановні гості, дівчата та хлопці! Сьогодні ми будемо говорити про рушник –людський символ, про звичаї та традиції, пов’язаними з рушниками, створювати композицію та рослинний орнамент для оздоблення рушника національної єдності і все це для того, щоб поглибити знання про минуле нашого народу, щоб будувати наше щасливе, мирне майбутнє.

V. Вивчення нового матеріалу.

5.1 Школа народознавства «Про рушник»

Педагог: Рушник із давних - давен символізував не тільки естетичні смаки, але й був візитною карткою, обличчям оселі, а відтак – господині. В кожній хаті жінка та її доньки вишивали гарні рушники. Як же народжувалися узори на рушниках? Про це розкажуть нам дівчатка.

5.2 Декламування вірша Л.Коломоєць «Як же народжувалися узори на рушниках»

1. Біле поле полотняне, Рівно ткане, чисто пране. А по ньому голка ходить, За собою нитку водить.

2. Покрутнеться так і сяк — Зацвіте червоний мак. Зазирне і там і тут — Василечки зацвітуть.

З. 3астрибає навпрошки —

Зажовтіють колоски.

А як пройдеться поволі —

Заряхтять листочки в полі.

Біле поле полотняне

Рушником барвистим стане.

5.3 Інформаційне бюро «Звичаї українського народу, пов’язанні з рушниками»

Педагог: Без рушника, як і без пісні, не обходиться народження, життя, одруження людини. Не дарма казали: «Рушник – як доля, на ньому люди вишивали своє життя». Колись рушник був не лише окрасою, а неодмінним атрибутом сільської хати, він мав ритуальне значення.

В хаті рушник є ознакою великої любові до своєї оселі, родини, ознакою гостинності й доброзичливості. Вишиті, виткані рушники – це символи щасливого життя.

В українців із рушниками пов’язано багато звичаїв. Ось, наприклад, такі.

- Гостей зустрічають з хлібом сіллю. - Дитина народжується - йдуть в гості з рушниками.

- До армії йти хлопцю - мати дарує сину рушника .

- Раніше в поле на оранку чи жнива теж без рушників не ходили.

- Сину, який вирушав з рідної домівки, теж давали рушник - оберіг.

- Гарно оздоблений рушниками накривають кошик з паскою на Великдень, з яблуками на Спас.

- Рушники стелять під ноги молодятам, які одружуються і на ньому вони дають обіцянку один одному на вірність. Руки пов’язують їм теж весільним рушником.

- На весіллі сватів теж перев’язують рушниками (колись їх з любов’ю вишивали довгими зимовими вечорами).

5.4 Асорті орнаментів «Рослинний, геометричний та зооморфний»

Педагог: Орнаментальні мотиви українських вишивок сягають своїм корінням у місцеву флору та фауну, в історичну традицію.

Геометричні орнаменти притаманні всій слов’янській міфології. Вони дуже прості: кружальця трикутники, ромби, кривульки, лінії, хрести (прості й подвійні).

В основі рослинного орнаменту лежить прагнення перенести у вишивку красу природи. В українській вишивці часто використовують такі мотиви, як «виноград», «хміль», «дубове листя», «барвінок» тощо. Деякі з них несуть на собі відбиток стародавніх символічних уявлень народу.

У вишивках зооморфних (тваринних) орнаментів зображаються: кінь, заєць, риба, жаба; з комах - муха, метелик, павук, жуки; птахи - голуб, півень, сова, зозуля.

5.5 Творче завдання «Скласти орнамент». ( Робота в парах).

Завдання: за отриманим завданням скласти орнамент (геометричний, рослинний, зооморфний (тваринний).

5.6 Словникова робота.

Композиція - гармонійне поєднання квітів, листя, ягід , вазон в єдине ціле.

Візерунки на рушниках — це символи, що мають певне значення: ромб із крапкою посередині — засіяне поле; вазон із квіткою — дерево миру, вазони й букети символізують вічно живу природу.

Слід пам’ятати, що зараз, як ніколи, потрібна підтримка нашим воїнам, щоб в наші оселі прийшов мир.

5.7 Демонстрація рушника з деревом миру, зразка творчої роботи.

5.8 Інструктаж до роботи «Рушник національної єдності».

5.9 Інструктаж з БЖД вихованців.

5.10 Рухлива гра «Як у бабусі нитка сплуталася».

VІ. Практична робота

6.1 Художньо - творче завдання.

Завдання: скласти композицію для рушника національної єдності. Колективна робота.

Індивідуальний інструктаж з БЖД вихованців при роботі з гуашшю.

6.2 Динамічна пауза «Один до одного».

Завдання: вихованці стоять парами. Ведучий дає команди: рука до руки, вухо до вуха, спина до спини, плече до плеча, віч-на-віч і т.д.

За командою : «Один до одного» змінити пари.

6.3 Оздоблення рушника рослинним орнаментом.

VІІ. Підсумок заняття.

7.1 Презентація творчої роботи вихованцями.

7.2 Аналіз колективної творчої роботи.

7.3. Проведення фотосесії.

7.4 Дидактична гра «Знайди помилку».

Завдання: знайти помилку в побудові орнаменту та надати визначення орнаменту.

7.5 Віршоване закінчення заняття.

Педагаг:

Шануйте, друзі, рушники,

Квітчайте ними свою хату.

То обереги від біди.

Шануйте ті, що дала мати.

Готуйте дітям з чистої роси,

Щоб легко їм в житті здолати

Похмурі та скрутні часи.

Шануйте, друзі, рушники!

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.