Конструктор уроків
Урок не містить жодного завдання. Додайте завдання.
Щоб додати завдання, оберіть категорію завдання на панелі запитань.
№1:
Теоретичний блок
Прислів’я — синтаксично закінчений образний вислів, що має повчальний зміст.
Приказка — образний вислів, близький до прислів’я, але без повчального змісту.
Крилатий вираз — влучна словосполука, влучний вислів літературного походження, що стисло й образно передає думку та є загальновживаним.
Афоризм — будь-яка узагальнена думка, висловлена стисло в дуже виразній формі.
Українська мова здавна славиться багатою фразеологією. Це усталені в мові вислови, прислів’я й приказки, різні жартівливі й анекдотичні вирази, крилаті слова тощо. У них відбита глибока мудрість народу, його вікова культура, боротьба проти неправди, кривди; виражено ставлення до праці, науки; засуджуються негативні риси людини. Наприклад: Чесне діло роби сміло. Сила та розум — краса людини. Неправдою світ пройдеш, та назад не вернешся.
Джерела української фразеології невичерпні: немає такої галузі соціального життя, у якій би не створювалися фразеологізми. Українська фразеологія формувалася впродовж віків, поповнювалася з таких джерел:
1) вислови з античної культури (золотий вік — щаслива пара, сіль землі — кращі люди);
2) виробничо-побутове життя (сім раз відміряти, а раз відрізати, латати дірки);
3) приказки, прислів’я (про вовка промовка, для доброго друга й коня з плуга);
4) дотепне народне мовлення (не до балачок, у всякої Пташки свої замашки);
5) висловлювання видатних людей: Хіба ревуть воли, як ясла повні? (Панас Мирний); А судді хто? (О. Грибоедов); Машина часу (Г. Уелс);
6) біблійські вислови (берегти як зіницю ока, співати Лазаря).
№2:
Теоретичний блок
№3:
Завантаження файлу
Виконати завдання за посиланням:https://learningapps.org/6544427 та прикріпити скриншот.
№4:
Тестування
№5:
Вільне введення тексту
Подані речення потрібно закінчити фразеологізмами.
1). Місто він своє знає як... 2). Нові будинки ростуть як... 3). Крутиться зранку до вечора як... 4). Схожі ми з сестрою як... 5). Що йому не кажи, йому все як... 6). Приїзд давніх друзів був як... 7). Дощу цієї весни було мало як... 8). Після хорошої зарядки сон як... 9). Коли ми піднялися на гору, село було видно як... 10). Дізнавшись, що починається футбол, Сашка як... 11). Навколо була пітьма хоч... 12). Працювали діти в саду не на... 13). Хлопці все літо жили... 14). Річку нашу можна перейти убрід, води в ній... 15). Будинок нашої бабусі знаходиться від нас за... 16). Вони в таборі живуть як... 17). Сашкові був потрібний цей велосипед як... 18). Батько так розтлумачив, що я пам'ятатиму до... 19). Настільки цікаво розповідав дідусь небилиці, що я сприймав їх... 20). Надворі завивала хуртовина, ніхто з хати не хотів і...
Довідка: свої п'ять пальців, гриби після дощу, муха в окропі, дві краплі води, з гуски вода, сніг на голову, кіт наплакав, рукою зняло, на долоні, вітром здуло, в око стрель, страх, а на совість, душа в пушу; курці по коліна; два кроки; у Бога за пазухою; п'яте колесо до воза; нових віників; за чисту монету; носа показувати.
Рефлексія від 0 учнів
Сподобався:
Зрозумілий:
Потрібні роз'яснення:
Прислів’я та приказки. Тематичні групи прислів’їв і приказок. Точність, дотепність і повчальний характер прислів’їв та приказок. Жанрові особливості.
Антоніми (повторення і поглиблення). Роль антонімів у мовленні. Антоніми в прислів’ях і приказках. Словник антонімів