Андрій Чайковський. «За сестрою». Напружений динамічний сюжет героїко-романтичної повісті. Образ Павлуся як утілення благородства і лицарства, сміливості й винахідливості.
Мета: охарактеризувати членів родини Судаків; розкрити основні риси характеру Павлуся; пояснити літературознавчі поняття романтичний герой, гіпербола;розвивати зв’язне мовлення, уміння грамотно висловлювати власні думки ; пов'язавши історичне минуле з сучасністю, виховувати почуття патріотизму, відданості, віри в перемогу добра, справедливості.
Матеріально-технічне забезпечення уроку: підручник, інтерактивна дошка з підключенням до мережі Інтернет, літературний пазл «Родина Судаків», схема аналізу образів, ланцюжок подій, кольорові стікери, дерево.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Учні демонструють ілюстрації або зачитують власні вірші, висловлюючи своє враження про прочитане.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Бесіда
Який жанр твору «За сестрою»? (Повість).
Які повісті вже вивчали в попередніх класах? (“Захар Беркут” – історична повість, “Тореадори з Васюківки” – пригодницька ).
Чим повість відрізняється від оповідання?(Більшим обсягом, більшою кількістю героїв, особливо другорядних, більш поширені та послідовні описи та розповіді).
Доведіть, що «За сестрою» -героїко-романтична повість.(Події відбуваються в часи нападу татарських орд на Україну. Головний герой зважується на небезпечні пошуки своєї сестри, вирушає у невідому путь, потрапляє у надзвичайні обставини і перемагає).
На дошку спроектовано таблицю. Розгляньмо її.
Героїчні та романтичні риси повісті:
Героїчні | Романтичні |
боротьба козаків з татарами захист вітчизни побратимство вірність вірі та присязі готовність до подолання труднощів | головний герой весь час потрапляє у виняткові, незвичайні обставини, переслідує благородну мету порятунку сестри, виявляючи при цьому незвичайну кмітливість. |
Ви прочитали уже близько половини повісті. Чим прикметний сюжет твору? Як розвиваються в ньому події? (Сюжет напружений, динамічний,насичений несподіваними поворотами. Події розвиваються послідовно, їх багато, легка манера оповіді).
Що є зав’язкою повісті? Висловіть думку двома реченнями.
Які ще елементи сюжету вам відомі?
З’ясуймо, як розвивається сюжет 2-5 розділів (Запитання – відповідь. Вдома учні готувати 3-7 запитань за змістом повісті)
ІV. Оголошення теми, мети уроку
V. Опрацювання навчального матеріалу
Сюжет є складовою частиною композиції. Композиція (від лат. “складання”, “створення”) – це побудова літературного твору, розташування у певній послідовності та взаємозв’язку всіх його частин (розділів, епізодів, сцен, картин, образів), розгортання подій, групування та розташування персонажів.
Створімо схему сюжету нашої повісті у вигляді ланцюжка подій
1. Славний рід Судаків зі Спасівки.
2. Напад татар на село. Втрата рідних.
3. Втеча Павлуся на татарському коні;
зустріч з козаками, братом Петром;
ватажок Мустафа у полоні в козаків;
визволення бранців-спасівчан і батька Степана;
небезпечні мандри та пошуки сестри.
4. Зустріч із сестрою.
5. Повернення в Україну.
Слово вчителя
Родина дуже важлива у житті кожної людини. Це найближчі, найрідніші люди, яких ми дуже любимо, які дарують нам тепло та допомагають у складних ситуаціях. Це й рідна домівка, затишна та безпечна. Родина – це твій маленький світ, в якому все зрозуміле, дороге. Справжня родина – це більше, ніж просто бути родичами. Це особливе ставлення одне до одного. Це любов, взаємоповага, допомога.
Робота в групах
Пропоную вам скласти літературний пазл «Родина Судаків». (Ілюстрація, герой твору, риса характеру, репліка персонажа, цитата з повісті)
І варіант (Павлусь, Палажка, Степан, дід Андрій)
ІІ варіант (Павлусь, Ганна, Петро, Степан)
- Звірмо результати .
Робота в парах «Створення родинного альбому Судаків»
(Кожна пара характеризує одного з членів родини за поданою нижче схемою. За опору використовуємо матеріал літературних пазлів).
Схема аналізу образів
Персонаж.
Його портрет.
Риси характеру і вчинки,в яких вони виявляються.
Найпоказовіший учинок персонажа.
Роль персонажа у творі.
Висловлювання героя, яке найбільше вразило, схвилювало.
(Учні доповнюють відповіді кожної пари власними прикладами з твору, цитатами. Таким чином характеризуємо коротко образ Палажки, Степана, Петра, діда Андрія, Ганни).
- Отже, саме родинне тепло, любов одне до одного є тією силою, яка допомогла Павлусеві подолати всі труднощі на своєму шляху. Доведіть, що саме він є головним пресонажем.
Характеристика головного героя Павлуся
Бесіда
Який вплив мали розповіді діда Андрія на формування світогляду, кругозору Павлуся?
Чому протягом свого життя Павлусь не раз згадував повчання діда?
Як хлопець ставився до своєї сестри?
Про що свідчить те, що батьки іноді хотіли покарати сина за його молодечий порив?
Яким чином пожежа Спасівки, смерть діда і матері від рук татар вплинули на Павлуся?
Наскільки велике серце чоловіка можна визначити за тим, на що він ладен піти заради сім’ї. Про кого можуть бути сказані ці слова?
- Чому батько та старший брат відмовляють Павлуся від небезпечної подорожі?
- Чим пояснити те, що наказ батька і прохання брата не зупинили пошуки Павлом сестри?
«Віль ний мікрофон»
Учні стисло висловлюють власну думку, відповідаючи на питання: «Чи можна Павлуся вважати справжнім героєм, козацьким лицарем та патріотом? Чому?»
Рольова гра «Перевтілення»
Пропоную вам уявити себе на місці Павлуся і коротко розповісти про свої почуття та переживання в той момент розвитку подій, який вас вразив чи запам’ятався найбільше.
Теорія літератури
З'ясування змісту літературознавчого поняття романтичний герой
Прочитайте в підручнику, який герой називається романтичним.
Чи можна Павлуся вважати романтичним героєм? Чому? (Головний персонаж - справжній герой у повному розумінні цього слова. Це мужня і благородна людина, здатна ризикувати власним життям, діяльна й активна. Павлусь потрапляє у складні ситуації, але завдяки своїй сміливості та розуму з честю виходить зі скрути, рятує інших, поєднуючи в собі силу, сміливість із ніжністю, щирою любов’ю та товариськістю)
Як гадаєте, чи може така історія бути достовірною? Що таке гіпербола? Як її використовує автор? (Образ головного героя твору Павлуся хвилює і викликає симпатії до себе. Ми захоплюємося його глибоким патріотизмом, щирою любов'ю до сестри, здатністю переборювати труднощі в досягненні поставленої мети. Проте в декого з вас може з'явитися сумнів у реальних можливостях здійснення його задуму. Адже Павлусь часто потрапляє в такі ситуації, з яких, беручи до уваги юний вік, йому не під силу вибратися. Це стається тому, що автор у певних місцях гіперболізує, тобто пребільшує цей образ, і він набирає рис, властивих фольклорним героям - богатирям. Такий прийом не тільки не применшує краси образу, а навпаки, робить його привабливішим і викликає бажання наслідувати позитивні риси характеру Павлуся).
VІ Рефлексивно-оцінювальний етап.
Фідбек «Дерево»
Кожен з вас має на парті по 2 стікери різного кольору. Прошу вас написати на жовтому, що вам найбільше сподобалося на уроці. А на зеленому зазначити те, що було нудним чи нецікавим. Стікери не підписуємо, можна навіть змінити почерк. Приклейте їх на дерево таким чином: жовті на кроні дерева, а зелені біля коріння. Тепер я буду знати, чим зацікавити вас наступного разу.
VІІ Домашнє завдання
Дочитати повість до кінця. Знайти цитати, що характеризують козаків.
Скласти 2-5 запитань до одного з козаків повісті для рольової гри «Запитай у героя».
Творче завдання (за бажанням). Написати есе «Наша родина моїми очима»
Індивідуальне завдання. Підготувати повідомлення/перзентацію «Звичаї козаків» (до 2 хв)