Сьогодні відбувся
Вебінар:
«
Техніки релаксації для дітей та підлітків: як навчити знімати стрес через рух і звук
»
Взяти участь Всі події
Урок:

Народні перекази як вияв історичної пам’яті українців. «Прийом у запорожці». Мотив національної пам’яті про запорожців – оборонців рідної землі, їхній гумор. Портрет запорожця

Опис уроку (учням цей опис не показується):

Очікувані результати: учень/учениця вичерпно відповідає на запитання за змістом навчального матеріалу; читає виразно народний переказ; розповідає про власний емоційний стан під час сприймання художнього твору; співвідносить зміст сприйнятого тексту народного переказу з історичним і культурним контекстом; характеризує порушені в народному переказі проблеми; формулює тему та основну думку народного переказу; виокремлює патріотичні мотиви в народному переказі.

Вміст уроку:
Опис, який учні побачать перед початком уроку

0400i9z2-fafe-500x500.jpg

Урок не містить жодного завдання. Додайте завдання.

Щоб додати завдання, оберіть категорію завдання на панелі запитань.

1:

Теоретичний блок

Народний переказ — це оповідка про визначні історичні події та їхніх героїв. Хоча за змістом переказ нагадує легенду, у ньому менше казковофантастичних елементів та інакомовності (алегоричності).

2:

Вільне введення тексту

Напиши словесний портрет обох хлопців. На кого ти хотів\ла би бути схожим?

3:

Теоретичний блок

Мандрівка Україною. Переглянь відеозапрошення фронтмена українського рок-гурту «Антитіла» до Національного заповідника Хортиця https://www.facebook.com/watch/?v=3819527248063078 де в 2009 році було відкрито історико-культурний комплекс «Запорізька Січ». Це унікальний проєкт, що відтворює образ козацької столиці й атмосферу часів козацтва. Тут зібрано найцікавіші елементи архітектури, культури, побуту запорозьких козаків. Січ на Хортиці побудована за образом справжньої Січі у зменшеному вигляді.

Це цікаво. Обряди прийому та посвяти в козаки мали характер військових дій. Спочатку йшла перша фаза цієї своєрідної ініціації – хлопець відокремлювався від громади та йшов у світ. Супроводжувалось це відповідними обрядами – майбутній запорожець проводився «на той світ». Коли майбутній воїн приходив на Січ, він також проходив обряди, тільки вже прийому. Вони включали урочисту присягу товариству на вірність та прийняття православ’я у випадку, якщо хлопець був іншої віри. Отримавши статус «молодика», він навчався військової справи, знайомився з правилами повсякденного життя в громаді та поведінки справжнього козака. На цей період молодика всіляко принижували, підкреслювали його залежний стан. Так проходила друга фаза як перехідна до наступної. Стати козаком-запорожцем було не так уже й легко: іспит міг бути з вживання доволі бридкої їжі, їзди на дикому коні. До іспиту могло входити завдання пройти над Дніпровою кручею напідпитку по колоді або пропливти на човнах по Дніпру, випробувалась винахідливість юнака тощо. Коли ініціація вважалась успішно пройденою, новий козак був прийнятий до одного з куренів Січі й приймав нове ім’я – це означало його нове народження вже не як простої людини, а як січового козака.

Опиши, що ти бачиш на картині. Запиши в робочий зошит.

4:

Теоретичний блок

Переглянь два відео. Перше - це народний український танець «Гопак». У другому – бойове мистецтво козаків. Порівняй їх. Чи є щось у них спільного? https://www.youtube.com/watch?v=sEvDJ4lehQ&ab_channel=%D0%90%D0%BD%D0%B4%D1%80%D1%96%D0% B9%D0%9A%D1%80%D0%B0%D1%81%D0%BE%D1%82%D0%BA%D1 %96%D0%BD (дивитися епізод з 1 до 2.30 хв) https://www.youtube.com/watch?v=a0wFEFyANI&ab_channel=Roman%D0%93%D0%B5%D1%80%D1%86%D0% ACKovalchuk (переглянути епізод)

Довідка. Гопак – бойовий танець, народжений у бою. Кожен його рух – це бойовий удар ногами з різних позицій, навіть сидячи. Це так звана кругова оборона. Коли козаків оточували, вони утворювали коло – хоровод, у якому один міцно тримав інших, і вирвати людину з хороводу практично неможливо. Доки в хороводі двоє по боках тримають одного, той один відриває ноги від землі і б’є ворога обома ногами. Без шабель у руках ці елементи танцю для більшості людей не зрозумілі. Якщо танцюристу дати в руки шаблю, танок стає відразу зрозумілим. Танцюрист перетворюється на небезпечного воїна, який косить ворогів шаблями навколо себе десятками.

5:

Вільне введення тексту

Опис, який учні побачать після проходження уроку

0400i9zi-5ce0-492x492.jpg

Рефлексія від 24 учнів

Сподобався:

24 0

Зрозумілий:

22 2

Потрібні роз'яснення:

23 1
Рекомендуємо

Народні перекази про звичаї і традиції запорозьких козаків, про лицарство та відвагу захисників рідного краю. Народний переказ «Прийом у запорожці».

Народні перекази про звичаї і традиції запорозьких козаків, про лицарство та відвагу захисників рідного краю. Народний переказ «Прийом у запорожці».

334

Аватар профіля Лизько Валентина Степанівна
Українська література
5 клас

35 грн

Народні перекази: «Про запорожців», «Як Сірко переміг татар».

Народні перекази: «Про запорожців», «Як Сірко переміг татар».

301

Аватар профіля Лизько Валентина Степанівна
Українська література
5 клас

35 грн

Степан Руданський. Співомовки "Добре торгувалось", "Запорожці у короля"

Степан Руданський. Співомовки "Добре торгувалось", "Запорожці у короля"

218

Аватар профіля Алєксандрова Ксенія Гінтасівна
Українська література
6 клас

20 грн

Іван Нечуй-Левицький. Літературна казка «Запорожці». Образи-персонажі твору.

Іван Нечуй-Левицький. Літературна казка «Запорожці». Образи-персонажі твору.

455

Аватар профіля Лизько Валентина Степанівна
Українська література
5 клас

33 грн

Іван Нечуй-Левицький. Літературна казка «Запорожці». Композиційні та сюжетні особливості прозових творів.

Іван Нечуй-Левицький. Літературна казка «Запорожці». Композиційні та сюжетні особливості прозових творів.

246

Аватар профіля Лизько Валентина Степанівна
Українська література
5 клас

33 грн

Схожі уроки

Василь Стефаник. Життєвий та творчий шлях.

Василь Стефаник. Життєвий та творчий шлях.

511

Аватар профіля Білецька Оксана Вікторівна
Українська література
10 клас

Ліна Костенко. Творчий шлях. Громадянська позиція митця

Ліна Костенко. Творчий шлях. Громадянська позиція митця

578

Аватар профіля Ніколенко Марина Олександрівна
Українська література
11 клас

М.Коцюбинський. Повість "Дорогою ціною"

М.Коцюбинський. Повість "Дорогою ціною"

564

Аватар профіля Кот Оксана Анатоліївна
Українська література
8 клас

Григір Тютюнник "Климко". Доля дитини в часи воєнного лихоліття. Ідея самопожертви

Григір Тютюнник "Климко". Доля дитини в часи воєнного лихоліття. Ідея самопожертви

1775

Аватар профіля Бурбела Людмила Василівна
Українська література
7 клас

О. Кобилянська. «Valse melancolique»

О. Кобилянська. «Valse melancolique»

238

Аватар профіля Вусата Юлія Анатоліївна
Українська література
10 клас