2 клас. Природознавство . Урок № 11. Тема. Що таке погода та як її передбачити. Складові погоди. Спостереження за погодою рідного краю

Опис документу:
Мета : дати учням поняття про погоду та її складові елементи; вчити спостерігати за погодою свого краю восени, перевіряти народні прикмети передбачення погоди восени; розвивати спостережливість, кмітливість; виховувати розуміння важливості для людей знань про погоду та її зміни

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

2 клас. Природознавство

Урок № 11

Тема Що таке погода та як її передбачити. Складові погоди. Спостереження за погодою рідного краю (с. 31-34).

Мета дати учням поняття про погоду та її складові елементи; вчити спостерігати за погодою свого краю восени, перевіряти народні прикмети передбачення погоди восени; розвивати спостережливість, кмітливість; виховувати розуміння важливості для людей знань про погоду та її зміни.

Тип уроку комбінований урок

Обладнання завдання для додаткової та індивідуальної роботи, таблиці відповідно до теми уроку.

Хід уроку

І. Організаційна частина уроку. Створення відповідної емоційної атмосфери.

Перевірка спостережень за природою. Вправа «Погода»
—Яка зараз пора року? —Який місяць? —Яке число? — Тепло чи холодно надворі? — Який стан неба? — Яка температура повітря? — Чи були сьогодні протягом дня опади?

2. Актуалізація опорних знань

1. Робота над загадками

• Гуляє в полі, та не кінь.
Літає по хвилям, та не птах. (Вітер)

• По синьому морі
Білі гуси пливуть. (Хмари)

• Тонкий, високий
Сам не вийшов
Діток вивів. (Дощ)

• Зимою гріє,
Весною тліє,
Літом умирає,
Осінню оживає. (Сніг)

• Сиві гуси усе поле вкрили. (Туман)

  • Всі слова- відгадки характеризують погоду

III. Повідомлення теми і мети уроку

Сьогодні ми з’ясуємо, які показники допоможуть охарактеризувати погоду, як можна передбачити погоду за народними прикметами

IV. Вивчення нового матеріалу

  1. Бесіда

— За допомогою якого приладу визначають температуру повітря?— Що таке вітер? (Вітер — це рух повітря.)— Що таке хмарність? (Хмарність — це ступінь покриття неба хмарами.)— Які бувають дні за хмарністю? (Дні бувають ясні, похмурі, хмарні.)—Які бувають опади?— Які ви знаєте явища природи?— Як ви вважаєте, що найбільше впливає на погоду? (Сонце, бо саме його промені зігрівають поверхню Землі.)— Які ж показники допоможуть охарактеризувати погоду? (Температура повітря, хмарність, напрямок і сила вітру, опади, інші явища природи)

Погода — це поєднання температури повітря, хмарності, опадів, вітру. Зміни температури, хмарність, дощ, снігопад, вітер — це основні явища погоди

2. Читання оповідання «Температура повітря» (з книги «Погода на планеті»)

Що таке погода? Уперше Тарасик замислився про це, коли мама подивилася на термометр за вікном і сказала:
— Справжня осінь надворі. Щодня температура повітря нижчає.
— Звідки у повітря температура? — засміявся Тарасик. — Що, воно захворіло, чи що?
— Ти вважаєш, що температура буває лише у хворих? Ні, у тебе температура є й зараз, тільки нормальна. Температуру має все довкола: земля, вода, повітря. Тільки у людей температуру регулює сам організм, а температура неживої природи залежить від Сонця. Сонце нагріває емлю, а від землі нагрівається повітря. Влітку воно тепліше, взимку холодніше.
— А Сонце теж в зимку холодне, а влітку — теплішає?
—Ну що ти! Сонце — то величезна розпечена куля, температура в нього завжди височенна.
Просто наша планета Земля влітку наближається до Сонця, а взимку віддаляється.
— Мій товариш Миколка сьогодні з батьками прилетів з Таш кента, засмаглий такий! Каже: там і зараз спека. Чому?
— А твоя тітонька Віра пише з Мурманська, що у них уже морози, сніг випав. Нічого дивного, адже Ташкент знаходиться на півдні. Прямі гарячі сонячні промені потрапляють туди цілий рік. От і не буває там холодно. А Мурманськ на іншому боці, на півночі. Там сонячних променів дуже мало, тому літо зовсім коротке, а зима тривала і надзвичайно холодна. Ну, а ми живемо у такій частині Землі, яку Сонце освітлює то менше, то більше. Залежно від цього змінюються пори року.

Висновок. Ось як по-різному земна куля освітлена Сонцем. Є найтепліші й найхолодніші місця.

Фізкультхвилинка

V. Узагальнення, систематизація й контроль знань та вмінь учнів

1. Як спостерігати за погодою рідного краю

Люди спостерігають за погодою, ведуть календарі спостережень, як і ви, аналізують поведінку тварин, стан рослин. На їх основі складають описи погоди і прогнози на майбутнє. Щоденно по радіо, телебаченню, з газет та Інтернету ми отримуємо дані про погоду, яка очікується найближчим часом. Це — прогноз погоди. Така інформація має велике значення як для кожної людини, так і для всього суспільства. Погода весь час змінюється, тому так важливо вміти її передбачати.

Спостереження за погодою — це спостереження за:
• температурою повітря;
• напрямом і силою вітру;
• станом неба;
• опадами.
Спостереження за температурою повітря потрібно проводити один раз на добу чи тиждень в один і той самий час, бо температура повітря залежить від висоти Сонця. Термометр кріплять із овнішньої сторони вікна, що найменше нагрівається сонцем, нарівні очей людини, яка буде ним користуватись.
Зміна температури залежить від напрямку вітру. Інформацію про силу вітру можна отримати, спостерігаючи за кронами дерев та кущів.

2. Народні прикмети передбачення погоди восени

Але не тільки з прогнозів можна дізнатися про погоду та її зміни. Тривалі спостереження людей за поведінкою тварин і рослин, за деякими явищами природи дали змогу встановити прикмети, що віщують ту чи іншу погоду. Наприклад:
1) прикмети поліпшення погоди: після негоди ввечері з’являється Сонце, у другій половині дня райдуга; уночі випадає роса; вранці з’являється туман; квітки нагідок розкриваються зранку та ін;
2) прикмети погіршення погоди: дим стелиться по землі, Сонце заходить у хмару; ластівки і стрижі літають над самою землею; кульбаби закривають суцвіття та ін
Спостерігаючи довгий час за живими організмами (рослинами, тваринами), люди дійшли висновку, що поведінка живих організмів повідомляє про зміни в погоді.

Учитель наводить приклади прогнозування погоди за народними прикметами.
• Тепла осінь — на довгу зиму.
• Чим тепліший і сухіший вересень, тим пізніше настане зима.
• Великі і високі мурашині купи восени — на сувору зиму.
• Коли журавлі пролітають низько над землею, то це точна прикмета, що вже недалеко й зима, похолодання, а то й морози.
3. Виконання завдань в зошиті з друкованою основою під керівництвом вчителя.

VI. Підбиття підсумків. Рефлексія

— Які показники характеризують погоду?
— Для чого люди спостерігають за погодою?
— Які народні прикмети передбачення погоди ви запам’ятали?

VIІ. Домашнє завдання. (с.31-34) опрацювати матеріал підручника.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Цифрові практики Нової української школи: створення освітнього відеопроєкту»
Ілляхова Марина Володимирівна
30 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.