Урок:

«Слово о полку Ігоревім». Образи руських князів у творі. Наскрізна ідея патріотизму.

Опис уроку (учням цей опис не показується):

Продовження знайомства школярів з видатною пам’яткою давньоруської літератури; схарактеризувати образи руських князів; дослідити наскрізну ідею патріотизму в «Слові…»; розвивати уміння учнів аналізувати текст, образи князів, Руської землі, висловлювати власну думку; виховувати почуття поваги до історичного минулого, розсудливість відповідальність учнів за свої вчинки.

Вміст уроку:

Урок не містить жодного завдання. Додайте завдання.

Щоб додати завдання, оберіть категорію завдання на панелі запитань.

1:

Теоретичний блок

Фронтальне опитування.

- Що таке літопис?

- Коли було завершене найвідоміше літописне зведення?

- Розкажіть про зміст та форму записів літописів.

- Чому літописи вважаються пам'ятками художньої літератури?

2:

Теоретичний блок

  • - Розгляньте родовід руських князів, імена яких згадується в літописі.

  • - Прослідкуйте родинні стосунки учасників битви на річці Каялі.

  • - З’ясуйте, які відносини були між учасниками битви. Чи могло це вплинути на результат бойових дій?

3:

Теоретичний блок

Автор «Слова…» всіляко ідеалізує Святослава, оточує його ореолом слави, хоч насправді він не користувався особливим авторитетом на Русі. Високо підносячи Святослава Київського, перетворюючи його на шанованого патрона всіх руських князів, поет змальовує його як основного виразника загальноруської єдності, як втілення ідеї необхідності спільних дій проти половців. Ця патріотична ідея знайшла найсильніший вияв у «золотому слові» Святослава. Дорікаючи Ігореві та Всеволодові за їх необдуманий вчинок, Святослав сумує з приводу їх поразки, яка завдала багато горя усій Руській землі, скаржиться на те, що князі не хочуть допомагати йому у великій справі захисту рідної землі.

4:

Теоретичний блок

Записати усе у зошит

Художній образ – це специфічна форма відображення дійсності, це конкретна і водночас узагальнена картина людського життя, що створена за допомогою вигадки.

5:

Теоретичний блок

6:

Теоретичний блок

Поняття «Руська земля» вжито в «Слові о полку Ігоревім» 20 разів. Смисловий контекст його вживання свідчить про те, що автор мав на увазі не тільки південну Русь, а й усю сукупність східнослов’янських земель, територію давньоруської народності, увесь державний простір Київської Русі.

Авторові «Слова…» дорога Руська земля, люди, які живуть на ній і створюють її могутність, хоча вони страждають і зазнають багато зла й горя від князівських усобиць і половецьких нападів. Він добре знав життя та прагнення простого люду, хліборобів-ратаїв і був виразником загальнонародних інтересів і поглядів.

Крім того, автор «Слова…» задумується над історичною долею Руської землі: Він охоплює події руського життя" за півтораста років і веде свою розповідь, «свьівая слави оба поли сего времени», тобто переходячи від сучасності до історії, зіставляючи минулий час із теперішнім, що допомагає йому глибше й виразніше висловити основну ідею твору.

Отже, Руська земля — основний художній образ «Слова о полку Ігоревім».

Завдяки своєму широкому ідейно-художньому світогляду автор зумів у цьому образі охопити й подати, по суті, усю велику Русь як єдине ціле в просторі й часі.

7:

Теоретичний блок

Символічно-міфологічні образи у «Слові...», їх значення

 Яскрава символіка в поемі (приклади).

Ворон — горе,

зигзиця (зозуля) — зажурена жінка,

лебідь — красива дівчина;

сокіл — добрий молодець

і т. ін.

Рух половецьких полків зображується у вигляді чорних хмар, які намагаються прикрити чотири сонця (тобто чотирьох князів, що ведуть руських воїнів на битву з половцями).

8:

Тестування

 Слово о полку Ігоревім
10 жовтня 2022
1 0
Аватар профіля Якова Анастасія Олегівна
55
Аватар профіля Якова Анастасія Олегівна
Українська література
9 клас
12 340 133 0
55

9:

Теоретичний блок

Домашнє завдання

  • підручник ст. 48 - 53.

  • заповнити літературний паспорт "Слова..."

Опис, який учні побачать після проходження уроку

Рефлексія від 14 учнів

Сподобався:

13 1

Зрозумілий:

13 1

Потрібні роз'яснення:

13 1
Рекомендуємо

Вживання м'якого знаку та буквосполук ьо, йо

Вживання м'якого знаку та буквосполук ьо, йо

362

Аватар профіля Синишен Анна Юріївна
Українська мова
змішані

20 грн

В. Голобородько. «Наша мова», «Теплі слова». Наскрізний патріотизм, філософічність, фольклорна основа його поезій, народознавчі аспекти.

В. Голобородько. «Наша мова», «Теплі слова». Наскрізний патріотизм, філософічність, фольклорна основа його поезій, народознавчі аспекти.

194

Аватар профіля Лизько Валентина Степанівна
Українська література
8 клас

33 грн

Фізичні й хімічнівластивостігомологів метану. Реакціязаміщення для метану

Фізичні й хімічнівластивостігомологів метану. Реакціязаміщення для метану

370

Аватар профіля Синишен Анна Юріївна
Хімія
9 клас

20 грн

Етичні, психологічні переживання особистості у час вибору - наскрізна ідея драми. Елементи автобіографізму у творі «Кассандра»

Етичні, психологічні переживання особистості у час вибору - наскрізна ідея драми. Елементи автобіографізму у творі «Кассандра»

263

Аватар профіля Удовик Надія Іванівна
Українська література
10 клас

25 грн

Григір Тютюнник. „Климко”. Ідея самопожертви. Характеристика образу Климка. Художні особливості твору. ТЛ. Художня деталь.

Григір Тютюнник. „Климко”. Ідея самопожертви. Характеристика образу Климка.  Художні особливості твору. ТЛ. Художня деталь.

180

Аватар профіля Лизько Валентина Степанівна
Українська література
7 клас

33 грн

Схожі уроки

Василь Стефаник. Життєвий та творчий шлях.

Василь Стефаник. Життєвий та творчий шлях.

509

Аватар профіля Білецька Оксана Вікторівна
Українська література
10 клас

Ліна Костенко. Творчий шлях. Громадянська позиція митця

Ліна Костенко. Творчий шлях. Громадянська позиція митця

571

Аватар профіля Ніколенко Марина Олександрівна
Українська література
11 клас

М.Коцюбинський. Повість "Дорогою ціною"

М.Коцюбинський. Повість "Дорогою ціною"

557

Аватар профіля Кот Оксана Анатоліївна
Українська література
8 клас

Григір Тютюнник "Климко". Доля дитини в часи воєнного лихоліття. Ідея самопожертви

Григір Тютюнник "Климко". Доля дитини в часи воєнного лихоліття. Ідея самопожертви

1761

Аватар профіля Бурбела Людмила Василівна
Українська література
7 клас

О. Кобилянська. «Valse melancolique»

О. Кобилянська. «Valse melancolique»

237

Аватар профіля Вусата Юлія Анатоліївна
Українська література
10 клас