Взяти участь
Поспішайте взяти участь в акції «Методичний тиждень 2.0».
Головний приз 500грн + безкоштовний вебінар.
До визначення переможців залишилось:
3
Дня
3
Години
16
Хвилин
30
Секунд
Предмети »

БАТЬКІВСЬКИЙ КОМІТЕТ – АКТИВНИЙ ПОМІЧНИК НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ

Курс:«Google сервіси в роботі вчителя»
Левченко Ірина Михайлівна
16 годин
700 грн
190 грн
Свідоцтво про публікацію матеріала №BG446865
За публікацію цієї методичної розробки Синьоок Володимир Андрійович отримав(ла) свідоцтво №BG446865
Завантажте Ваші авторські методичні розробки на сайт та миттєво отримайте персональне свідоцтво про публікацію від ЗМІ «Всеосвіта»
Перегляд
матеріалу
Отримати код

БАТЬКІВСЬКИЙ КОМІТЕТ – АКТИВНИЙ ПОМІЧНИК НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ

(З досвіду роботи)

Актуальність та постановка проблеми.

Осмислення проблеми взаємодії сім’ї та школи у вихованні дітей завжди були в центрі уваги педагогічної теорії і практики. Насамперед тому, що виховання у школі та виховання в сім’ї – нерозривний процес. Дуже важливо з першого року навчання і виховання дітей зробити батьків співучасниками педагогічного процесу.

Аналіз останніх досліджень і публікацій.

Теоретико-прикладні аспекти взаємодії сім’ї та школи у вихованні дітей висвітлені в працях Т. Виноградової, Л. Повалій, С. Корнієнко, Г. Мезенцевої, В. Постового, О. Пухти, О. Хромової та ін. Проблема взаємодії сім’ї та школи розглядалась у дисертаційних працях Т.І. Журавель, Т. Кравченко та інших.

Метою статті є розгляд взаємодії сім’ї, зокрема батьківського комітету, та школи у вихованні школярів як складової загального процесу виховання дітей.

Виклад основного матеріалу

Тільки разом з батьками, спільними зусиллями,

вчителі можуть дати дітям велике людське щастя.

В. О. Сухомлинський

— Коли нам починати виховувати дитину?

— А скільки вашій дитині?

— Три місяці.

— Ви запізнились рівно на три місяці!

Одвічна проблема, яку можна назвати альфою і омегою сімейного життя – це виховання дитини. У сім’ї людина народжується, в ній вона робить перші кроки, пізнає перші радощі і печалі, з сім’ї вона виходить у великий світ. Для люблячих батьків немає нічого дорожчого за дитину. І коли їх чадо вступає до школи, перед сім’єю постають нові завдання і проблеми.

Дитина стає школярем. Основний її труд – навчання. Воно вимагає вміння жити в колективі, довіряючи один одному; організованості, дисципліни, відповідальності за свої вчинки. Саме у школі, в класі дитина підпорядковує свої потреби інтересам класу, вчиться шанобливості до старших і поваги до товаришів. У сім’ї мама і тато – найважливіші для дитини люди, таке ж місце у шкільній родині посідають вчитель і вихователь. Вони зі свого боку, а батьки – зі свого повинні зробити все для того, щоб дитина навчилась дружити, поважати і любити. Отож важливо об’єднати зусилля педагогічного колективу і батьків, адже це головний принцип у розвитку дитини як особистості.

Місточком до налагодження взаємодії між школою і сім’єю може бути батьківський комітет школи.

Батьківський комітет Чорнобаївської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1 – активний помічник у вирішенні нагальних проблем і є центром організаційної структури управління, значно сприяє впорядкуванню управлінської діяльності всіх органів та учасників навчально-виховного процесу, забезпечує динаміку та розвиток школи як соціальної системи.

Засідання батьківського комітету школи відбуваються 2 рази на рік. Для кожного засідання обирається тема і вибудовується певний сценарій. Одне із засідань було проведено на тему «Співпраця школи та сім΄ї – запорука успішного розвитку учня». У ньому взяли участь голова батьківського комітету школи, директор школи, заступник директора з виховної роботи, практичний психолог, батьки-голови батьківських комітетів класів та вчителі-класні керівники класів. Директор школи у своєму виступі наголосила, що батьківський комітет і педагогічний колектив повинні і надалі вирішувати всі нагальні питання в тісному контакті. Заступник директора з ВР провела відеолекторій з теми «Шляхи оптимізації взаємодії школи і сім’ї у розвитку особистості школяра». Практичним психологом проведено міні-заняття з елементами тренінгу, в ході якого було зазначено, що за своїм психологічним статусом школа і сім'я – протилежні полюси. Та все ж виховання і навчання дитини повинно здійснюватися разом, у співпраці «школа–сім’я», адже співпраця – це запорука успіху.

Спілкуючись та обговорюючи шкільні проблеми, учасники зібрання мали змогу скуштувати випічку зі шкільної їдальні та зігрітися чашкою гарячого чаю.

Одним із головних принципів Концепції «Нова українська школа» є соціальне партнерство. «В основі педагогіки партнерства – спілкування, взаємодія та співпраця між учителем, учнем і батьками. Учні, батьки та вчителі, об’єднані спільними цілями та прагненнями, є добровільними й зацікавленими спільниками, рівноправними учасниками освітнього процесу, відповідальними за результат».

Співробітництво, гармонія у навчально-виховній взаємодії школи і сім’ї, особливості нашої школи (умови, традиції, матеріальна база, якісний склад педагогічного колективу, багатогранна підтримка батьківської громадськості) надають широкий простір для виховання дитини, формування особистості – найважливішого завдання нашого життя.

Всім батькам хочеться, щоб їх дитина була щасливою. Крістіан Бютнер сказав: «Життя людини стає нещасним, якщо засвоєні в дитинстві уявлення глибоко засіли в ній. Щоб їх змінити потрібно буде в ліпшому разі все життя і, навіть, протягом цього відрізку часу не всім вдається це зробити» [1, с.34]. Добре налагоджена й організована  взаємодія родини й школи дозволяє  батькам усвідомити необхідність набуття  нових знань для розвитку із власної  дитини повноцінної і здорової особистості, а також безпосередньо  спілкуватися з людьми, які допомагають  стати їм справжніми батьками.

Тільки разом у співпраці «учителі–батьки» можна досягти бажаних результатів у вихованні й навчанні дітей. Бо кожен знає одне важливе правило, що школа і сім’я – це дві інституції, які навчають дитину жити у суспільстві, роблять її життя цікавим, щасливим, успішним, повноцінним, готують до самостійного життя. У вихованні батьки і педагоги як партнери взаємодоповнюють одне одного, співпрацюють, намагаються скоригувати недоліки, прорахунки у вихованні. Співпраця – це взаємна довіра, повага і доброзичливість. Маємо переконання, що педагоги школи допомагають родинам не лише у випадках, коли батьки відчувають труднощі й потребують кваліфікованих порад. Вони підтримують доброзичливі стосунки з учнями та їх батьками при постійному спілкуванні.

Співпраця школи та сім’ї – запорука успішного розвитку учня

Міні-заняття з елементами тренінгу

Вступне слово психолога. Школа ХХІ століття… Яка вона? Відповідь на це запитання ми знаходимо, насамперед, у державній національній програмі «Освіта України ХХІ століття», де серед пріоритетних напрямків реформування освіти відзначено, що в основу національної школи мають бути покладені такі чинники: принцип єдності сім’ї та школи, наступності та спадковості поколінь, організація родинного виховання та освіти.

І це закономірно, адже побудувати повноцінну національну школу без родинного виховання, активної участі й підтримки батьків неможливо.

За своїм психологічним статусом школа і сім'я - протилежні полюси. У сім'ї все засноване на емоційних зв'язках і уподобаннях. Саме сім'я, а не школа виступає посередником між суспільством і дитиною з метою його соціального захисту.

Сім'я особлива атмосфера, куди дитина несе свою радість і горе, роздуми і сумніви. Саме від сімейного спілкування віє теплотою і сердечністю, турботою про дітей, доброзичливістю і чуйністю. Психологи стверджують, що саме сімейне спілкування — запорука доброго настрою і душевного спокою. Психологічний клімат родини дуже важливий для психічного здоров'я дитини, він суттєво впливає на дитину, спричиняє стан комфорту, або дискомфорту. Стиль поведінки батьків позначається на становленні дитини, її розвитку.

У школи дещо інші функції. Вона не повинна підміняти дитині його рідний дім, вона повинна зробити все можливе, щоб навчити дитину, розширити її кругозір, надати можливість для її самореалізації, для розкриття і прояву її здібностей. Саме школа може і повинна допомогти дитині дорослішати, набуваючи досвід і знання. У цьому якраз і відбувається реалізація виховної функції школи.

Коли дитина вступає до школи, їй важко зорієнтуватися, хто ж тепер важливіший – вчитель чи мама. Нерідко вчителів називають другою мамою. Звісно, так воно і є. На цьому етапі вчитель користується більшим авторитетом, ніж батьки. Це трапляється через те, що дитина, переступивши поріг школи, потрапляє у незнайоме їй середовище, де немає батьків. Саме в цей час дуже важливо виховувати дитину разом, щоб у неї не було роздвоєння між школою та сім’єю – якщо вчитель щось вимагає, то ні в якому разі не можна при дитині критикувати дії вчителя, бо ще невідомо на чиєму “боці” опиниться ваша дитина. І, навпаки, вимоги батьків не повинні оскаржуватися вчителем, тут важлива співпраця та взаєморозуміння.

— Чи вміють порозумітися батьки і вчителі, побачимо, виконавши вправу «Малюнок на двох».

Вправа «Малюнок на двох»

Мета: дати можливість учасникам відслідкувати свій тип поведінки в конфліктній ситуації. 

Оснащення: аркуш паперу формату А4 для кожної пари, маркери, фломастери, кольорові олівці. 

Перебіг вправи:

— Поєднайтеся в пари «вчитель – батько (мати)». Для кожної пари на столі лежить аркуш паперу і олівець. З цієї хвилини ви вже не можете спілкуватись між собою.

Завдання: Візьміть олівець разом так, щоб обидва учасники тримали його, і, не спілкуючись, намалюйте малюнок на вільну тему. 
Пари представляють свої малюнки. 

Запитання для обговорення: 

Чому ви намалювали саме це? 

Хто запропонував? 

Чи кожен з учасників брав участь в роботі, чи хтось уникав малювання
Як бачите, ви поводились в процесі сумісного малювання по-різному: хтось „рвався в бій” і малював сам, ігноруючи партнера; хтось намагався відгадати наміри іншого і пропонував свої ідеї; а хтось взагалі уникав цієї роботи і надав напарнику можливість малювати малюнок на свій розсуд.  Та в будь-якому випадку робота виконана. Ось так і в житті. Одні батьки хочуть, щоб дитині в школі дали якнайбільше інформації, знань, тому рухаються з учителями разом, «в ногу». А інші – намагаються не втручатися у процес навчання і, навіть, виховання. Девіз таких батьків «Я привела свою дитину в школу, то нехай навчають».

Виховання і навчання повинно здійснюватися разом, у співпраці «школа – сім’я», адже співпраця – це запорука успіху.

Та в багатьох випадках є побажання до протилежної сторони щодо впливу на дитину.

Вправа «Лист»

Мета: підсумувати роботу учасників груп, налаштувати на подальшу співпрацю.

— Для того, щоб налаштуватися на подальшу співпрацю, я пропоную обмінятися своїми думками. Але зробити це потрібно за допомогою листів.

— Об’єднайтеся у групи «вчителі» і «батьки». Кожній групі я пропоную початок листа, а вам потрібно продовжити його.

Лист від батьків до вчителів;

(Шановні вчителі! Ви багато хорошого робите для наших дітей. Але ми вважаємо, що можна ще зробити …)

Лист від вчителів до батьків;

(Шановні батьки! Ми впевнені, що ви прикладаєте багато зусиль для того, щоб ваша дитина була і найкращою, і найздоровішою. Але на нашу думку можна ще зробити …)

Групи презентують листи.

— Отож, ми визначили побажання вчителів і батьків для подальшої співпраці.

Перегляд відеолиста

— А тепер перегляньте відеолист від дітей до батьків і вчителів, де вони говорять нам, дорослим, що ми можемо зробити для їх благополуччя.

Дитячі заповіді для мам, тат, бабусь та дідусів

  1. Дорогі, батьки, пам’ятайте, що ви самі запросили мене у свою родину. Колись я залишу батьківську оселю, але до того часу навчіть мене, будь ласка, мистецтва стати і бути людиною.

  2. У моїх очах світ виглядає інакше, ніж у ваших. Прошу вас, поясніть мені, що, коли, чому кожен із нас у ньому має робити.

  3. Мої ручки ще маленькі, не очікуйте від мене досконалості, коли я стелю ліжко, малюю, пишу або кидаю м’яча.

  4. Мої почуття ще недозрілі. Прошу, будьте чутливими до моїх потреб, не нарікайте на мене цілий день.

  5. Щоб розвиватися, мені потрібне ваше заохочення, а не тиск. Лагідно критикуйте й оцінюйте, але не мене, а лише мої вчинки.

  6. Дайте мені трохи самостійності, дозвольте робити помилки, щоб я на помилках вчився. Тоді я зможу самостійно приймати рішення у дорослому житті.

  7. Прошу, не робіть усього за мене, бо я виросту переконаним у своїй неспроможності виконувати завдання згідно з вашим очікуванням.

  8. Я вчуся у вас усього: слів, інтонації голосу, манери рухатися. Ваші слова, почуття і вчинки повертатимуться до вас через мене. Тому навчіть мене, будь ласка, кращого.

  9. Пам’ятайте, що ми разом не випадково: ми маємо допомагати один одному у цьому безмежному світі.

  10. Я хочу відчувати вашу любов, хочу, щоб ви частіше брали мене на руки, пригортали, цілували. Але будьте уважні, щоб ваша любов не перетворилася на милиці, які заважатимуть мені робити самостійні кроки.

Любі мої, я вас дуже-дуже люблю!!! Покажіть мені, що ви любите мене також.

— Отож, шановні дорослі, візьміть до уваги прохання дітей. І давайте виховувати люблячими душею і серцем.

Підведення підсумків

Слово психолога. Як два крила у птаха, що допомагають йому вільно літати в безмежному просторі, так сім’я і школа повинні створювати оптимальне навчальне середовище для вільного та повноцінного розвитку особистості школяра. Їх співробітництво є важливою умовою ефективної навчально-виховної роботи, спрямованої на створення атмосфери доброзичливості і взаєморозуміння.

Сьогодні ми ближче познайомилися, поспілкувалися. Сподіваюся, що враження від цієї зустрічі залишаться позитивні, а «Листи» допоможуть батькам і вчителям визначити пріоритетні напрямки і активізуватися в роботі з дітьми.

Висновки

Сім’я і школа, батьки і вчителі, батьківський комітет і адміністрація школи — це єдине ціле, діяльність якого спрямована на дитину, її навчання, виховання, розвиток, становлення.

«Сім’я та школа – це берег і море. На березі дитина робить свої перші кроки, отримує перші уроки життя, а потім перед нею відкривається море знань, а курс у цьому морі прокладає школа. І це не означає, що вона (дитина) повинна зовсім відірватися від берега…» (Л. Касиль)

Список літератури

1. Бютнер К. Жить с агрессивными детьми. / К. Бютнер. – М.: Педагогика, 1991. – 144 с.

2. Журавель Т.І. Психологічна підготовка дошкільника до навчання у школі-родині/Т.І. Журавель //Шкільному психологу. Усе для роботи.-2011.№6 (черв.).-С.5-10.-(Професійні орієнтири).

3. Корнієнко С. Сім'я і школа-одна родина:(збори-практикум з елементами дискусіі)/Софія Корнієнко//Початкова школа.-2012.-№1.-С.52-53.

4. Мартиненко С. Особливості співпраці вчителя початкових класів з родинами учнів / Світлана Мартиненко //Початкова школа.-2010.-№3.-С.59-61.- (Школа і родина).

5. Мезенцева Г. Формування діалогічних взаємин: батьки учителі, куратори та учні: батьківські збори/Ганна Мезенцева, Тетяна Бутурим//Школа.-2012.-№11.-С.94-95.

6. Пивоварова Ю.М. Навчаємо та виховуємо разом: (педагогічно-батьківський проект)/ Ю. М. Пивоварова // Виховна робота в школі. - 2011.-№7(лип.).- С.29-30.-(Досвід виховання).

Інтернет-ресурси:

http://baltammk.odessaedu.net/uk/site/kontseptsiya-nova-ukrayin.html

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Опис документу:
Осмислення проблеми взаємодії сім’ї та школи у вихованні дітей завжди були в центрі уваги педагогічної теорії і практики. Насамперед тому, що виховання у школі та виховання в сім’ї – нерозривний процес. Дуже важливо з першого року навчання і виховання дітей зробити батьків співучасниками педагогічного процесу. Метою статті є розгляд взаємодії сім’ї, зокрема батьківського комітету, та школи у вихованні школярів як складової загального процесу виховання дітей.
  • Додано
    26.02.2018
  • Розділ
    Психологія
  • Клас
    12 Клас
  • Тип
    Стаття
  • Переглядів
    394
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    1
  • Номер матеріала
    BG446865
  • Вподобань
    0
Курс:«Створення та ведення власного блогу на платформі Blogger»
Левченко Ірина Михайлівна
36 годин
1400 грн
290 грн
Свідоцтво про публікацію матеріала №BG446865
За публікацію цієї методичної розробки Синьоок Володимир Андрійович отримав(ла) свідоцтво №BG446865
Завантажте Ваші авторські методичні розробки на сайт та миттєво отримайте персональне свідоцтво про публікацію від ЗМІ «Всеосвіта»
Шкільна міжнародна дистанційна олімпіада «Всеосвiта Зима – 2018-2019»

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти