До ЗНО з МАТЕМАТИКИ залишилося:
0
5
міс.
1
2
дн.
2
3
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!

Як провести День знань по-новому- Пікнік науки

Опис документу:
Матеріал про проведення Пікніка науки в КЗШ №114 як альтернативи урочистим лінійкам. Обгрунтування, методичні рекомендації, опис дослідів і все, що потрібно врахувати під час Пікніка науки. Цікаво, захоплююче, корисно. Справжня позитивна реклама навчальних предметів на початку навчального року.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Альтернатива урочистим лінійкам до Дня Знань – Пікнік науки у КЗШ №114

Хорькова Людмила Василівна,

Директорка Криворізької загальноосвітньої

школи І-ІІІ ступенів №114

Хто і як має будувати нову українську школу? Про це тільки лінивий не розмірковує сьогодні. Як починати? Що робити? Що зберігати та що змінювати? Зрозуміло, що змін має відбуватись багато, відповідно до стрімкого ХХІ століття. Але тут мова буде про один тільки аспект – про перше вересневу шкільну урочисту лінійку. Але тут більше змісту, ніж лінійка. Тут йдеться про зацікавленість дітей, про мотивацію на навчання і про зміну свідомості педагогів, які отримають той самий стимул зробити викладання цікавішим і змістовнішим разом з учнями у процесі співпраці. Останнім часом у соціальних мережах, серед батьків, вчителів та учнів багато обговорюється тема відмови від традиційних форм проведення Свята першого дзвоника – урочистої лінійки, яку вважають пережитком радянського минулого. Є і захисники цієї традиції, але більшість розуміє, що покоління дітей, яке зараз навчається в школі, є поколінням сучасним, тому потрібні нові форми проведення старту нового навчального року. У Криворізькій загальноосвітній школі №114 вже відбулася така зміна – на честь Дня Знань було проведено Пікнік науки – цікавий різноплановий захід, який на початку нового навчального року мав рекламувати навчальні дисципліни, побудити зацікавленість предметами – навчальними дисциплінами, відновити зв’язки між дітьми, знову дати почувати себе командою.

Цієї роботі передувала підготовча кампанія. Треба було визначити місце проведення Пікніка наук, знайти відповідальних осіб для підготовки змістовної реклами – експерименту або змагання на станції, підібрати досліди та зміст змагань, придбати реквізит і провести організаційну роботу. Місцем було обрано два парки, які є поруч з навчальним закладом. Відразу було організовано обстеження території з метою забезпечення безпеки дітей, вибрано місця для станцій, складено карти-схеми пікніка. Оскільки підготовка до пікніка припала на вересень, коли діти були на канікулах, а вчителі ще були у відпустках, розпочали підготовку через соціальні мережі: йшла підготовча робота, оголошення перспектив на 1 вересня, така рекламна кампанія. Були знайдені зацікавлені особи: відділ молоді на Інгулецькому гірничо-збагачувальному комбінаті, центр туризму, краєзнавства та екскурсій, а також вчителі, які не мають класного керівництва, бібліотекар, лаборант. Вони підібрали різноманітні досліди - експеріменти, змагання, вікторини, практичні завдання. За традицією у нас в закладі 1 та 11 класи проводять спільний захід з казковими героями (наприкінці року для випускників вже першокласники готують сюрпризи). Щоб розпочати навчальний рік з підняття прапору, співання Гімну держави та для урочистої зустрічі першокласників лінійка проводиться протягом 10 хвилин. Заздалегідь у соціальних мережах та у школі було подано оголошення такого змісту :

«Шановні класні керівники, батьки, учні КЗШ № 114!

Для 2-10 класів початок Єдиного уроку - о 9й годині, тривалість 35 хвилин. Гостей свята запрошуємо на Перший урок. Потім дітям треба дати можливість переодягнути зручне взуття та одяг для перебування у парку. Цей процес треба організувати в класах, по черзі створивши умови для хлопчиків та дівчаток. Про це треба повідомити батьків та учнів заздалегідь, щоб вони взяли ці речі, а також питну воду.

Учні 2-4 класів збираються разом з класними керівниками на подвір’ї школи на вихід до стадіону о 9 годині 50 хвилин. Відповідальні від адміністрації – …(заступник та педагог-організатор). Територія проведення: стадіон закладу, Парк активного відпочинку, Парк афганців. Там буде проведено Пікнік науки – проходження 10 станцій. На кожній станції плануємо роботу приблизно 5 - 7 хвилин.

Учні 5-10 класів збираються разом з класними керівниками на центральному подвір’ї закладу також о 9 годині 50 хвилин . Відповідальні від адміністрації – заступники директора(… ). Територія проведення – парк перед школою. Перехід до парку – виключно на пішохідному переході. Там стоять призначені відповідальними педагоги(…). У парку буде проведено Пікнік науки – проходження 14 станцій. Роботу станцій плануємо по 7- 10 хвилин для кожного класу.

На станціях учні 2-10 класів матимуть можливість побачити досліди, брати участь у спортивних іграх та туристичних розвагах, складати пазли та грати в інтелектуальні ігри. Учасниками Пікніка на станціях виступають представники шефів – ПрАТ «ІнГЗК» цех ТВШГ, Центр туризму та вчителі, які не мають класного керівництва. Перед початком Пікніка буде вручено маршрутний лист, проходити його треба у відповідності до вимог з техніки безпеки, обов’язково треба мати головний убір. Наприкінці Пікніка батьками може бути організовано частування учнів солодощами або фруктами. Місце проведення пікніка перевіряється заздалегідь і залишається чистішим, ніж було. Перед початком Пікніка науки всі класні керівники розписуються в наказі про вихід за межі школи разом з учнями і проводять інструктажі з техніки безпеки. Ввечері відбудеться традиційний Бал першокласників. Гарного першого навчального дня! З Днем знань!».

Нижче пропоную орієнтовний зміст дослідів, змагань та різноманітних завдань, що були використані на станціях.

Станція «Туристичний експрес «З англійською навколо світу» - для 5-10 класів

Багато з нас мріють подорожувати по світу. Та чи в змозі ми вивчити мови всіх країн, які хочемо відвідати? На допомогу приходить англійська мова, адже її розуміють в усьому світі.

На туристичному експресі «З англійською навколо світу» учні відправляються в уявну подорож за кордон. Вони спробують самостійно обрати маршрут, зробити замовлення в кафе, купити сувенір на згадку про подорож. Потрібно бути уважними та добре знати англійську мову, щоб не потрапити в незручні та кумедні ситуації. На допомогу – карта, різноманітні аплікації з зображенням відомих туристичних об’єктів та англійська мова!

Станція «На всі руки майстер» - для 5-10 класів

Учням пропонується брати участь у

  1. реставрації предметів домашнього побуту:

  • реставрація домашньої терки;

  • заточування ножиць;

  • заточування кухонного ножа;

  1. налагодженні інструменту домашнього використання:

  • заточування та налагодження сапи;

  • заточування ножівки по дереву;

  • заточування лопати;

  • підготовка держака та набивання його на лопату;

  • заточування леза рубанку, фуганку, шерхебелю та їх налагодження;

  • усунення люфту молотка, сокири, кувалди.

Станція «Чарівниця Хімія» - для 5-10 класів

Учні 5-6 класів стануть активними глядачами дивовижних дослідів: «Паруючий вулкан», «Водна веселка», «Стрибаючий натрій». Учитель використовує дозволені за правилами техніки безпеки хімічні речовини, демонструючи досліди.

Учням 8-10 класів під час перегляду експериментів необхідно буде назвати речовини, які використовуються у вищезазначених дослідах та визначити тип хімічних реакцій.

Станція «Яйця у воді –досліди з щильністю» – для 5-10 класів

Матеріали: декілька сирих яєць, три літрових банки, вода, сіль.
1.Наливаємо звичайну воду в дві банки: одну повну, іншу – на половину.
2.Додаємо сіль в обидві банки і розчиняємо її.
3.Занурюємо в кожну банку по одному яйцю.
4.Поступово у банку, наповнену на половину, додаємо воду.
Результат: яйце тоне . В сильно солоній воді яйце спливає. Якщо концентрацію солі у воді спробувати відрегулювати, можна домогтися того, що яйце сплине наполовину. Уся справа в різній щільності водопровідної води та солоної. Учні старших класів самі знаходять пояснення.

Станція «Гаряче та холодне» - для 5-10 класів.

Матеріали: гаряча та холодна вода, акваріум з водою кімнатної температури, синій та червоний барвники, дві однакових маленьких пляшечки, дві підставки.
1. В одну пляшечку наливаємо холодну воду и додаємо до неї синій барвник.
2. В іншу пляшечку наливаємо гарячу воду и додаємо до неї червоний барвник.
3. В акваріумі налито воду кімнатної температури. 4.Ставимо в акваріум дві підставки на протилежні сторони. 5.Беремо в обидві руки по пляшечці, закриваючи отвори пальцями, опускаємо в акваріум і кладемо їх на підставки.

Підсумок: гаряче піднімається вверх, холодне – вниз. Завдяки барвникам це добре видно: червона вода піднімається до гори, а холодна – йде до дна.

Станція «Завжди напоготові» - для 5-10 класів

Учні проходять дистанцію з 5 вправ:

1. Тест «космонавта»(із зав’язаними очима учня повертають навколо себе 2-3 рази і він має пройти 3 метри , орієнтуючись, на визначену доріжку).

2. Акробатика: перекид вперед, перекид назад, перекид вперед.

3. Жонглювання гирями: оборот навколо себе, «вісімка».

4. Одягання протигазу на час.

5. «Мишоловка» у протигазі.

6. Метання дротиків «дартс» у протигазі.

Станція «Історичний Олімп» для 5-10 класів

На даній станції на учнів чекатимуть:

  1. Історичні родзинки - учні довідаються про цікаві факти з історії різних народів.

  2. Гра «Вгадай країну» - за допомогою фрагментів фотографій (складаючи пазл) учні повинні відгадати країну або історичного діяча, який там правив.

  3. Історична вікторина «Полюби в собі Україну» - цікаві питання про історію України.

Станція «В здоровому тілі - здоровий дух» для 5-10 класів

На даній станції учні візьмуть участь в грі «Зміцни імунітет». Правила гри і спосіб пересування: клас ділиться на дві команди. Завдання однієї команди – вибирати з обруча лише ті картки, які відповідають на запитання «Що робити для зміцнення імунітету?». Завдання другої команди – вибирати з обруча лише ті картки, які відповідають на запитання «Чого уникати, щоб зберегти імунітет?». За командою гравці ведуть м’яч змійкою між фішок, зупиняють його, швидко обирають потрібну картку, роблять передачу другим номерам, повертаються бігом з карткою на своє місце у команді. Не можна спочатку дати пас, а потім вибирати картку. Кожен гравець зберігає картку до кінця естафети. Коли всі гравці повернулися на свої місця з картками, гра завершується. Команда отримає перше очко, якщо дриблінг і паси були виконані без помилок, друге очко – за швидкість (якщо команда закінчила естафету першою) і третє очко – якщо всі картки були правильно обрані. Виграє команда, яка отримала більше очок. Перший раз естафета виконується без карток.

Станція «Фізичний калейдоскоп» для 5-10 класів

Учням пропонується розгадати фізичні загадки про природні явища. Після отримання правильної відповіді, вчитель підтверджує її у вигляді демонстрування досліду або експерименту з використанням фізичних приборів.

Станція «Біологічні таємниці» для 5-10 класів

З метою формування екологічного світогляду, дбайливого ставлення до довкілля, потреби жити під гаслом: «Від екології природи - до екології душі» та потреби природоохоронної діяльності, проводяться демонстрація дослідів, спостереження та самоспостереження, конкурси та розваги.

  1. Пропонуємо пострибати. Що відчуваєте ? – виступає піт, піт випаровується.

  2. Уявіть: ваша рука – листок, з поверхні якого випаровується вода. Змочіть губку у воді і проведіть по поверхні передпліччя. Ваші відчуття? Що відбувається із організмом, коли випаровується вода?

  3. Вологе дихання. Зробіть видих на поверхню дзеркала (дзеркало запотіло). Чому? (з повітрям,що випаровується з організму виділяється волога). Що відбувається, якщо тварини, що живуть в пустелі, втратять воду? (Тому носові ходи у верблюда довгі, звивисті, на їхній поверхні затри).

  4. Склавши пазл, ти одержиш зображення органу людського організму. Що про нього знаєш?

Станція «Майстерня лінгвіста» для 5-10 класів

Станція працюватиме за двома напрямками: для 5-7-х та 8-10-х класів. Кожен клас буде об'єднано у дві команди з групами підтримки. Для 5-7-х класів запропоновано складання пазлів, на яких буде зображено певний епізод вивчених творів. Учням необхідно скласти швидко пазл та розповісти про епізод, зображений на малюнку, назвавши твір. Для 8-10 класів буде запропоновано продемонструвати назви творів, не називаючи їх, а лише показавши за допомогою жестів та рухів. 

Станція «Математичні цікавинки» для 5-10 класів

Цікаво і доступно у вигляді вікторини на даній станції буде показаний зв'язок між математикою та об'єктивною реальністю, прикладні можливості цієї науки. Йде мова про симетрію у природі, різні цікаві способи вирішення задач, способи вивчення таблиці множення.

Станція «Міцність та форма» - для 5-10 класів

Дослідження направлене на те, щоб з’ясувати, чи впливає форма предмету на його міцність. Потрібно три аркуші паперу, скотч, книжки(вагою до 0,5 кг), помічник.

Процес:

  • Скласти аркуші трьома різними формами:Форма А — скласти аркуш на три частини та склеювати його, Форма Б — скласти аркуш на чотири частини та склеювати його,  Форма В — скрутити аркуш у формі циліндра і склеювати його.

  • Поставити всі фігури на стіл.

  • Разом з помічником одночасно скласти на фігури книжки та спостерігати, коли вони обваляться.

  • Запам’ятайте, яку кількість книжок може витримати кожна фігура.

Підсумок: Циліндр витримує найбільшу кількість книжок.
Чому? Гравітація (тяжіння до центру Землі) тягне книжки донизу, а паперові форми не пускають. Якщо при тяжіння буде більше сили опори, вага книги її роздавить. Відкритий паперовий циліндр виявився міцнішим серед фігур через те, що вага книжок розподілилася рівномірно по його стінкам.

Станція «Скільки сили у пальцях?» – для 5-10 класів

Мета експерименту: демонструвати роботу важеля другого роду.

Матеріали: дві зубочистки середнього розміру, круглі.

Процес:

Покласти зубочистку серединою на середній палець, ближче до нігтя, а на кінці – вказівний та безіменний.

  • Спробувати зламати зубочистку, давлячи на неї вказівним та безіменним пальцями.

  • Пересувайте зубочистку на середину пальця.

  • Знову намагайтеся зламати зубочистку.

Підсумки: Коли зубочистка знаходилась на кінчиках пальців, зламати її було майже неможливо.

Чому? Пальці виконували роль важеля другого роду, схожого на щипці для колки горіхів. Точка опори знаходиться там, де починаються пальці. Чім далі від точки опори знаходиться зубочистка, тим більше сили треба застосувати.

Станція «Скалодром» для 5-10 класів

Спроба зі страховкою піднятися на спеціальному об’єкті в парку – скалодромі - для усіх бажаючих.

Станція «Аркуш, який гнеться» - для 5-10 класів

Мета експерименту: З’ясувати, як взаємопов’язані швидкість повітря та його тиск. Матеріали: дві однакові за розміром книжки, лінійка, аркуш паперу, соломка для коктейлю.

Процес:

  • Поставте на стіл книжки на відстані 10 см одна від іншої.

  • Покладіть аркуш паперу на краї обох книжок, щоб він став мостиком між ними.

  • Направте соломинку під аркуш паперу між книгами.

  • З усіх сил дуйте через соломинку.

Підсумок: Коли ви дуєте під аркуш паперу, він прогинається донизу.
Чому? До того як ви почали дути через соломинку, на аркуш паперу діє тиск повітря у рівній мірі зверху та знизу. Коли під листом швидкість потоку повітря збільшується, тиск повітря з іншого боку зростає, а знизу зменшується. Таким чином, зростаючий тиск повітря на лист зверху прогинає його донизу.

Станція «Секретний лист» - для 5-10 класів

Заздалегідь треба підготуватись. На аркуші паперу пензликом написати невеличкого листа. Лист виглядає звичайним, але, якщо його потримати над вогником свічки, то літери почнуть проявлятися. Це відбувається через те, що білок, який є в молоці, пригорає при температурі меншій, ніж папір. Тому папір залишається білим, а молоко темніє.

Станція «Велочарівники» - для 5-10 класів

Виконання різних прав їзди на велосипеді: доріжки, змійки, місточки…

Станція «Туристична» - для 5-10 класів

Мотузочне містечко, пересування між деревами на натягнутій мотузці, «ліани» - пересування по натягнутій мотузці за допомогою мотузок – ліан.

Станція «Чому він не падає» - для 5-10 класів

Мета експеріменту: демонструвати, як швидкість повітря впливає на політ літака.

Матеріали: маленька воронка, м’ячик для настільного тенісу.

Процес: перегорнути воронку широкою частиною донизу.

Вкласти у воронку м’ячик і підтримувати його пальцем.

Дути у вузьку частину воронки.

Убирати палець, не підтримувати більше м’ячик.

Спостерігаємо: М’ячик залишається у воронці.

Чому? Чим швидше навколо м’яча проходить повітря, тим менше тиску воно має на м’яч. Тиск повітря над м’ячиком набагато менше, ніж під ним, тому він тримається за рахунок повітря під ним. Завдяки тиску повітря у русі, крила літака ніби то підштовхується вверх. Завдяки формі крила повітря швидше рухається над його верхньою поверхнею, ніж під нижньою. Тому виникає сила, яка підштовхує літак вверх – підйомна сила. (З учнями 9-10 класів можна ускладнити завдання, пояснення).

Станція «Вода, яка гуляє» - для молодших класів

Для досліду потрібно мати 2 склянки, харчовий барвник, щільна паперова серветка або рушничок, вода. Одна склянка наповнена водою, інша – пуста. Харчовий барвник будь-якого кольору треба розчинити у воді. Серветку треба скрутити і один кінець опустити у склянку з кольоровою водою, а інший – у пусту, утворити такий місточок.

Розпочинається дійство, коли по капілярам серветочного паперу вода перетече у пусту склянку. Процес прискориться, якщо вода тепла. Він може зупинитися, коли води буде однаково у двох склянках.

Станція «Вода, яка малює» - рекомендовано для молодших класів.

Для цього потрібно пластиковий контейнер з невеличкими бортиками, щільна паперова серветка або рушничок, фломастери, вода.

На одному краю серветки малюємо кольорові точки фломастерами в декількох сантиметрах від краю. Далі фіксуємо серветку, щоб край з точками був у контейнері, але не торкався дна. Поступово у контейнер можна налити воду тільки до краю серветки. І – магія! Вода підніметься по серветці вверх, досягнув точок та утворюючи кольорові доріжки. В чому секрет? Папір поглинає воду, яка піднімається вверх за допомогою пористого матеріалу, яким є папір, завдяки капілярній силі, як в природі вода піднімається від кореня до листя рослин. При цьому вода за собою «тягне» і фарбу.

Станція «Змішування кольорів» - рекомендовано для молодших класів

Потрібно три склянки, два барвника харчових, краще синій та жовтий, вода и щільна паперова серветка або рушничок.

Розчиняються у дві склянки різні фарбники, серветка скручується у трубочку, опускається у фарбовану водичку, а інші кінці трубочок – у пусту склянку. За капілярним принципом фарбована вода перетікає у пусту склянку і там фарбники змішуються, утворюючи інший колір. Це – фізика!

Станція «Водяна веселка» – для молодших класів.

Дуже вражає дітей зміна кольору води у сосуді. Воду треба наливати у банку і додати до неї пігулку фенолфталеїну (продається в аптеці). Рідина банки буде прозорою. Але, якщо додати розчин харчової соди, вода стане яскраво-малинового кольору. Для підвищення ефекту досліду можна додати у воду лимонну кислоту або оцет. І рідина знову стане прозорою!

Станція «Кольоровий вибух у молоці» - для молодших класів.

Матеріали: молоко, харчові барвники, глибокі пластикові миски, ватні палички, рідке мило. Молоко треба наливати у миску, щоб повністю закрило дно. Потім треба додати краплю концентрованого харчового барвника. Сухою ватною паличкою можна торкнутися поверхні молока, відбувається бурхлива реакція кольору в молоці за рахунок того, що в молоці містяться вітаміни, мінерали, протеїни, частинки жиру. Протеїни та жир реагують дуже швидко на зміни у розчині, в даному випадку, молока. Але, є секрет у цього експерименту: якщо додати краплю миючого засобу, або рідкого мила, реакція припиняється через те, що хімічні зв’язки ослабли. Рідина миюча або змішується або прикріплюється до молекул жиру. Зменшуються поверхневі реакції у молоці. Щоб повторити кольоровий вибух у молоці, треба просто додати краплю миючої рідини або рідкого мила.

Станція «Малюнки лаком на поверхні води» - для молодших класів.

Для експерименту знадобиться: холодна вода, ємність з великою площиною поверхні(ванночка, контейнер), лак для нігтів декількох кольорів, зубочистка.
1. Наливаємо холодну воду в ємність з великою площиною поверхні(ванночка, контейнер).
2. Наливаємо краплю лаку на поверхню води, в центрі плями ще одну краплю, можна ще, але дуже швидко.
3. Зубочисткою малюємо малюнок.
4. Предмет, який хочемо прикрасити, занурюємо у воду на малюнок. 5. Малюнок (плівочка) переходить на предмет. Коли лак висохне, все готово.

Станція «Естафета разом з шефами» - для молодших класів

Звичайна естафета,для двох команд, із застосуванням різноманітного реквізиту: обручів, м’ячів, кеглів, а також одягу з виробництва, де працюють наші шефи: каска, рукавиці, жилет, ці речі треба одягати перед виконанням естафети, діти можуть допомагати своїм друзям, цінується командна робота.

Маючи вже досвід проведення Пікніка знань, можна підкреслити виняткову зацікавленість з боку дітей, батьків, громадськості, настрій та організованість просто вражали, а частування учасників після свята солодощами та фруктами просто дуже прикрасили день і дозволило бути разом усім: вчителям з учнями та батьками. Пікнік знань може бути з ще більше цікавими дослідами та експериментами, що планується робити перед початком нового навчального року в КЗШ №114.

  • 12.08.2019
  • Гра
  • 2 Клас, 3 Клас, 4 Клас, 5 Клас, 6 Клас, 7 Клас, 8 Клас, 9 Клас, 10 Клас, 11 Клас
  • Стаття
  • 4734
  • 0
  • 260
  • Стежити

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Google-сервіси в роботі вчителя»
Левченко Ірина Михайлівна
16 годин
390 грн