9 клас. Тема. Конституційні права, свободи та обов’язки громадян України

Опис документу:
Урок з правознавства в 9 класі. Учні ознайомляться із правами і свободами, їх видами; з'ясують, які обов’язки ми маємо перед державою; розглянуть основні механізми захисту прав людини. Урок супроводжується переглядом відеоматеріалів та презентації.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

9 клас. Тема. Конституційні права, свободи та обов’язки громадян України

Завдання уроку:

  • ознайомитися із правами і свободами, їх видами;

  • з'ясуємо, які обов’язки ми маємо перед державою;

  • розглянемо основні механізми захисту прав людини

Обладнання: підручник для 9 класу, автор О.Є.Святокум, відео проектор, текст Конституції, роздатковий матеріал

Тип уроку: засвоєння нових знань

Хід уроку

1.Оргмомент (привітання, звернути увагу учнів на обладнання робочого місця)

2.Актуалізація. Відео «Декларація»

3.Мотивація. 10 грудня 1948 р. ООН прийняла Загальну декларацію прав людини. Саме у зв’язку з цією подією в Україні другий тиждень грудня проголошується тижнем права.

Сьогодні і ми з вами долучимося до цієї акції на нашому уроці

Слайд 1

4.Оголошення теми і завдань уроку.

Слайд 2

Робота з поняттям

Декларація – офіційний документ

Конвенція – договір між державами з певного спеціального питання.

Права – можливості людини мати певні блага

Свободи - це суб’єктивне право особи, яке являє собою способи її можливої поведінки.

Слайд 3

Види прав

Пояснення

Особисті

можливості збереження, розвитку і захисту індивідуальності людини Статті 23-35

Політичні

можливості брати участь у суспільному житті Статті 34-40

Соціально-економічні

це можливість брати участь у виробництві матеріальних та інших благ. Статті 41 – 42,користуватися соціальними благами Ст.43 - 52

Культурні

можливість доступу до культурних здобутків ст 54

Екологічні

можливість жити в безпечному середовищі

Як на вашу думку, які права більше стосуються дітей? ( особисті)

Зясуємо зміст особистих прав.

Робота з підручником. Стр.74 . Робота з текстом Конституції. Ст. 23-35

Учні коментують зміст особистих прав

Слайд 4

Ситуації. Які права порушено.

1) Директор приватної фірми, використовуючи міні – АТС, часто прослуховував телефонні розмови працівників; ( таємниця листування і телефонних розмов)

2) Із газетної статті: «незабаром пройдуть слухання у суді, за позовом громадянина К., щодо друку у місцевій газеті недостовірної інформації про нього та членів його сім'ї, коли він балотувався у депутати до міської ради» ( невтручання в особисте та сімейне життя )

3) 20-річний Андрій вирішив з'їздити у Польщу на запрошення друга. Але йому відмовили у видачі закордонного паспорта, оскільки він підлягає призову до Збройних Сил України, і раптом до цього часу не повернеться в Україну. (на свободу пересування і вільний вибір місця проживання)

З'ясуємо, який зміст вкладають у права інших видів

Складаємо таблицю. ( учні працюють в зошиті та відтворюють інформацію на дошці )

Право

Види прав

ситуації

Звернення громадян

політичні

1

Підприємницька діяльність, на працю, на житло, на охорону здоров'я

соціально-економічі

2,3, 5, 6

Користування досягненнями культури

культурні

7

На безпечне довкілля

екологічні

4

Слайд 5

1.Громадянин В. надіслав заяву до мерії зі скаргою про недостатнє опалення у квартирі у зимовий час.

2.Громадянин К. після закінчення університету довго не міг знайти роботу за фахом і за порадою друзів вирішив розпочати власну справу

3.Громадянка Н. працює майстром на підприємстві. У зв'язку із складним економічним становищем їй 3 місяці не виплачують зарплату.

4. Громадська організація закликала городян залучитися до впорядкування території міського парку

5.За рішенням міської ради багатодітній родині було надано нову квартиру.

6.Громадянку Д. було доставлено до лікарні. Лікар відмовився надати допомогу без попередньої оплати всіх видів обстеження.

7.Міський драмтеатр запросив городян на нову прем'єру.

Слайд 6

Робота з поняттям

Конституційний обов’язок – закріплені Конституцією, необхідні й безумовні для виконання дії людини.

Робота з підручником. Ст.74

  1. Дотримуватися - законів

  1. Захищати - державу

  1. Шанувати – державні символи

  1. Не завдавати – шкоди довкіллю

  1. Охороняти – культурну спадщину

  1. Піклуватися – про дітей та батьків

Бесіда. Які обов’язки стосуються неповнолітніх?

Учитель. Існує такий вислів «Немає прав без обовязків, а обовязків – без прав»

Приклад. Ст. 28 Конституції України. Кожен має право на повагу до його гідності. Які обовязки передбачає дане право? Або право на освіту

Отже, ми ознайомилися з основними правами та обов'язками. А як бути, коли права порушуються? До кого і куди можна звертатися? Є таке поняття як гарантія прав і свобод. І саме держава проголошує і гарантує права.

Слайд 7

Аналіз схеми

Гарантії прав

Соціально-економічні політичні юридичні міжнародні

?

Робота з підручником. Стр. 76-77 З'ясувати, що представляють дані гарантії?

Як ви думаєте, чи діють дані гарантії в Україні? З чим це повязано?

Слайд 8

Які органи повинні захищати права і свободи громадян? Яке слово для вас абсолютно нове?

Омбудсмен - посадова особа, на яку покладаються функції контролю за дотриманням законних прав та інтересів громадян

Пропоную переглянути відео. З якою метою запроваджена посада омбудсмена?

Відео. Інформація про інститут омбудсмена

Слайд 9

Вправа «Закінчи речення»

1.Я мушу поважати - закон

2.Я зобов’язаний виконувати - обов’язки

3.Мої права нерозривно пов’язані з --- обов'язками

4.Свобода є правом робити все, що дозволено----законом

Слайд 10

Домашнє завдання. ( на дошці)

Підсумки.

Ми сьогодні багато говорили про права і свободи людини і ви повинні розуміти, що це ваш вибір, це наша спільна відповідальність, поважати один одного, допомагати один одному, бути толерантними у ставленні до інших людей.

Пропоную перевірити чи не порушуються права у нашій школі.

Слайд 11 Тест «Температура» прав у нашій школі

1.У нашій школі учням гарантовано безпеку і особисту недоторканність

2.В школі відсутня дискримінація

3.Всі мають однаковий доступ до навчальних матеріалів, засобів навчання

4.Коли виникають конфлікти, ми намагаємося вирішити їх шляхом перемовин

5.У питаннях навчальної дисципліни кожному гарантується справедливе і неупереджене ставлення

6.Кожен, кого звинувачують у неналежній поведінці, вважається не винуватим доти, поки його вину не буде встановлено.

7.Ніхто не зазіхає на моє місце або моє майно.

8.Наша школа приймає на навчання представників різних національностей

9.Учні мають можливість брати участь у вирішенні різних питань шкільної політики

1 бал – ні; 2 бали – рідко; 3 бали – часто; 4 бали - завжди

Конституція

Стаття 27. Кожна людина має невід'ємне право на життя.

Ніхто не може бути свавільно позбавлений життя. Обов'язок держави - захищати життя людини.

Кожен має право захищати своє життя і здоров'я, життя і здоров'я інших людей від протиправних посягань.

Стаття 28. Кожен має право на повагу до його гідності.

Ніхто не може бути підданий катуванню, жорстокому, нелюдському або такому, що принижує його гідність, поводженню чи покаранню.

Жодна людина без її вільної згоди не може бути піддана медичним, науковим чи іншим дослідам.

Стаття 29. Кожна людина має право на свободу та особисту недоторканність.

Ніхто не може бути заарештований або триматися під вартою інакше як за вмотивованим рішенням суду і тільки на підставах та в порядку, встановлених законом.

У разі нагальної необхідності запобігти злочинові чи його перепинити уповноважені на те законом органи можуть застосувати тримання особи під вартою як тимчасовий запобіжний захід, обґрунтованість якого протягом сімдесяти двох годин має бути перевірена судом. Затримана особа негайно звільняється, якщо протягом сімдесяти двох годин з моменту затримання їй не вручено вмотивованого рішення суду про тримання під вартою.

Кожному заарештованому чи затриманому має бути невідкладно повідомлено про мотиви арешту чи затримання, роз'яснено його права та надано можливість з моменту затримання захищати себе особисто та користуватися правничою допомогою захисника.

Кожний затриманий має право у будь-який час оскаржити в суді своє затримання.

Про арешт або затримання людини має бути негайно повідомлено родичів заарештованого чи затриманого.

Стаття 30. Кожному гарантується недоторканність житла.

Не допускається проникнення до житла чи до іншого володіння особи, проведення в них огляду чи обшуку інакше як за вмотивованим рішенням суду.

У невідкладних випадках, пов'язаних із врятуванням життя людей та майна чи з безпосереднім переслідуванням осіб, які підозрюються у вчиненні злочину, можливий інший, встановлений законом, порядок проникнення до житла чи до іншого володіння особи, проведення в них огляду і обшуку.

Стаття 31. Кожному гарантується таємниця листування, телефонних розмов, телеграфної та іншої кореспонденції. Винятки можуть бути встановлені лише судом у випадках, передбачених законом, з метою запобігти злочинові чи з'ясувати істину під час розслідування кримінальної справи, якщо іншими способами одержати інформацію неможливо.

Стаття 32. Ніхто не може зазнавати втручання в його особисте і сімейне життя, крім випадків, передбачених Конституцією України.

Не допускається збирання, зберігання, використання та поширення конфіденційної інформації про особу без її згоди, крім випадків, визначених законом, і лише в інтересах національної безпеки, економічного добробуту та прав людини.

Кожний громадянин має право знайомитися в органах державної влади, органах місцевого самоврядування, установах і організаціях з відомостями про себе, які не є державною або іншою захищеною законом таємницею.

Кожному гарантується судовий захист права спростовувати недостовірну інформацію про себе і членів своєї сім'ї та права вимагати вилучення будь-якої інформації, а також право на відшкодування матеріальної і моральної шкоди, завданої збиранням, зберіганням, використанням та поширенням такої недостовірної інформації.

Стаття 33. Кожному, хто на законних підставах перебуває на території України, гарантується свобода пересування, вільний вибір місця проживання, право вільно залишати територію України, за винятком обмежень, які встановлюються законом.

Громадянин України не може бути позбавлений права в будь-який час повернутися в Україну.

Стаття 35. Кожен має право на свободу світогляду і віросповідання. Це право включає свободу сповідувати будь-яку релігію або не сповідувати ніякої, безперешкодно відправляти одноособово чи колективно релігійні культи і ритуальні обряди, вести релігійну діяльність.

Тест «Температура» прав у нашій школі

1.У нашій школі учням гарантовано безпеку і особисту недоторканність

2.В школі відсутня дискримінація

3.Всі мають однаковий доступ до навчальних матеріалів, засобів навчання

4.Коли виникають конфлікти, ми намагаємося вирішити їх шляхом перемовин

5.У питаннях навчальної дисципліни кожному гарантується справедливе і неупереджене ставлення

6.Кожен, кого звинувачують у неналежній поведінці, вважається не винуватим доти, поки його вину не буде встановлено.

7.Ніхто не зазіхає на моє місце або моє майно.

8.Наша школа приймає на навчання представників різних національностей

9.Учні мають можливість брати участь у вирішенні різних питань шкільної політики

1 бал – ні; 2 бали – рідко; 3 бали – часто; 4 бали - завжди

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Всеосвіта дарує

Три iPhone 12

+20 крутих призів з нашого фірмового магазину

до закінчення залишилось
00
00
00
00