і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
! В а ж л и в о
Предмети »

Як дітей зацікавити працею? (методичні рекомендації) .

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

ДИДАКТИЧНІ ІГРИ З ТРУДОВОГО ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ 3-5 РОКІВ

Гра «Накриємо стіл для ляльок».

Ціль.Учіть дітей сервірувати стіл, називати предмети, необхідні для довідки. Знайомити з правилами етикету (зустріч гостей, прийом подарунків, запрошення до столу, поведінка за столом). Виховувати гуманні почуття і дружні взаємини.

Вихователь входить в групу з ошатною лялькою. Діти розглядають її, називають предмети одягу. Педагог говорить, що сьогодні у ляльки день народження, до неї прийдуть гості - її подружки. Потрібно допомогти ляльці накрити святковий стіл (використовується лялькова меблі і посуд).

Вихователь програє з дітьми етапи діяльності (помити руки, постелити скатертину, поставити в центр столу вазочку з квітами, серветниці і хлібницю, приготувати чашки з блюдцями до чаю або тарілки, а поряд розкласти столові прибори-ложки, вилки, ножі). Потім обігрується епізод зустрічі гостей, ляльок розсаджують на місця.

Дітям старшого дошкільного віку з метою закріплення навичок чергування можна показати предметні картинки із зображенням перерахованих вище предметів і запропонувати розкладати їх по порядку, визначаючи послідовність сервірування столу.

Гра «Що хоче робити Маша?»

Мета. Уточнювати уявлення дітей про деякі трудових діях; про матеріали, інструменти та обладнання, необхідних для роботи.

Вихователь звертається до дітей від імені Маші (лялька бибабо):
- Маша просить у мене тазик, відро з водою і мило.
Підставляє ляльці звані нею предмети.
- Як ви думаєте, що вона буде робити? (Прати.) Правильно. А тепер Маша просить дати їй каструлю, молоко, цукор, сіль і пшоно. Що збирається робити Маша? (Лялька хоче варити кашу.) Як називається каша? (Пшоняна.)

В ігровій формі можуть бути розглянуті і інші трудові дії, в яких необхідні відповідні предмети. Малюкам показують ці предмети (праску і стопка лялькового білизни - для прасування; відро і лійка - для поливу грядок і т. П.).

Проводячи цю гру зі старшими дітьми, вихователь використовує картинки із зображенням предметів, що відповідають тому чи іншому виду праці, або просто перераховує ці предмети (без показу ілюстрацій), пропонуючи хлопцям вгадати більш складні виробничі процеси. Наприклад: ножиці, кольоровий папір, клей, лінійка, олівець - підклеювання книг, ремонт коробок, атрибутів.

Гра може бути ускладнена: одна дитина малює предмети на дошці, а інші діти відгадують вид праці або всі діти одночасно малюють на папері, а потім показують малюнки один одному і вгадують.

Гра «Кому це потрібно?»

Мета. Закріплювати уявлення дітей про предметах і їх використанні в трудових процесах. Знайомити з професіями.

Вихователь показує дітям різні предмети, просить назвати їх і розповісти, коли вони використовуються і з якою метою. Наприклад: це ополоник, він потрібен кухареві, щоб розмішувати кашу, розливати суп і компот і т.д.

Під час проведення гри з дітьми старшого дошкільного віку вихователь підбирає різні картинки із зображенням предметів. Наприклад: кліщі, молоток, пилосос, кавомолка, штурвал, комп'ютер, мікрофон, кульман, сантиметр, мікроскоп, телескоп, відбійний молоток та ін. Діти називають професію людини, який використовує зображений предмет в своїй праці.

Гра «Вибираємо роботу»

Мета. Дати дітям елементарні уявлення про професії людей, праця яких не був в сфері їхніх спостережень. Викликати інтерес до праці людей будь-якої професії.

Вихователь разом з дітьми постає в хоровод і пропонує йти по колу, примовляючи:
Будемо дружно підростати
І роботу вибирати.
У космонавти ми підемо
І ракети поведемо.
(Діти імітують звук роботи двигуна і політ ракети,
діючи за показу вихователя.)
У капітани ми підемо,
Кораблі ми поведемо.
(Діти показують, як капітан дивиться в бінокль.)
У вертолітники підемо,
вертольоти поведемо.
(Діти біжать і роблять кругові рухи руками над головою.)
Гру можна продовжити з дітьми старшого віку, вони вже самостійно імітують відповідні дії.
А ми в льотчики підемо,
Літаки поведемо.
Перші два рядки повторюються на початку кожного куплета,
діти на ці слова йдуть по колу.
У комбайнери ми підемо
І комбайни поведемо.
Ми в пожежні підемо
І пожежа гасити почнемо.

Гра «Навіщо (для чого, чому) потрібно це робити?»

Мета. Формувати у дітей уявлення про необхідність праці, розширювати знання про трудових процесах.

Вихователь, показує дітям картинку із зображенням предмета, що характеризує ту чи іншу дію. Діти повинні назвати цю дію.
- Навіщо потрібно рослина? (Лейка.)
- Чому потрібно годувати? (Пташка.)
- Що потрібно мити? (Тарілка.)
- Що потрібно чистити? (Килим.)
- Що потрібно прати? (Плаття, Сукня.)
- Що потрібно гладити? (Сорочка.)
- Що потрібно піч? (Пиріжки.)
- Що потрібно міняти? (Постільна білизна.)
- Кого потрібно купати? (Дитина.)
Дітям старшого дошкільного віку задають питання складніше.
- Навіщо засівати поля? (Зерно.)
- Навіщо садити? (Картопля.)
- Навіщо обприскувати? (Яблуня.)
- Навіщо купувати в магазині хліб (молоко, сосиски, фрукти)?
- Навіщо ремонтувати зламану іграшку?
- Навіщо робити щотижневу прибирання квартири?
- Навіщо доглядати за своїм тілом?

ІГРИ ДЛЯ ДІТЕЙ 5-7 РОКІВ

Гра «Вгадайте, що я роблю?»

Мета. Розширювати уявлення дітей про трудові дії. Розвивати увагу.

Вихователь і діти беруться за руки і стають в коло. У центр кола виходить дитина. Всі йдуть по колу і промовляють:
Що ти робиш - не знаємо,
Подивимося і вгадаємо.
Дитина імітує трудові дії не тільки рухами, а й (по можливості) передаючи звуками. Наприклад, чистить пилососом підлогу, забиває цвях, пиляє, їде на машині, стирає, несе відро з водою, протирає дзеркало, рубає дрова, тре на тертці, провертає щось в м'ясорубці і т.д.
Діти вгадують дії.

Гра «Що спочатку, що потім?»

Цель.Уточнять знання дітей про правила пересадки кімнатних рослин.

Вихователь показує дітям картинки із зображенням етапів пересадки кімнатних рослин і просить розкласти їх по порядку виконання дій.

  • Перекинутий горщик, з нього виймають рослина.

  • Миття горщика.

  • Укладання камінчиків на дно горщика.

  • Насипання в горщик піску (висота 1 см).

  • Насипання в горщик поверх піску трохи землі.

  • Отряхивание паличкою старої землі з коренів рослини.

  • Зрізання загнили коріння.

  • Посадка рослини в горщик так, щоб місце переходу стебла в корінь було на поверхні, і засипання землею.

  • Ущільнення землі.

  • Установка горщика з рослиною на піддон.

  • Полив рослини під корінь.

Гра «Назви професію».

Мета. Вчити дітей правильно називати професії людей за видами машин, керованих ними.

Вихователь називає машини, транспортні та інші технічні засоби, а діти називають професії людей, які ними керують.
Трактор - тракторист.
Машина - шофер.
Екскаватор - екскаваторник.
Комбайн - комбайнер.
Підйомний кран - кранівник.
Поїзд - машиніст.
Корабель - капітан.
Літак -летчік (пілот).
Космічний корабель - космонавт.
Пожежна машина-пожежної.
Бульдозер - бульдозерист.
Гоночна машина -гонщик (пілот).
І т.д.

Гра «Вгадай професію».

Мета. Розширювати уявлення дітей про професії.

Вихователь показує дітям предметну картинку. Діти називають професію людини, у праці якого цей предмет використовується або є результатом його праці.
Кролик - кролівник.
Теля - телятниця.
Вівця - вівчар.
Олень - оленевод.
Виноград - виноградар.
Чай - чаєводи.
Хліб - хлібороб.
Сад - садівник.
Квіти - квітникар.
Бджола - бджоляр.
Поле - рільник.
Гайковий ключ - слюсар.
Відро і швабра-прибиральниця.
Квиток - кондуктор.
Каса - касир.
Рубанок - столяр.
Фарба і кисть -маляр.
Кельму - штукатур.
Кульман - інженер.
Молот і ковадло - коваль.
Вогнегасник - пожежний.
Шприц - медсестра.
Електропила - лісоруб.
Рибальська мережу -рибак.
Зуболікарське крісло - стоматолог.
Доїльний апарат -доярка.
І т.д

Як дітей зацікавити працею. (методичні рекомендації)

Праця — важливий засіб морального, економічного, трудового, естетичного виховання. Це — внутрішня потреба людини, першооснова її буття. Наукові психолого-педагогічні дослідження і педагогічна практика засвідчують: уже трирічна дитина прагне до самостійності, елементарної трудової діяльності. Тому і вдома, і в дошкільному закладі слід підтримувати це прагнення малюка, формуючи постійну потребу в діяльності; виховувати інтерес до праці та до результатів своїх трудових дій; ознайомлювати з працею дорослих, організовувати зустрічі з представниками різних професій; залучати до різних видів трудової діяльності.

Таким чином протягом тижня діти залучаються до всіх видів праці.

Види праці й особливості їх організації

Трудова діяльність дітей дошкільного віку охоплює самообслуговування, господарсько-побутову працю, працю в природі, художню.

Самообслуговування

Самообслуговування охоплює елементарні дії з догляду за собою: самостійне одягання, роздягання, тримання свого одягу і взуття в чистоті, вмивання обличчя, миття рук; самостійне споживання їжі, прибирання за собою посуду; тримання в порядку іграшок.

До цього виду праці діти обов’язково залучаються щодня відповідно до режимних моментів і життєвих потреб, тому форми роботи із самообслуговування зазвичай окремо в плані не прописуємо.

Головне завдання вихователя під час роботи з молодшими дошкільнятами — формувати в них елементарні навички самообслуговування, стимулювати інтерес до праці, бажання брати участь у виконанні посильних справ.

З дітьми середньої групи продовжуйте удосконалювати навички самообслуговування, поступово залучайте  їх до посильної повсякденної праці. На кінець року діти навчаються самостійно вмиватися, старанно витирати обличчя та руки, стежити за своєю зачіскою, одягатися й роздягатися в певній послідовності, дбайливо поводитися з речами, самостійно акуратно їсти.

Старші дошкільнята вже мають певні трудові навички й уміння, тому і самообслуговування у них є більш складним. Діти цього віку спонукайте до  самостійного акуратного одягання і роздягання в певній послідовності, дбати про свій одяг, охайний вигляд, прати вбрання для ляльок, користуватися серветками тощо.

На момент випуску з дошкільного закладу самообслуговування має стати для дитини звичкою і внутрішньою потребою.

Господарсько-побутова праця

Господарсько-побутова праця — це трудові дії малюків, спрямовані на обслуговування деяких життєвих потреб усіх дітей групи: підтримання порядку в груповій кімнаті та на майданчику, прибирання іграшок в ігровому куточку, допомога дорослим у підготовці до режимних моментів.

Таким чином, у господарсько-побутовій праці виокремлюємо (і, відповідно, зазначаємо у плані) два підвиди: працю на майданчику та працю у приміщенні.

До господарсько-побутової праці дітей залучають, починаючи з молодшого дошкільного віку. Коло їхніх обов’язків з часом розширюється, трудові дії ускладнюються й деталізуються.

Методи і прийоми, якими користуємося при організації самообслуговування і господарсько-побутової праці дітей:

молодший дошкільний вік — допомога вихователя, приклад дорослих, дидактичні ігри, створення ігрових ситуацій, вправляння в діях;

старший дошкільний вік— показ, пояснення, приклад, заохочення, вправляння, роз’яснення, допомога одне одному, оцінювання своєї роботи і роботи товаришів.

Праця в природі

Праця в природі передбачає виконання трудових дій у куточку живої природи (догляд за кімнатними рослинами, тваринами); у квітнику, на ділянці чи городі дитсадка (перекопування, розпушування ґрунту, планування грядок, висівання насіння, садіння розсади, прополювання, підживлення, поливання, підв’язування рослин, боротьба зі шкідниками, збирання врожаю); а також природоохоронну діяльність (прибирання ділянки від сміття, підгодовування птахів, укриття квітів на зиму тощо).

Оскільки цей вид праці передбачає найбільше фізичне навантаження, то підчас його виконання особливо важливо, щоб діти дотримувалися певних гігієнічних вимог: не працювали в спекотну пору, періодично змінювали позу і робили вправи, працювали у спеціальному одязі з інвентарем, відповідним їхньому зросту, не більш як півгодини, при цьому кожні 7-10 хвилин робили перерви.

Методи і прийоми, якими користуємося при організації праці в природі: заохочення, показ, приклад, роз’яснення, допомога, оцінювання, виправлення, колективна праця (спільно-індивідуальна та спільно-взаємодійна).

Художня праця

Метою художньої праці є створення дітьми виробів з різних матеріалів. Цей вид праці посильний для дітей середньої та старшої груп. У молодшій групі проводимо підготовчу роботу. Діти середньої групи виготовляють прості вироби з паперу та картону, тканини, природного матеріалу, іграшки з поролону,  тощо.

У старшій групі завдання ускладнюються: діти ремонтують іграшки, книжки, пришивають ґудзики, вішалки, кроять і шиють одяг для ляльок, виготовляють іграшки-саморобки, атрибути, ялинкові прикраси, працюють з папером, тканиною тощо.

Методи і прийоми, якими користуємося при організації художньої праці: допомога, оцінювання, заохочення, показ, пояснення, приклад, вправляння, роз’яснення.

Форми організації праці

Під час організації всіх видів праці користуємося традиційними формами: доручення, чергування та колективна праця.

Доручення — найдоступніша форма залучення до праці, яка дає змогу задіяти протягом дня кожну дитину.

У молодшій групі трудові доручення зазвичай прості, короткотривалі, індивідуальні, пов’язані з іграми та іграшками, з підготовкою до чергування у їдальні та на заняттях, з виконанням прохань дорослих.

Дітям середньої та старшої груп пропонуємо також складні, тривалі доручення, як індивідуальні, так і колективні, пов’язані з іграми, організацією занять, побутовими процесами.         

Чергування — організована форма трудової діяльності, спрямована на опанування предметно-практичної компетенції.

У молодшій групі з II півріччя організовуються епізодичні чергування у їдальні. Діти привчаються до чергування, допомагаючи помічнику вихователя сервірувати стіл.

У середній групі вихователь організовує систематичні чергування у їдальні, а з II півріччя — на заняттях. Діти сервірують стіл, розставляють обладнання до занять і прибирають його.

У старшій групі проводяться систематичні чергування у їдальні, на заняттях, у куточку природи. Діти сервірують столи, розкладають і прибирають приладдя для занять, щоденно поливають квіти, розпушують землю у вазонах, допомагають чистити акваріум, клітки для птахів, підмітають підлогу тощо. Роботу чергових обов’язково аналізують шляхом колективного оцінювання  та самооцінювання.

Практика підтверджує, що краще призначати одних і тих самих чергових на 2-3 дні, по двоє на кожен вид чергування.

Добре, коли діти мають можливість наочно бачити в куточку чергових, кому з якого виду праці випадає чергування.

Колективна трудова діяльність — організація вихователем усіх дітей для виконання одного спільного завдання, справи.

У молодшій і середній групах 4-5 дітей разом прибирають іграшки, поливають квіти або виконують інші доручення вихователя.

У старшій групі колективна праця вже є систематичною, і діти можуть шляхом самовизначення розподіляти обов’язки між собою, допомагати товаришам. Як правило, 1-2 рази на тиждень дітей об’єднують у підгрупи по 5-6 осіб, де кожен має своє завдання.

У ранньому віці зміст спільної трудової діяльності дитини і дорослого перебуває у площині дій із самообслуговування та господарсько-побутової праці. Малюк у віці 1,5 —2,5 років готовий до виконання таких трудових дій, як:

•          подати дорослому необхідну річ —книжку, іграшку тощо;

•          віднести у вказане дорослим місце невелику річ — викинути у відро сміття, поставити на місце іграшку;

Крім того, малюк здатний допомогти дорослим під час сервірування столу, прибирання після прийому їжі, складання речей у шухлядки тощо.

Із віком зміст трудових доручень дитині варто ускладнювати. На кухні малюк прагне допомагати мамі. Його приваблюють побутові предмети, що розміщені тут, а також можливість діяти з різними речовинами: водою, борошном, цукром, крупами. Та насамперед дитина отримує задоволення від забарвленої позитивними емоціями спільної діяльності з рідною людиною. А у садку  під час господарсько-побутової праці, праці в природі дитину цікавить як результат так і процесс. 

Отож спочатку дитину приваблює зовнішній бік діяльності. Тож доцільно закріпити бажання дитини працювати, запропонувавши їй особисті атрибути (фартушок, хустинку) та знарядь праці (віник, граблі  яскраві, приабливі).

У процесі трудової діяльності дитини вчіться терпляче чекати результат праці , який  проходить у природному для дитини темпі.

В організації трудового виховання дітей дошкільного віку важливе значення має єдність вимог дитячого садка і сім'ї. До трудового виховання дітей у сім’ї входять самообслуговування, побутова праця, праця в природі, виготовлення саморобок. Батьки також мають чітко визначити коло і обсяг хатніх обов’язків дітей.

Організовуйте дні відкритих дверей, під час яких можна ознайомитись з організацією трудового виховання в закладі, батьківські збори з цього питання, індивідуальні консультації для батьків. Поряд з цим розміщуйте у батьківські куточки інформацію , ширми, пересувки, пам’ятки .

Таку пам’ятку варто роздати батькам вихованців на батьківських зборах, а також розмістити в куточку для батьків і на сайті дошкільного закладу.

ШАНОВНІ БАТЬКИ!

•          Залучаючи дитину до праці, ви насамперед дбаєте про її успішність у дорослому житті й створюєте умови для розвитку таких важливих якостей, як самостійність, упевненість у власних силах, цілеспрямованість, працелюбність, повага до праці інших.

•          Пам’ятайте: основні трудові вміння з різних видів праці у дитини формують педагоги дошкільного закладу. Проте щоб уміння перетворилися на сталі навички, їх конче необхідно постійно закріплювати в щоденному житті в родині.

•          Щовечора, забираючи дитину з садка, перегляньте інформацію в куточку для батьків, аби дізнатися, яке цікаве завдання діти виконували в садку. Таке ж чи подібне завдання ви можете виконати зі своїм малюком удома.

•          Розпитуйте дитину про те, як минув її день у дитячому садку: чим він був заповнений, що нового вона дізналася, чого навчилася за цей день, які події (свята, розваги, екскурсії, святкування днів народження) плануються в найближчому майбутньому.

•          Цікавтеся у вихователів, чи все з того, чого навчають у дитячому садку, вдається вашому малюкові. Разом обговоріть причини успіхів та можливості подолання труднощів. Спробуйте повторити з дитиною вдома те, чого її навчали в дитячому садку.

•          Постійно демонструйте позитивне ставлення до трудової діяльності та проявів самостійності з боку дитини. Заохочуйте і схвалюйте її зусилля й досягнення.

•          Поспостерігайте за своєю дитиною і спробуйте визначити, який вид праці їй найбільше до вподоби, поділіться результатами своїх спостережень з вихователем.

•          Виберіть спеціальний день і разом із сином чи донькою придбайте матеріали для трудових справ відповідно до інтересів дитини (набори дитячих столярних інструментів, матеріали для вишивання, плетіння з бісеру тощо).

•          Пам’ятайте: “чарівні слова” спонукають дитину до будь-якої діяльності, зокрема й до трудової, навіть нецікавої, на перший погляд: “Спробуй разом зі мною...”.

•          Пояснюйте значення трудових дій, які виконуєте разом з дитиною чи окремо. Мотив праці (для чого і для кого це робиться) має бути зрозумілий малюкові.

•          Не забувайте ввечері розповісти синові чи доньці про свій день, свою працю на роботі й удома, поділитися власними досягненнями та проблемами. У доступній формі й добираючи адекватний вікові дитини зміст, обговоріть свої проблеми, щоб вона відчула вашу повагу та партнерське ставлення.

Пам'ятка

Правила, яких слід дотримуватися, звертаючись до малюка із проханням (трудовим дорученням:

- чітко формулювати завдання ;

- висловлювати прохання у ввічливій формі —

«Подай, будь ласка, щітку», «Будь ласка, принеси мій телефон», «Постав хлібницю на стіл, будь ласка» тощо;

- використовуйте цікаві атрибути для здійснення дитиною трудових дій;

- терпляче чекайте на закінчення дитиною виконання роботи;

- дякувати дитині та демонструвати словами й усмішкою задоволення від її діяльності.

До змісту трудового виховання сучасного дошкільного закладу входить ознайомлення дошкільників із працею дорослих та їх безпосередня трудова діяльність.

  Сучасні наукові дослідження підтверджують, що вихователеві необхідно цілеспрямовано ознайомлювати дітей із працею дорослих, оскільки це дасть можливість донести дошкільникам конкретні знання, створити уявлення про різні види праці, виховати у них повагу до людей і праці, бажання взяти участь у посильній роботі з дорослими.

  Ознайомлення дітей із будь-якою трудовою професією дає можливість показати їм значення кожного виду праці для всіх людей. Для ньоговихователь проводить бесіди, спостереження, читання творів художньої літератури, екскурсії, дидактичні ігри, розгляд картин, демонстpaцiю фільмів. Кожен із цих методів має свою педагогічну цінність, доповнює один одного, тому використання всіх методів в їх взаємозв'язку, послідовному наростанні є необхідною умовою успішного навчально-риховного процесу.

  Позитивний результат при ознайомленні дошкільників із працею дорослих буде лише тоді, коли вихователь буде сприяти набуттю знань про працю і вихованню поваги до людей праці.

Цілеспрямоване ознайомлення дошкільників із працею дорослих допоможе педагогам у розв'язанні багатьох освітніх питань, пов'язаних передусім із вихованням у дітей трудової спрямованості.

Педагогічно-доцільні прийоми в процесі трудової діяльності дітей дошкільного віку

Особливості організації господарсько-побутової праці

  Правильно організована посильна трудова діяльність виховує у дошкільників повагу до людей праці, формує елементарні трудові вміння та навички, самостійність, уміння виконувати трудові дії разом з іншими.

  Саме завдяки участі у виконанні тих чи інших трудових завдань у дітей складається можливість дати самооцінку своєї праці, оцінювання інших дітей та формуються певні моральні якості.

  Трудове виховання в умовах сучасного дошкільного закладу здійс­нюється через ознайомлення дітей із працею дорослих та безпосередню організацію трудової діяльності дошкільників у різних видах і формах.

  Самообслуговування — це уміння дітей дошкільного віку самостійно роздягатися, одягатися, умиватися, тримати в чистоті свій одяг, прибирати після себе іграшки. Саме в молодшій групі переважає цей вид праці. Діти другої молодшої групи вже прагнуть до самостійності, але ще не мають умінь, навичок самообслуговування. Тому основним завданням вихователя є прищеплення дітям цього віку елементарних навичок самообслуговування: мити руки й обличчя, одягатися в певній послідовності, берегти особисті речі, акуратно їсти, спокійно поводитись за столом. А особливу увагу треба приділити вихованню інтересу до праці, бажання брати участь у виконанні тих чи інших доручень дорослого.

  Господарсько-побутова праця в цій віковій групі має систематичний характер. Вихователь протягом року поступово ознайомлює дітей із працею дорослих у дитячому садку і вдома, розширює ці знання за допомогою художньої літератури, ілюстрацій, розповідей, спостережень.

  Поглиблено працювати над проблемою впливу господарсько-побуової праці на розвиток особистості допоможе створене предметно-ігрове середовище, для якого необхідно придбати або виготовити інвентар для прибирання приміщень і ділянки, обладнання для роботи з тістом, для роботи в куточку природи. При цьому необхідно пам'ятати не лише про акцентування уваги на виконанні трудових дій дорослими, а й на їх значимості для всіх («Подивіться, як Світлана Миколаївна старанно вимила підлогу. Тепер в кімнаті стало чисто, і ми зможемо проводити тут ігри»; «Старша медсестра принесла нам вітаміни та цілющий чай, аби ми не хворіли».)

.

  У молодшій групі при організації господарсько- побутової праці необхідно пам'ятати, що діти спочатку виступають у ролі помічників вихователя та інших дорослих. Вихователь повинен уміло керувати їхніми діями, щоб привчити до взаємодопомоги і при цьому не забувати наголошувати на значенні їхньої праці. Адже для малюка праця починається з прибирання своїх іграшок, посильної допомоги дорослим. Дитина, щоб вона не робила, повинна відчувати радість власної причетності до справ дорослого. Будь-яка робота малюка повинна бути завершеною і обов'язково відзначена старшими, бо не тільки дорослі, а й діти потребують стимулу («Ми разом обладнали ігровий куточок для звірят. Усім подобається наша робота».)

  Основними прийомами роботи вихователя мають бути: поради, зауваження, вказівки, педагогічна оцінка. Можна чергувати показі пояснення («Роби, як я».) Не можна забувати і про культуру взаємин під час трудової діяльності («Подивіться, як Оля та Сашко сьогодні старанно розставили стільці. Вони допомогли один одному, тому і впоралися швидко».) Саме об'єктивна оцінка трудових дій дорослим відіграє важливу роль у формуванні моральних якостей молодших дошкільнят.

  Так, дитина, залучаючись до виконання певних трудових дій, ще навіть не усвідомлюючи їх, формує уміння працювати з ними за порадою чи вказівкою дорослого.

  Із переходом дітей до середньої групи вихователь продовжує розвивати навички самообслуговування, але вже починає залучати до повсякденної посильної праці для колективу, а не тільки для себе. При цьому необхідно зацікавлювати дітей до старанного, акуратного виконання трудових дій. У дітей закріплюються навички й уміння доглядати за своїм одягом і т. д., набуті у молодшій групі. У середній групі до дітей посилюються вимоги щодо якості самообслуговування. Вироблення дітьми навичок трудової діяльності значною мірою залежить від їх застосування. Засвоєння дітьми навичок трудової діяльності значною мірою залежить від застосування тих чи інших методів і прийомів. У цій групі необов'язково вдаватись до розгорнутих пояснень, а більше використовувати різноманітних життєвих ситуацій, бо саме вони будуть вимагати від дітей активних дій. («Оленко, допоможи Сергійкові зав'язати шапку, бо ти це добре вмієш робити».) Під час таких ситуацій формується і культура взаємин, а ще діти набувають практичний досвід взаємодії в колективі.

  Починаючи з середньої групи, вводиться систематичне чергування дітей по їдальні та по підготовці до занять (у молодшій групі ці чергування організовувались з другої половини року на вибір вихователя, необов'язково). Чергування доцільніше організовувати в парах, враховуючи індивідуальні особливості та рівень сформованості трудових навичок дітей. Саме під час господарсько-побутової праці (чергування) діти починають усвідомлювати свої обов'язки перед дітьми і дорослими, у них складаються правильні уявлення про користь їхньої праці за умови позитивної оцінки дорослого.

  Діти старшої групи вже добре засвоїли послідовність режимних процесів, мають практичні навички та вміння, знають правила поведінки в групі. Перед вихователем теж постають інші завдання:

• збагачення знань дітей про різні форми взаємодопомоги;

• ознайомлення з різними способами вирішення різних ситуацій; Увага дорослого у прищепленні навичок господарсько-побутової праці має бути спрямована на те, щоб діти поступово робили все самі, щоб навички самообслуговування були більш стійкими, адже саме ці навички стануть поступово життєвою потребою дитини.

  Життєво необхідні види роботи (відповідно до програми виховання) дитина повинна сумлінно виконувати, причому братися за них за власним бажанням, а не тільки за вказівкою дорослого. Тому необхідно велику увагу приділяти закріпленню звички виявляти самостійність у ході самообслуговування, допомоги товаришу, виявляти турботу про них. Необхідно пам'ятати, що внаслідок постійних трудових дій формуються важливі моральні якості — турбота про колектив, бережливе ставлення до речей і до праці інших.

  Особливістю організації господарсько-побутової праці старших дошкільників є її здебільшого колективних характер. Це ж передбачає від кожного учасника вміння попередньо планувати роботу, працювати злагоджено, щоб досягти певних результатів. Така особливість робить побутову працю важливим засобом морального виховання. А ще набута самостійність допоможе дитині стати активною, акуратною, і надасть впевненості у нових умовах — у школі.

  Для прищеплення навичок самообслуговування і господарсько-побутової праці вихователеві необхідно вдаватись до різних педагогічних прийомів залежно від вікових можливостей групи та умов проведення трудової діяльності.

Праця в природі

  Цей вид діяльності має винятково важливе значення для розвитку дитини дошкільного віку, бо це єдина праця, в результаті якої діти виробляють матеріальні цінності — вирощують квіти, овочі.

  Особливість цього різновиду праці полягає в тому, що діти мають справу з живими об'єктами: рослинами, тваринами.

  Спираючись на сучасні наукові положення, які розкривають основу проявів дбайливого ставлення до природи, екологічний смисл знань про трудову діяльність людей, і враховуючи вікові особливості дітей елементи екологічного підходу до праці треба формувати вже у старшому дошкільному віці. Величезні можливості щодо цього містить безпосередня діяльність у куточку природи й на ділянці, де діти вчаться доглядати кімнатні рослини і ті, які висадженні й висіяні у квітнику, на городі, збирати вирощений урожай, турбуватися про порядок на території.

  Базова програма «Я у Світі» передбачає, що старші дошкільники повинні не лише вміти виконувати певну дію, пов'язану з працею у природі, а й знати, навіщо це треба робити і як саме, щоб не завдати шкоди зеленим об'єктам.

  У молодшій групі  вихователь організовує спостереження дітей за працею дорослих у куточку живої природи, на городі, в квітнику. А лише після того, як діти навчаться бачити і розуміти, що і як робить дорослий, даються їм невеликі доручення. Вони мають індивідуальний, короткотривалий і простий за своїм змістом характер: насипати корм рибкам, полити рослини, посіяти насіння, посадити цибулю.

  Більш різноманітною і систематичною є праця у природі з дітьми середньої групи. Вони щодня працюють у куточку природи та допомагають дорослим прибирати ділянку від листя, сухої трави, згрібають сніг під дерева і кущі, посипають піском доріжки, збирають насіння, листя, плоди.

  Для дітей старшої групи завдання трудової діяльності ускладнюється відповідно до вимог програми. Старшого дошкільника цікавить не лише процес праці, а й її прямий результат і те, задля чого він працює, тобто головна мета, яка відбиває в ідеальному вигляді цей результат, його суспільне спрямування. Тому ефективність трудової діяльності значною мірою залежить від того, наскільки бажаний результат відповідає процесуальному моменту, мотиву, інтересу до нього.

  Вихователь не лише повинен орієнтувати дітей на мету їхньої діяльності, але й розкривати її зміст, викликаючи інтерес до стану рослин у куточку природи, на ділянці садка, прилеглій вулиці, щоб допомогти зрозуміти мету дій, усвідомити їх необхідність. У процесі роботи на ділянці та куточку природи вихователь поступово підводить дітей до встановлення взаємозв'язків між явищами природи. Діти старшої групи систематично виконують обов'язки чергових, а також виконують роботу всім колективом і на кінець року вже самостійно доглядають за рослинами, пересаджують їх, висівають насіння.

  Важливим емоційним фактором, який наближує дитину до мети діяльності, виступає результат її власних дій. Для того, щоб навчити старшого дошкільника бачити його в кожному конкретному виді праці, вихователеві

необхідно використовувати прийом оцінювання цих дій як дорослими, так і самими дітьми. Такий стимул буде давати заохочувальна позитивна оцінка: «Ви сьогодні добре попрацювали, виполюючи у квітнику бур'ян. Тепер квіти краще ростимуть і швидше зацвітуть — наша ділянка стане ще красивішою». Така оцінка доцільна на всіх етапах виконання завдання. Оцінка зробленого самою дитиною повинна бути аналізуючою, її мета — допомогти товаришеві, обґрунтувати свої дії. Важливо, щоб висловлена думка (і педагога, й однолітків) допомагала розкривати головну мету праці, її проміжні і кінцеві результати.

  Усі види робіту старшій групі проводяться протягом усього дня: вранці до сніданку, на прогулянці вдень і в другій половині дня.

Художня праця

  Художня праця в дитячому садку практикується тільки з дітьми старшої групи.

  Зі старшими дошкільниками вихователь визначає важливі завдання — розвивати самостійність, кмітливість, навчити дітей планувати свою роботу, ставити мету, переносити набуті знання в повсякденне життя. До змісту цього виду праці входить: виготовлення простих виробів із паперу в поєднанні з картоном, тканини, природного матеріалу.

  До художньої праці потрібно залучати усіх дітей, виховуючи в них прагнення і бажання працювати. Під час роботи з різними матеріалами розвиваються дрібні м'язи рук, діти набувають навичок роботи з простими інструментами; дії з різними матеріалами цікаві і дають можливість виявити творчість; цей вид трудової діяльності має практичний результат.

Для художньої праці необхідні такі матеріали та інструменти:

♦ папір — пакувальний, газетний, для малювання, друкарський, цигарковий, фільтрувальний, промокальний, клейкий і т. д.;

♦ дерево — палички, шпильки, гілочки різних порід дерев, солома, бруски і т.д.;

♦ тканина — обрізки льняного полотна, ситцю, шовку, вата, мотузка, стрічки, нитки і т. д.;

♦ метал — алюмінієва фольга, тонкий, мідний дріт і т. д.;

♦ пластмаса — пакувальний матеріал, пінопласт, пробки і т. д.;

♦ дрібний додатковий матеріал — ґудзики, скріпки, намистинки;

♦ природний матеріал — жолуді, каштани, листя, мушлі, солома, насіння і т.д.;

♦ а також: глина, пластилін, крейда, трафарети, ножиці, олівці, клей і т. д.

У художній праці діти вчаться різати, клеїти складати, зшивати, заплітати і т.д. Вони пізнають властивості матеріалів та відповідну до них техніку обробки і спосіб використання кожного матеріалу.

 

  Перш ніж навчати старших вихованців працювати з різними матеріалами, вихователеві необхідно всебічно вивчити і проаналізувати знання і навички кожного. Діяльність педагога повинна спрямовуватись на висвітлення таких головних питань: послідовність навчання дітей працювати з деревиною, тканиною; виготовлення виробів із паперу, картону і з природного матеріалу; організація діяльності дошкільників, які не зайняті художньою працею; форми залучення дітей до роботи.

Організації безпосередньої трудової діяльності дітей передує певна підготовча робота: практикуються екскурсії, спостереження за працею дорослих, відвідування виставок, бесіди, розглядання предметів, зразків.

  Один із дієвих методів впливу на дитину — правильне оцінювання її роботи, дається вона по-різному, залежно від характеру виробу, але завжди береться до уваги виховний вплив праці. Враховується, як працював малюк: охоче чи байдуже, старанно чи недбало, чи завершив він справу. Щоб підвищити інтерес дошкільників до художньої праці вихователі пояснюють суспільне значення її результатів, чітко визначають мету, а з часом пропонують дітям самим вирішити, як можна використати виготовлене. Для розширення знань про властивості матеріалів, призначення інструментів, про трудові професії і виробничі процеси використовуються художні твори, народні прислів'я і приказки, загадки, потішки, проводяться тематичні бесіди.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Опис документу:
Як дітей зацікавити працею. (методичні рекомендації) Праця — важливий засіб морального, економічного, трудового, естетичного виховання. Це — внутрішня потреба людини, першооснова її буття. Наукові психолого-педагогічні дослідження і педагогічна практика засвідчують: уже трирічна дитина прагне до самостійності, елементарної трудової діяльності.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Емоційна ефективність учителя: теорія і практика»
Швень Ярослава Леонідівна
36 годин
590 грн
295 грн

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти