"16 ТИПІВ ОСОБИСТОСТІ" семінар-практикум.

Опис документу:
Кожному з нас властиві свій стиль у способі здобуття інформації, свій стиль у визначенні та досягненні мети, свій стиль у спілкуванні з людьми. Визначення свого типу особистості дозволяє краще зрозуміти себе в бізнесі, навчанні, любові, суспільних стосунках. Всіх людей можна з тим або іншим наближенням віднести до одного з шістнадцяти типів

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Оберіть документ з архіву для перегляду:
276,48 Кб
Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

16 ТИПІВ ОСОБИСТОСТІ.

Кожному з нас властиві свій стиль у способі здобуття інформації, свій стиль у визначенні та досягненні мети, свій стиль у спілкуванні з людьми. Спокій когось з нас здається цілком природним станом, а ось пасивність деяких дивує. Хтось любить міркувати вголос, а когось це дратує. Деякі з нас покірно пливуть за течією, інші намагаються боротися. Очі, вуха і руки є в кожного, але одне і те ж ми бачимо, чуємо, відчуваємо і усвідомлюємо по-різному, бо задіюємо способи, властиві лише певному типу.

Подібна різниця у відношенні до життя, до себе і оточуючих може викликати нерозуміння, образи, скандали, протистояння. При спілкуванні необхідно враховувати свої індивідуальні особливості і відноситись з розумінням і пошаною до особливостей інших людей. Хочемо ми цього або не хочемо, ми все одно намагаємося класифікувати людей, що оточують нас.

Як це зробити правильно? Практикуючий вчитель мимоволі, майже автоматично класифікує учнів, оскільки мозок миттєво визначає стереотипи поведінки. В результаті до людини прикріпляється ярлик – «дурень», «брехун», «підлиза», «розумниця», «тихоня», «заводіла»- закріплюються і визначають відношення до нього. На перший погляд дії вчителя видаються спонтанними, інтуїтивними, немотивованими, часто це досить швидка реакція на подію вчинки, коментарі. Досвідчений вчитель – це впевнений вчитель в правильності своєї життєвої позиції, в правильності вибору методів та інтенсивності виховного впливу, в правильності аналізу психолого-педагогічної ситуації.

А чи завжди вдається врахувати всі особливості дитячої, до кінця не сформованої, без стійких характеристик особистості? На це питання навіть самий компетентний вчитель не відповідає ствердно. І продовжує шукати, створювати системні підходи до вибору правильної та обгрунтованої стратегії виховного впливу на учня або колектив учнів, ретельно підбирає тактичні прийоми, які згодом складатимуть стиль педагогічної діяльності.

Якісно спланована та проведена методична робота сприяє підвищенню результативності такого пошуку.

При організації методичної роботи в умовах сучасного навчального закладу слід враховувати інтенсивність психологічного навантаження протягом робочого дня і, як результат, стомленість та зниження працездатності. Тому вчитель з неохотою, з небажанням погоджується ( якщо є право вибору) на додаткові зібрання, навіть якщо розуміє важливість таких міроприємств.

Методична робота по вивченню типів особистості передбачає теоретичні та практичні заняття протягом декількох місяців, а, включаючи дослідні завдання проблемного характеру, – протягом року. Тривалість зустрічей вчителів, обєднаних спільною метою, не повинна перевищувати 30-45 хвилин.

Характеристика робіт вчителя:

  • Теоретичне вивчення психологічних характеристик 16 типів особистості.

  • Анкетування з метою уточнення особливостей своєї власної особистості.

  • Тестування з метою перевірки якості запам’ятовування та розуміння харатеристик різних типів особистості.

  • Практичні заняття з метою розвитку аналітичного спостереження та набуття навиків визначення типів особистості та характеру виховного впливу.

Керівник семінару зацікавлює вчителів тематикою та можливостями використання набутих навиків. В тісній співпраці з психологом можно здіснити різні варіанти зацікавлення:

Варіант І – продемонструвати відео ( 10-15 хв.) виконання будь-якої цікавої справи групою з 5-6 учнів у неформальному спілкуванні з предявленням кінцевого результату. Після перегляду запропонувати вчителям відповісти на запитання:

  • Хто виконує роль лідера?

  • Як він справляється з виконанням завдання?

  • Чи є серед них неформальний лідер? пасивний? генератор ідей?

  • Чи правильно ( оптимально для виконання завдання ) підібран склад групи?

  • Який виховний вплив повинен чинити вчитель для досягнення кращих результатів?

  • Дайте характеристику особистостей учасників.

Варіант ІІ – запропонувати вчителям дати характеристику (без попередження і без попередньої підготовки) конкретного учня, назвати позивні та негатівні особливості характеру та поведінки, його бажання і вміння вчитись, приймати участь у громадський діяльності, визначити стратегічні напрямки виховної роботи та тактичні дії вчителя на кожний день.

Після обговорення пропонується прослухати коментар психолога з детальною характеристикою типів особистостей та особливостями співпраці з такими учнями. Як правило, зясовуються невідповідності, поверхневий аналіз і, як правило, зявлється бажання набути практичних навичків для осмисленого вибору виховного впливу на особистість.

Керівник семінару після мотивації роботи формує групу на добровільній основі або за рекомендацією адміністрації та призначає час та місце першої зустрічі.

Перше заняття – теоретичне. Керівник семінару інформує учасників про тематику та час проведення практичних занять, визначає мету та кінцевий результат з урахуванням бажань учасників, розкриває сутність та відмінності в психологічних характеристиках особистостей, обов’язково роздає теоретичні відомості для самостійного опрацювання. Без етапу вивчення ( для більш досвідчених вчителів цей етап можна назвати етапом систематизації знань і практичного досвіду) і запам’ятовування знання та вміння не трансформуються у навик і, отже, не полегшать роботу вчителя і не підвищать результативність виконання навчально- виховних завдань.

Теоретичні відомості про різні типи особистості.

Класифікація типів особистостей бере початок в роботах Карла Юнга, швейцарського психіатра, померлого в 1961 році, і двох його учениць - К. Бріггс і її дочці І. Бріггс - Майерс. Результатом їхньої праці став добре відомий в даний час індикатор типів Майерс - Бріггс - науково обгрунтований опитувальник. Головна мета опитувальника - дати можливість кожній людині краще зрозуміти себе в бізнесі, навчанні, суспільних зв'язків, в особистих стосунках.

Карл Юнг вирішив пошукати мотиви поведінки людей не в підсвідомості, а в тому, як вони мислять, як обробляють інформацію. Виявилось, що кожна людина

* за способом організації уваги - або екстраверт, або інтроверт

* за типом мислення - логік (розумовий) або етік (емоційний)

* за способом сприйняття - або інтуїт, або сенсорік

* за способом прийняття рішення - або приймає рішення(раціонал) або сприймає рішення (іррационал).

Окрема людина володіє всіма цими якостями, але якась одна властивість в кожній парі завжди виявляється сильнішою за іншу.

Досить зробити вибір по кожній з чотирьох шкал, і вийдуть чотири особистісні характеристики. Аналіз великого практичного матеріалу показав, що існує всього шістнадцять різних поєднань переваг, тобто можна говорити про шістнадцять типів особистості.

Щоб робити загальну справу в колективі, не уподібнюючись будівельникам Вавілонської башти, щоб уникнути безплідних суперечок, переконувати і не ображати, обирати правильний стимул, що ефективно впливає на результат, треба розібратися в собі і навчитися розуміти навколишніх з метою визначення характеристик та можливостей свого виховного впливу на учнів.

Визначення свого типу особистості дозволяє краще зрозуміти себе в бізнесі, навчанні, любові, суспільних стосунках. Всіх людей можна з тим або іншим наближенням віднести до одного з шістнадцяти типів.

Організація уваги

Тип мислення

Спосіб сприйняття

Спосіб прийняття рішення

1

Екстраверт

Розумовий-логік

сенсорний

Вирішуючий-раціонал

2

Екстраверт

Розумовий-логік

сенсорний

Сприймаючий-ірраціонал

3

Екстраверт

Розумовий-логік

інтуїтивний

Вирішуючий-раціонал

4

Екстраверт

Розумовий-логік

інтуїтивний

Сприймаючий-ірраціонал

5

Екстраверт

Емоційний-етик

сенсорний

Вирішуючий-раціонал

6

Екстраверт

Емоційний-етик

сенсорний

Сприймаючий-ірраціонал

7

Екстраверт

Емоційний-етик

сенсорний

Вирішуючий-раціонал

8

Екстраверт

Емоційний-етик

сенсорний

Сприймаючий-ірраціонал

9

Інтроверт

Розумовий-логік

інтуїтивний

Вирішуючий-раціонал

10

Інтроверт

Розумовий-логік

інтуїтивний

Сприймаючий-ірраціонал

11

Інтроверт

Розумовий-логік

інтуїтивний

Вирішуючий-раціонал

12

Інтроверт

Розумовий-логік

інтуїтивний

Сприймаючий-ірраціонал

13

Інтроверт

Емоційний-етик

сенсорний

Вирішуючий-раціонал

14

Інтроверт

Емоційний-етик

сенсорний

Сприймаючий-ірраціонал

15

Інтроверт

Емоційний-етик

інтуїтивний

Вирішуючий-раціонал

16

Інтроверт

Емоційний-етик

інтуїтивний

Сприймаючий-ірраціонал

І.Екстравертний або інтравертний типи особистості.

Відмінності визначаються організацією уваги, характеризують спосіб здобуття енергії, основні напрями фокусування уваги. Обидва типи абсолютно нормальні і природні. У аналогічних ситуаціях вони поводяться по-різному: екстравертів надихає взаємодія із зовнішнім світом, інтроверти заряджаються, занурюючись у себе і розмірковуючи.

Екстраверт

Як його розпізнати?

Пізнавати навколишній світ йому набагато цікавіше, ніж вивчати себе у цьому світі. Екстраверта цікавлять люди і події як такі, але він не буде випробовувати їх “на собі”. Ви рідко почуєте від нього «Я б на твоєму місці»

Отриману інформацію екстраверт не тримає в собі: розповість знайомим, напише книгу, картину або побудує будинок - тут все залежить від схильностей.

Екстравертів надихає взаємодія із зовнішнім світом. Екстраверти, незважаючи на чисельність, по своєму характеру здатні заповнити весь простір, коментуючи події, що відбуваються, розмірковують вголос, і вельми голосно.

Екстраверти потребують заохочення, це додає їм енергії.

Екстраверт проводить велику частину свого часу, сфокусувавшись на зовнішньому світі і спілкуванні з іншими людьми.

Екстраверт схильний починати говорити, не встигнувши все обміркувати.

Екстраверту додає сили товариство інших людей і жвава бесіда з ними.

Якщо екстраверту довелося довгий час працювати наодинці, знаходитися у спокої або перебувати в довгих роздумах, він починаєте відчувати себе стомленим.

Екстраверту завжди хочеться поділитися своїми думками з іншими людьми, в компаніях любить більше говорити, ніж слухати. Інколи йому доводиться шкодувати про свою балакучість.

Екстраверту події зовнішнього світу дають поштовх у вирішенні важливих питань.

Екстраверт віддає перевагу увечорі запросити до себе друзів, чим роздумувати про щось наодинці.

Екстраверт рідко вступає в конфлікти, зазвичай відіграє в них пасивну роль.

Як з ним працювати?

* Кинути на нову справу або хоч би взнати, що він про це думає.

* Екстраверт - людина дії. Він часто, що називається, біжить попереду паровозу. Легко адаптується до середовища, вміло використовує усі можливості для пристосування до життя.

* Без всяких вказівок зверху може почати пошук вирішення проблем.

* Якщо хочете отримати відвертий відгук, запитаєте екстраверта - він висловить все, що думає.

* Не бійтеся навантажувати його роботою, від якої залежить успіх всієї справи, - відповідальність йому подобається. Але не говорите “Ви повинні...”. Фраза “Я нікому нічого не винен” придумана екстравертами.Почуття обов'язку - їх слабке місце, вони діють не тому, що “повинні”.

Інтроверт

Як його розпізнати?

Інтровертові потрібно інколи залишатися наодинці зі своїми думками, що дозволяє поповнити внутрішню енергію, витрачену у компанії.

Інтроверт схильний недооцінювати себе і важливість того, що робить. Перш ніж відповісти на питання, зазвичай ненадовго замислюється - "перетравлює".

Інтровертам доводиться вчитися адаптуватися в суспільстві з дитинства, вони випробовують тиск з боку суспільства майже з самого народження.

Інтроверт перевіряє все “на собі”. Його цікавить власне місце на цьому світі. «Я вважаю…» інтроверт виголошує по сто разів на день.

Мовчазні інтроверти сидять в своїх “норах”, від них інколи складно отримати навіть коротку відповідь.

Інтроверти дуже насторожено відносяться до похвали, вона заставляє їх задуматися.

Предмети та явища зовнішнього світу мают для них другорядне значення.

Інтроверти важко адаптуються до до реальності, мають тнденцію захищатися від зовнішніх дій, утримуються від затрат енергії.

Інтроверт любить більше слухати, ніж говорити, але інколи жалкує проте, що міг би сказати, але не сказав.

Інтроверт надає перевагу триманню при собі своїх міркувань і спостережень, лише інколи ділиться своїми думками, йому додають сили роздуми, він втомлюється від жвавих дискусій.

Як з ними працювати?

* У інтроверта немає потреби ділитися інформацією, тому його краще запитати.

* Від змагання він підсвідомо відхилиться. Якщо хочете його «підстебнути» виголосіть: «Це наш загальний обовязок». Він тут же сприймає «наш обовязок», як «свій» і кинеться виконувати. Мовчки.

* Багато інтровертів можуть бути не формальними лідерами і навіть керівниками навеликих груп, але очолювати величезний колектив їм складно.

* Інтроверт не розробить стратегічний план, але придумає вдалий тактичний хід, йому можна запропонувати «довести до розуму» те, що вже є.

* Інтроверт вступає у конфлікт тільки у разі безцеремонного втручання у приватне життя, постійно готовий до включення механізму психологічного захисту – в інтересах спільної справи не допускати образ та коментування подій приватного характеру.

* Інтроверти вирізняються підозріливістю, страхом перед сильним обєктом, і, якщо ви – сильний обєкт, не зловживайте цим.

* Інтроверт на все має свою точку зору, яка може бути помилковою, але він буде продовжувати відстоювати її, незважаючи ні на що – краще не доводити справу до конфліктів.

Ключові слова, що характеризують екстраверта та інтроверта.

Екстраверт

Интроверт

Говорить

Слухає

Багато друзів

Декілька друзів

Великі компанії

Компанія з 1-2 чоловік

Легко знайомиться

Важко знайомиться

Ділиться думками

Рідко висловлює думки

Працює та розмовляє

Працює мовчки

Любить заохочення

З обережністю відноситься до заохочень

ІІ. Розумовий або емоційний типи особистості.

Відмінність між двома цими типами - в способі прийняття рішення, з посиланням на логіку або з врахуванням характеру людських відносин. Важливо зрозуміти, що обидва типи розрізняються не тим, наскільки легко або важко вони приймають рішення, а способом вибору рішення. Обидва типи можуть приймати рішення як твердо, так і дуже нерішуче; розрізняє їх опора на логіку або відчуття.

Розумова людина, приймаючи рішення, задіює всю потужність своєї логіки, і тільки потім звертається до свого серця. Емоційна людина спочатку звернеться до своїх відчуттів і лише потім – до голови. Близько 2/3 розумового типу складають чоловіки, а приблизно 2/3 емоційного типу – жінки. Відмінність між двома цими типами особливо яскраво виявляється в близьких стосунках. Емоційна людина випробовує близькість, а розумова прагне її зрозуміти, що може стати причиною гострих конфліктів в родинних стосунках.

Розумовий тип-логік.

Як його розпізнати?

Логік не завжди може пояснити словами внутрішню логіку подій, вона просто присутня в його свідомості, як повітря в легенях. Не чекайте, що він стане вголос вибудовувати ланцюжки міркувань.

Для логіка головне - факт, вчинок, що сказане, а не як.

«Повірте мені, зробити потрібно так і так, - говорить він. - Можна я не пояснюватиму?», і сильно заводиться, якщо його не розуміють.

Логіка однаково дратують неконструктивні пропозиції і неправильні вчинки.

Логіка хвилюють співвідношення витрат і результатів, точність фактів і справедливість оцінок. Йому важливо, щоб дії були ефективними, а міркування - осмисленими.

В людях логік розбирається погано. Він не вміє реагувати на емоції і не розуміє реакцій у відповідь.

При ухваленні рішень логік вважає за краще бути логічним, незалежним, неупередженим, аналізуючим, брати до уваги об'єктивні обставини.

Коли логік робить висновки, то прагне виключити з розгляду власні стосунки з іншими людьми.

Логіка можна назвати борцем за справедливість.

В оцінці ситуації логік звик більше довіряти досягнутому результату, ніж словам-обіцянкам.

Як з ним працювати?

* Його принцип - «Платон мені друг, але істина дорожча».

* Логік- начальник буде вимагати виконання завдання, незалежно від вашого настрою або стосунків, що склалися між вами.

* Логік- підлеглий виконуватиме.

* Не говоріть йому: «Ти мене підвів, як тобі не соромно». Це з області етики, яка для логіка за сімома печатками.

* Не згадуйте про емоції, скажіть краще, що зривати терміни неправильно, а заставляти чекати - нечесно.

*Якщо він підвищив голос, то це тому, що не уміє керувати відчуттями.

*Його вираз: «Та ну вас, ви нічого не розумієте!» означає, що спочатку потрібно визначити цільову установку, а потім виконувати завдання.

Емоційний тип – етик.

Як його розпізнати?

Етики аналізують об'єктивні обставини, звертаючи на людину, вірніше, людські відносини. Їх стихія - відчуття і настрої.

Етик готовий віддати перевагу формі над змістом, тому що з того, як сказане він винесе більше інформації, ніж з того, що сказане.

Етик не прораховує зв'язку між речами або подіями, він орієнтується в світі взаємин.

Якщо ви застали його за тим, що він умовляє чайник швидше закипіти, а комп'ютер скоріше завантажуватися, то перед вами – етик.

В процесі прийняття рішення етику важливо враховувати те, як воно позначиться на людях, яких воно зачіпає?

Приймаючи рішення, етик часто керується своїм серцем, спираючись на відчуття.

Як з ним працювати?

* Обережно. Етик ранимий.

* Необхідні в розмові паузи етик сприймає як напружене мовчання.

* Даючи йому завдання, почекайте, поки він збудує план виконання.

* Щоб етик зрозумів, йому необхідно все перевірити логікою. Зате він здатний так пояснити проблему, що логіки відпочивають.

* Етик - не означає етичний і високоморальний. Він може бути відмінним маніпулятором.

* Етики схильні до гострої критики, яка межує з безтактністю. Тому з обережністю пропонуйте йому зробити аналіз проекту або ситуації.

Ключові слова, характеризуючі логіка и етика.

Логик

Етик

Об'єктивний

Суб'єктивний

Інтереси справи

М'якосердий

Закони

Обставини

Логіка

Почуття

Справедливість

Гуманність

Чіткість

Чуйність

Безсторонність

Увійти в чуже становище

Конфлікт в інтересах справи

Згладжування протиріч

ІІІ.Сенсорний або інтуітивний типи особистості.

Відмінність визначається способом збору інформації.

Інтуїт.

Як його розпізнати?

Інтуїт злегка відірваний від дійсності, його думка, коли він знаходиться тут, бродить у пошуках інформації десь там.

Інтуїтивні люди живуть в світі образів, вони легко перетворюють час, в думках переносячись в майбутнє або минуле.

Він рідко живе нинішнім днем, зате знає, що своєчасно, що ні.

Інтуїт будує припущення, любить замислюватися, до чого приводять ті або інші зміни, намагається докопатися до сутності речей.

Вони часто пропускають деталі, а, відмітивши їх, тут же додають цьому сенс і зв'яжуть з іншими явищами.

У інтуїтивних людей внутрішні картини розмиті, в них є натяк на багатозначність розшифровки.

Інтуїт вважає за краще не стільки збирати інформацію, скільки перетворювати і інтерпретувати.

Інтуїту зручно мислити образами, йому подобаються масштабні схеми, великі картини, він любить розглядати перспективу.

Інтуїт легко встановлює зв'язки між окремими явищами і фактами, йому вдається зв'язати окремі події і факти в одну теорію.

Як з ним працювати?

* Можна обговорювати глобальні проблеми і плани на майбутнє.

* До його думки з приводу того, що самий час (або не час) займатися цим проектом варто прислухатися.

* Необхідно враховувати, що йому самому миттєво зібратися і все-таки зайнятися цим проектом не завжди легко: волі не вистачає.

* Необхідно враховувати, що інтуїти мають недостатньо здібностей для міркування, тому вони рідко самі доводять справу до завершення.

* У зовнішньому світі інтуїти сприймають те, що відбувається за «лаштунками подій».

Сенсорик.

Як його розпізнати?

Увагу сенсорних людей сфокусовано на деталях, вони живуть в теперішньому часі; де б вони не знаходилися, їх органи чуття чітко фіксують безліч деталей.

Мислення у сенсорика конкретне, він виходить з того, що відчуває однозначно.

Сенсорні типи практичні, рішучі і зазвичай володіють сильною волею.

Одягається сенсорик зручно, що зовсім не виключає красиво і модно. Дуже спостережливий

Його робоче місце завжди комфортно: все під рукою, все підігнано, світла вистачає.

Внутрішнє представлення сенсорних людей чітке і ясне.

Сенсорик покладається на свої органи чуття, довіряє тому, що можна бачити, чути, чіпати, пробувати, нюхати.

Сенсорику простіше зосереджуватись на фактах і деталях, чим на осмисленні їх.

Сенсорику подобається жити теперішнім моментом, у нього завжди існує потреба перевіряти інформацію дослідним шляхом.

Як з ним працювати?

* Ставити конкретні завдання, не прив'язуючи його до часу. Сенсорик взагалі не розуміє, що означає «час». Немає в його свідомості такого слова.

* Звертатися до нього: «Якщо ми виграємо цей конкурс, то будемо кращою групою в ліцеї» - марно.

* Сенсорики схильні до ентузіазму та особистої ініціативи.

* «Зроби це і отримай задоволення» - ось його мова.

* Хочете зробити зауваження, скажіть, що цей промах доставив вам незадоволення.

* Хочете похвалити: «Мені дуже приємно, що..."

Ключові слова, що характеризують інтуіта і сенсорика

Сенсорик

Інтуіт

Закономірний

Випадковий

Тут і зараз

Майбутнє чи минуле

Реалізм

Ідеї і концепції

Старанно працює

Натхнення

Практичний

Теоретичний

Земний

Літає у хмарах

Факт

Фантазія

Конкретний

Загальний

ІV. Вирішуючий чи сприймаючий типи особистості.

Відмінність між цими двома типами визначається співвідношенням до планування своїх дій: одні планують і дотримуються плану, а інші можуть принести планування в жертву здобуттю нової інформації. Не варто віддавати перевагу одному з двох типів. Світу необхідні обидва типи. Ті, що сприймають допомагають вирішальним не робити зі всього проблеми. Вирішальні допомагають таким, що сприймає в певні моменти бути послідовними і організованими.

Раціонал (вирішуючий тип).

Як його розпізнати?

Раціонали не люблять двозначних ситуацій, вони послідовні, а деколи

категоричні і консервативні.

«Так прийнято» - відповідає він на питання «чому».

Раціонала вважають строгими, рішучими, а то і холодним, але він чітко реагує: на вчинок - вчинком, на емоцію - емоцією.
Раціонал не любить змінювати обставини життя та людей, які його оточують.

Раціонал не виносить обговорень, а прагне, щоб рішення було, по-перше, просто прийнято, а, по-друге, прийнято однозначно і надовго.

У раціоналів є потреба оцінювати, судити, вирішувати.

Раціоналам у всіх справах потрібна завершеність, вони прагнуть упорядкувати навколишній світ.

Раціоналам подобається спланованность життя і контрольованість дій.

Раціоналам властива рішучість, вони цінують свої вміння приймати рішення.

У раціоналів зазвичай спланований робочий час і досить чітко організовано дозвілля.

Як з ним працювати?

* Краще всього в спокійному звичному ритмі. Тоді він ретельно доведе почату справу до кінця.

* Ставьте раціоналу конкретне завдання і отримаєте конкретне рішення.

* В звичайному режимі раціонали все швидко вирішують і остаточно, а в нестандартних ситуаціях потрібен час подумати і перебудуватися.

* Не переселяйте його в інше приміщення, не рухайте його стіл у момент авралів. Зміна обставин на якийсь час виб'є його з колії.

* А якщо в спорі з вами аргументи розуму (відмітьте, вашого, а не його ) до нього не доходять, просто скажіть йому «так належить, так треба, так заведено» і побачите, як він швидко змириться. Раціонали вважатимуть за краще грати по правилах, навіть якщо самі правила їм не подобаються.

Ірраціонал (сприймаючий тип).

Як його розпізнати?

Ірраціонал імпульсивний і не завжди послідовний.

Под впливом хвилинного настрою він може гори скрутити або дрів наламати.

На ваше «чому?» або «навіщо?» ірраціонал відповість: «А просто так, сам не знаю, як захотів, так і вийшло».

Для виконання завдання ірраціоналу потрібне натхнення, і як тільки воно його покидає, робота припиняється. Якщо він не встиг отримати результат, то доведеться чекати нову музу.

Сприймаючі ірраціонали вважають за краще збирати інформацію; у них немає потреби робити висновки або висловлювати думки.

Ірраціонали не замислюються про результат роботи, вони непередбачувані і легковажні.

Ірраціоналу подобається спонтанність дій, він цінує свою гнучкість в справах і стосунках.

Його влаштовує здатність швидко реагувати на зміни у навколишньому світі і те, що у нього часто немає думки з того чи іншого питання.

Ірраціонал часто помічає за собою труднощі у прийнятті рішеннь.

Як з ним працювати?

*Поставте нестандартне завдання. Така ситуація спонукає його на швидке прийняття рішення (від якого, втім, можна відмовитися або переглянути). *Звичайна ситуація викликає застій: іррационал, як той Буріданов осел,

вагатиметься, шукаючи альтернативу.

Ключові слова, що характеризують раціонала та ірраціонала

Раціонал

Ірраціонал

Встигати

Зволікати

Керувати

Підлаштовуватись

Закритість

Відкритість

Визначеність

Орієнтованість

Рівномірність

Імпульсивність

Ретельність

Ледачість

Дискретність

Безперервність

Практикум №1.

Визначення типу особистості.

Мета заняття:

* перевірити рівень теоретичних знань тестуванням;

* навчитись визначати типи особистості спираючись на знання

особистісних характеристик, анкетуванням.

Хід заняття.

1.Тестування Виконати завдання тестів – « 16 типів особистості»- варіант -1. Порівняти свої відповіді з правильними відповідями, зробити висновок про якісний показник підготовки. (додаток 1)

2. Анкетування:

а) робота в парах – спираючись на знання особистісних якостей співбесідника, визначити тип особистості;

б) відповісти на питання анкети і визначити чотири характеристики своєї особистості;

в) бесіда з партнером: чи всі ваші відповіді на питання анкети він вважає правильними, і, навпаки, чи всі відповіді його на запитання анкети ви вважаєте правильними;

г) скласти дані для власної візитки зі вказівкою характеристик особистості. (додаток 1)

3. Практичне застосування: назвати не менше трьох видів діяльності, які ви найуспішніше можете виконати. Пропозиції для особистої презентації будуйте за шаблоном: « Я можу успішно виконати ...тому, що… ».

4. Рефлексія.

Практикум № 2.

Визначення типу особистості учня.

Мета заняття: *навчитися визначати типи особистості методами

спостереження і анкетування;

*перевірити рівень засвоєння теоретичних знань.

Хід заняття.

1.Тестування. Виконати завдання тестів « 16 типів особистості» варіант - 2, порівняти свої відповіді з правильними відповідями, визначити якісний показник теоретичної підготовки.(додаток 2)

2.Спостереження. На заняття запрошуються учні, які поділені на дві групи. Учні виконують завдання ігрового характеру. (додаток 3) Спостерігаючи за поведінкою і активністю учнів, вчителі по можливості визначають типи осібистостей.(додаток 3)

3.Анкетування. Кожен вчитель анкетує декілька учнів, виготовляє візитки зі вказівкою характеристик особіистості. (додаток 1)

4. Рефлексія.

Практикум №3.

Взаємозв'язок характеру завдання і типу особистості.

Мета заняття: навчитися, знаючи типа особистості учнів, вибирати для нього найбільш ефективне по результативності завдання і, навпаки, знаючи характер завдання, вибирати учнів з певним типом особистості, щоб досягти кращого результату.

Хід заняття.

1.Тестування. Виконати завдання тестів « 16 типів особистості» варіант - 3, порівняти свої відповіді з правильними відповідями, визначити якісний показник теоретичної підготовки. (додаток 1)

2.Анализ запропонованих завдань для виконання.

Колективне обговорення. Кожному учаснику семінару пропонується вибрати для себе вид завдань, причому одна частина вчителів обирає випадково, а друга частина - попередньо читаючи завдання. Половина завдань містить конкретну тематику та вимоги до кінцевого результату, інша половина розрахована на вибір, творчість та фантазію вчителя та учнів. В одних випадках вчителю пропонуються будь-які учні, в інших випадках вчитель свідомо обирає конкретних учнів з певними типами особистості. ( На розсуд керівника семінару практичне заняття може бути розділеним на три зустрічі або виконуватись комплексно)

Завдання для групової роботи: випуск рекламного плакату, складання гумористичного тексту на відому мелодію, підготовка презентації на задану тематику.

Учасники семінару повідомляють свою думку та зясовують точку зору колег на наступні питання:

* Які характеристики особистості необхідні для успішного виконання завдання?

* Які типи особистості ви оберете для виконання вашого конкретного завдання?

3.Виконання завдання. В залежності від умов закладу:

А) Вчитель виконує завдання разом з учнями в одному приміщенні і відразу демонструє результат;

Б) Вчитель виконує завдання разом з учнями в іншому приміщенні і демонструє результат в означені строки.

В) Робота групи знімається на відео, яке представляється на розсуд учасників семінару для обговорення.

Г) Робота може бути організована у техніці «Акваріуму», безпосередньо завдання виконує одна група учнів на чолі з вчителем. ( Керівник семінару може дублювати цю частину семінару, щоб підсилити тренувальний ефект та дати можливість прийняти активну участь всім учасникам семінару).

4.Рефлексія. Найбільш вдалі приклади педагогічного впиву вчителя на результативність роботи групи.

Завершити роботу семінару можна дослідницькою роботою вчителів по з’ясуванню особливостей кожного з 16 типів особистості у комплексному поєднанні психолого-педагогічних характеристик, первірці на практиці дієвості різноманітних прийомів виховного впливу вчителя на успішність в навчанні та житті взагалі, розробці конкретних рекомендацій по вдосконаленню педагогічної технології керування процесом формування особистості та застосування психолого- педагогічних знань у технології особистісно зорієнтованого навчання та виховання.

Додаток 1

Анкетування

Порахувавши в кожному розділі твердження, з якими ви в цілому згодні, ви можете визначитися у ваших перевагах і тим самим зясувати свій тип особистості.

Немає правильного або не правильного вибору.

Якщо ви погоджуєтесь з більшістю положень, які характеризують певний тип, то ви,очевидно, до нього належите.

Якщо вам ближче положення, що відносяться до протилежного по характеристиках типу, то, можливо, ви їм є.

Якщо ж вам підійшла однакова кількість положень, що відносяться до протилежних типів, то ще раз перегляньте положення і все-таки зробіть вибір.

Екстраверт-інтраверт.

Якщо ви екстраверт, то:

1.Часто встигаєте спочатку сказати, а потім вже подумати, часто не знаєте, що хочете сказати, вам доводиться інколи докоряти собі за поспішність своїх висловів.

2.У вас широке коло знайомих, багато з них ви відносите до своїх близьких друзів, вам подобається брати участь в спільних справах і розвагах.

3. Вас не треба довго просити взяти участь в спільних справах, навіть, якщо не всі люди вам знайомі.

4.Ви любите розмовляти; якщо друзів немає, ви охоче поділитеся з ними новинами по телефону.

5.Ви з радістю ходите в гості, вам подобаються великі компанії, вам легко спілкуватися з незнайомими людьми.

6.Ви вважаєте за краще розробляти нові ідеї і плани спільно з близькими людьми або друзями, ви втомлюєтеся, якщо довго роздумуєте про що-небудь наодинці.

7.У компанії вам простіше говорити, чим слухати, вам подобається, коли на вас звертають увагу.

8. Якщо вам доводиться що-небудь шукати, ви починаєте коментувати це вголос, вам недостатньо шукати лише очима.

9.Вам просто необхідно бачити себе з боку, це стосується ваших справ, зовнішнього вигляду, ваших здібностей і результатів.

Якщо ви інтроверт, то:

1.Спочатку обдумуєте, що хочете сказати, а потім вже говорите. На питання співбесідника ви часто відповідаєте: “Я подумаю над цим”.

2.Любите знаходитися наодинці і роздумувати.

3.Умієте слухати, але ваші співбесідники часто зловживають цим.

4.Виглядаєте задумливими і дещо замкненою людиною.

5.Любите проводити свій час з одним або декількома своїми друзями.

6.Не любите, коли ви висловлюєте свої думки або говорите про відчуття, а вас переривають.

7.Вам необхідно побути наодинці після того, як ви провели час на зборах або в компанії.

8.Часто залишаєтеся удома, хоча друзі запрошували вас провести разом час у великій компанії.

9.Ви не любите порожнього базікання і з недовір'ям відноситеся до людей, які дуже щедрі на компліменти.

Віддайте перевагу одному з двох типів.

Рационал-іррационал

Якщо ви рационал, то:

1.Домовившись про зустріч, частіше чекаєте інших людей, чим вони вас. 2.Намагаєтесь для кожної речі визначити своє місце.

3.Вважаєте, що люди повинні виконувати роботу у визначені строки.

4.Як правило, з вечора ви плануєте день і слідуєте плану.

5.Не любите несподіваних змін у ваших планах.

6.Звиклися записувати в щоденник справи наступного дня і відзначаєте їх виконання.

7.Привыкли тримати документи в порядку і уважно стежите за цим.

8.Любите доводити роботу до кінця.

9.Звикли до визначеності в своїх планах і чекаєте подібного від інших людей.

Якщо ви іррационал, то:

1.Дещо розсіяні, можете кудись піти і забути навіщо.

2.Любите пізнавати щось нове, навіть якщо це всього лише нова дорога з будинку на роботу.

3.Чекаєте, коли все стане ясно, і тоді беретеся до роботи.

4.Звикли виконувати завдання в найостанніший момент.

5.Надаєте перевагу творчому підходу до справи, не любите все заздалегідь детально планувати.

6.Добре пристосовуєтеся до зміни зовнішніх умов.

7.Не любите, коли вас чимось зобов'язали.

8.Легко відволікаєтеся на те, що відбувається довкола.

9.З труднощами фокусуєтеся на одній справі.

Віддайте перевагу одному з двох типів.

Логик-етик.

Якщо ви логік, то:

1.В більшості ситуацій ви здатні залишатися стриманим і незворушним. 2.Звикли залагоджувати конфлікти з метою з'ясування істини, а не для збереження спокою.

3.Будете доводити свою точку зору для ясності питання.

4.Володієте швидше вольовим характером, про свою незгоду з якого-небудь питання ви обов'язково скажете, небудете мовчати.

5.Стремитесь до об'єктивності в справах і стосунках, хоча деякі люди

докоряють вам за холодність і байдужість.

6.Готові прийняти складні рішення, хоча це може зачепити чиїсь інтереси. 7.Цінуєте людей за ділові якості і не прагнете кому-небудь подобатися. 8.Звикли опиратись на логічну обгрунтованість теорії або дій; лише додаткова інформація може вплинути на зміну рішення.

9.Легко запам'ятовуєте номери машин і телефонів.

Якщо ви етик, то:

1.Вважаєте правильним таке рішення, яке враховує відчуття інших людей.

2.Дуже старанно намагаєтесь допомогати іншим людям, - навіть ціною власного благополуччя.

3.Ставите себе на місце інших людей.

4.Любите надавати послуги людям, але вважаєте, що вони інколи цим зловживають.

5.Ображаєтеся, що часто нікому немає поділа до того, що вам хочеться.

Інтуїт-сенсорик.

Якщо ви інтуїт, то:

1.Маєте звичку думати відразу про декілька справ

2.Цікавитесь майбутнім, зазвичай захоплені тим, що станеться, а не тим, що є зараз.

3.Впевнені, що деталізація - справа нудна.

4.Вважаєте, що затрималися, але не запізнилися, адже захід почався і без вас.

5. Любите займатися різними справами виключно з цікавості.

6.Звикли зв'язувати різні події і факти в єдине ціле.

7.Любите ставити загальні питання; вам легше відповідати на загальні питання, чим на детальні.

8.Любите кросворди і анекдоти.

9.Будете швидше думати про те, на що витратити гроші, ніж як підвести поточний баланс.

Якщо ви сенсорик, то:

1.Надаєте перевагу точній відповіді на ваші питання.

2.Концентрируєтесь на тому, що робите зараз, не думаєте про майбутні справи. 3.Любите той вигляд роботи, який приносить конкретний результат.

4.Любите наводити лад на робочому місці.

5.Любите мати справу з фактами і цифрами, а не з ідеями і теоріями.

6.Не витрачаєте багато часу на заглядання в майбутнє або спогади про минуле. 7.Книги і журнали читаєте від початку і до кінця.

8.Любите отримувати чіткі інструкції, а не загальний план роботи.

9.Легче сприймаєте деталі, а не картину в цілому.

Віддайте перевагу одному з двох типів.

Додаток 2

Тестування

Тестові завдання складені для перевірки якості вивчення характеристик ттипів осібистості.

16 типів особистості.

Варіант – 1.

1.Вставте пропущені слова в речення, які характеризують певні типи особистості: екстраверт - інтроверт, сенсорик – інтуїт, логік – етик, раціонал – ірраціонал:

1)… часто залишається удома, хоча друзі запрошували провести час у великій компанії.

2)... думає відразу про декілька справ.

3)... доводитиме свою точку зору для ясності питання.

4)... проявляє в розмові нерішучість, щоб не скривдити інших людей.

5)... вважає, що люди повинні виконувати роботу в визначені строки.

6)... книги і журнали читає від початку і до кінця.

7)... чекає, коли все стане ясно, і тоді береться до роботи.

8)... не потрібно довго просити взяти участь в спільних справах, навіть якщо не усі люди йому знайомі.

2.Вкажіть відповідність:

а) этик; 1) визначеність в справах;

б)логик; 2) незалежний аналітик;

в)раціонал; 3) м'якосердий;

4) інтереси справи над усе;

5) рішучість;

6) враховує почуття інших людей.

3.Чем визначається відмінність логік - этик:

а)спосіб збору інформації;

б)спосіб прийняття решения- з опорою на логіку або з урахуванням характеру людських відносин;

в)відношення до планування своїх дій.

4.Яке твердження невірне:

а)экстраверт має невелике коло спілкування;

б)інтроверт виглядає задумливою і дещо замкненою людиною;

в)сенсорик концентрується на тому, що робить зараз, не думає про майбутні справи.

5.Які твердження справедливі:

а) Іррационалу потрібно поставити нестандартне завдання.

б) Раціонал краще всього працює в звичному спокійному ритмі.

в) У інтроверта є потреба ділитися інформацією.

г)Екстраверта можна завантажувати роботою, від якої залежить успіх.

Варіант - 2.

1.Вставте пропущені слова в речення, які характеризують певні типи особистості: экстраверт - інтроверт, сенсорик - інтуїт, логік - этик, раціонал - ірраціонал:

1)...любить знаходитися наодинці і роздумувати.

2)..любить кросворди і анекдоти.

3)... любить у більшості ситуацій залишатися стриманим і незворушним.

4)...любить робити послуги людям, але вважає, що вони іноді цим зловживають.

5)... любить доводити роботу до кінця.

6)... любить дружити з фактами і цифрами, а не з ідеями і теоріями.

7)... любить дізнаватися про щось нове, навіть якщо це новий шлях на роботу і додому.

8)...любить розмовляти; якщо друзів поруч немає, він охоче поділиться новинами з ними по телефону.

2.Вкажіть відповідність:

а) екстраверт 1) працює і говорить;

б) інтроверт 2) земний і конкретний;

в) сенсорик 3) насилу знайомиться;

4) обирає великі компанії;

5) перебуває тут і зараз;

6) працює мовчки.

3. Чим визначається відмінність раціонал - ірраціонал:

а) спосіб збору інформації;

б) спосіб ухвалення рішення - з опорою на логіку або з урахуванням характеру людських відносин;

в) відношення до планування своїх дій.

4. Яке твердження невірне:

а) сенсорик легше сприймає деталі, а не картину в цілому;

б) інтуїт думає про те, що робиться зараз;

в) логік готовий прийняти складні рішення, хоча це може зачепити чиїсь інтереси.

5.Какие твердження справедливі:

а) логік не уміє управляти своїми почуттями і емоціями;

б) этик необхідні в розмові паузи сприймає, як напружене мовчання;

в)сенсорику слідує ставити конкретне завдання з вказівкою термінів виконання;

г) інтуїт може обговорювати глобальні проблеми і плани на майбутнє.

Варіант - 3.

1.Вставте пропущені слова в речення, які характеризують певні типи особи: экстраверт - інтроверт, сенсорик - інтуїт, логік - этик, раціонал - ірраціонал:

1) Якщо вам необхідно побути наодинці після того, як ви провели

час на зборах або в компанії, то ви-...

2) Якщо ви швидше за все думаєте про те, на що витратити гроші, чи підвести поточний баланс, то вы-...

3) Якщо ви готові прийняти складні рішення, хоча це може зачепити чиїсь інтереси, то ви-...

4) Якщо ви швидше підете на поступки, ніж вступите в конфлікт, то ви-...

5) Якщо ви зазвичай з вечора плануєте день і дотримуєтеся плану, то ви-...

6) Якщо ви любите отримувати чіткі інструкції, а не загальний план роботи, то ви -...

7) Якщо ви легко відволікаєтеся на те, що відбувається навкруги і не любите, коли вас чимось зобов'язують, то ви -...

8) Якщо вам доводиться що-небудь шукати, ви починаєте коментувати це вголос, вам недостатньо шукати тільки очима, то ви -...

2.Укажите відповідність:

а) інтуїт 1) відтягує події;

б)раціонал 2) встигає і керує;

в)ірраціонал 3) любить визначеність і рівномірність;

4) фантазер і теоретик;

5) любить узагальнювати;

6) не любить заздалегідь планувати.

3.Чим визначається відмінність сенсорик-інтуіт:

а) спосіб збору інформації;

б) спосіб прийняття решения- з опорою на логіку або з урахуванням характеру людських відносин;

в) відношення до планування своїх дій.

4.Яке твердження невірне:

а) етик старатиметься, щоб допомогти іншим людям, навіть ціною власного благополуччя;

б) раціонал любить доводити роботу до кінця;

в) ірраціонал звик виконувати роботу в призначені строки.

5.Які твердження справедливі:

а) інтуїтові легко зібратися і зайнятися справою;

б) сенсорик взагалі не розуміє, що означає "час";

в) экстраверт-чоловік дії;

г) раціонала не можна переміщати в інше приміщення, не можна пересаджувати в інше місце у відповідальний момент.

Відповіді до питань тестування.

Варіант 1.

1.Пропущені слова: 1) інтроверт; 2) інтуїт; 3) логік; 4) етик; 5) раціонал;
6) сенсорик; 7) ірраціонал; 8) екстраверт.

2.а) 3,6; б) 2,4; в) 1,5.

3.б).

4.а).

5.а), б), г).

Варіант 2.

1.Пропущені слова: 1) інтроверт; 2) інтуїт; 3) логік; 4) етик; 5) раціонал;
6) сенсорик; 7) ірраціонал; 8) екстраверт.

2.а) 1,4; б) 3,6; в) 2,5.

3.в).

4.б).

5.а), б), г).

Варіант 3.

1.Пропущені слова: 1) інтроверт; 2) інтуїт; 3) логік; 4) етик; 5) раціонал;
6) сенсорик; 7) ірраціонал; 8) екстраверт.

2.а) 4,5; б) 2,3; в) 1,6.

3.а).

4.в).

5.б), в), г).

Додаток 3

Ігрові завдання для учнів.

Учні розподілені на дві команди ( максимально - по 5 чоловік, мінімально - по 3). Кожна команда вибирає собі назву і командира.

Завдання №1. Командам по черзі пропонується відповісти в швидкому темпі:

Назвіть одним словом:

1) Яблуко, груша, слива.
2) Береза, сосна, дуб, верба
3)Чобіт,черевик, валенок
4) Корова. кінь, віслюк, свиня
5)Дніпро, Волга, Дон, Десна
6)Фізика, хімія, математика, ботаніка

Завдання2. Командам видаються завдання для колективного обговорення.

Вилучіть у кожному рядку одне слово, яке не відповідає родовому поняттю (чотири слова з пяти можна обєднати за спільними ознаками, а одне треба вилучити).

  1. Молоко, сир, сметана, сало, ряжанка

  2. Хата, будинок, спрага, хлів, дім

  3. Хвилина, секунда, доба, година, вечір

  4. Успіх, перемога, вдача, спокій, виграш

  5. Сміливий, хоробрий, злий, відважний, рішучий

  6. Молоток, сокира, кліщі, цвях, долото

Завдання3. Командам видаються завдання для колективного обговорення. Виконати необхідно всі за вдання за певний час.

Риба

Муха

Сітка

Решето, комар, кімната, дзижчати, павутиння

З пяти слів вибрати одне слово, яке має аналогічне відношення двом словам зліва.

Пальто

Черевик

Гудзик

Кравець, магазин, нога, шнурок. шапка

Вода

Їжа

Спрага

Пити, голод, хліб, рот, холодна

Ранок

Зима

Ніч

Мороз. день, січень, осінь, сані

Завдання №4.

Плутанина.

Учасники стають в коло і простягають праву руку у напрямі центру кола. По команді ведучого кожен гравець повинен знайти собі партнера по рукостисканню. Кількість гравців має бути парною. Потім усі учасники простягають ліву руку і теж знаходять партнера по рукостисканню. Дуже важливо, щоб це була не одна і та ж людина. І тепер завдання учасникам - розплутатися, тобто знову стати в коло, не розмикаючи рук. Завдання можна ускладнити тим, що заборонити будь-яке спілкування.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Розвиток цифрового інтелекту учителя: путівник по цифрових інструментах в ефективній організації і проведенні освітнього процесу»
Ілляхова Марина Володимирівна
36 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.