і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
! В а ж л и в о
Предмети »

Алфавіт. Розташування слів у алфавітному порядку з орієнтацією на першу букву. Знаходження слів у словнику за завданнями вчителя.

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Урок 9.

Тема:  Алфавіт. Розташування слів у алфавітному порядку з орієнтацією на першу букву. Знаходження слів у словнику за завданнями вчителя.

Мета:    Закріпити і поглибити  знання учнів про звуковий склад слова; розвивати уміння розпізнавати звук і букву; формувати уявлення про роль звуків у розпізнаванні лексичного значення слів; повторити алфавіт; формувати вміння користуватись словником, підручником, зв’язно висловлюватись; сприяти виховуванню пильності до рідного слова.

Обладнання: таблиця «Алфавіт», підручник Захарченко «Українська мова», орфографічні словники, книжки художньої літератури відомих українських авторів;

 

ХІД  УРОКУ

 

І.  Організаційний  момент

Любі діти! Сьогодні я пропоную вам працювати з таким девізом:

«Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно і плідно працювати.»

ІІ.   Вивчення  нового  матеріалу

1.      Актуалізація  опорних  знань. Мотивація навчальної діяльності

-Сьогодні ми починаємо вивчати нову тему, говоритимемо про… А про що, ви скажете самі, коли прослухаєте цю казку.

Було це дуже давно. Жили собі у незвичайному царстві звуки. Все було б добре, коли б у їхньому царстві панував закон-порядок. Але звуки були незадоволені тим, що вимовляли їх так, як кому заманеться, а букв тоді ще не було.

От і вирішили звуки обрати собі царя. Голосні обрали А, а Приголосні – Б. Кому з них бути царем? Почалися суперечки. Приголосних було більше, тому вони перемогли. Царем став Б. він сильніше любив Приголосні, догоджав їм. Коли збирав звуки на раду, то Приголосні садив на найпочесніші місця. А Голосні завжди сиділи десь у куточку.

Не хотіли Голосні терпіти приниження. Змовилися вони й утекли. У царстві стався переполох, замість слів виходили якісь дивні звукосполучення.

Зрозуміли Приголосні, що без Голосних їм не обійтися. Пішли вони на розшуки. Багато царств обійшли, та все даремно. Приголосні розділилися на групи, продовжували пошуки. Одного разу втомлені Л, Ф, В, Т сіли перепочити. Раптом вони почули дивні слова, складені тільки з голосних. Зрозуміли Л, Ф, В, Т, що у цьому маленькому царстві проживають Голосні.

Тоді звуки вирішили намалювати себе і своїх друзів на папері. Вийшли дивні слова: «Ш..н..вн…. Г..л..сн..! Пр..с..м в..б..ч..нн.. . П..в..рт..йт..сь. Ч..к….м.. .»

Листочки з дивним текстом розвішали по всьому царству. Коли Голосні побачили написи, то відразу здогадалися, що мало бути на місці пропусків. Кожен Голосний намалював себе. Всі разом Голосні вирішили повернутися.

Щоб жити у злагоді, звуки придумали створити склад букв, який вони назвали Алфавітом. З того часу звуки стали позначатися певними літерами. Але одна буква могла виражатися двома звуками (щ) або дві букви могли означати один звук (дз, дж). Букви і звуки про все мирно домовились і видали чіткі закони-правила. Царем обрали звук А, а царицею стала літера А. В алфавіті ця буква стоїть на найпочеснішому першому місці.

-Чи здогалалися ви, що ми вивчатимемо на сьогоднішньому уроці? (Звуки, букви, алфавіт).

- А навіщо нам потрібно знати алфавіт?

( - для складання списку у журналі. - для складання телефонного та інших довідників - для розміщеннякниг у бібліотеці та іншого.)

І І І. Повідомлення теми і мети уроку.

1.      Фронтальне опитування.

- Скільки голосних звуків в українській мові? Назвіть усі голосні звуки.

- Скількома буквами вони позначаються на письмі?

- Назвіть будь-який приголосний звук і скажіть, що ви знаєте про нього?

2.   Каліграфічна  хвилинка.

Зошит свій я відкриваю

Та під нахилом кладу

І від вас не потаю-

Ручку я ось так тримаю.

Сяду рівно, не зігнусь

За роботу враз візьмусь.

Урок продовжим без зупинки з каліграфічної хвилинки.

бе абетка

3.Повторення  алфавіту.

- Пригадайте  алфавіт. Повторіть  назви букв і порядок їх розміщення.

Украї́нська абе́тка — сукупність літер, уживаних у писемності якої-небудь мови й розміщених у певному порядку.

Сучасна українська абетка є кириличною й складається з 33 літер, які вживаються для позначення на письмі 48 звуків.

Букви в алфавіті — 33:

позначають приголосні звуки — 22;

позначають голосні звуки — 10;

не позначає звука (ь) — 1.

22 літери позначають приголосні звуки — б, в, г, ґ, д, ж, з, й, к, л, м, н, п, р, с, т, ф, х, ц, ч, ш, щ.

10 літер позначають голосні звуки, з яких а, е, и, і, о, у позначають один звук, а літери є, ю, я позначають один звук  після м’яких приголосних (синє, люди, ряд), а на початку слова, після голосних і після апострофа —  два ([й + e], [й + u], [й + ɑ] — має, юнак, в’янути). Літера ї завжди позначає два звуки ([й + i] — їжа, з’їзд).

Літера ь звукового значення не має, а вживається для позначення м’якості приголосного звука (кінь, льон).

Слова «абетка», «азбука», «алфавіт» —походять від назв перших двох букв різних алфавітів:

абетка — українського «а», «бе»;

азбука — старослов’янського «аз» і «буки»;

алфавіт — грецького «альфа», «бета» (новогрецьке «віта»).

За алфавітом розміщують слова в довідниках, словниках, енциклопедіях, складають списки людей, різні каталоги тощо. Це полегшує знаходження потрібної інформації.

Розташовуючи слова за алфавітом, ураховують не тільки перші букви, а й усі наступні. Апостроф та дефіс при розташуванні слів за алфавітом не враховуються.

4. Творча  вправа ( використання ігри « зміни місце»  як інтерактивної технології).

- переставте букви і утворіть нові слова.

Р И С  ( С И Р)

К І Т   ( Т  І К )

Б У К  ( К У Б )

З одним із слів склади і запиши речення.

5.Робота з орфографічним словником ( завдання по підручнику (вправа 3 ст.5).

а) Розгляд орфографічного словника( зверніть увагу, що слід зважати не тільки на першу букву   в слові, а і на усі наступні);

б) Виконання завдання;

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

Руки в сторону та вгору — 
На носочки підніміться. 
Підніміть голівку вгору 
Й на долоньки подивіться. 
Руки в сторони розводим, 
Опускаєм плавно вниз, 
Присідати ми почнемо, 
Добре ноги розімнемо. 
Раз присіли — руки прямо. 
Встали. Знову все так само. 
Вправу дружно почали. 
Нахил вліво — раз, два, три! 
Повертаємося вправо. 
Все виконуємо гарно. 
Вліво, вправо повернулись. 
Ось розминці вже й кінець. 
Хто ж старався — молодець!

ІV. Закріплення вивченого матеріалу (у вигляді евристичної бесіди з питаннями на закріплення).

- Що нового ви навчилися на сьогоднішньому уроці?

- Для чого служить алфавіт?

- Чим позначаються звуки мовлення на письмі?

 

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Селф-коучинг (самонаставництво) як технологія професійного розвитку педагога Нової української школи»
Вікторія Вікторівна Сидоренко
36 години
590 грн
295 грн

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти