Сьогодні відбувся
Вебінар:
«
Арттерапія проти стресу і тривоги: практичні інструменти для емоційного розвантаження освітян
»
Взяти участь Всі події
Урок:

Стереотипи та упередження. Дискримінація.

Опис уроку (учням цей опис не показується):

Ця тема допомагає зрозуміти, що таке стереотипи, і як на їхній основі формуються упередження, які перешкоджають об’єктивному сприйняттю багатогранності нашого життя.

Вміст уроку:

Урок не містить жодного завдання. Додайте завдання.

Щоб додати завдання, оберіть категорію завдання на панелі запитань.

1:

Теоретичний блок

Після цього уроку ви зрозумієте, що таке стереотипи, і як на їхній основі формуються упередження. Разом з тим, це добра нагода навчитись протидіяти дискримінації на основі стереотипів.

ОПРАЦЮЙТЕ МАТЕРІАЛИ УРОКУ

У ході виконання завдань ми з вами краще зрозуміємо, що таке расизм, ксенофобія, та інші упередження щодо інших, а також навчимося їх ідентифіковувати й протидіяти їм.

Уважно перегляньте відеоматеріали уроку.

Ми живемо в неоднорідному суспільстві. Воно складається з багатьох різних соціальних груп (страт), які об’єднують людей з однаковим статусом та доступом до суспільних благ.

Соціальна стратифікація - розшарування суспільства на верстви та соціальні класи за майновою, владною, культурною чи іншою нерівністю.

Стереотипи (з грец. - «твердий відбиток») - стійкі спрощені образи чи уявлення про явища, осіб або групи людей.

Взаємодія й солідарність допомагають людям порозумітися і зберегти суспільство цілісним

Занотуйте все, що вас зацікавило, в робочий зошит у вигляді тез.

Шлях від стереотипів до дискримінації:

Види стереотипів за сферами життя

Професійні

Групові

Регіональні

Соціальні

Фізіогномічні

Національні

Релігійні

Тендерні

Етнічні

Державні

Расові

Політичні

Проявом стереотипного мислення є людські забобони, пересуди й упередження.

Наслідки стереотипів:

Це правда, що стереотипи можуть бути нейтральними. Більш небезпечними є упередження, що базуються на стереотипах, бо саме вони спричиняють наші дії чи бездіяльність. Усвідомлюйте це! 

2:

Вільне введення тексту

Аналізуємо ситуацію. ПРАЦЮЄМО ПРАКТИЧНО.

Вправа: "Мої сусіди"

Уявіть, що ви — студент / студентка університету у великому місті, де плануєте орендувати багатокімнатну квартиру. Для того, щоб вам не довелося самостійно оплачувати комунальні послуги, є можливість підселити у кожну кімнату ще по одній людині. Після того, як ви подали оголошення, зголосилося декілька охочих:

  • дівчина-мусульманка;

  • чоловік, який приїхав у місто на заробітки;

  • жінка, що переїхала з Донбасу;

  • молодий хлопець з інвалідністю;

  • відомий актор;

  • студентка із Росії;

  • афроамериканець;

  • громадянин США;

  • український політик.

Виберіть, з ким із перелічених претендентів ви б хотіли мешкати в одній квартирі (не більше трьох осіб) і поясніть свій вибір:

(3 бали)

3:

Вільне введення тексту

Спробуйте змінити ракурс, наприклад, виявляється, що:

  • дівчина-мусульманка вільно володіє англійською мовою;

  • чоловік, який приїхав у місто на заробітки, є професійним психологом;

  • жінка, що переїхала з Донбасу, очолює волонтерську організацію;

  • молодий хлопець з інвалідністю — колишній солдат, що брав участь в АТО;

  • відомий актор регулярно вживає алкоголь;

  • студентка із Росії є правозахисницею;

  • афроамериканець викладає курс інформатики для українських студентів;

  • громадянин США переховується в Україні від правосуддя;

  • український політик опікується важкохворими дітьми.

    Поміркуйте:

    - Яким чином змінилося ваше уявлення про "своїх сусідів", коли ви дізналися більше про них?

    - Чи зміните ви своїх сусідів? Чому? І на кого?

    - Що вплинуло на зміну вашого вибору?

(3 бали)

4:

Теоретичний блок

АЛГОРИТМ ПОДОЛАННЯ СТЕРЕОТИПІВ:

Для того, щоб подолати той чи інший стереотип, необхідно:

  • усвідомити його наявність;

  • пошукати об’єктиву інформацію про людей чи явища, що є в основі стереотипу;

  • не сприймати усю спільноту, групу через окремих представників;

  • позбуватися переконань, що власна думка є найправильнішою;

  • зосередити увагу на позитивному.

5:

Теоретичний блок

Якщо стереотипи подекуди можуть допомагати, то упередження завжди шкідливі. Часто під впливом упереджень люди змінюють поведінку: чинять несправедливо, порушують права інших. Виникає дискримінація.

Що ж таке дискримінація, якою вона буває та в чому проявляється, звідки береться і як їй можна протидіяти?

ФОРМИ ДИСКРИМІНАЦІЇ

правова, закріплена в законах

неофіційна (звичаєва), що вкоренилася в соціальних звичаях і сформована на основі стереотипів

пряма (відкрита), що відбувається без об’єктивних причин, принижує гідність особистості й протиставляє її суспільству

непряма (прихована), коли за певних умов одна група осіб ставиться в несприятливу ситуацію в порівнянні з іншою групою, незалежно від офіційного законодавства держави

6:

Теоретичний блок

Застосуйте набуті знання та досвід:

Ознайомтеся із сутністю найбільш агресивних проявів дискримінації:

  1. Ксенофобія — побоювання і відторгнення чужинців.

  2. Етнофобія — антипатія чи вороже ставлення до представників певних етносів.

  3. Антисемітизм — нетерпиме ставлення до євреїв.

  4. Расизм — необґрунтована теорія про нерівноцінність людських рас.

  5. Релігійна нетерпимість — особисте несприйняття інших релігійних вірувань.

  6. Сексизм — упереджене ставлення та дискримінація людей через їхню стать або гендерну ідентичність.

Толерантність є провідною ознакою суспільства рівних можливостей, що передбачає чесне та справедливе ставлення до усіх людей, недопущення будь-якої дискримінації.

Сформувати суспільство рівних можливостей неможливо без почуття поваги до інакшості, яке передбачає здатність розуміти інших і співпереживати, особливо коли йдеться про людей з інвалідністю.

На основі принципів толерантності в сучасному суспільстві всім людям без винятку має бути надана можливість розвиватися фізично, розумово, морально, духовно, в умовах свободи та гідності.

На жаль, сьогодні з 46 млн громадян України понад 3 млн становлять люди з особливими потребами, які не завжди мають необхідні умови для розвитку й повноцінного життя. Для того, щоб забезпечити для них можливість рівноправної участі в суспільному житті, застосовують принцип інклюзії.

Інклюзія і толерантність

Інклюзія (англ. inclusion — включення) — процес збільшення ступеня участі всіх громадян у суспільному житті.

7:

Завантаження файлу

Виконати онлайн вправи

(кожна по 3 бали)

Прикріпить скріншот виконаної вправи у форму

Рефлексія від 6 учнів

Сподобався:

5 1

Зрозумілий:

5 1

Потрібні роз'яснення:

4 2
Рекомендуємо

Поняття стереотипів і упереджень. Забобони. Шляхи подолання стереотипів. Поняття дискримінації. Основні форми та прояви дискримінації. Толерантність та інклюзія.

Поняття стереотипів і упереджень. Забобони. Шляхи подолання стереотипів. Поняття дискримінації. Основні форми та прояви дискримінації. Толерантність та інклюзія.

482

Аватар профіля Паламарчук Олена Вікторівна
Громадянська освіта
10 клас

83 грн

Тема: Практичне заняття. Феномен українського шістдесятництва.

Тема: Практичне заняття.  Феномен українського шістдесятництва.

414

Аватар профіля Степанюк Сергій Степанович
Історія України
11 клас

83 грн

66 грн

Держави Центральної та Східної Європи в Х–ХV ст.

Держави Центральної та Східної Європи в Х–ХV ст.

143

Аватар профіля Степанюк Сергій Степанович
Всесвітня історія
7 клас

66 грн

33 грн

Табличні процесори, їхнє призначення

Табличні процесори, їхнє призначення

195

Аватар профіля Степанюк Сергій Степанович
Інформатика
6 клас

83 грн

41 грн

«Однині самі будемо творити своє життя»: проголошення автономії України

«Однині самі будемо творити своє життя»: проголошення автономії України

631

Аватар профіля Степанюк Сергій Степанович
Історія України
10 клас

83 грн

62 грн

Схожі уроки

Практична робота. Особистість та її ідентичність

Практична робота. Особистість та її ідентичність

227

Аватар профіля Швець Наталія Олександрівна
Громадянська освіта
10 клас

Комунікація, інформація, медіа.

Комунікація, інформація, медіа.

283

Аватар профіля Глушко Лариса Іванівна
Громадянська освіта
10 клас

10 ГО Практичне заняття. Які глобальні проблеми сучасності заторкують Україну

10 ГО Практичне заняття. Які глобальні проблеми сучасності заторкують Україну

36

Аватар профіля Могила Ганна Олександрівна
Громадянська освіта
10 клас

Практичне заняття -«Створюємо бізнес-план власного підприємства»

Практичне заняття -«Створюємо бізнес-план власного підприємства»

31

Аватар профіля Устименко Ірина Сергіївна
Громадянська освіта
10 клас

Практичне заняття. «Створюємо бізнес - план власного підприємства»

Практичне заняття. «Створюємо бізнес - план власного підприємства»

29

Аватар профіля Орел Андрій Володимирович
Громадянська освіта
10 клас