Бібліотека

Анкети і тести для вчителів

Опис документу:
анкети і тести для вчителів

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Анкети і тести для вчителів

МЕТОДИКА «СТИЛЬ ПЕДАГОГІЧНОГО КЕРІВНИЦТВА»

(за О.Мотковим) [ 1 ]

Інструкція: дайте відповідь на запитання, обираючи свою відповідь з п'яти можливих варіантів:

5 — зазвичай так;

4 — швидше так;

З — складно сказати;

2 — швидше ні;

1 — зазвичай ні.

АНКЕТА ВЧИТЕЛЯ

(Визначення стилю педагогічного керівництва) [ 1 ]

1. Чи часто ви караєте учнів?

2. Чи є у вас мазунчики?

3. Чи прислухаєтеся ви до думок учнів, якщо вони не збігаються з вашими?

4. Чи часто ви кричите на занятті?

5. Чи вмієте ви підбадьорити школяра?

6. Чи можете ви сказати, що з більшістю учнів у вас дружні взаємини?

7. Чи багато ви витрачаєте часу з учнями на позакласні заходи (походи тощо)?

8. Чи прагнете ви налагоджувати стосунки співпраці з учнями, довіряти їм?

9. Чи ознайомлюєте ви учнів зі своїм хобі?

10. Чи властиво вам виявляти чуйність і розуміти проблеми учня?

11. Чи прагнете ви підтримувати ініціативу школярів?

12. Чи часто ви перед групою критикуєте поведінку учнів, які завинили?

Ключ:

Для відповідей 1, 2,4,12 бали підраховують за зворотною шкалою: зазвичай,

так — 1; швидше так—2 і т.д.

Чим більша сума балів з усіх запитань (з урахуванням оцінки за зворотною шкалою для 1,2,4, 12), тим вищий рівень співпраці педагога з дітьми.

С = сума балів 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11+ сума балів 1,2,4,12:12

Фактори керівництва:

1. Уміння встановлювати стосунки співпраці: 3,6, 8,11.

2. Здатність до емоційного співпереживання, відкритого спілкування: 5, 7,9,10.

3. Характер методів педагогічного впливу (гуманний або авторитарний): 1, 2,4,12.

АНКЕТА ВЧИТЕЛЯ (За Р.Овчаровою) [ 1 ]

І. Що у вашій роботі з учнями, батьками вам вдається, чим ви могли б поділитися з колегами ? (Підкресліть.)

А

1 — розвиток умінь і навичок навчальної праці в учнів;

2 — розвиток пізнавальних здібностей учнів;

3 — розвиток творчих здібностей дітей;

4 — робота з профілактики педагогічної занедбаності учнів;

5 — робота з учнями з низьким рівнем навчальних досягнень.

Б.

6 — робота зі створення сприятливого психологічного мікроклімату в класі;

7 — формування класного колективу

В

8 — моральне виховання учнів;

9 — виховання свідомої дисципліни, культури поведінки учнів;

10 — індивідуальна робота з важковиховуваними;

11 — виховання працьовитості в дітей і підлітків.

Г

12 — робота з педагогічної пропаганди;

13 — організація педагогічних консультацій;

14 — залучення батьків до навчально-виховного процесу;

15 — індивідуальна робота з сім'єю.

II. Що у вашій роботі з учнями вам не вдається, якої допомоги ви потребуєте? (Підкресліть.)

А

1 — розвиток умінь і навичок навчальної праці в учнів;

2 — розвиток пізнавальних здібностей учнів;

3 — розвиток творчих здібностей дітей;

4- робота з профілактики педагогічної занедбаності учнів

Б.

5 — робота зі створення сприятливого клімату в класі;

6 — навчання школярів навичок спілкування;

7 —робота з формування класного колективу.

В

8—моральне виховання учнів;

9 — виховання свідомої дисципліни, культури поведінки учнів;

10 — індивідуальна робота з важковиховуваними;

11 — виховання працьовитості в дітей і підлітків.

Г

12 — робота з педагогічної пропаганди;

13 — організація педагогічних консультацій;

14 — залучення батьків до навчально-виховного процесу;

15 — індивідуальна робота з родиною.

МЕТОДИКА «ПЕДАГОГІЧНІ СИТУАЦІЇ»[ 1 ]

(за Р.Нємовим)

Інструкція: перед вами — педагогічні ситуації. Ознайомившись з кожною з них, необхідно вибрати з-поміж запропонованих варіантів реагування на цю ситуацію такий, що з педагогічної точки зору правильний. Якщо жоден із запропонованих варіантів відповідей вас не влаштовує, то можна вказати свій, оригінальний, у двох нижніх рядках після перелічених для вибору альтернатив. Це, як правило, будуть 7-й і наступні варіанти відповідей на ситуацію.

1

2

3

4

5

6

7

8

1

4

3

4

2

5

5

2

2

2

3

3

5

5

3

2

3

4

4

5

5

4

2

3

3

4

5

5

5

2

2

3

3

5

4

5

5

6

2

3

2

4

5

5

7

2

2

3

4

5

5

8

2

2

4

5

4

3

9

2

4

3

4

5

4

10

2

3

4

4

5

5

11

2

2

3

4

5

5

12

2

3

4

5

4

5

13

3

2

4

4

5

4

5

14

2

2

3

4

4

5

Здатність правильно вирішувати педагогічні проблеми визначається за сумою балів, набраних випробуваним за всіма 14 педагогічними ситуаціями, поділеною на 14.

Якщо це більше, ніж 4,5 бали — педагогічні здібності високорозвинені;

3,5—4,4 бали — педагогічні здібності середньорозвинені ;

Нижче, ніж 3,4 бали — педагогічні здібності слабкорозвинені .

АНКЕТА ВЧИТЕЛЯ «СИТУАЦІЇ»

Ситуація 1

Учитель дає учневі завдання, а той не хоче його виконувати і при цьому заявляє: «Я не хочу це робити!» Якою повинна бути реакція вчителя?

1. Не хочеш — змусимо!

2. Для чого ж ти тоді прийшов навчатися?

3. Тим гірше для тебе, залишайся неуком. Твоя поведінка схожа на поведінку людини, яка на зло своєму обличчю хоче відрізати собі носа.

4. Ти усвідомлюєш, чим це може закінчитися?

5. Не міг би ти пояснити, чому?

6. Давай сядемо та обговоримо — може, ти й правий.

7. (Інше.)

Ситуація 2

Ви розпочали урок, усі учні заспокоїлися, настала тиша, і раптом у класі хтось голосно засміявся. Коли ви, не встигнувши нічого сказати, запитально і здивовано подивилися на учня, який засміявся, він, дивлячись вам просто в очі, заявив: «Мені завжди смішно дивитися на вас і хочеться сміятися, коли ви починаєте вести заняття». Як ви відреагуєте на це? Виберіть і позначте необхідний варіант словесної реакції із запропонованих нижче.

1.0т і маєш!

2. А, що тобі смішно?

3. Ну, і будь ласка!

4. Ти що, дурний?

5. Люблю веселих людей.

6. Я рада, що створюю тобі веселий настрій!

7. (Інше.)

Ситуація З

На самому початку заняття або вже після того, як ви провели кілька занять, учень каже вам: «Я не вважаю, що ви, як педагог, зможете нас чогось навчити». Ваша реакція:

1. Твоя справа — вчитися, а не вчити вчителя.

2. Таких, як ти, я, звичайно, нічого не зможу навчити.

3. Може, тобі краще перейти до іншого класу або вчитися в іншого вчителя?

4. Тобі просто не хочеться вчитися.

5. Мені цікаво знати, чому ти так вважаєш.

6. Поговорімо про це докладніше. У моїй поведінці, напевно, є щось таке, що спонукає тебе так думати.

7. (Інше.)

Ситуація 4

Учень, побачивши вчителя, коли той увійшов до класу, каже йому: «Ви виглядаєте дуже втомленим». Як на це має реагувати вчитель?

1. Я думаю, що з твого боку не дуже пристойно робити мені такі зауваження.

2. Так, я погано почуваюся.

3. Не хвилюйся за мене, краще на себе подивися.

4. Я сьогодні погано спав, у мене багато роботи.

5. Не турбуйся, це не зашкодить нашим заняттям.

6. Ти дуже уважний, дякую за турботу!

7. (Інше.)

Ситуація 5

Учень розчарований своїми успіхами у навчанні, сумнівається у своїх здібностях і в тому, що йому колись, вдасться добре зрозуміти і засвоїти матеріал, він каже вчителеві: «Як ви вважаєте, чи вдасться мені колись навчатися на відмінно і не відставати від інших у класі?» Що на це має відповісти вчитель?

1. Якщо чесно, сумніваюся.

2.О, так, звичайно, у цьому ти можеш не сумніватися.

3. У тебе чудові здібності, і я покладаю на тебе великі надії.

4. Чому ти сумніваєшся в собі?

5. Поговорімо і з'ясуймо проблеми.

6. Багато залежить від того, як ми з тобою працюватимемо.

7. (Інше.)

Ситуація 6

«Я відчуваю, що ваші заняття мені не допомагають», — каже учень учителю і додає: «Я взагалі хочу припинити заняття». Як на це має реагувати вчитель?

1. Припинить говорити нісенітницю!

2. Нічого собі, додумався!

3. Може, тобі знайти іншого вчителя?

4. Я хотів би знати краще, чому в тебе виникло таке бажання?

5. А що, якщо нам попрацювати разом над вирішенням твоєї проблеми?

6. Може, твою проблему можна вирішити якось інакше?

7. (Інше.)

Ситуація 7

Учень говорить учителеві, демонструючи самовпевненість: «Немає нічого такого, що я не зумів би зробити, якщо б захотів. Зокрема мені дуже легко засвоїти ваш предмет». Якою має бути репліка вчителя?

1. Ти надто високої думки про себе.

2. З твоїми здібностями? Сумніваюся!

3. Ти, напевно, почуваєшся досить упевнено, якщо так кажеш?

4. Не сумніваюся в цьому, тому що знаю :якщо ти захочеш, то зможеш усе.

5. Це, напевно, потребуватиме від тебе великого напруження.

6. Зайва самовпевненість шкодить справі.

7. (Інше.)

Ситуація 8

Учень говорить учителеві: «Я знову забув принести зошит (виконати домашнє завдання)». Як на це реагувати вчителеві?

1. Ну ось, знову!

2. Чи не здається тобі це ознакою безвідповідальності? .

3. Гадаю, що тобі час ставитися до справи серйозніше.

4. Я хотіла б знати, чому?

5. У тебе, імовірно, не було можливості це зробити?

6. Як ти вважаєш, чому я щораз нагадую про це?

7. (Інше.)

Ситуація 9

У відповідь на зауваження вчителя учень каже: для того, щоб засвоїти навчальний матеріал, йому не потрібно багато працювати: «Мене вважають досить здібною людиною». Що має відповісти вчитель?

1. Це думка, якій ти навряд чи відповідаєш.

2. Ті труднощі, які ти дотепер мав, і твої знання аж ніяк не свідчать про це.

3. Багато людей вважають себе досить здібними, але далеко не завжди насправді такими є.

4. Я радий, що ти такої високої думки про себе.

5. Це тим паче має змусити тебе докладати більше зусиль у навчанні.

6. Це звучить так, наче ти сам не дуже віриш у свої здібності.

7. (Інше.)

Ситуація 10

Учень каже вчителю: «Мені не подобається те, що ви говорите і які думки обстоюєте на заняттях». Якою має бути відповідь учителя?

1. Це—погано.

2. Ти, напевно, на цьому знаєшся?

3. Я сподіваюся, що надалі, під час наших занять твоя думка зміниться.

4. Чому?

5. А що ти сам любиш і які думки готовий обстоювати?

6. На колір і смак товаришів брак.

7. Як ти вважаєш, чому я це кажу?

8. (Інше.)

Ситуація 11

Учень, виявивши перед учителем свої сумніви з приводу можливості доброго засвоєння предмета, каже: «Я сказав вам про те, що мене турбує. Тепер ви скажіть, у чому причина цього і як мені бути далі?» Що повинен на це відповісти вчитель?

1. У тебе, як мені здається, комплекс неповноцінності.

2. У тебе немає підстав для занепокоєння.

3. Перш, ніж я зможу висловити обгрунтовану думку, мені необхідно краще з'ясувати причину проблеми.

4. Почекаймо, попрацюймо і повернімося до обговорення цієї проблеми через якийсь час. Я вважаю, що нам вдасться її розв'язати.

5. Я не готова зараз дати тобі точну відповідь, мені треба подумати.

6. Не хвилюйся, і мені свого час нічого не вдавалося.

7. (Інше.)

Ситуація 12

Учень у розмові з учителем каже йому: «Я хотів би, щоб ви ставилися до мене краще, ніж до інших учнів». Як слід відповісти вчителю на таке прохання учня?

1. Чому це я маю ставитися до тебе краще, ніж до всіх інших?

2. Я зовсім не збираюся гратися в мазунчиків і фаворитів!

3. Мені не подобаються люди, які кажуть так, як ти.

4. Я хотіла б знати, чому я маю вирізняти тебе серед інших учнів?

5. Якби я тобі сказала, що люблю тебе більше, ніж інших учнів, чи ти почувався б краще?

6. Як ти вважаєш, як насправді я до тебе ставлюся?

7. (Інше.)

Ситуація 13

Учень каже вчителю: «На два найближчих уроки, які проводите ви, я не піду, тому що в цей час хочу сходити на концерт молодіжного ансамблю (погуляти з друзями, побувати на спортивних змаганнях як глядач, просто відпочити від школи)». Як потрібно йому відповісти?

І. Тільки спробуй!

2. Наступного разу тобі доведеться прийти до школи з батьками.

3. Це — твоя справа, тобі ж складати іспит (залік). Все одно доведеться звітувати за пропущені заняття, я тебе потім обов'язково запитаю.

4. Ти, мені здається, дуже несерйозно ставитися до занять.

5. Може, тобі взагалі краще залишити школу?

6. А що ти збираєшся робити далі?

7. Мені цікаво знати, чому відвідування концерту (прогулянка з друзями, відвідування змагань) для тебе цікавіше, ніж заняття в школі.

8. (Інше.)

Ситуація 14

Учень, явно демонструючи своє погане ставлення до когось із товаришів по класу, каже: «Я не хочу працювати (вчитися) разом з ними». Як на це має реагувати вчитель?

1. Ну то й що?

2. Нікуди не подінешся, все одно доведеться.

3. Це нерозумно з твого боку.

4. Але він теж не захоче після цього працювати (вчитися) з тобою.

5.Чому?

6. Я вважаю, що ти не правий.

7. (Інше.)

Діагностика професійних рис педагога

Визначення моделей спілкування педагога з учнями за методикою І.М.Юсупова «Моделі лекторського спілкування»[ 6 ]

Запитання

Відповіді

1. Чи потрібно Вам ретельно готуватися до виступу навіть з відомої і неодноразово прочитаної теми?

Так

Ні

2. Чи віддаєте Ви перевагу логіці викладання над емоційністю виступу?

3. Чи хвилюєтеся перед виходом віч-на-віч з аудиторією

4. Чи волієте під час виступу залишатися за кафедрою, трибуною, перед мікрофоном?

5. Чи часто Ви використовуєте методичні прийоми, що успішно застосовувалися Вами раніше і давали позитивний результат?

6. Чи дотримуєтеся заздалегідь спланованої схеми виступу?

7. Чи часто під час виступу використовуєте приклади, які тільки-но спали на думку, ілюструєте сказане свіжим випадком, свідком якого стали?

8. Чи залучаєте до обговорення запитання слухачів?

9. Чи прагнете Ви розповісти якнайбільше з теми, незважаючи на обличчя слухачів?

10. Чи часто вдається Вам під час виступу вдало пожартувати? .

11. Чи віддаєте Ви перевагу виступам, які читаєте, не вириваючись від тексту?

12. Чи виводить Вас із рівноваги непередбачений шум і пожвавлення серед слухачів?

13. Чи можете Ви встановити порушений контакт і повернути увагу слухачів упродовж 5—8 хвилин?

14. Чи підвищуєте голос, чи робите паузу, якщо відчуєте неуважність слухачів

15. Чи прагнете самостійно відповідати на поставлене полемічне запитання?

16. Чи дозволяєте Ви, щоб під час викладання матеріалу Вам ставили запитання?

17. Чи забуваєте під час виступу про те, хто Вас слухає?

18. Чи є у Вас звичка вибрати серед слухачів два-три обличчя і стежити за їхніми емоційними реакціями?

19. Чи вибивають Вас із колії скептичні посмішки на обличчях слухачів?

20. Чи помічаєте Ви під час виступу зміни настроїв аудиторії?

21. Чи заохочуєте слухачів вступати з Вами в діалог?

22. Чи відповідаєте Ви на репліки аудиторії відразу?

23. Чи використовуєте ті самі жести для підкріплення своїх фраз незалежно від ситуації?

24. Чи захоплюєтеся Ви монологом настільки, що Вам не вистачає відведеного часу?

25. Чи почуваєте Ви себе після виступу втомленим настільки, що не в змозі в той же день виступити ще раз?

Моделі спілкування

Відповіді «так»

Відповіді «ні»

Дикторська («Монблан»)

4,6,11,15,17,23

1,7,8,9,12,13,14,16,18.19,20,21,22,24

Неконтактна («Китайська стіна»)

9,11,13,14,15

1,7,8,12,16,18,19.20,21

Диференційованої уваги(«Локатор»)

10,14,18,20,21

2,4,6,13,15,17,23

Гіпорефлексивна («Тетерук»)

9,11,15,17,23,24

8,12,16,19,20,21,22

Гіперрефлесивна («Гамлет»)

3,12,14, 18,19,20,22,25

2,5,6,11,13,23

Негнучкого реагування («Робот»)

1,2,5,6,13,15,23

7,8,9,11,16,21,24

Авторитарна

(«Я-сам»)

5,10,14,15,18,24

2,8,16,21

Активної взаємодії («Союз»)

7,8,10,16,20,21,22

1,2,4,5,6,11,13,15,17,23

Обладнання : тест опитувальника, бланк для відповідей

Методика проведення. Психолог пропонує педагогові з’ясувати свій стиль лекційного спілкування. Для цього потрібно відповісти на запитання «так», якщо згодні з ним, і «ні» , якщо не згодні. Відповіді мають бути відвертими.

Обробка результатів.

Результати обробляються за ключем.

Підраховується кількість збігів відповідей із ключем. Якщо загальна кількість збігів складає не менше 80% від усіх пунктів за одною з моделей спілкування, то виявлена схильність стійка.

Інтерпретація результатів.

Кожна модель спілкування має свою психологічну характеристику.

Модель диктаторська («Монблан»).Педагог відокремлений від учнів, він нібито літає у піднебессі, у «царстві знань». Учні - лише сіра маса слухачів. Ніякої особистісної взаємодії. Педагогічні функції зведені до інформаційного повідомлення.

Наслідки: відсутність психологічного контакту, безініціативність , пасивність учнів.

Модель неконтактна («Китайська стінка») дуже близька за своїм психологічним змістом до першої. Різниця лише в тому, що між педагогом і учнями є слабкий зворотний зв’язок у вигляді довільного чи мимолітного бар’єра спілкування. У ролі такого бар’єра може бути відсутність бажання до співпраці з будь-якого боку, інформативний, а не діалогічний характер заняття, мимовільне підкреслювання педагогом свого статусу, поблажливе ставлення до учнів.

Наслідки: слаба взаємодія з учнями, а з їхнього боку –байдуже ставлення до педагога.

Модель диференційованої уваги («Локатор») основана на вибіркових стосунках з учнями. Педагог орієнтований не на весь склад аудиторії, а лише на частину, наприклад, талановитих або слабких, лідерів або аутсайдерів.

У спілкуванні він нібито вважає їх своєрідними опорними знаками, за якими орієнтується на настрій колективу, концентрує на них свою увагу. Однією з причин такої моделі спілкування на заняттях може бути невміння поєднувати індивідуалізацію навчання з фронтальним підходом.

Наслідки: порушується цілісність акту взаємодії в системі «педагог-колектив», вона змінюється на фрагментарність ситуаційних контактів.

Модель гіпорефлексивна («Тетерук») полягає в тому, що педагог у спілкуванні нібито замкнутий у собі: його мовлення більшою мірою монологічне. При цьому, промовляючи, він чує тільки себе і ніяк не реагує на слухачів. У діалозі опонентові не можна вставити репліку: вона просто не сприймається. Навіть у спільній трудовій діяльності такий педагог переймається лише своїми ідеями і виявляє емоційну глухість до оточуючих.

Наслідки: практично відсутня взаємодія між педагогом і учнями, навколо педагога створюється поле психологічного вакууму. Сторони процесу спілкування існують ізольовано одна від одної, навчально-виховний вплив формальний.

Модель гіперрефлексивна («Гамлет») протилежна за психологічною характеристикою попередній моделі. Педагог занепокоєний не стільки змістовою стороною взаємодії, скільки тим, як він сприймається оточуючими. Міжособистісні стосунки є для нього абсолютними, домінуючими надбаннями. Він постійно вагається щодо вагомості своїх

аргументів, у правильності вчинків, гостро реагує на нюанси психологічної атмосфери, беручи провину на себе.

Такий педагог схожий на оголений нерв. Наслідки: загострена соціально-психологічна чутливість педагога, яка веде до його неадекватних реакцій на

репліки та дії аудиторії. За такої моделі поведінки може бути, що учні керуватимуть ситуацією, а педагог опиниться у залежній позиції.

Модель негнучкого реагування («Робот»). Стосунки педагога з учнями будуються за жорсткою схемою, де чітко визначені мета і завдання заняття, дидактичне виправдані методичні прийоми, має місце безперечна логіка викладання й аргументація фактів, відшліфовані міміка і жести, але педагог не відчуває ситуацій спілкування, що постійно змінюються. Він не враховує

педагогічну дійсність, склад і психічний стан учнів, їхні вікові та етнічні особливості. Ідеально сплановане і методично відпрацьоване заняття

розбивається на рифах соціально-психологічної реальності, не досягнувши своєї мети.

Наслідки: низький ефект педагогічної взаємодії.

Модель авторитарна («Я —сам»). Навчальний процес цілком фокусується на педагогові. Він — головний і єдино діючий. Від нього йдуть запитання й відповіді, судження й аргументи. Практично відсутня творча взаємодія між ним і аудиторією. Одностороння активність педагога пригнічує будь-яку особисту активність з боку учнів, і ті усвідомлюють себе лише виконавцями, чекають на інструкцію до дії. До мінімуму зведена їхня пізнавальна та суспільна активність.

Наслідки: виховується безініціативність учнів, утрачається творчий характер навчання, викривляється мотиваційна сфера пізнавальної

активності.

Модель активної взаємодії(«Союз»). Педагог постійно знаходиться в діалозі з учнями, тримає їх у мажорному настрої, спонукає до вияву ініціативи, легко засвоює зміни в психологічному кліматі колективу і гнучко реагує на них. Переважає стиль дружньої взаємодії зі збереженням рольової дистанції. Навчальні, організаційні та етичні проблеми, що виникають, творчо вирішуються спільними зусиллями. Така модель найбільш продуктивна.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Сертифікат від «Всеосвіти» відповідає п. 13 постанови КМУ від 21 серпня 2019 року № 800 (із змінами і доповненнями, внесеними постановою КМУ від 27 грудня 2019 року № 1133)

Обрати Курс або Вебінар.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.