"Чисті речовини і суміші. Способи розділення сумішей"

Опис документу:
Сформувати уявлення учнів про різноманітність речовин, дати поняття «чисті речовини» та «суміші»;

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

 

Тема: Чисті речовини і суміші. Способи розділення сумішей

Мета: 

навчальна: сформувати уявлення учнів про різноманітність речовин, дати поняття «чисті речовини» та «суміші»;

розвивальна: розвивати уявлення про різницю між речовинами, формувати науковий світогляд, спостережливість, удосконалювати вміння проводити досліди;

 виховна: виховувати бережне ставлення до довкілля, акуратність, взаємодопомогу

Форма роботи: розповідь учителя, бесіда, демонстрації, робота з підручником, з наочністю лабораторні досліди

Обладнання: фотографії, малюнки (чистих речовин, сумішей), хімічні склянки, пісок, олія, вода, підручники, зошити.

Тип уроку: комбінований. Урок отримання і засвоєння нових знань.

 

Хід уроку

I. Організаційний момент.

Рефлексія.

Вчитель перевіряє готовність учнів до уроку. Бажає вдалого дня та гарних успіхів у навчанні. Учні вибирають колір настрою.

ΙΙ Перевірка виконання учнями домашнього завдання.

  1. Презентація виконання творчого завдання. Прийом «Конкурс природодослідника», «Захистіть природу від забруднень», виступ учнів. Обговорення інформації.

  2. Прийом «Творча лабораторія» (групова робота)учні підготували олівці, маркери для гри.

Завдання. Змалюйте схематично:

а) моделі, які зображують складну речовину, просту речовину

б) зобразіть розташування молекул у речовині, коли вона буде в різних агрегатних станах (рідкому, твердому та газоподібному)

в) дифузію та броунівський рух молекул

г) утворення з атомів Гідрогену, оксисену, Нітрогену молекули води, молекули водню, азоту, кисню.

Підсумок. Вибирають найкращі роботи, вивішують на дошку. Усі обговорюють результати роботи в групі.

Робота з фотографіями та малюнками біля дошки.

З хаотично розвішаних на дошці фотографій, малюнків вибирати і згрупувати

а) утворення простих речовин;

б) утворення складних речовин;

в) органічні речовини;

г) неорганічні речовини

4. Прийом «Інтелектуальна розминка»

- Наведіть приклади простих речовин. Які речовини називають простими?

- Наведіть приклади складних речовин. Які речовини відносять до складних?

- Чому простих речовин менше ніж складних?

- Які речовини відносять до неорганічних?

- Які речовини відносять до органічних?

- Чому існує така велика кількість речовин?

ΙΙΙ Вивчення нового матеріалу.

Ми вивчили з вами таку речовину, як воду. Вивчили її властивості. Чому ж морська вода солона? Це інша речовина чи ні? Одержати відповіді на запитання допоможе нам урок на тему: «Чисті речовини і суміші. Способи розділення сумішей»

ΙV Сприйняття та осмислення учнями нового матеріалу.

Розповідь.

Речовини поділили на прості і складні та органічні і неорганічні. Можна класифікувати речовини на чисті та суміші.

Речовини, що містять лише частинки однієї речовини, називають чистою. А речовину, утворену сукупністю кількох чистих речовин, які не втратили свої властивості, називають сумішшю.

Робота з підручником

На малюнку 22, сторінка 46, ознайомтесь з прикладами чистих речовин: вода (дистильована та дощова), золото, срібло. У природі і побуті речовин у чистому вигляді практично не трапляється.

На малюнку 23 сторінка 47 розгляньте природні суміші, з’ясуйте, в яких агрегатних станах можуть перебувати суміші. Суміші можуть складатися з двох або більшої кількості простих речовин.

Наведіть приклади природних сумішей.

Завдання: Замалюйте: а) чисту речовину; б) суміш речовин

Людина сама створює суміші: будівельні, бензин, фарби, пральні порошки, зубні пасти, кетчупи, майонези, різноманітні страви.

Окремі речовини у складі суміші прийнято називати компонентами.

Суміші речовин поділяються на однорідні та неоднорідні. Повітря – однорідна суміш, розчин цукру. У неоднорідних сумішах можна помітити на око частинки речовин, що входять до суміші.

Прийом «Демонстрація»

  Учитель демонструє зразки чи малюнки сумішей та чистих речовин.Сталість властивостей компонентів в суміші учитель демонструє суміш із різних ошурків і тирси. За допомогою магніту розділяє суміш.

Повітря – газоподібне, прозоре, не має смаку, кольору – це природна суміш.

Гірські породи – граніт – природна суміш. Видно неоднорідність за кольором. Він містить три різні речовини.

Суміш молоко через кілька днів перебування в теплому місці почне розділятися на компоненти.

Розділити суміш – означає виділити окремо її компоненти. Найпростішим способом розділення сумішей є відстоювання, фільтрування, випаровування. Цими методами люди навчилися розділяти різні речовини дуже давно. Щоб розділити суміш треба знати властивості речовин у її складі.

V Фізкультхвилинка

VΙ Узагальнення та систематизація знань.

Контрольно-перевірна бесіда.

  1. Які способи розділення сумішей ви знаєте?

  2. За допомогою відстоювання, які речовини можна розділити?

  3. Наведіть приклади сумішей створених природою та людиною

 

Суміші

Природні

Штучні

1.

2.

3.

1.

2.

3.

  1. Яка речовина називається чистою?

  2. Індивідуальні речовини (на відміну від сумішей) – це

а) молоко; б) вода; в) повітря; г) вуглекислий газ

6. Суміш на відміну від (індивідуальних речовин) – це

а) кисень; б) грунт; в) граніт; г) кухонна сіль

Прийом «Доповни речення»

а) чиста речовина – це …

б) суміш – це …

в) складові суміші називають її - …

г) однорідними називають суміші, в яких …

д) неоднорідними називають суміші, в яких …

є) чисті речовини на відміну від сумішей розділити …

Завдання.

Випишіть окремо чисті речовини і суміші: сірка, морозиво, чай, кисень, золото, граніт, повітря, нафта, ртуть, водень.

VΙΙ Підведення підсумків уроку, виставлення оцінок учням (вмотивоване оцінювання).

Прийом «П’ять речень»

Учні самостійно формулюють висновок уроку:

-       чиста речовина – це речовина, що не містить домішок інших речовин;

-       суміші складаються з кількох чистих речовин, які не втрачають своїх властивостей;

-       суміші можуть перебувати у твердому, рідкому та газоподібному агрегатних станах;

-       існують природні суміші та штучні, які створила людина;

-       розділити суміш – це треба виділити її компоненти (відстоюванням, фільтруванням, випаровуванням)

  1. VIII.    Повідомлення домашнього завдання

Рефлексія.

5.  Опрацювати матеріал підручника §11;

6.  Виконати письмово у зошитах вправу 4 та 5, сторінка 49;

7.  Творче завдання.

Яким чином можна довести, що томатний сік є сумішшю?

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

До ЗНО з ФІЗИКИ залишилося:
0
3
міс.
0
1
дн.
0
0
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!