Сьогодні відбувся
Вебінар:
«
Професійне самовдосконалення педагога: кайдзен підхід
»
Взяти участь Всі події

Степан Руданський. «Запорожці у короля»

Українська література

Для кого: 6 Клас

7 проходжень

6 запитань

22.05.2022

60

0

Вміст уроку:

Завдання №1 Теоретичний блок

Доброго дня

Оголощення теми уроку:

Степан Руданський. «Запорожці у короля»

Опрацювання нового матеріалу

Інверсія  змінений звичний порядок слів у реченні. Порушення звичайного порядку слів, зумовлене логічними, стилістичними вимогами. Напри-клад, здоров був (замість «був здоров»), розумна дуже дівчина (замість «дуже розумна дівчина»). Інверсія спричинює зміну експресивного забарвлення речення, отже непрямий порядок слів частіше зустрічається в розмовному й художньому стилях. Також інверсію використовують задля емоційно-експресивного увиразнення текстів.

Завдання №2 Теоретичний блок

Методичний прийом "Вірю — не вірю".

✵ С. Руданський народився в сім’ї священика. (Вірю.)

✵ Поет навчався в Петербурзькій академії мистецтв. (Не вірю.)

✵ Руданський проживав і працював у Ялті. (Вірю.)

✵ Поет працював лікарем. (Вірю.)

✵ Важке життя, нестатки і хвороби знайшли відображення у творчості Руданського. (Не вірю.)

✵ С. Руданський писав байки. (Вірю.)

✵ С. Руданський прославився як автор співомовок. (Вірю.)

✵ Співомовка — це вірш, побудований на анекдоті чи приказці. (Вірю.)

Завдання №3 Теоретичний блок

Сьогодні ми перегорнемо ще одну сторінку творчості Степана Руданського, сповнену народного жарту, гумору, дотепу, щирого сміху, прочитаємо "незрівняні в своїм роді співомовки" (І. Франко) та поділимося враженнями від прочитаного.

Про сміливість, кмітливість, дотепність козаків, їхнє почуття гумору ходили легенди. Чого варті хоча б ті прізвища-прізвиська, які вони давали новоприбулим: Непийвода, Неїжко, Недайкаша, Неїжборщ, Нагнибіда, Паливода, Перебийніс, Убийвовк, Куйбіда, Несвятипаска, Задуйвітер та ін.

Словникова робота.

Жупани — верхній одяг, оздоблений хутром, був поширений серед заможного козацтва та польської шляхти.

Кармазиновий — з дорогого старовинного темно-червоного сукна.

Храбренні — хоробрі.

Ляхи — поляки.

Щільник меду — лист, утворений чашечками з воску; бджоли та оси роблять його для зберігання меду.

Завдання №4 Теоретичний блок

Виразне читання співомовки "Запорожці у короля".

Обговорення змісту твору.

— Як король зустрів козаків?

— Зачитайте рядки, в яких описано зовнішність козаків. Яким ви побачили запорожців?

— Чому ляхи, побачивши довгі вуса козаків, вирішили нагодувати гостей сметаною?

— Як виявили винахідливість козаки, щоб запобігти насмішкам з боку ляхів?

— Чи імпонує вам така риса вдачі козаків? Чому?

— Чого вчить нас ця співомовка?

— Якби тобі довелося покласти на музику співомовку "Запорожці у короля", то яким би настроєм вона була б перейнята?

Завдання №5 Теоретичний блок

Робота в групах.

1 група — визначити тему, ідею, основну думку твору.

Тема: зображення приїзду козаків до польського короля, їх шаноблива зустріч.

Ідея: возвеличення мужності, кмітливості козаків, вміння бути дипломатичними.

Основна думка: запорозькі козаки вміли з гідністю відстояти свою честь і не давали нікому із себе покепкувати, таких людей здавна поважають і цінують.

2 група — скласти асоціативні грона для характеристики запорожців і короля.

Завдання №6 Теоретичний блок

Виразне читання твору «Запорожці у короля» Бесіда за змістом прочитаного

1. Чим співомовки відрізняються від байки?

2. Як ви гадаєте, до якого короля приїхали запорожці?

3. Чому спочатку запорожців вирішили пригостити саме сметаною?

4. Чому запорожці спочатку не погодилися пригоститися сметаною?

5. Що таке інверсія? Відшукайте у співомовках приклади інверсії.

Опис уроку (учням цей опис не показується):

Мета: продовжити вивчати творчість Степана Руданського та працювати з жанрами співомовки та гуморески, навчити визначати іронічне ставлення до негативних рис характеру, подати відомості про терміни «гумореска», «співомовка», «інверсія»; удосконалювати вміння виразно й усвідомлено читати твори, розуміти вияв народної мудрості в гуморесках, викривальний пафос співомовок

Рефлексія від 1 учня

Сподобався

1 0

Зрозумілий

1 0

Потрібні роз'яснення

1 0