Сьогодні відбувся
Вебінар:
«
Діти та війна: практичні поради щодо стабілізації емоційного стану
»
Взяти участь Всі події
Урок:

"Віруси" для 10-го класу

30.10.2021
2 0
Вміст уроку:

Урок не містить жодного завдання. Додайте завдання.

Щоб додати завдання, оберіть категорію завдання на панелі запитань.

1:

Теоретичний блок

Віруси

Віруси - це прості макромолекулярні сполуки. Вони складаються з генетичного матеріалу, білків і ферментів, а деякі з них також мають зовнішню ліпідну оболонку. Оскільки їх функціонування сильно залежить від клітини-господаря, їх можна вважати паразитами. Але вони не вважаються живими організмами, оскільки, не здатні до метаболізму та розмноження поза клітиною господаря. Для реплікації вірусу необхідна клітина-господар.

За своїм генетичним матеріалом віруси можна класифікувати як РНК віруси або ДНК віруси. Їх також можна класифікувати за формою. Основні типи - це спіральні, кубічні, оболонкові та комплексні віруси.

Віруси сильно різняться за розміром та формою. Більшість з них менші, ніж бактерії, але є деякі віруси, які досягають розмірів еукаріотичних клітин. Найменші віруси вимірюють 20–300 нанометрів, тоді як найбільші можуть досягати у довжину 1400 нанометрів.

Повноцінна частина вірусу, що мешкає поза клітиною-господарем, називається віріоном. Віріони, не здатні вижити довгий час самостійно.

Віруси можуть заражати бактерії, а також клітини тварин і рослин. Хоча структура цих клітин різна, основні стадії інфекційного процесу однакові.

Під час першої стадії вірус приєднується до клітинної мембрани клітини-господаря. Потім вірус проникає в клітину, тоді її капсид відкривається для вивільнення своїх ферментів та генетичного матеріалу в цитоплазму клітини-господаря. Ферменти змінюють метаболізм клітини-господаря і змушують її виробляти вірусні компоненти, такі як білки та нуклеїнові кислоти. Під час інфікування в клітині складаються численні нові віруси, які потім різними шляхами покидають клітину-господаря. Наприклад, герпесвіруси вивільняються з клітин-господарів через клітинну мембрану.

Деякі віруси на виході, створюють свою ліпідну оболонку, вириваючи фрагмент із клітинної мембрани клітини-господаря.

Вірус тютюнової мозаїки

Одним із вірусів, здатних заразити рослини, є вірус тютюнової мозаїки. Її структура дуже проста; складається з єдиної РНК, оточеної спіральним капсидом. Ще в кінці 19 століття припустили, що такий вірус існує; однак структура та функціонування вірусу були описані лише у 20 столітті. Саме після виявлення цього збудника ввели у вживання слово "вірус" від латинського виразу "tinctile virus", що означає "рідка отрута".

Окрім тютюнової рослини, вірус тютюнової мозаїки може заразити: помідор, перець, огірок та деякі декоративні рослини. Через інфекцію тканина між жилками листя блідне, а листя стає зморшкуватим, набуваючи мозаїчного малюнка.

Бактеріофаг

Віруси, що заражають бактерії, відомі як бактеріофаги. Вони зустрічаються скрізь, де є бактерії. За оцінками, у світі існує 10³¹ бактеріофагів, що набагато більше, ніж загальна кількість бактерій та всіх інших живих організмів разом. Бактеріофаги складаються з головки, шиї та хвоста. Генетичним матеріалом бактеріофагів може бути як ДНК, так і РНК.

ВІЛ

ВІЛ — це ретровірус, який викликає захворювання, відоме як СНІД (синдром набутого імунодефіциту). Вірус знищує імунні клітини, в основному Т-клітини. Поступовий збій імунної системи збільшує ризик розвитку інфекцій або раку, з часом призводить до смерті пацієнта. ВІЛ-інфекція в основному передається статевим шляхом, але вона також може передаватися шляхом переливання крові, грудним вигодовуванням, під час пологів або через контакт з ранами. Всупереч поширеній думці, регулярні форми контактів між друзями та членами сім'ї, наприклад, потискання руки, не пов'язані з ризиком заразитися вірусом.

ВІЛ — вірус кулеподібної форми. Зовні він має ліпідну оболонку, утвореної з клітинної мембрани клітини-господаря, в якій вироблявся вірус. Ліпідна оболонка містить вбудовані поверхневі білки. Під ліпідною оболонкою є зовнішня білкова оболонка (матриця) та внутрішня (капсид). Дві копії генетичного матеріалу одноланцюгової РНК, оточені капсидом.

SARS-CoV-2

Коронавіруси вражають в основному тварин (птахів, ссавців). Однак відомо 8 штамів коронавірусів, які здатні інфікувати і людину. Більшість з них зазвичай не викликає великих проблем, оскільки виявляється лише у 2% населення, а гостра фаза респіраторних захворювань проявляється тільки у 5–10% заражених вірусом.

Але в випадку деяких штамів, як наприклад вірусу SARS-CoV-2, може виникнути серйозний ризик для здоров'я людини. У 2020 році цей штам викликав пандемію інфекційного захворювання COVID-19

Хвороба має симптоми, схожі на грип або інші респіраторні захворювання. Спочатку зараження не очевидне через відсутність симптомів. Це називається інкубаційним періодом, в який, заражена людина може заражати інших. Інфікований передає вірусну інфекцію повітряно-крапельним шляхом, тобто в процесі чхання або кашлю зі слизом і краплинами слини вірус поширюється через повітря або дотиком до предметів, куди осідає на поверхнях.

У більшості випадків (приблизно у 80%) інфікування протікає безсимптомно або з незначним проявом.

Легка ступінь інфікування супроводжується підвищеною температурою (субфебрильна), захворюванням верхніх дихальних шляхів, сухим кашлем, болем в горлі, нежитю, загальною слабкістю і болем у м'язах. Діарея майже не спостерігається.

У невеликої частини інфікованих може наступити дихальна недостатність і пневмонія, що у важких випадках вимагає застосування апарату штучної вентиляції легенів. Згідно з даними на сьогодні, відсоток смертності становить 2–3%, тобто на 100 інфікованих 2–3 людини. Найбільш уразливі групи це люди похилого віку, люди зі слабкою імунною системою та супутніми хворобами.

Рефлексія від 1 учня

Сподобався:

1 0

Зрозумілий:

1 0

Потрібні роз'яснення:

1 0
Рекомендуємо

Проєктна робота для 10 класу

Проєктна робота для 10 класу

15

Аватар профіля Киреєва Оксана Анатоліївна
Інформатика
10 клас

50 грн

Латиноамериканські танці переможно крокують світом (10 клас Урок№10)

Латиноамериканські танці переможно крокують світом  (10 клас Урок№10)

75

Аватар профіля Рубан-Оленіч Інна Іванівна
Мистецтво
10 клас

40 грн

Контрольна робота "Степенева функція. Корінь n-го степеня. Арифметичний корінь n-го степеня, його властивості"

Контрольна робота "Степенева функція. Корінь n-го степеня. Арифметичний корінь n-го степеня, його властивості"

470

Аватар профіля Бєлова Тетяна Іванівна
Алгебра
10—11 клас та I—III курси

35 грн

10-11 клас. Урок 10. Розділення Subdivide. Фаска Bevel (Blender)

10-11 клас. Урок 10. Розділення Subdivide. Фаска Bevel (Blender)

23

Аватар профіля Вітенко Іван
Інформатика
10—11 клас

32 грн

Узагальнення до розділу 4. Клітини, бактерії, віруси, гриби, рослини і тварини

Узагальнення до розділу 4. Клітини, бактерії, віруси, гриби, рослини і тварини

607

Аватар профіля Бадак Максим Станіславович
Пізнаємо природу
5 клас

25 грн

Схожі уроки

Опора і рух. Види скелету. Значення опорно-рухової системи.

Опора і рух. Види скелету. Значення опорно-рухової системи.

478

Аватар профіля Янченко Віктор Григорович
Біологія
7 клас

Генетика статі й успадкування, зчеплене зі статтю.

Генетика статі й успадкування, зчеплене зі статтю.

613

Аватар профіля Лохвицька Марія Федорівна
Біологія
9 клас

Функціональна роль популяцій в екосистемах. Біогеоценоз та його структура

Функціональна роль популяцій в екосистемах. Біогеоценоз та його структура

1101

Аватар профіля Чернишова Світлана Володимирівна
Біологія
11 клас

Властивостi та характеристики екосистем.

Властивостi та характеристики екосистем.

238

Аватар профіля Цуркан Неля Михайлівна
Біологія
11 клас

Закони Менделя, їх генетичні основи.

Закони Менделя, їх генетичні основи.

231

Аватар профіля Шимон Анжеліка Омелянівна
Біологія
9 клас