Барвисте диво українського народного розпису. Створення ескізу власного настінного декоративного розпису в петриківському стилі.

Опис документу:
Заняття гуртка образотворчого мистецтва. Мета: формування ключових компетентностей: вміння вчитися:організовувати своє робоче місце, планувати свої дії, доводити роботу до кінця, самостійно виконувати практичне завдання; загальнокультурної компетентності: духовно-моральні основи життя людини; інформаційної компетентності: здатність учня орієнтуватися в інформаційному просторі, володіти і оперувати інформацією.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Барвисте диво українського народного розпису. Створення ескізу власного настінного декоративного розпису в петриківському стилі.

Мета уроку: формування ключових компетентностей: вміння вчитися:

  • організовувати своє робоче місце, планувати свої дії, доводити роботу до кінця, самостійно виконувати практичне завдання; загальнокультурної компетентності: духовно-моральні основи життя людини; інформаційної компетентності: здатність учня орієнтуватися в інформаційному просторі, володіти і оперувати інформацією;

  • міжпредметної естетичної компетентності: виявлення естетичного ставлення до

  • мистецтва, світу; оцінювати предмети і явища, їх взаємодію, що формується під час опанування розпису; вміння аналізувати і давати естетичну оцінку творам мистецтва;

  • предметних мистецьких компетентностей: ознайомити з народним мистецтвом

  • розпису, особливостями його композиції; розширити знання учнів про майстрів розпису;

  • розвивати вміння визначати особливості виражальних засобів Косівського, Опішнянського, Яворівського та Петриківського розписів; розвивати навички сприйняття, образного мислення, асоціативної пам’яті, уяви, фантазію, формувати спостережливість, уміння бачити і відчувати красу; виховувати естетичне ставлення до навколишнього світу.

Оснащення уроку: для учителя - інформаційні засоби навчання; репродукції

живописних творів (Т.Пата «Птахи серед квітів», Ф.Панко «Сині квіти»); схеми поетапного створення композиції; зразки дитячих робіт з теми даного уроку; для учнів - гуашеві фарби, пензлі, папір, вода, палітра.

Тип уроку: комбінований.

Техніка виконання: гуашевий живопис.

Хід уроку

1. Організаційна частина

Привітання з учнями.

Дзвоник всім нам дав наказ:

До роботи швидко в клас!

Попрацюємо старанно,

Щоб урок пройшов немарно.

Перевірка присутніх в класі.

2. Актуалізація опорних знань

«Асоціативний кущ»

Учитель пропонує учням за короткий проміжок часу пригадати та сформулювати знання з теми «Декоративно-прикладне мистецтво», застосувавши метод побудови асоціативного куща.

3. Повідомлення теми і мети уроку

4. Робота над темою уроку

Розповідь учителя

Як вам уже відомо, декоративно-прикладне мистецтво – один із видів образотворчого мистецтва – це створення ужиткових та побутових предметів, що вирізняються декоративною образністю. Вражають своєю красою речі прикрашені декоративними розписами. Тож дізнаємося більше про основні осередки народного розпису в Україні та майстрів розпису.

Завдання: визначити виражальні особливості Косівського, Опішнянського,

Яворівського та Петриківського розписів.

На Івано-Франківщині є чудове місто Косів. Тутешні майстри розпису по кераміці та дереву бережуть і використовують гуцульські мотиви. Для косівської кераміки існують усталені традиції технології та розпису. Розпис виробів підполивний, з дворазовим випалом. Спочатку ледь підсушену поверхню вкривають тонким шаром білого ангобу (розведена глина), по ньому шилом гравірують малюнок, окремі його частини вкривають червінню (червоно-коричневим ангобом) і здійснюють перший випал. Потому розпис виконують керамічними фарбами (сполуками металів) – зеленою, жовтою; виріб покривають поливою і випалюють вдруге.

У розписі застосовується широкий спектр геометричних і рослинних мотивів. Візерунок наноситься вільно. Тло виробу щільно вкривається кутами, колами, ромбами, підковками, лініями, часто застосовується “ільчасте письмо” (штрихування навхрест). Рослинні мотиви пов’язані з загальними традиціями українського рослинного візерунка, зображуються квіти, пуп’янки, вазони, гілочки, листочки, гірлянди тощо.

Але найчудовіше у кераміці гуцулів – сюжетні розписи, що передають живу природу, зображують тварин і людей у навколишньому світі. Сцени із зображенням людей і тварин відображують спостереження художника, його ставлення до подій, передають філософію світосприйняття.

Кольори косівського керамічного розпису – ніби відлуння прохолоди й чистоти Карпат, пронизаних сонячними променями лісів, чистого високого неба, стрімких гірських річок, зелених полонин.

Оксана Іванівна Бейсюк - член Національної спілки художників України (1989), заслужений майстер народної творчості України (1997), лауреат премії ім. К. Білокур (2003).

Мистецтво опішнянського розпису

Село Опішня, що на Полтавщині, прославилося своїми розписами на увесь світ. Опішнянський розпис об’єднує декоративно-стилізовані форми, пишний рослинний орнамент червоного, зеленого, білого, коричневого і чорного кольорів. Саме вони надають опішнянським розписам неповторності, казковості та чарівності. Опішнянському розпису характерне зображення птахів спрощених форм без особливої пишності. Також опішнянському розпису притаманне чорне обведення візерунків і контурів.

Яворівський розпис досить відомий і поширений. Назва цього розпису походить від села Яворів, що на Львівщині.

Яворівський розпис – це яскраві орнаментальні композиції на дерев’яних предметах: дитячих меблях, комплектах для кухні, декоративних виробах.

Наталя Дюг в авторських картинах на склі й тканині майстерно застосувала символіку яворівського розпису і тим самим долучилася до його відродження.

Декоративний образ на Придніпров’ї, як і скрізь на Україні, виник, насамперед як мистецтво мальованої хати. Однак, на Придніпров’ї йому притаманні особлива неповторність, самобутність. Найкращою формою розпису в Петриківці було настінне малювання.

Слід згадати, що розписи в уявленні українців виконували не лише естетику, а й магічну функцію. Орнамент, і петриківський зокрема, несе цілу розповідь, історію людини, (її пристрастей), краю (його краси та багатства). Основні елементи орнаментів – квітка, гілка з плодами, птахи – розцінюють як «голос світу» (краса, добробут, час). Овальний мотив з квітами і птахами посередині – образ духовного безсмертя народу. Очевидно, що це символіка закорінена у дохристиянські часи і вірування. Одразу вражає безмежне світло та оптимізм робіт, особливою ознакою розписів є легкий графічно – ажурний малюнок, викінченість кожного елемента, рівновага композиції та масштабність тем.

Імена петриківських художниць Тетяни Пати, Ганни Павленко, Надії Білоконь, Оришки Пилипенко навіки увійшли до реєстру найвидатніших народних майстрів України. Їхню справу продовжили Федір Панко, Зоя Куліш, Володимир Падун.

Перегляд демонстраційного матеріалу з коментарем учителя: Т.Пата «Птахи серед квітів», Ф.Панко «Сині квіти».

Продовження бесіди

Виконували розпис тонким пензлем, очеретинкою, трісочкою, пучками пальців по мазаному ґрунту стіни. Спочатку використовувались рослинні та мінеральні барвники.

Колорит розпису будується переважно на градаціях трьох кольорів: червоного, жовтого (жовто-зеленого), синього.

Елементи петриківського розпису

 «Гребінчик»

 «Зернятко»

 «Горішок»

 Перехідний мазок.

Особливості побудови композиції

Композиційні рішення: «бігунець», «букет», «килимок», «хустка», «вазон», композиція в овалі, композиція в прямокутнику і квадраті, композиція в кругу, жанрові композиція.

Словникова робота

Розпис – сюжетні або орнаментальні живописні зображення на будівлях та побутових предметах.

Колорит - система співвідношень кольорів та відтінків.

Візерунок – це узор, який має довільну композицію.

5. Підготовчі вправи

Учні замальовують елементи петриківського розпису в альбомі.

«Калина», «виноград», «порічки» - пальцем.

«Квітка», «ромашка»…

6. Практична робота учнів

Аналіз композиційних схем

- Як виділяємо композиційний центр в декоративній композиції?

- За допомогою яких прийомів досягнуто врівноваження композицій?

Бесіда з техніки безпеки.

Інструктаж поетапності виконання практичного завдання.

Учитель. А тепер кожен із вас виконає панно в стилі петриківського розпису. Визначте, в якій кольоровій гамі ви її виконаєте – в холодній чи теплій, яскравій чи приглушеній. Композиція може бути симетричною чи асиметричною. В роботі використовуйте елементи, вивчені сьогодні і раніше.

Звучить аудіозапис. Учні працюють під контролем учителя.

Динамічна пауза

Фізкультвправи – у пошані,

Ми їх дуже любимо,

За хвилинку відпочинем

Малювати будемо.

Закріплення нових знань і вмінь

1. Які головні елементи петриківського розпису?

2. Який настрій передають кольори на малюнку?

3. Що вам запам’яталося, сподобалось?

7. Підсумок уроку

Рефлексія уроку у формі відкритих запитань:

- Що нового дізналися (навчилися) на сьогоднішньому уроці?

- Що найбільше сподобалося?

- Що я встиг(ла) зробити на уроці?

- Чого досягли?

- Що залишилося для мене невирішеним?

Перегляд і оцінювання робіт.

1. Демонстрування розписів дітей.

2. Прибирання робочих місць.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з БІОЛОГІЇ залишилося:
0
4
міс.
1
4
дн.
0
2
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!