Урок:

Дмитро Красицький. «Дитинство Тараса» (фрагменти).

Опис уроку (учням цей опис не показується):

Урок складено відповідно до підручника:

Українська література : підручник для 5 класу закладів загальної середньої освіти / В. В. Заболотний, О. В. Заболотний, О. В. Слоньовська, І. В. Ярмульська. – Київ : Літера ЛТД, 2022. – 208 с.

Відповідно до Модельної навчальної програми «Українська література. 5–6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори: Архипова В. П., Січкар С. І., Шило С. Б.)

Мета уроку:

  • формувати в учнів знання про Т.Г.Шевченка, як великого народного поета, художника;

  • ознайомити із відомостями про раннє дитинство великого українського поета, викликати співчуття до його сирітської долі;

  • навчати виразності та усвідомленості читання;

  • розвивати мовлення, увагу, пам’ять, мислення, вміння працювати у парах і групах;

  • виховувати почуття доброти, любов і повагу до батьків, любов до України, свого народу, рідної мови, бажання навчатися.

Вміст уроку:
Опис, який учні побачать перед початком уроку

Добрий день, п'ятикласники!

У кожного народу є великі поети, яких знають усі: і дорослі, і діти. Для українського народу таким поетом є Тарас Григорович Шевченко.

Сьогодні на уроці ми прочитаємо оповідання про дитинство Тараса, як у кожного із нас у нього теж був перший день у школі…; дізнаємося про те – якою він був талановитою і обдарованою людиною та багато нового про нього.

Урок не містить жодного завдання. Додайте завдання.

Щоб додати завдання, оберіть категорію завдання на панелі запитань.

1:

Теоретичний блок

Знайомство з письменником.

Дмитро Красицький

0800twdt-5cd4-472x400.jpg

Дмитро Филимонович народився 7 листопада 1901 року в с.Зелена Діброва Звенигородського району Черкаської області. Він був правнуком рідної сестри Тараса Шевченка - Катерини.

З 17 років почав писати вірші. Перші твори були опубліковані в газеті «Звенигородщина».

1922 року закінчив Київський вищий інститут народної освіти, 1926-го — Московський комуністичний університет.

1922—1927 – працює у Дніпропетровську завідувачем гарнізонної бібліотеки 89-го стрілецького Чонгарського полку. В 1928—1930 роках завідував літературною частиною театру «Шевченківці».

З1931 по 1941 працював у системі народної освіти, викладав на кафедрі основ марксизму-ленінізму гірничого інституту.

Під час Другої світової війни був мобілізований, брав участь у боях німецько-радянської війни.

В 1944—1945 роках працював завідувачем кафедри історії та деканом історичного факультету університету, директором Дніпропетровського історичного музею.

У 1946 р. він оселився в Києві. Протягом 1946—1948 років — директор Києво-Печерського історико-культурного заповідника. Потім працював директором (1948 -1953), а згодом — заступником директора з наукової роботи будинку музею Т. Г. Шевченка (1953-1963).

23 роки був членом редколегії журналу «Людина і світ», членом методичної ради товариства «Знання», надрукував більше 500 статей і нарисів з літературознавства та шевченкознавства. Він є автором біографічних повістей, оповідань і нарисів про Тараса Шевченка - «Дитинство Тараса», «Юність Тараса», «Тарас – художник».

З 1960 — член Спілки письменників України.

Помер письменник 8 січня 1989 року у Києві. Йому було 87 років.

Дмитро Красицький: твори

  • «Заповіт Шевченка мовами народів світу» (1956),

  • «Шевченко — борець проти релігії» (1956, співавтор),

  • «Дитинство Тараса» (1959),

  • «Тарасова земля» (1962),

  • «Дітям про Шевченка» (1962),

  • «Роздуми над словом Тараса Шевченка» (1963),

  • «Шляхами великого Кобзаря» (1964),

  • «Юність Тараса» (1967),

  • «Тарасові світанки» (1979),

  • «І оживе добра слава. Розповіді про Шевченка» (1986),

  • «Тарас — художник» (1971)

2:

Теоретичний блок

Робота з текстом.

Дитинство Тараса

Коротенькі оповідання про дитинство Тараса Шевченка

Обрані оповідання (фрагменти)

ПЕРШИЙ ДЕНЬ У ШКОЛІ

Сонце сьогодні неначе і сходило не так, як завжди. Не встигло воно зазирнути крізь шибку в хату, як Тарас схопився з постелі, нашвидку одягся. Мати обдарувала його посмішкою. Вона говорила, ніби співала. Слова її були такі ласкаві, ніжні. Блакитні очі світились, зморшки розходились, і обличчя ставало зовсім молодим. Мати метушилась, бо ж сьогодні синок уперше йде до школи, до дяка Рубана в науку.

Ось і дід Іван переступив поріг. Поздоровкався.

— Ну, гаразд. Я бачу, що Тарас уже зібрався. То, може, підемо, щоб не спізнитись.

Тарас тільки цього й чекав. Мати пригладила йому чуба, одягла нову шапку, куплену у Вільшаній, почепила через плече торбу, куди вкладено Тарасів скарб — буквар.

— Щасти тобі, синку, з легкої руки діда Івана, щоб добре вчився!

...Дід Іван міряв ковінькою вулицю, швиденько прямуючи понад яром до вигону. Тут стояла самотньою хата дяка Рубана, якого по-вуличному дражнили Совгир. І справді, він був дуже схожий на кріпака Совгиря... такий самий на зріст, з такою ж кудлатою бородою, з такими ж сірими підсліпуватими очима.

Побачивши через вікно Івана Шевченка, що з хлопцем прямував до

школи, дяк вийшов їм назустріч.

— Здоровенькі були, з понеділком вас! — привітався дід. — Оце я вам, пане дяче, в науку хлопця привів.

— А, це син Григорія Шевченка? Запримітив, запримітив. Це той, що співав "Лугом іду, коня веду"? Добрий співак, добрий...

Дяк дивився на Тараса, а той стояв, жужмив у руках шапку, не знаючи, де діти очі, куди сховати руки.

— Ну, коли так, приймаємо до школи.

Дяк причинив двері й пропустив Тараса у сіни:

— Заходь, заходь до хати. Там уже є такі, як ти.

Тарас із сіней пройшов у невеличку хату. Посередині стояв стіл з двома ослонами. Попід стіною — лави. Ліворуч — піч без запічка, невеличкий мисник, а в кутку згори й донизу ікони: одні чорні, аж важко розібрати, що на них намальовано, інші блискучі, як у церкві.

Хлопці раділи, що прийшов Тарас, а найбільше зрадів Данило Бондаренко, вірний його друг. Вони одразу ж зчинили лемент, сперечаючись між собою, де сяде Тарас. Школа могла вмістити з десяток учнів, хоч у селі була не одна сотня хлопчаків. Дівчат зовсім не вчили.

Прочинились двері, і в хату ввійшов дяк Павло Рубан. Тарас стояв серед хати, а хлопці поприлипали до ослонів, схилились над столом. Куди сяде Тарас?

— Даниле, посунься! Оце твоє місце, сідай! — промовив дяк до Тараса, і урок почався.

— Аз! Буки! Веді!

Важка грамота, а дід наказував: приглядайся уважно, запам'ятовуй.

3:

Вільне введення тексту

Дати письмові відповіді.

  • Чому оповідання має таку назву?

  • Як рано прокинувся Тарас того дня?

  • Хто повів малого Шевченка до школи?

  • Хто з дітей найбільше зрадів Тарасові?

  • Скільки дітей могло вміститися у школі?

  • А чи навчалися дівчатка?

4:

Теоретичний блок

Робота з текстом.

Катерина малювала півники

Ранок був ясний, сонячний. На небі ні хмарки. Тиша. Тарас проснувся дуже рано. Йому не спиться. Катря ще вчора казала, що буде хату мазати… Коли помаже – нові малюнки на стінах розмалює.

"І у нас будуть нові півники, – подумав Тарас. – Он у Бондаренка помазали хату і хіба такі півні намалювали!.. У нас будуть кращі… Катря малює краще всіх на світі.

У Решетилів стіни розмальовані квітами. Скільки їх там! І маки, і всякі квіти: сині, зелені, червоні… У хаті Оксани Ковалівни – чорнобривці…

Проте у нас буде найкраще".

Ярина з Марією ще спали в запічку, Микита на полу, Катря, видно, давно вже господарює… Не спиться Тарасові, і він швиденько стає з полу на долівку. Тихенько, щоб не розбудить сестричок і брата, одчиняє двері, виходить у сіні, надвір.

Свіже ранкове повітря дихнуло в обличчя.

В садку весело виспівували пташки.

Соловейко то ніжним, тоненьким голоском дріботів, то тьохкав, аж на серці радісно ставало.

– Чого це ти, Тарасику, так рано встав?

– Я тобі на поміч прийшов.

– Та й помочі з тебе! Спав би! Людські діти ще сплять. Уранці найсолодший сон.

– А мені не спиться, Катрусю. Ти ж казала, що будеш хату мазати і нові малюнки на стінах намалюєш.

– Еге ж, буду мазати, нові малюнки намалюю, – говорила Катря, розводячи білу глину в черепку. Біля хати була вже замішана руда глина.

"Шпарувати буде", подумав Тарас.

Катря мазала хату, а під руками весь час вештався братик і надокучав питаннями: коли та які малюнки вона малюватиме.

– Катрусю, ти на комині нові півні намалюєш?

– Намалюю, але зачекай трохи й не перешкоджай, не ходи під руками, а то й свята застануть з віхтями.

Хату побілено, помазано долівку. Поки вона сохла, Катря в сінях заходилася готувати фарби, щоб на стінах і на комині намалювати нові малюнки.

0800u34d-4adb-940x940.jpg

– Катрусю, зроби, щоб півень не такий сердитий був. Добав чубчика – гребінь дуже похилився. Катрусю, добав трохи хвостика.

І на комині з-під умілих рук виросли на високих ногах два півники.

Тарас аж підстрибував з радощів.

"Як виросту, буду малярем".

5:

Вільне введення тексту

Літературний диктант

  1. Чому Тарас прокинувся дуже рано?

  2. Що Катря обіцяла намалювати на стінах?

  3. Яка пташка співала так, що у Тараса "аж на серці радісно ставало"?

  4. Кого Катря мала намалювати на комині?

  5. Що потрібно було додати намальованому півню, щоб він не такий сердитий був?

  6. Після цього хлопчик вирішив, що він обов'язково буде...

6:

Теоретичний блок

Робота з текстом.

Золоті в тебе пальчики

Якось Тарас ніс подвір'ям воду до кухні і зачув галас паненят у садку:

– Учитель, учитель! – і вони кинулись назустріч літній людині. Оточений панськими дітьми, учитель сів на лавочці й почав щось розповідати.

Поставивши відра на землю, Тарас підкрався до огорожі послухати, про що йтиме мова. Серце його завмирало в грудях.

Учитель Превлоцький розповідав дітям, що вчитиме їх малювати. І одразу розпочав урок. Він пояснював просто, ясно, а панські діти ніяк не могли второпати. "І чого тут не розуміти", дивувався Тарас.

Учитель ще раз пояснив, і Тарасові здалось, що навіть баран, який ходив по подвір'ю і скуб траву, і то вже міг би розібрати… Прощаючись, учитель сказав, що приходитиме щодня в післяобідню пору, і звелів паненятам приготувати папір та олівця.

З того дня Тарас почав потай слухати уроки малювання. Зранку він дуже вправно працював на кухні, щоб скоріше усе впорати, а в обідню пору зникав, що й не розшукати.

0800u331-b0ec-940x940.jpg

Сховавшись за тином, хлопець уважно слухав, що говорив учитель. Він сумлінно перемальовував усі малюнки, які давав учитель своїм учням. Незабаром Тарас навчився знімати натуру, затушовувати тіні.

Одного разу вчитель примітив, що якесь бідне хлоп'я, сидячи за тином, слухає його і щось малює.

"І що то воно може малювати своїми огрубілими пальцями", подумав учитель і підійшов до огорожі. Його здивуванню не було меж – кріпацька дитина тримала в руках чудово виконаний малюнок.

Учитель глянув на руки Тараса, на чорні, загрубілі від тяжкої роботи пальці й промовив:

– Золоті в тебе пальчики, хлопче… Дай малюнок…

Схопились панські діти, обступили вчителя, в руках якого було пречудово виконане тільки-но дане їм завдання.

Учитель розпитав Тараса, хто він, чий, звідки, як опинився серед челяді, що робить, похвалив за малюнок і дозволив приходити на уроки.

– Учись, учись! З тебе буде маляр! – І дав Тарасові аж п'ять аркушів паперу й олівець.

7:

Вільне введення тексту

Творча робота.

Скласти план до прочитаного розділу.

8:

Запитання

Віднови прислів’я про Тараса Шевченка:

початок
продовження
1

Шевченко Тарас -

А

і ніколи не забудем.

2

Ми Шевченка славить будем,

Б

наче сонце для нас.

3

Шевченкові твори

В

буде жити тисячу літ.

4

Шевченківський «Заповіт»

Г

то для народу — великий дар.

5

Шевченків «Кобзар» —

Ґ

сяють, мов зорі.

9:

Вільне введення тексту

Рефлексія.

Продовж речення:

  • Сьогодні на уроці я дізнався/дізналася...

  • Свої знання я використаю...

10:

Теоретичний блок

Домашнє завдання.

Прочитайте вдома інші розділи твору "Дитинство Тараса"

АБО прослухайте

Опис, який учні побачать після проходження уроку

Дякую за роботу!

Рефлексія від 0 учнів

Сподобався:

0 0

Зрозумілий:

0 0

Потрібні роз'яснення:

0 0
Рекомендуємо

Науково-художня, науково-популярна, навчальна література (загальне ознайомлення). Дмитро Красицький. «Дитинство Тараса». Олесь Ільченко. Один день хлопчика з Вінчі. Тексти із засобів масової інформації.

Науково-художня, науково-популярна, навчальна література (загальне ознайомлення). Дмитро Красицький. «Дитинство Тараса».  Олесь Ільченко. Один день хлопчика з Вінчі. Тексти із засобів масової інформації.

128

Аватар профіля Лизько Валентина Степанівна
Українська література
5 клас

35 грн

Пошук та заміна фрагментів тексту

Пошук та заміна фрагментів тексту

230

Аватар профіля Лизько Валентина Степанівна
Інформатика
8 клас

33 грн

Леся Українка. Дитинство поетеси, роль родини у її вихованні. Неповторний світ дитинства в поезіях. "Мрії"

Леся Українка. Дитинство поетеси, роль родини у її вихованні. Неповторний світ дитинства в поезіях. "Мрії"

612

Аватар профіля Пантюк Людмила Іванівна
Українська література
6 клас

30 грн

РМ (усно). Інсценізація фрагментів казки-п’єси. Усний переказ фрагмента твору. Мініпроєкт «Створи свою казку» (на вибір).

РМ (усно). Інсценізація фрагментів казки-п’єси. Усний переказ фрагмента твору. Мініпроєкт «Створи свою казку» (на вибір).

262

Аватар профіля Лизько Валентина Степанівна
Українська література
5 клас

33 грн

Тарас Шевченко

Тарас Шевченко

262

Аватар профіля Проноза Марина Сергіївна
Українська література
8 клас

25 грн

Схожі уроки

Василь Стефаник. Життєвий та творчий шлях.

Василь Стефаник. Життєвий та творчий шлях.

511

Аватар профіля Білецька Оксана Вікторівна
Українська література
10 клас

Ліна Костенко. Творчий шлях. Громадянська позиція митця

Ліна Костенко. Творчий шлях. Громадянська позиція митця

578

Аватар профіля Ніколенко Марина Олександрівна
Українська література
11 клас

М.Коцюбинський. Повість "Дорогою ціною"

М.Коцюбинський. Повість "Дорогою ціною"

565

Аватар профіля Кот Оксана Анатоліївна
Українська література
8 клас

Григір Тютюнник "Климко". Доля дитини в часи воєнного лихоліття. Ідея самопожертви

Григір Тютюнник "Климко". Доля дитини в часи воєнного лихоліття. Ідея самопожертви

1775

Аватар профіля Бурбела Людмила Василівна
Українська література
7 клас

О. Кобилянська. «Valse melancolique»

О. Кобилянська. «Valse melancolique»

238

Аватар профіля Вусата Юлія Анатоліївна
Українська література
10 клас