Урок:

Візантійська імперія — наступниця Риму

Опис уроку (учням цей опис не показується):

Пропоную вашій увазі урок з історії для якого створено 7 класу НУШ.

Урок створено за підручником: Історія: Україна і світ (інтегрований курс) 7 клас (Васильків, Паршин, Димій, 2024)

Джерела використаної інформації: розкрити закрити
Історія: Україна і світ : підручник інтегрованого курсу для
7 класу закладів загальної середньої освіти / І. Д. Васильків,
І. Л. Паршин, І. С. Димій, — Тернопіль : Астон, 2024. — 320 с. : іл.
ISBN 978-966-308-927-0




Джерело: https://dovidka.biz.ua/iustynian-1-biohrafiia-ta-tsikavi-fakty
Вміст уроку:
Опис, який учні побачать перед початком уроку

Бажаю успіху!

Урок не містить жодного завдання. Додайте завдання.

Щоб додати завдання, оберіть категорію завдання на панелі запитань.

1:

Вільне введення тексту

За яких умов відбувся поділ Римської імперії на Західну та Східну?

2:

Вільне введення тексту

Хто був останнім імператором Риму?

3:

Теоретичний блок

Утворення Візантійської імперії

У 395 році, як вам відомо, Римська імперія розпалася на Східну (зі столицею в Константинополі) та Західну. Східна частина йменувалася Ромейською (тобто Римською), згодом (у XVI ст.) – Візантійською. Її мешканців називали ромеями, рідко – візантійцями. Спілкувалися вони багатьма мовами, хоча державною була грецька. Територія країни спочатку охоплювала Балканський півострів, Малу Азію, Єгипет, Сирію, Палестину, Месопотамію, Закавказзя, Середземноморські острови (зокрема Крит та Кіпр), але згодом простяглася й у віддалені регіони Європи, Азії, Північної Африки. На Заході міста були зруйновані та спорожніли внаслідок нашестя варварів. А Візантія залишалася країною міст, які були економічною опорою влади, осередками торгівлі, культури та освіти. Найвища влада належала імператорові, якого звали василевсом (у перекладі з грецької – «царем»). Його вказівки сприймали як закони, а поява на людях перетворювалася у справжнє дійство. Навіть визначні полководці, очільники великих провінцій, багаті та впливові чиновники визнавали себе «рабами» імператора. Він спирався на численних урядовців та могутнє військо. Вважали, що василевс правив із волі Бога, тож християнська церква помітно впливала на життя ромеїв. Міцність такої системи часто залежала від особистих якостей правителів. Якщо вони виявлялися слабовільними, держава потрапляла в складні ситуації.

4:

Теоретичний блок

У ромейському суспільстві найвпливовішими були родина імператора та чоловіки-аристократи, які одержували свої статки та статус завдяки земельним маєтностям. «Старі» аристократи утримували великі латифундії (приватні земельні володіння, помістя), де працювали залежні від них селяни-колони. Однак від Х століття з’явилася нова аристократія, вплив якої забезпечувався військовою службою у прикордонних укріплених регіонах. Знатні титуловані особи вирізнялися вишуканими прикрасами та шовковим вбранням, полюбляли полювання і кінні змагання на величному іподромі в Константинополі. Нижчі верстви населення Ромейської імперії різнилися статками. Зокрема, освіта та вірна служба давали змогу досягнути кращого становища навіть незнатним людям. Цим активно користувалися чиновники – правники, скарбники, писарі, дрібні службовці, дипломати та ін. Дещо менше поважали заможних купців та лихварів. У візантійському іконописі подекуди зображували, як представники цього виду діяльності страждають у пеклі за своє крутійство і шахрайство. Численні ремісники в містах об’єднувалися у великі гільдії. Зазвичай вони не змінювали фах і передавали свої знання та справу дітям-наступникам. Найчисельнішою категорією серед ромеїв були вільні селяни, які володіли землею. Існували також раби, яких набирали з військовополонених. Часто вони працювали в майстернях, що належали імператорові.

Варто запам`ятати!

Василевс ― титул візантійських імператорів, цар.

5:

Теоретичний блок

Правління імператора Юстиніана І

Першого злету могутності імперія Ромеїв досягла за Юстиніана І (527—565). Дослідники вважають, що цей імператор мав слов’янське коріння. Його дядько Юстин І очолив країну внаслідок палацового перевороту. Не маючи дітей, усиновив племінника та забезпечив йому добру освіту, загалом готував до майбутнього передання влади. Юстиніан І володів кількома мовами, розумів придворну службу та суть державного управління. У побуті він поводився по-простому, не їв м’яса, не вживав алкоголю, легко знаходив спільну мову з людьми, багато працював. Про нього навіть писали, що він – «імператор, який ніколи не спить», адже вночі блукав численними залами власного палацу, обмірковуючи закони та складні щоденні проблеми.

Юстиніан І поставив за мету відродити велич імперії, об’єднати її, посилити роль християнства. Для цього він опирався на помічників. Із-поміж близьких найвпливовішою була його дружина Феодора. Вона вирізнялася вродою, мала винахідливий і практичний розум, чудово розумілася на людях. Коли в Константинополі в 532 р. спалахнуло народне повстання «Ніка» («Перемога»), її думка вплинула на Юстиніана, який усмирив бунтівників. Водночас її любов до розкошів обтяжувала державну скарбницю. Наприклад, для Феодори утримували флот, а під час мандрівок її могли супроводжувати чотири тисячі людей обслуги! Правове життя Візантійської імперії визначав збірник законів «Зведення цивільного права» («Кодекс Юстиніана»), який забезпечив відновлення дії класичного римського права.

До нього увійшли закони римських імператорів, видані з часів правління імператора Андріана (117—138), а також закони самого Юстиніана І, видані ним до 534 р. Накази, які виходили після того, називали новелами. До наших днів дійшло декілька частин збірників новел, які розглядаються як завершальна частина Юстиніанового законодавства. Його принципи донині є основою цивільного законодавства більшості країн Європи.

6:

Теоретичний блок

Цікаві факти про імператора Юстиніана І.

Імператор Флавій Петро Савватій Юстиніан народився в 483 році в Македонії. Його батьки були звичайними селянами. Велику роль в його житті зіграв дядько, майбутній імператор Юстин I. Він сильно любив племінника, до того ж своїх дітей не мав, тому наблизив до себе Юстиніана – дав йому освіту і всіляко просував в суспільстві.

Аж до 30-річного віку біографія Юстиніана містить мало інформації. Вчені припускають наступне: у віці 25 років він прибив до Риму і почав вивчати богослов’я, право. Поступово майбутній візантійський імператор почав сходження на вершину політичного Олімпу. Спочатку він отримав звання особистого імператорського охоронця, потім начальника варти. У 521 році Юстиніан став консулом, перетворившись в популярну особистість. Займався організацією циркових вистав.

У Сенаті чинному імператору Юстину пропонували зробити племінника співправителем. На цей важливий крок він зважився в квітні 527 року. 1 серпня дядько помер і Юстиніан став повноцінним правителем Риму.

Візантійський імператор Юстиніан спершу взявся за зміцнення могутності своєї країни. Особливу увагу приділив юридичній реформі. Він випустив 50 книг «Дигеста» і 12 книг «Кодексу Юстиніана». Ці видання були актуальні більше тисячоліття і сприяли:

  • централізації;

  • розширювали повноваження монарха;

  • посилювали держапарат і армію;

  • встановлювали контроль в торгівлі та інших сферах.



Престол з Юстиніаном розділяла 25 років його дружина Феодора. Жінка мала державний розум і сильну волю, тому правитель завжди радився і прислухався до неї. Феодорі віддавалися офіційні почесті нарівні з чоловіком. Піддані присягали подружжю.

Він прийшов до влади в віці 45 років.

Юстиніан відновив Римську імперію, заново відвоювавши частини Іспанії, Італії, частини африканської Західної імперії. Також за час його правління Константинополь став найбагатшим і найвідомим містом в світі.

Юстиніан – це останній імператор, який користувався титулом Цезаря.

В історію правитель увійшов як великий кодифікатор права. За цю заслугу Данте відвів йому місце в Раю.

Юстиніан І мало спав, був надзвичайно енергійним та уважним до дрібниць.

Юстиніан І був ревним християнином, а також вважав себе богословом. Тому боровся з іновірцями та єретиками.

7:

Теоретичний блок

Після впокоєння Юстиніана І Візантія поступово втратила чимало володінь. Особливо дошкуляли вторгнення арабів та слов’ян. Упродовж VIІ ст. араби відібрали Сирію, Месопотамію, Вірменію та Північну Африку. Доволі відчутною виявилася втрата Єгипту, житниці імперії. Слов’яни, зокрема анти, неодноразово з’являлися під стінами Константинополя. Зрештою, вони оселилися на півночі Балканського півострова. Окрім того, на початку VIII ст. імперію ослабила внутрішня криза, зумовлена рухом іконоборців. Влада, вишукуючи гроші для продовження воєн, посягнула на церковні багатства. Заборонила поклонятися іконам, пояснюючи вірянам, що вшановувати потрібно Бога, а не його зображення. Незгодних карали. Таким рішенням противилися насамперед монахи та церковні очільники, тож їхнє майно та землі відбирали. Протистояння між іконоборцями й іконошанувальниками тривало понад століття. Зрештою, ікони повернули до монастирів і церков, також їм відшкодували частину збитків. Суспільство нібито заспокоїлося. У наступні роки для поліпшення становища правителі докладали чимало зусиль. Василевсам вдавалося утримувати добре вишколену армію з вільних селян та потужний флот. Частково завдяки цьому, починаючи із середини ІХ ст., Візантія вступила у «квітучий» період, пов’язаний із правлінням Македонської династії (867—1056). Зокрема, Василій І Македонянин (867—886) установив таке престоло-наслідування, унаслідок якого найвища посада належала представникам одного роду. Крім того, було впорядковано і посилено фінансову систему, реформовано адміністративний устрій, оновлено законодавство. Відвойовано (щоправда, тимчасово) Сирію, захоплено сучасні болгарські землі. За династії Комнінів (1081—1185) розвивалися міста, зріс вплив знаті. Імператор Алексій І Комнін (1081—1118) повернув терени Малої Азії, переміг печенігів, убезпечивши північні кордони. Однак його успіхи не зупинили кризи. У країні почалися виступи невдоволених. У 1176 р. візантійська армія зазнала поразки від турків-сельджуків, а в 1204 р. столицю, Константинополь, захопили хрестоносці (про ці події йтиметься в іншому розділі підручника). Хоча в ХІІІ ст. Візантія ненадовго відродилася, могутність її занепадала. На занедбані терени василевси запрошували й оселяли турків. Коли ті заполонили Малу Азію та Балканський півострів, кордони імперії стиснулися лише до Константинополя і кількох заморських володінь, зокрема в Криму. У травні 1453 р. турки оволоділи візантійською столицею і перейменували її в місто Стамбул. Понад тисячолітня історія імперії припинилася.

8:

Теоретичний блок

Візантія між Сходом і Заходом

У Візантії з повагою ставилися до наук. Передусім шанували філософію, богослов’я. Від ІХ ст. константинопольські патріархи відправляли проповідників у навколишні землі для поширення християнства. Відомо, що святі Кирило і Мефодій із міста Солунь створили слов’янську абетку «кирилицю», переклали Святе Письмо з грецької на слов’янську мову. Медики працювали над розпізнаванням і лікуванням хвороб. Вагомими були досягнення в астрономії та математиці. Наприклад, Лев Математик заклав основи алгебри, механіки, до всього ще й розумівся в педагогіці. Візантійський флот застосовував «грецький вогонь» – займисту суміш, яка нищила кораблі противників, тому що її неможливо було загасити. Дії цієї незвичної зброї зазнали кораблі руського князя Ігоря у 941 р. під час його походу на Константинополь. Популярністю користувалися «житія святих», де реальні біографії визначних релігійних діячів поєднувалися з легендами. Водночас світські автори описували минуле, як-от Прокопій Кесарійський у восьмитомній «Історії війн Юстиніана з персами, вандалами і готами» чи Анна Комніна, яка написала «Алексіаду» – огляд життя та діяльності свого батька, імператора Алексія І Комніна.

Чимало уваги приділяли архітектурі та живопису. Споруджували дивовижної краси церкви-базиліки – видовжені прямокутні споруди, зорієнтовані за віссю «схід-захід». У східній вівтарній частині базилік мурували півкруглий виступ (апсиду), вхід розташовували із західного боку. Стіни прикрашали розкішними мозаїками та фресками. У Константинополі неймовірною красою сяяв собор Святої Софії (Премудрості), побудований у VI ст. за наказом Юстиніана І. За легендою, він побачив уві сні ангела, який показав зразок майбутнього храму, що коштував державній скарбниці близько 100 тонн золота! Майстри створили справжній шедевр. Купол собору був велетенським (діаметр – 30,95 м; висота – 55,75 м), але мав вигляд невагомого. Незрівнянне нічне освітлення, полиск різнокольорових мармурів, унікальні мозаїчні панно справляли приголомшливе враження. Імператор бажав, щоби його дітище перевершило велич уславленого Єрусалимського храму. Задумане вдалося повною мірою. Визначна пам’ятка слугувала предметом наслідування для іноземців. Так, наприклад, візантійські архітектори брали участь у зведенні Софійського собору в місті Київ

9:

Завантаження файлу

1. Які галузі науки активно розвивались у Візантійській імперії?

2. Перелічіть найбільші досягнення візантійської культури.

3. Визначте особливості архітектурних рішень, втілених при спорудженні церков-базилік.

10:

Тестування

Виконати тест

Візантійська імперія — наступниця Риму
19 листопада 2024
13 0
3 4
Аватар профіля Володимир
0
Аватар профіля Володимир
Пропоную вашій увазі тестування з історії для якого створено 7 класу НУШ.Тестування створено за підр...
Історія: Україна і світ
7 клас
12 0 53 0
0
Опис, який учні побачать після проходження уроку

Молодець!

Рефлексія від 0 учнів

Сподобався:

0 0

Зрозумілий:

0 0

Потрібні роз'яснення:

0 0
Рекомендуємо

Воєнна експансія Риму

Воєнна експансія Риму

510

Аватар профіля Пономарьова Наталія Вячеславівна
Всесвітня історія
6 клас

25 грн

"МИСТЕЦТВО СТАРОДАВНЬОГО РИМУ"

"МИСТЕЦТВО СТАРОДАВНЬОГО РИМУ"

762

Аватар профіля Тунік Світлана Григорівна
Мистецтво
8 клас

44 грн

Видатні оратори Давнього Риму

Видатні оратори Давнього Риму

182

Аватар профіля Федоренко Віра
Українська мова
11 клас

25 грн

"ВІЗАНТІЙСЬКИЙ СТИЛЬ. АРХІТЕКТУРА"

"ВІЗАНТІЙСЬКИЙ СТИЛЬ. АРХІТЕКТУРА"

310

Аватар профіля Тунік Світлана Григорівна
Мистецтво
8 клас

44 грн

"ВІЗАНТІЙСЬКИЙ СТИЛЬ.ЖИВОПИС. МУЗИКА"

"ВІЗАНТІЙСЬКИЙ СТИЛЬ.ЖИВОПИС. МУЗИКА"

326

Аватар профіля Тунік Світлана Григорівна
Мистецтво
8 клас

44 грн

Схожі уроки

10 кл Варіант 2 Історія: Україна і світ. Контрольний замір

10 кл Варіант 2 Історія: Україна і світ. Контрольний замір

51

Аватар профіля Кокош Алла Миколаївна
Історія: Україна і світ
10 клас

10 кл Варіант 1 Історія: Україна і світ. Контрольний замір

10 кл Варіант 1 Історія: Україна і світ. Контрольний замір

28

Аватар профіля Кокош Алла Миколаївна
Історія: Україна і світ
10 клас

11 клас Історія: Україна і світ. Контрольний замір

11 клас Історія: Україна і світ. Контрольний замір

55

Аватар профіля Кокош Алла Миколаївна
Історія: Україна і світ
11 клас

Стани середньовічного суспільства.

Стани середньовічного суспільства.

21

Аватар профіля Біла Тетяна Анатоліївна
Історія: Україна і світ
7 клас

ПЗ № 6. Українські землі в складі Польського королівства та Великого князівства Литовського (ГР 2, ГР 3).

ПЗ № 6. Українські землі в складі Польського королівства та Великого князівства Литовського (ГР 2, ГР 3).

36

Аватар профіля Новіченко Оксана Михайлівна
Історія: Україна і світ
7 клас