Сьогодні відбувся
Вебінар:
«
Секрети ефективного діалогу: формуємо позитивну самооцінку дитини
»
Взяти участь Всі події
Урок:

Картини природи рідного краю в поезіях Т. Шевченка «Садок вишневий коло хати».

12.02.2023
3 0
придбати урок
Ціна:

50 грн

Після покупки цей урок відразу стане доступним для використання повною мірою. Запитів на доступ не потрібно відправляти. Всі придбані уроки зберігаються в розділі мої придбані матеріали.

Опис уроку (учням цей опис не показується):

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І.МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Слайд 1. 1. Забезпечення емоційної готовності до уроку

Слайд 2. 2. Актуалізація опорних знань

2.1. Гра «Літературний калейдоскоп».

1. Коли народився Т. Шевченко? (9 березня 1814)

2. Де народився Тарас Шевченко? (с.Моринці на Київщині)

3. У якому селі минуло дитинство поета? (с.Кирилівка)

4. У якій сім’ї народився Кобзар? (сім’ї кріпаків)

5. За успіхи в якій галузі поету було присвоєно звання академіка?(за успіхи в малюванні)

6. Як називалась перша книжечка віршів поета, видана в 1840 році? («Кобзар»)

7. Скільки творів включала перша збірка "Кобзар"? (8 творів)

8. В якому вірші поет згадує своє дитинство? («Мені тринадцятий минало...»)

9. Яку книгу для маленьких дітей уклав і видав власним коштом Шевченко? ("Буквар")

10. Де і в якому році Т.Шевченко написав "Заповіт"? (в 1845 році в м.Переяслав)

11. Коли помер Тарас Шевченко? (10 березня 1861 року)

12. Псевдонім Т.Шевченка? (Кобзар)

II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ Слайд 3-4

- Сьогодні на уроці ви познайомитесь із поезією «За сонцем хмаронька пливе», ми визначимо за допомогою яких засобів образної мови поет малює в нашій уяві картини довколишнього світу, природи. Навчимося відтворювати настрої пейзажних поезій, описувати власні відчуття, викликані художнім словом; виразно читати вірш.

III.ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Вступне слово вчителя Слайд 5-10

—Так давно, здається, жив Тарас Шевченко, але його поезії дуже близькі і зрозумілі нам насамперед через прекрасні описи природи. Бо природа вічна і незмінна. Природа ніколи не залишить байдужою чуйну людину. Хто з нас не захоплювався безкраїми по­лями чи запахом весняного ранкового лісу!

Коли читаєш вірші Тараса Шевченка або чуєш, як їх читають інші, тобі одразу уявляється все, що в них описується. Це великий талант письменника — зуміти так передати власні враження, що читач і через багато років бачить те, що побачив ти. Ніби бачить світ очима поета...

Природа в усіх поезіях Кобзаря така справжня, така красива і жива: «Садок вишневий коло хати, хрущі над вишнями гудуть...», «співають ідучи дівчата...» І ми одразу чуємо і гул хрущів, і красиві переливчасті голоси дівчат. Навіть відчуваємо свіжий запах моло­дих зелененьких вишеньок... Натруджені плугатарі повертаються з поля, втомлені, але спокійні і задумливі, зачаровані красою на­вколишньої природи. А вдома ждуть їх ласкаві матері, які вже приготували вечерю. Так давно, здається, жив Тарас Шевченко, але його поезії дуже близькі і зрозумілі нам насамперед через прекрасні описи природи. Бо природа вічна і незмінна. Природа ніколи не за­лишить байдужою чуйну людину.

Та чи лише майстер слова Шевченко?

- Який ще він мав талант?

Тарас Шевченко як художник займає одне з найпочесніших місць в українському образотворчому мистецтві. Він прекрасно володів всімавідомими на той час засобами графічного зображення. Талант художника проявився в Шевченка значно раніше, ніж талант поета. Відомо понад 1000 його творів образотворчого мистецтва. Художній талант виявився в портретному, жанровому, пейзажному та релігійному малярстві. Пропоную переглянути деякі картини митця.

Перегляд картин. Слайд 11-22

- Більшість картин, що ви переглянули у відео, були намальовані під час перебування Шевченка в науковій експедиції на берегах Аральського моря в 1848 — 1849 рр. Метою експедиції було вивчення Аральського моря. Під час подорожі митець дуже сумував за Батьківщиною. І саме там одного вечора народилась поезія «За сонцем хмаронька пливе».

Виразне читання поезії Слайд 23-24

Вправи у виразному читанні вірша:

Які зорові і звукові образи постають перед нами? А як гудуть хрущі? У яку пору року вони гудуть? (спробуймо погудіти з дітьми). А що ви знаєте про цих жуків? Слайд 25

Прийом «Словесний малюнок». Передайте словами картину природи, яку ви уявляєте при читанні вірша.Слайд 26-28

2. Словникова робота Слайд 29

Поезія — художньо-образна словесна творчість. У поетичному тексті головна роль зазвичай відведена формі висловлювання. По­езія є мовним мистецтвом, яке передбачає максимальне використан­ня мовних засобів, а також творення нових поетичних образів.

Ліричний твір — це сплав певних картин життя, через які автор висловлює свої погляди на дійсність/

Персоніфікація — це перенесення властивостей живих істот на предмети чи явища природи. (Дощ іде, сонце співає)

У ч и т е л ь. Т. Шевченко любив оспівувати природу, зачарований безмежним простором землі.

Вітер з гаєм розмовляє, шепче з осокою,

Пливе човен до Дунаю один за водою.

Пливе човен води повен, ніхто не спиняє.

Кому спинить — рибалоньки На світі немає.

Поплив човен в синє море,

А воно заграло,—

Погралися гори-хвилі —

І скріпок не стало.

Бесіда

▼Яку картинку ви уявили?

▼Як описує природу Т. Шевченко?

- Які зорові образи постають у вашій уяві?

Аналітична робота з ілюстраціями Слайд 30-31

Малюнки пейзажів ( розмістити у правильній послідовності)

Руханка Слайд 32

Самостійне читання вірша

Робота з підручником ст..125-126

Евристична бесіда Слайд 33

Який настрій викликала у вас поезія Шевченка? Підберіть слова, які використав автор для передачі лагідного настрою? (садок, дівчата, зіронька, маленьких діточок, соловейко). Які почуття допомагають висловити пестливі слова? (ніжність, душевне зворушення, замилування, любов).

  • Яку пору року описано у творі?

  • Знайдіть у тексті твору ознаки, які вказують на те, що дія у вірші відбувається саме у травні (хрущі гудуть, вишні цвітуть, спів соловейка). А яку пору року любите ви, чому?

  • Яку пісню могли б співати дівчата, ідучи з поля? Чому саме пісня підбадьорює селян? (пісня є одним із символів українського народу, народ співучий, пісня завжди супроводжувала українців і в радості, і в горі)

  • Як ви вважаєте, чого хоче мати навчити доньку? (культурі поведінки, чемності, повазі до старших).

  • Яку мрію поета ми бачимо у вірші Т. Шевченка? (Про щасливе, гармонійне сімейне життя)

  • Що робить сім’я коло хати? А чи є така традиція у ваших сім’ях – вечеряти в сімейному колі? Коли це буває?

  • Що ви можете сказати про майстерність автора? (відповіді учнів) - Він майстерно зміг художніми засобами і прийомами змалювати прекрасну картину природи і родинного затишку.

- А ви згодні з Шевченком, що в рідній оселі завжди найкраще?

- Чи є ще щось краще, ніж квітучий сад, мирна хліборобська праця, дружна родина, спів соловейка? Про це мріяв усе життя й сам Шевченко, хоч його мріям не судилося здійснитися.

- А ви чули чи бачили соловейка? З чим асоцієються у вас його спів. /Весна, вечір, рідна хата, сімейний затишок, надія, як у вірші Т.Шевченка/ Слайд 34

  • А які ще українські символи зображені у вірші? – хата, вишневий сад, родинне коло.

  • А що хотів автор донести до читача?

  • Діти, такою картину побачили ви, а якою її уявляв сам автор? Зверніть увагу на екран. (картина Шевченка «Селянська родина»). Слайд 35

Завдання: описати, що вони побачили і порівняти з віршем.

  • Випереджувальне завдання. Розповідь учня.

  • Учениця. На картині ми бачимо подвір'я та стареньку хату під солом'яною покрівлею. Тут зібралася селянська сім'я: батьки, їхній синочок і старий дід. Малюк ненароком розбив горщика. Батько хотів, було, покарати сина за шкоду. Ми бачимо, що мати заступається за ма­лого. Заспокоєний нею батько в одну руку бере люльку, а другою тягнеться до сина, щоб його приголубити. Під ногами в людей крутиться дворовий пес.

  • Неподалік на призьбі сидить і гріється у промінні призахідного сонця дідусь. Він заглиблений у свої думки і не дослухається до того, що відбувається на подвір'ї.

Слайд 36-40 Робота в групах

Картини навколишнього світу, природи в поезіях Т.Шевченка – інша, художня реальність, створена уявою митця за допомогою засобів образної мови. Серед них у вірші «За сонцем хмаронька пливе» є як уже відомі вам пейзаж, метафора, зменшено-пестливі слова.

  • У друкованих текстах вірша підкреслити художні засоби

  • 1 група –метафора (персоніфікація)

  • 2 – епітет

  • 3 – порівняння

  • (Епітети: червоні поли, синє море, рожевою пеленою, малую годину, хмароньку рожевую, туман сивий, тьмою німою.

  • Порівняння: «покриває рожевою пеленою, мов мати дитину», «ніби серце одпочине», «ждеш його, того світу, мов матері діти», «туман, неначе ворог».

  • Метафора: «за сонцем хмаронька пливе», «червоні поли розстилає», «тьмою німою оповиє тобі душу».

  • Персоніфікація: «сонце спатоньки зове», «серце одпочине, з Богом заговорить».

  • Зменшувальні суфікси: хмаронька, спатоньки, годиночку.)

- Діти, ви хочете дізнатися, що більш за все любив Шевченко? Зверніть увагу на слайд. Пропоную хором прочитати вірш.

Слайд 41

У всіх людей одна святиня,

Куди не глянь, де не спитай.

Рідніша їм своя пустиня,

Аніж земний в чужині край.

Ім красить все їх рідний край.

Нема без кореня рослини.

А нас, людей, без Батьківщини.

– Україна. Як називається така загадка або вірш, відгадка якої криється у перших літерах кожного рядка? – акровірш

- Як називають почуття туги за Батьківщиною? (Ностальгія)

-Про що поезія?

Слайд 42 Тема: змалювання вечірньої пори та очікування нового дня.

Ідея: туга за рідним краєм, його чарівною природою, сподівання на краще майбутнє.

- Людина може опинитися в різних життєвих ситуаціях, а природа допоможе знайти внутрішню рівновагу, навчить любити світ, людей, цінувати кожну мить життя, підтримувати інших

VІ. ПІДСУМОК УРОКУ. ОЦІНЮВАННЯ.

Слайд 43 Мультфільм “Скарлет”, або «Садок вишневий коло хати»

https://www.youtube.com/watch?time_continue=115&v=qz3tIa-pn3I&feature=emb_logo

https://www.thinglink.com/scene/1672038149116657667

Слайд 44 https://learningapps.org/watch?v=p44swp2jc22

- Поезія робить нас чуттєвішими.

- Бажаю вам, аби у ваших серцях жила любов до людей, природи!

Слайд 45 VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.

Вивчити вірш «За сонцем хмаронька пливе…» напам’ять. Намалювати ілюстрацію до нього або написати твір «Перебуваючи далеко від отчого дому…» (на вибір). Написати власний вірш.

Вміст уроку:
Опис, який учні побачать перед початком уроку

Тема. Картини природи рідного краю в поезіях Т. Шевченка «Садок вишневий коло хати».

Мета: - вчити дітей відчувати настрої пейзажних поезій, описувати

-

Для повного перегляду потрібно придбати матеріал

Урок не містить жодного завдання. Додайте завдання.

Щоб додати завдання, оберіть категорію завдання на панелі запитань.

1:

Завантаження файлу

2:

Завантаження файлу

3:

Завантаження файлу

4:

Завантаження файлу

5:

Завантаження файлу

6:

Завантаження файлу

Опис, який учні побачать після проходження уроку

Рефлексія від 0 учнів

Сподобався:

0 0

Зрозумілий:

0 0

Потрібні роз'яснення:

0 0
придбати урок
Ціна:

50 грн

Після покупки цей урок відразу стане доступним для використання повною мірою. Запитів на доступ не потрібно відправляти. Всі придбані уроки зберігаються в розділі мої придбані матеріали.

Рекомендуємо

Тарас Шевченко. «Садок вишневий коло хати…» Картини природи рідного краю в поезіях. Відтворення краси рідного краю засобами образної мови (метафора, епітет, персоніфікація).

Тарас Шевченко. «Садок вишневий коло хати…» Картини природи рідного краю в поезіях. Відтворення краси рідного краю засобами образної мови (метафора, епітет, персоніфікація).

178

Аватар профіля Лизько Валентина Степанівна
Українська література
5 клас

35 грн

Література рідного краю. Поезія рідного краю. (Життя та творчість Наталки Петрівни Нікуліної)

Література рідного краю. Поезія рідного краю. (Життя та творчість Наталки Петрівни Нікуліної)

55

Аватар профіля Лизько Валентина Степанівна
Українська література
5 клас

33 грн

Відмінки іменників, їх значення. Кличний відмінок. Відмінювання іменників.

Відмінки іменників, їх значення. Кличний відмінок. Відмінювання іменників.

1395

Аватар профіля Радіонова Наталія Олександрівна
Українська мова
6 клас

33 грн

Література рідного краю. Легенди та перекази рідного краю

Література рідного краю. Легенди та перекази рідного краю

205

Аватар профіля Лизько Валентина Степанівна
Українська література
5 клас

30 грн

Література рідного краю "Національно-патріотична поезія Івана Іова"

Література рідного краю "Національно-патріотична поезія Івана Іова"

289

Аватар профіля Басій-Волошина Валентина Володимирівна
Українська література
11 клас та змішані

41 грн

Схожі уроки

Василь Стефаник. Життєвий та творчий шлях.

Василь Стефаник. Життєвий та творчий шлях.

466

Аватар профіля Білецька Оксана Вікторівна
Українська література
10 клас

Ліна Костенко. Творчий шлях. Громадянська позиція митця

Ліна Костенко. Творчий шлях. Громадянська позиція митця

523

Аватар профіля Ніколенко Марина Олександрівна
Українська література
11 клас

М.Коцюбинський. Повість "Дорогою ціною"

М.Коцюбинський. Повість "Дорогою ціною"

480

Аватар профіля Кот Оксана Анатоліївна
Українська література
8 клас

Григір Тютюнник "Климко". Доля дитини в часи воєнного лихоліття. Ідея самопожертви

Григір Тютюнник "Климко". Доля дитини в часи воєнного лихоліття. Ідея самопожертви

1511

Аватар профіля Бурбела Людмила Василівна
Українська література
7 клас

О. Кобилянська. «Valse melancolique»

О. Кобилянська. «Valse melancolique»

213

Аватар профіля Вусата Юлія Анатоліївна
Українська література
10 клас