Активна й пасивна лексика української мови: застарілі слова (архаїзми й історизми), неологізми

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тема. Активна й пасивна лексика української мови: застарілі слова (архаїзми й історизми), неологізми

Мета: ознайомити шестикласників із лексикою активного й пасивного вжитку (архаїзмами, історизмами, неологізмами); формувати загально-пізнавальні вміння аналізувати лексику за активністю вживання, розрізняти слова, що є у повсякденному вжитку, і ті, які рідко використовуються в мовленні; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати повагу до звичаїв і традицій пращурів.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).

Хід уроку

Організаційний момент.

Установчо-мотиваційний етап.

1. Психологічна настанова щодо вивчення теми «Активна й пасивна лексика української мови».

2. Уведення учнів у понятійно-термінологічне поле : учитель акцентує увагу шестикласників на визначеннях таких понять, як застарілі слова (архаїзми й історизми), неологізми.

3. Внутрішня мотивація навчально-розвивальної діяльності учнів з теми.

Оголошення теми, мети, завдань уроку.

Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу

Пояснення вчителем нового матеріалу за допомогою узагальнювальної таблиці

Лексика української мови за вживанням

Активна лексика — це слова, які повсякденно використовуються в особистому і суспільному житті (загальновживані слова)

Пасивна лексика — це слова, які вже вийшли з ужитку (застарілі), і нові слова (неологізми), які лише нещодавно були створені або запозичені з інших мов

Застарілі слова

Неологізми

Архаїзми — це застарілі слова, що є назвами різних предметів і явищ, які мають певні наймену- вання в сучасній мові: ячати (кричати);

всує (марне); червлений (багряний)

Історизми — це слова, що вийшли з ужитку разом із тими предметами, які вони позначали: волость, галера, рало

Це нові слова, які виникають у мові для позначення нових предметів і явищ: аквізитор (транспортний або страховий агент), дизайнер, сайт

Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи, удосконалення загальнопізнавальних і творчих умінь з теми.

Коментоване письмо.

Записати текст під диктовку. Знайти історизми, архаїзми, неологізми. З’ясувати значення незрозумілих слів.

Сучасникові важко уявити складний процес рукодільництва. А у давнину навіть мала дитина знала всі технологічні прийоми виготовлення лляного чи конопляного полотна, адже в їхні обов’язки входило допомагати матері сукати цівки чи снувати снівниці. Навички виробничого процесу передавалися з покоління в покоління, оскільки переважна більшість одягу, а також домашнього начиння — скатертини, рядготки, ряпчуни, ліжники тощо — виготовлялися вручну в домашніх умовах (З журналу).

Лексико-синтаксична робота.

Записати слова до відповідної колонки таблиці. Увести в речення, ускладнені звертаннями, вставними словами, однорідними членами речення.

Корець, хорунжий, зріти, перст, холодильник, лікарня, піца, супермаркет, праця, уста, прач, вия, зоміст, маршрутне таксі, телефон, корзно, кауфер.

Лексика активного

вжитку

Лексика пасивного вжитку

Історизми

Архаїзми

Довідка: корець — металевий або дерев’яний кухоль чи ківш із держаком; хорунжий — особа, що носила прапор або корогву війська, прапороносець; зріти — бачити; перст — палець, уста — губи, прач — дерев’яний гладенький валок для вибивання білизни під час прання, праник; вия — шия; корзно — старовинний одяг; кауфер — перукар.

Лексична п’ятихвилинка.

Дописати до кожного тематичного ряду 3–4 слова.

1. Назви старовинної зброї: мушкет, ... .

2. Назви старовинного одягу: кирея, ... .

  1. Назви старовинного посуду: ночви, ... .

4. Назви колишніх чинів: жандарм, ... .

5. Назви старовинних одиниць виміру: десятина, ... .

6. Назви складових компонентів комп’ютера: принтер, ... .

7. Назви нових тканин: креп-паризьєн, ... .

8. Назви нових професій: візажист, ... .

Скласти 2–3 речення з однорідними членами при узагальнювальному слові. Пояснити розділові знаки.

Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок.

Подумати і дати відповіді на питання:

1. Яку лексику називають активною, а яку — пасивною?

2. На які групи ділиться застаріла лексика?

3. Які слова називаються неологізмами і в яких сферах суспільного життя вони вживаються?

  1. Які слова називаються індивідуальними неологізмами?

Підсумок уроку.

Домашнє завдання.

1. Підготувати розповідь на тему «Лексика української мови за активністю вживання», дібрати приклади з художньої літератури.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
4
міс.
0
4
дн.
2
2
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!