Сьогодні о 18:00
Вебінар:
«
Сенсорне виховання за методикою Монтессорі: практичні інструменти для педагогів ЗДО
»
Взяти участь Всі події
Урок:

Роль близьких людей у долі Петра Попельського. Українська природа, народні образи й традиції в повісті В.Короленка «Сліпий музикант». Тема мистецтва у творі

Опис уроку (учням цей опис не показується):

Тема Роль близьких людей у долі Петра Попельського. Українська природа, народні образи й традиції в повісті В.Короленка «Сліпий музикант». Тема мистецтва у творі

Мета: показати зв’язок автора з Україною; визначити роль у творі описів природи, народних образів і традицій; розвивати вміння та навички аналізу художнього тексту, усне зв’язне мовлення, творчу уяву; прищеплювати почуття любові до рідного краю, його культури та традицій; виховувати естетичні смаки учнів, прагнення до самовдосконалення, патріотичні мотиви любові до рідної України.

Вміст уроку:

Урок не містить жодного завдання. Додайте завдання.

Щоб додати завдання, оберіть категорію завдання на панелі запитань.

1:

Теоретичний блок

Чудового російського і українського письменника В.Г. Короленка сучасники називали «совістю епохи, світлим духом», «людиною з величезним серцем», великим гуманістом, через усю творчість якого чітко проходить проблема людського щастя. Саме вирішенню проблеми щастя присвячена повість Володимира Галактіоновича Короленка «Сліпий музикант».

Робота на повторення матеріалу

Літературна вікторина «Перевір себе»

  1. В якій сім’ї народилася сліпа дитина? (В багатій) Чи всі відразу помітили сліпоту маленького Петруся? (Ні)

  2. Хто виховував Петра Попельського? (Мати – Анна Михайлівна, дядько Максим – брат матері) В якій атмосфері він зростав? (З боку матері – ніжність, поетичність її творчої натури, з боку дядька – мужність старого воїна: атмосфера любові, тепла, турботливого ставлення)

  3. Що вам відомо про дядька Максима? (Максим Яценко воював в Італії з Гарібальді, був покалічений) Що його єднало з племінником? (Вони обоє мали вади: дядько –  не мав ноги, племінник – сліпий)

  4. Яким був висновок Максима після прочитаних книг з виховання? («Боротися можна не тільки списом і шаблею. Можливо, несправедливо ображений підніме із часом доступну йому зброю на захист інших, обездолених життям, і тоді я недарма проживу на світі, покалічений старий солдат…»)

  5. Яка роль належала музиці в роки дитинства Петра ? («Це захоплення музикою стало центром його розумового зростання: воно заповнювало й урізноманітнило його існування».)

  6. Яким було ставлення Максима до музичних захоплень племінника? (Він уважав музику «великою силою, що надає можливості володіти серцем натовпу», але йому хотілося, щоб Петро також умів співати. «Давні бояни, українські кобзарі і бандуристи були у більшості випадків сліпими».)

  7. Хто така Евеліна? Яку роль вона відіграла в житті Петра? (Знайома дівчинка, друг, кохана, дружина, матір його сина. Вона – його ангел-охоронець. Вносила в їхню дружбу «свій спокій, свою тиху радість, повідомляла сліпому нові відтінки навколишнього життя», а він «давав їй своє горе».)

  8. Що спричинило душевну кризу Петра Попельського? (Зустріч із сліпим дзвонарем, після чого він був переконаний, що доля сліпих – зло й образа)

  9. Що вивело його з духовної кризи? (Подорож зі сліпими співцями на чолі з Кандибою. Петро пережив голод, холод, злидні… «Побачив» справжнє горе, що було набагато страшнішим за його недугу.)

  10. Які зміни відбулися в душі Петра? (На місці сліпого і невтомного егоїстичного страждання він носить у душі людське життя, він відчуває і людське горе, і людську радість, він прозрів і зможе нагадати щасливим про нещасних…)

2:

Теоретичний блок

Переглянути відеоурок за темою

В.Г. Короленко – це російський письменник з українською душею. Тема України посідає особливе місце в його творчості. Письменник захоплювався дивовижною природою України; зображував працьовитий, співучий та волелюбний український народ.

Головний герой " Сліпий музикант" дуже тонко сприймав довкілля, тому тема впливу природи на людину в повісті посідає важливе місце. Природа допомагає читачеві повніше зрозуміти внутрішній світ героїв.

Не менший вплив, ніж відчуття природи, справили на душу Петра пісні, музика, звичаї простого народу. У повісті широко використовуються образи з української культури.

Образи кобзарів, згадки про козаків, українські народні пісні. Створення атмосфери сільського життя на Україні; зображення краси природи; розповіді про простих людей, які наділені здатністю радісно сприймати життя, незважаючи на його складнощі та на їх важку долю. Національний колорит. Все це розкриває образ головного героя.

Природа – тонке відчуття краси рідної землі. Українська народна пісня – звучання болі душі простої людини та всього українського народу, котрий мріяв про краще життя. Історія українського народу – тяжка доля - це зв"язок українських мотивів із життям головного героя.

У мандрах Петро пізнає світ в його різноманітті і, переживаючи чуже горе, забуває про свої страждання. Душа його зцілюється.

Петрусь дуже полюбив музику Йохима, тому що передавала те, що вже було знайоме хлопчику: шум вітру, спів птахів, в ній звучав біль душі простої людини та всього українського народу, котрий мріяв про краще життя. Слухати дудку Петрусь міг годинами. Цей простий інструмент був в змозі виразити біль та гірку долю простої людини. Петрусь в музиці простого конюха відкрив для себе життя народу, красу  рідної землі. 

       В українській пісні – душа народу. Мелодійність української мови додає краси народним пісням. 

3:

Теоретичний блок

Народні образи

Історія України

Традиції

Слуга Йохим, старий козак, Хведько, Федір Кандиба

Запорізька Січ, гайдамака Ігнат Карий, сліпий поет-козак Юрко, булава, бунчук, сагайдак, Садик-Паша, кошевий, убогі співці, бандуристи

Народний танець «Козачок», пісні «Ой, там на горі женці жнуть», «З-за крутої гори..», корчма, вечорниці, сопілка з верби, чуприна

Кожен рядок повісті «Сліпий музикант» промовляє читачам: «Подивіться, який це чудовий край; послухайте, яка легендарна його історія; що народ, який має таких відважних, сильних духом, нескорених людей, завжди буде вільним.

4:

Теоретичний блок

Природа відібрала у хлопчика зрячість, натомість обдарувала його витонченим музикальним слухом. Гріх би був – не розвивати цього таланту у хлопчикові. І Петрусь вирвав у своєї долі цей «щасливий квиток» - мати рідного дядька Максима Яценка.

  Дядько Максим уважав музику «великою силою, що надає мож­ливості володіти серцем натовпу», але йому хотілося, щоб Петро також умів співати. «Давні бояни, українські кобзарі і бандуристи були у більшості випадків сліпими». В домі Попельських завжди лунала класична му­зика. За­хоплення музикою стало центром його розумового зростання Петруся: воно заповнювало й урізноманітнило його існування.

 Мама Петра  боролася за сина, звеліла привезти до маєтку фор­тепіано, намагалася пересилити вплив Йохима з його дивовижною сопілкою. Хлопчик любив слухати гру старого Йохима, але через деякий час він уподобав фортепіано.

  Музика стала сенсом життя головного героя, вона подарувала йому не лише прекрасні хвилини насолоди, а й відчуття потрібності в цьому житті. Петро став служити музиці.

Петро і Евеліна кохали одне одного. Їх зближувало те, що вони обоє були оточені надзвичайною любов'ю своїх близьких. Обоє вони не знали життя, жили в замкненому світі своїх маєтків.

 Переломним моментом для Евеліни була зустріч із братами Ставрученками. Вона вперше відчула, що існує якийсь інший світ, невідомий і тривожний. Перед героїнею після зустрічі з бра­тами Ставрученками виникла проблема - поринути в новий світ, у якому не було місця Петрові, або залишитися разом з коханим. Вона вибрала Петра.

 З боку Евеліни це був вияв щирої і дуже самовідданої любові.

5:

Теоретичний блок

Щасливий шанс доля дарує людині завжди. Для цього і покликане мистецтво, як основа духовної діяльності людини, у цьому і є всеперемагаюча його сила.

             В.Г. Короленко своєю творчістю, безкорисливою громадською діяльністю допомагав людям долати несправедливість, підтримував їх в прагненні до щастя.

Яким би ворожим не було життя, «все ж таки попереду – вогні!» – писав Короленко у вірші в прозі «Вогники». Так письменник утверджує своє розуміння щастя.

Одна з головних тем художньої творчості Короленка – шлях до «справжнього» народу.

«Не одне покоління сприймало Володимира Короленка як власну совість»,– писав Сергій Залигін. Короленко потрібен і в сучасну епоху, коли у всьому світі неспокійно й тривожно, коли потрібно дбати про збереження моралі та людськості….

Дух Короленка живе в добрих справах заради людей, заради нового покоління українців, яке має крокувати ХХІ століттям із міцними уявленнями про мораль та своє майбутнє.

Я сподіваюся, що символічний птах щастя допоможе вам збагатитися новими знаннями, а найголовніше – зрозуміти призначення людини у сучасному світі.

  • Притча.

«Одна людина знайшла  скляний осколок, піднесла його до очей і побачила прекрасний світ: людей, будинки, ліс, гори, річку. Осколок їй сподобався, але здався звичайним, зовсім не цінним. Тоді вона узяла скло і одну його сторону позолотила. Осколок став цінною річчю. Але коли людина знову піднесла його до очей, то не побачила людей, будинків, лісу, гір, річки – всього того, що вона бачила раніше. Вона  бачила тільки себе».

Тож я бажаю бачити лише прекрасний світ. Пам’ятайте: істинне щастя поміщене у вас самих. Щасливий не той, хто отримує, а той, хто дає. Тож завжди простягайте руку допомоги тим, хто цього потребує.

6:

Вільне введення тексту

Що стало сенсом життя Петра Попельського? 

7:

Завантаження файлу

  1. Опрацювати матеріал підручника с. 159- 164

  2. Скласти простий план до цих розділів с. 159-164 - прикріпити

Рефлексія від 17 учнів

Сподобався:

17 0

Зрозумілий:

17 0

Потрібні роз'яснення:

16 1
Рекомендуємо

Петро Попельський та Евгеліна в повісті В.Г.Короленка "Сліпий музикант". Образ Максима Яценка, твердість його переконань, увага й повага до інших.

Петро Попельський та Евгеліна в повісті В.Г.Короленка "Сліпий музикант". Образ Максима Яценка, твердість його переконань, увага й повага до інших.

491

Аватар профіля Тулінова Ірина Олександрівна
Зарубіжна література
6 клас

50 грн

Еволюція жіночого образу. Реалістично-побутовий тип утілення теми жіночої долі («Наймичка»).

Еволюція жіночого образу. Реалістично-побутовий тип утілення теми жіночої долі («Наймичка»).

269

Аватар профіля Лизько Валентина Степанівна
Українська література
9 клас

25 грн

Марко ВОВЧОК (Марія Олександрівна Вілінська). «Народні оповідання»; продовження теми народного життя в повісті «Інститутка». Антилюдяна суть кріпосництва та солдатчини. Образи персонажів — людей із народу та панночки. Авторська позиція у творі.

Марко ВОВЧОК (Марія  Олександрівна Вілінська). «Народні оповідання»; продовження  теми народного життя в повісті  «Інститутка». Антилюдяна суть  кріпосництва та солдатчини. Образи  персонажів — людей із народу та  панночки. Авторська позиція у творі.

356

Аватар профіля Тулінова Ірина Олександрівна
Українська література
9 клас

50 грн

Образи тварин у мистецтві

Образи тварин у мистецтві

256

Аватар профіля Габелко Наталія Володимирівна
Мистецтво
3 клас

19 грн

"ДИНАМІЧНІ ОБРАЗИ В МИСТЕЦТВІ"

"ДИНАМІЧНІ ОБРАЗИ В МИСТЕЦТВІ"

552

Аватар профіля Тунік Світлана Григорівна
Мистецтво
5 клас

44 грн

Схожі уроки

Абсолютизація творчості та творчої особистості у романі "Портрет Доріана Грея"

Абсолютизація творчості та творчої особистості у романі "Портрет Доріана Грея"

678

Аватар профіля Білецька Оксана Вікторівна
Зарубіжна література
1 клас та 10 клас

М. Гоголь. "Ревізор" Історія п"єси. Образи чиновників.

М. Гоголь. "Ревізор" Історія п"єси. Образи чиновників.

503

Аватар профіля Білецька Оксана Вікторівна
Зарубіжна література
9 клас

Віктор Гюго «Собор Паризької Богоматері».

Віктор Гюго «Собор Паризької Богоматері».

7206

Аватар профіля Свинаренко Наталія Леонідівна
Зарубіжна література
10 клас

М.Гоголь "Шинель". Образ Башмачкіна

М.Гоголь "Шинель". Образ Башмачкіна

1055

Аватар профіля Бабенко Ольга Миколаївна
Зарубіжна література
9 клас

"Ревізор".Творча історія пєси.Образи чиновників.

"Ревізор".Творча історія пєси.Образи чиновників.

1195

Аватар профіля Пальок Марія Іванівна
Зарубіжна література
9 клас