Адаптація навчальних матеріалів для дітей з інтелектуальними порушеннями — це глибокий процес, який передбачає максимально індивідуалізований підхід. Ось основні принципи та поради, які допоможуть у цьому:
1. Врахування індивідуальних особливостей дитини
Освітній маршрут має бути максимально спрощеним.
Орієнтуйся на життєві компетентності, а не на академічні досягнення.
Використовуй індивідуальну програму розвитку (ІПР) як основу для підбору матеріалів.
2. Спрощення змісту
Скорочення обсягу інформації: залишай лише основну думку або ключові факти.
Уникання абстрактних понять — замінюй їх конкретними прикладами з життя дитини.
Тексти мають бути короткими, з великим шрифтом та з ілюстраціями.
Замінюй складні слова на знайомі та прості.
3. Візуальна підтримка
Використовуй пікточки, світлини, предмети-замінники, реальні об’єкти.
Картки PECS, піктограми, комунікатори, якщо дитина невербальна.
Один аркуш — одна ідея, один образ, одна дія.
4. Інструкції мають бути чіткими і конкретними
Даючи завдання, використовуй короткі фрази.
Наприклад: "Обведи коло", "Знайди дерево", "Покажи червоний", замість "Виконай завдання зліва вгорі".
5. Практична орієнтованість навчання
Матеріал має бути наближений до життєвих ситуацій: навчання самообслуговування, безпеки, спілкування.
Замість навчання граматики — тренування розуміння і називання предметів, дій, емоцій.
6. Повторюваність і закріплення
Одне й те саме завдання повторюється у різних варіаціях.
Обов'язкове позитивне підкріплення — словесне, візуальне або матеріальне (стікери, жетони).
7. Робота з помічником/асистентом
Асистент надає постійну підтримку, може фізично допомагати дитині (тримає руку, допомагає виконати дію).
Важлива комунікація між асистентом, учителем і батьками — узгодження підходів.
8. Технічні засоби
Працюй із мультимедійними ресурсами, адаптованими програмами.
Залучення інклюзивного простору — килимки, картки, планшети, сенсорні матеріали.
9. Приклади адаптованих завдань
Замість написання тексту — підбір картинок за темою.
Замість переказу — розкладання подій у хронологічному порядку на картках.
Замість обчислень — рахунок предметів у групах.
Адаптація навчальних матеріалів для дітей з інтелектуальними порушеннями — це глибокий процес, який передбачає максимально індивідуалізований підхід. Ось основні принципи та поради, які допоможуть у цьому.