Сьогодні о 18:00
Вебінар:
«
Навчання майбутнього вже сьогодні: STEAM, гейміфікація, AI
»
Взяти участь Всі події
Урок:

Василь Симоненко. «Ти знаєш, що ти – людина?»

Опис уроку (учням цей опис не показується):

поглиблювати знання учнів про особливості поезій В.Симоненка; розвивати вміння виразно і вдумливо читати поезії, аналізувати їх, визначати провідні мотиви та ідеї, коментувати художні засоби; виховувати громадянські та патріотичні почуття, шанобливе ставлення до загальнолюдських цінностей та ідей.

Вміст уроку:

Урок не містить жодного завдання. Додайте завдання.

Щоб додати завдання, оберіть категорію завдання на панелі запитань.

1:

Теоретичний блок

Доброго дня! Ми продовжуємо вивчати творчість В. Симоненка. Тема сьогоднішнього уроку : Василь Симоненко. «Ти знаєш, що ти – людина?»

Пригадай!

1. Експрес-тест «Закінчи речення»

1.В. Симоненко народився у…  с. Біївці на Полтавщині

2. Василя виховували...  Мама з дідом

3. Майбутній поет навчався у... Київському університеті ім. Т.Г.Шевченка

4. Збірка, яка вийшла за життя поета, мала назву… «Тиша і грім»

5. Причиною хвороби і смерті стало... побиття поліцейськими

6. В. Симоненко прожив... 28 років

7. На могилі поета викарбувано слова... «Можна все нас віті вибирати, сину. Вибрати не можна тільки Батьківщину»

8 . Жанр поезії “ Лебеді материнства ”… Колискова

9. Символічні образи вірша “ Лебеді материнства ”… лебеді, тополя, верба.

10.  Фах отримав В. Симоненко після закінчення Київського університету? … Журналіст

11. Газета, в якій працює Василь Андрійович після закінчення університету?... «Черкаська правда»

12. Основна думка вірша “ Лебеді материнства “ ... «Можна все нас віті вибирати, сину. Вибрати не можна тільки Батьківщину»

Робота з текстом  вірша «Ти знаєш що ти – людина?»

Колись давно жив на світі філософ Діоген. Кажуть, що він ходив по місту зі свічею і світив на людей, заглядаючи їм у очі.

Його питали, що він робить. Діоген відповідав: «Шукаю людину».

Ми не знаємо точно, що він хотів цим сказати, може, що дуже часто ми губимо людину в собі, а може, що навіть удень ми потребуємо особливого світла, щоб змогти побачити один в одному людину.

А чи замислювалися ви, хто ж така людина? Людина – найяскравіше створіння на Землі. Homo sapiens – людина розумна. Саме властивість думати, мріяти, відчувати, творити робить людину унікальною.

Людське серце – невичерпна криниця світлих почуттів. Щирість, людяність, любов – ось ключі до серця кожної людини.

«Ти – цілий світ», «На світі безліч таких, як я, але я, їй-богу, один», «Ми — це не безліч стандартних «я», а безліч всесвітів різних»,— утверджував Василь Симоненко в своїх творах.

Слухання учнями поезії за посиланням

https://youtu.be/1o-yj4oRpVc

Власне читання вірша ( за підручником, с. 171)

Бесіда за змістом вірша

Яким настроєм пронизаний увесь твір?

  1. Як Симоненко зображує людину?

  2. За що поважають людину в суспільстві?

  3. До кого і з якою метою поет звертається у творі?

  4. Чим стурбований поет? (Поета турбує те, що люди не цінують своє життя, свою індивідуальність).

  5. Прочитайте першу строфу вірша. Назвіть головний рядок у першій строфі. («Ти знаєш, що ти – людина»).

  6. Що значить – бути людиною? Чому автор виокремлює усмішку, муку, очі людини? (Людина може бути щасливою; тоді вона посміхається. Усмішка ще говорить про доброту, лагідність людини. У кожної людини є причини бути і нещасливою, страждати, терпіти муку. Очі – це дзеркало душі; в них відображається і щастя, і страждання).

Отже, автор, говорячи про людину, зосереджується на її внутрішньому духовному світі.

  1.   Прочитайте другу строфу вірша. Яка основна думка цієї строфи? (Людина смертна). Якими уявляються поету люди, що житимуть «завтра»? (Добрі, ласкаві й злі). Чи відрізняються вони чимось, на думку автора, від сьогоднішніх людей? (Ні, Симоненко знову акцентує увагу на внутрішній сутності людини).

  2. Прочитайте наступну строфу вірша. Знайдіть головний рядок. («І жити спішити треба»). Як ви гадаєте, що значить для поета «жити»?  

    1. Складання асоціативного килимка до слова «жити»  

      Жити –    

      любити, творити, працювати, відпочивати,

      мандрувати, навчатися, відкривати нове, дружити, читати, насолоджуватися творами мистецтва, займатися  

    2.  Як, на вашу думку, поет поєднує у творі теперішнє і майбутнє людини?

    3. Як ви розумієте застереження поета: «Гляди ж не проспи!»?

    4. Прочитайте останню строфу вірша. Чому, на вашу думку, вона майже повторює першу? (Автор знову нагадує, що людина повинна жити повноцінним життям, як того вимагає людська сутність). 

    5. Літературознавча майстерня

      Тема

      роздуми письменника про швидкоплинність життя, протягом якого кожний повинен встигнути покохати, зробити добрі справи.

      Ідея

      заклик раціонально використовувати час, відведений на життя, поспішати жити.

      Основна думка:

      Людина – велике творіння на землі; вмій з гордістю носити це ім’я; кожна людина неповторна

      Композиція

      Поезія починається з риторичних запитань, після чого В. Симоненко вмотивовано пояснює про смисл і призначення людини на землі, швидкоплинність її життя. Автор твору наголошує на тому, що людина повинна поспішати жити, робити добрі справи, залишаючи по собі слід.
      Вірш складається з чотирьох  строф, кожна з яких містить по п’ять рядків.

      Проблематика твору

      · людина і суспільство (призначення людини на землі);
      · індивідуальність кожної людини;
      · швидкоплинність часу і життя.

Художні особливості поезії «Ти знаєш, що ти − людина…»

Художні засоби

Цитати

Повтори:

Усмішка твоя – єдина,
Мука твоя – єдина,
Очі твої – одні.

Риторичні запитання:

«Ти знаєш, що ти — людина?»
«Ти знаєш про це чи ні?»

Риторичний оклик:

«Гляди ж не проспи!»

Епітети:

«… люди - Добрі, ласкаві й злі»; «усмішка, мука єдина».

2:

Вільне введення тексту

Сьоме квітня

Домашня робота

Проведення тестового опитування за поезією В.Симоненка   «Ти знаєш,   що ти – людина?»

1. Звертаючись до читача, В. Симоненко в кожній людині вбачає:
а) індивідуальність;
б) вміння писати поезії;
в) прагнення матеріально збагатитися.

2. У людини єдина (за поезією В. Симоненка):
а) думка;
б) усмішка і мука;
в) радість.

3. Люди, на думку поета, бувають:
а) щасливі і нещасливі;
б) добрі і злі;
в) вимогливі і жорстокі.

4. Чим багата людина на землі?
а) Озерами, гаями, степами;
б) горами, морями, полонинами;
в) лісами, полями, луками.

5. Письменник у своєму зверненні наполягає на тому, щоб кожна людина:
а) поспішала жити і кохати;
б) написала хоча б одну поезію.
в) була відповідальною перед суспільством;

6. В. Симоненко застерігає читача, щоб той:
а) боровся з розкрадачами державного майна;
б) не проспав своє життя;
в) обрав вірний життєвий шлях.

7. Який рядок поезії повторюється двічі?
а) «І жити спішити треба…»;
б) «очі твої — одні»;
в) «бо ти на землі — людина».

8. У своїй поезії В. Симоненко проголошує, що кожна людина повинна мати право на:
а) свободу;
б) відпочинок;
в) отримання приватного житла.

9. Автор поезії змушує людину замислитися над тим, що їй необхідно:
а) залишити по собі добру пам’ять;
б) відстоювати інтереси суспільства;
в) розвиватися і вдосконалюватися.

10. Читач під впливом вірша намагається:
а) надати допомогу всім, хто її потребує;
б) розпочати пошуки щастя;
в) переглянути своє ставлення до життя.

11. «Ти знаєш, що ти — людина?» Симоненка виходить до збірки:
а) «Тиша і грім»;
б) «Земне тяжіння»;
в) «Поезії».

12. Автор у творі зазначає, що завтра на цій землі:
а) «Кохати спішити треба»;
б) «Інші ходитимуть люди»;
в) «І жити спішити треба».

Примітка. За кожну правильну відповідь встановлюється 1 бал.

Також вірш треба вивчити напам'ять і надіслати його відеозапис на дату уроку 11/04

Рефлексія від 22 учнів

Сподобався:

20 2

Зрозумілий:

21 1

Потрібні роз'яснення:

21 1
Рекомендуємо

Василь Симоненко. „Ти знаєш, що ти – людина…”, „Гей, нові Колумби й Магеллани…”. Загальнолюдські цінності та ідеї.

Василь Симоненко. „Ти знаєш, що ти – людина…”, „Гей, нові Колумби й Магеллани…”. Загальнолюдські цінності та ідеї.

359

Аватар профіля Лизько Валентина Степанівна
Українська література
7 клас

33 грн

Василь Симоненко Коротко про митця. „Лебеді материнства”. Громадянські, патріотичні мотиви його лірики.

Василь Симоненко Коротко про митця. „Лебеді материнства”. Громадянські, патріотичні мотиви його лірики.

237

Аватар профіля Лизько Валентина Степанівна
Українська література
7 клас

33 грн

Ти знаєш, що ти – людина… Григір Тютюнник. „Климко”. Коротко про дитинство письменника. Автобіографічна основа твору.

Ти знаєш, що ти – людина… Григір Тютюнник. „Климко”. Коротко про дитинство письменника. Автобіографічна основа твору.

421

Аватар профіля Лизько Валентина Степанівна
Українська література
7 клас

30 грн

Позакласне читання. Василь Симоненко. «Подорож у країну Навпаки». Марійка Підгірянка. «В чужому пір’ю». Галина Римар «Чарівна флейта». Казки Сашка Лірника (Олександра Власюка). (на вибір: Позакласне читання. Василь Симоненко. «Подорож у країну Навпаки». )

Позакласне читання. Василь Симоненко. «Подорож у країну Навпаки». Марійка Підгірянка. «В чужому пір’ю». Галина Римар «Чарівна флейта». Казки Сашка Лірника (Олександра Власюка). (на вибір: Позакласне читання. Василь Симоненко. «Подорож у країну Навпаки». )

330

Аватар профіля Лизько Валентина Степанівна
Українська література
5 клас

35 грн

Віршовані казки. Віршована мова. Василь Симоненко. Казка «Цар Плаксій та Лоскотон». Різні життєві позиції царя Плаксія та Лоскотона (песимістична й оптимістична).

Віршовані казки. Віршована мова. Василь Симоненко. Казка «Цар Плаксій та Лоскотон». Різні життєві позиції царя Плаксія та Лоскотона (песимістична й оптимістична).

262

Аватар профіля Лизько Валентина Степанівна
Українська література
5 клас

33 грн

Схожі уроки

Василь Стефаник. Життєвий та творчий шлях.

Василь Стефаник. Життєвий та творчий шлях.

519

Аватар профіля Білецька Оксана Вікторівна
Українська література
10 клас

Ліна Костенко. Творчий шлях. Громадянська позиція митця

Ліна Костенко. Творчий шлях. Громадянська позиція митця

600

Аватар профіля Ніколенко Марина Олександрівна
Українська література
11 клас

М.Коцюбинський. Повість "Дорогою ціною"

М.Коцюбинський. Повість "Дорогою ціною"

580

Аватар профіля Кот Оксана Анатоліївна
Українська література
8 клас

Григір Тютюнник "Климко". Доля дитини в часи воєнного лихоліття. Ідея самопожертви

Григір Тютюнник "Климко". Доля дитини в часи воєнного лихоліття. Ідея самопожертви

1803

Аватар профіля Бурбела Людмила Василівна
Українська література
7 клас

О. Кобилянська. «Valse melancolique»

О. Кобилянська. «Valse melancolique»

246

Аватар профіля Вусата Юлія Анатоліївна
Українська література
10 клас