Аналіз і синтез на уроках української літератури на прикладі казки Б.Лепкого "Мишка"

Опис документу:
Матеріал складається з двох частин. У першій пропоную варіант мотивації учнів та інструкцію до виконання даного завдання. У другій - представлені основні помилки, яких припускаються семикласники під час створення презентацій-візуалізації.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Як працювати з текстом твору.

Аналіз – розкладання цілого складного явища на його складові, більш прості елементарні частини і виділення окремих сторін, властивостей, зв’язків. Проте аналіз не є кінцевою метою наукового дослідження. Ця мета досягається таким методом дослідження, який полягає у поєднанні, відтворенні зв’язків окремих елементів, сторін, компонентів складного явища і тим самим у осяганні цілого в його єдності його компонентів. 

Синтез – навпаки з’єднання компонентів складного явища. Синтетичні знання – знання, що розширює попередній досвід, конструює щось нове. 

Аналіз і синтез – основні методи наукового пізнання Один з варіантів їх застосування під час уроку української літератури.

За вікном лютий. Чи то сніг, чи то дощ. Звичайна погода для одеської зими. За партами семикласники. Думаєте, напишу, що всі без винятку приготувалися слухати про Мишку, яка покарала жадібних господарів? Що кожен учень тягне руку, щоб розповісти біографію Б. Лепкого? Ні. Цього не скажу, бо завжди є ті, кому терміново треба подивитися в телефон. Хтось ділиться враженнями від нової комп’ютерної гри. А комусь події за вікном здаються набагато цікавішими, ніж черговий урок літератури. І не повірю, якщо колеги будуть запевняти, що з таким не зіткаються під час своїх уроків. Як все ж таки привернути увагу семикласників?

Тоді звертаюсь до учнів:

  • Коли ви були зовсім маленькими, які книжки вам подобались? Як повинна була виглядати така книга?

  • Яскрава.

  • З цікавими малюнками.

  • А що, як ми з вами станемо на один урок художниками ілюстраторами?

  • Ким?

  • Навіщо?

  • Щоб зробити цікавим для читання твір, який написав Б. Лепкий.

  • Я не вмію малювати?

  • А для чого нам Інтернет? Google-зображення нам в поміч.

  • А-а-а… Так це нецікаво. Просто підбирай малюнки до тексту і все.

  • Ну, якщо вмієте працювати на графічному планшеті та й ще хист до малювання маєте, тоді…

  • А це що, доведеться весь текст набирати? Та ще й до кожного речення зображення?

  • Зовсім ні. Ми з вами визначимо складові сюжету й позасюжетні елементи. Пам’ятаєте їх?

  • Портрет, пейзаж, діалог…. І експозиція, зав’язка, розвиток дії, кульмінація й розв’язка. І до кожної доберемо цитату з тексту. А вже потім до цієї цитати ілюстрацію.

  • А без цієї марудної роботи ніяк? Невже художники теж все ці роблять?

  • А як ви уявляєте собі, ілюстратор може передати настрій книги, події, не прочитавши книги, не занурившись у світ героїв? Малюнки не просто роблять книгу яскравою, вони допомагають донести читачу основну ідею твору.

  • Знову ідея, основна думка…. Все це мені не цікаво. Звідки я знаю, що хотів сказати автор. Та й жив він давно. Зараз інші часи.

  • Часи інші, але є речі, які існують поза межами часу. Та й не треба говорити замість автора. Я пропоную вам стати співавторами Б. Лепкого. Адже ви маєте можливість за допомогою підібраних або намальованих зображень продемонструвати своє сприйняття й розуміння казки «Мишка».

  • А в якій програмі можна це робити? Я не вмію ще робити відео.

  • Не проблема. Power Point вам допоможе.

  • Отже починаємо роботу…

Інструкція-пам’ятка

  1. Прочитати твір.

  2. Виписати імена головних персонажів і героїв другого плану.

  3. Знайти портрети героїв (не більше одного речення)

  4. Знайти опис місцевості, інтер’єру (не більше одного речення)

  5. Визначити складові сюжету. До кожної підібрати цитату (1-2 речення)

  6. Спробувати знайти головне речення тексту, яке несе ідейне навантаження.

  7. До кожного запису підібрати ілюстрацію.

  8. Слайди розташовувати в хронологічному порядку (за хронологією розгортання подій у творі)

  9. Працювати в парах.

Таким був наш діалог. Ваш може бути іншим. Результати були різні. Більшість виконали роботу в Power Point. Дехто зробив відео. Нижче подаю посилання на деякі роботи. https://youtu.be/VlYC2hzz1wA

https://youtu.be/11q98svJCdY

У наступній частині роздивимося основні помилки, яких припустилися учні під час створення своїх презентацій казки Б. Лепкого «Мишка»

Пригадаємо сюжет казки Б. Лепкого «Мишка».

Експозиція. Маленька Мишка живе в хаті, для господарів якої війна – можливість збагатитися.

Зав’язка. Одного дня на порозі з’являється жінка, у якої помирає дитина, і просить про допомогу – склянку молока.

Розвиток дії. Брехлива відмова господині.

Рішення Мишки покарати жадібних і жорстоких хазяїв.

Кульмінація. Мишка згризає «папір» .

Розв’язка. Господар знаходить зіпсовані гроші. Сварка з дружиною. Мишка залишає хату.

А тепер проаналізуємо помилки, яких припустилися учні, створюючи свої візуалізації.

Почнемо з того, що учні повинні дотримуватися правил орфографії і пунктуації. Тому пишемо ім’я й прізвище автора, назву твору беремо в лапки.

А тепер перейдемо безпосередньо до оформлення презентацій-візуалізацій. Деякі учні пропустили окремі епізоди, важливі для розуміння сюжету. Наприклад

Пропущена зав’язка. Виходить, Мишка покарала господаря за те, що в нього багато грошей? Так може ці гроші результат важкої праці? Тоді ті, хто продивляться таку презентацію, будуть засуджувати Мишку, а не господаря.

Ще одна робота з аналогічною помилкою. Відсутність кульмінації й розв’язки. Останній слайд презентації:

Мишка вирішила покарати господарів. А ось чи вдалося їй це – не відомо.

Другий вид недоліків – це стилістична невідповідність ілюстрації й тексту.

Я думаю, що тут коментарі зайві. Прочитайте казку – і зрозумієте чому. Хоча інші слайди даної роботи, де теж використовувалися відеозаставки з сучасних анімаційних фільмів, мають право бути.

Третій група помилок – забагато тексту. Нагадаю один з пунктів інструкції: визначити складові сюжету, до кожної підібрати цитату (1-2 речення).

Ось тут і проявляється вміння аналізувати й вибирати головне з великого обсягу інформації. Якщо ж дуже хочеться, то треба було це розбити на декілька слайдів і використати декілька ілюстрацій.

Наступний слайд продемонструє і велику кількість речень і невідповідність між зображенням і сюжетом.

Четверте, що треба порадити учням, - це вдалий поєднання кольорів (фон і заливка тексту).

По-перше, ми бачимо знову ж таки великий текст. І по-друге, його важко прочитати. Порада: зменшити ілюстрацію, текст скоротити і надрукувати поруч, змінивши його колір. Один з варіантів може бути таким.

.

Була серед робіт така, де автор не використав цитати, а передав зміст своїми словами https://youtu.be/NVHznZJMDRg. Впорався, до речі, непогано. ( Але це вже не можна назвати ілюструванням тексту. Тому попросіть учнів дотримуватися інструкції.

І ще одне. Оскільки обсяг даного твору невеликий, діти в змозі самостійно визначити речення, яке містить ідею. Деяким це вдалося. Деякі, на жаль, не звернули на це увагу. Ось воно

А тепер пропоную декілька слайдів для самостійного опрацювання. Визначте, що потрібно в них виправити.

1.

2.

3.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Українська мова у професійній діяльності державних службовців. Публічна комунікація»
Вікторія Вікторівна Сидоренко
36 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.