Конструктор уроків
Урок не містить жодного завдання. Додайте завдання.
Щоб додати завдання, оберіть категорію завдання на панелі запитань.
№1:
Теоретичний блок
СЛАВА УКРАЇНІ!!!
Добрий день!
Запрошую вас на урок української літератури!
Полтавщина дала світові й українській літературі багатьох визначних особистостей.
Серед них — Євген Павлович Гребінка, якого І.Франко назвав «талановитим писателем російсько-українським».
Доля відвела цій людині зовсім не багато часу — всього 36 років, але скільки ж він встиг зробити! Вісім томів творів, громадська діяльність, організація видання українських творів, допомога молодим літераторам. І якби не Гребінка, світ ніколи б не почув чудовий романс «Очи черные». Ось про це ми поговоримо на сьогоднішньому уроці.
Тема нашого уроку:
Двадцять друге січня
Класна робота
Образи вірша Євгена Гребінки “Човен”. Пісенна лірика поета
ЗАСВОЄННЯ МАТЕРІАЛУ
Протягом уроку ми будемо підійматся сходинками.
I. Сходинка “Життєвий шлях письменника»
Євген Гребінка
(1812-1848)
Є. П. Гребінка народився 2 лютого 1812 р. у сім’ї поміщикана хуторі Убіжище поблизу Пирятина на Полтавщині. На рідному хуторі майбутній письменник мав можливість познайомитися з життям народу, з його побутом і звичаями, з багатющими скарбами українського фольклору. Буйну уяву хлопцяживили, зокрема, захоплюючі розповіді няньки-кріпачки.
Початкову освіту здобув удома від приватних учителів, а потім учився в Ніжинській гімназії вищих наук (1825–1831). На початку 1834 року він переїздить до Петербурга, де працює чиновником комісії духовних училищ, водночас учителює в навчальнихзакладах.
Оселившись у Петербурзі, Є. Гребінка назавжди зберіг любов до рідного краю. Майже щоліта письменник приїжджав на Україну.
В останні роки життя митець розпочав готувати до видання зібрання своїх творів. У 1847 р. виходять друком перші чотири томи, наступного року — ще чотири. Але повністю здійснити свій задум письменникові не вдалося 15 грудня 1848 р. після тяжкої і тривалої хвороби у розквіті творчих сил він помер. Тіло його було перевезено на Україну і поховано в Мар’янівці поблизу рідного дому.
II. Сходинка “Сторінки великої дружби”
Велику роль відіграв Євген Павлович у житті, творчому становленні Т. Шевченка, з яким познайомився у другій половині 1836 р. Він брав безпосередню участь у викупі його з кріпацької неволі. На літературних вечорах у Є. Гребінки Тарас Григорович дізнається про новини тогочасного російського й українського літературного життя. Особлива заслуга Є. Гребінки в тому, щов 1840 р. з його допомогою побачив світ «Кобзар» Т. Шевченка. Також за участю Євгена Павловича в 1841 р. виходить альманах «Ластівка», на сторінках якого було опубліковано твори Тараса Григоровича та багатьох інших українських майстрів слова. Зрештою, якби не українець Гребінка, можливо, того ж таки свт би не дзнався про Генія Шевченка.
ІІІ. Сходинка. Вірш «Човен»
Перегляньте наступний відеоурок:
Прочитайте аналіз поезії:
№2:
Тестування
ТЕСТУВАННЯ
КОМЕНТАР
У збірці «Малороссийские приказки», крім байок, було вміщено вірш «Човен», виразно позначений романтичним настроєм.
Маніфестом молодого Євгена Гребінки є вірш "Човен", написаний 1833 року. Цей твір має автобіографічний характер: роздуми автора, який із рідного хутора вирушає до далекого і невідомого Петербурга. Вирушаючи до Петербурга, Євген Гребінка порівнював себе з цим човном. Автор розуміє, що не можна прожити одному, заховавшись від дійсності, не можнап очуватися щасливим, перебуваючи осторонь народного життя. І хоча нема упевненості, що в столиці оминуть його недоля, горе і нещастя, поет вирушає з дому. Образ одинокого човна доволі поширений у світовій літературі.
До цього алегоричного образу вдавались Байрон, Жуковський, Лєрмонтов, Забіла. Герой вірша "Човник" В. Забіли, написаногоприблизно того ж часу, що й поезія Є. Гребінки, тежнарікає на нещасливу долю і порівнює себе з човником у бурхливому морі.
Вірш «Човен» наповнена алегоричними образами:
човен —людина;
море — життя;
хмари, вітер,
громи — життєві труднощі й негаразди.
Твір має автобіографічний характер, це роздуми молодого поета, який вирушає з рідного хутора в далекий Петербург, він ніби кидається в пінисті хвилі розбурханого житейського моря.
«Паспорт» твору.
Тема: роздуми поета про майбутнє життя у Петербурзі після того, як він покинув рідний хутір.
Ідея: життя - це бурхливий океан, в якому нам доведеться долати труднощі, не можна ніколи здаватися, треба впевнено йти до мети.
Жанр: віршована балада.
Віршований розмір: чотиристопний амфібрахій.
Римування – перехресна, суміжне.
Художні особливості балади
Епітети – синєє море, буйнії вітри, чорнії гори.
Порівняння – хвиля гуляє, мов чорнії гори; в тих хмарах, мов голос небесної кари: як човнові море, для мене світ білий; як темная нічка, насупились хмари.
Алітерація: в останньому рядку першої строфи балади повторюються звуки «р», «г», які передають гуркіт грому, це підсилює образну картину бурхливого моря.
Зменшувально-пестливі слова (нічка, весельце), повтори (плавле), звертання (мій покою), нестягнені форми прикметників (буйнії, лютеє). Риси романтичного стилю в баладі: грізна морська стихія, трагедія з човном, переживання ліричного героя, зв’язок із фольклором.
ВИКОНАЙТЕ ТЕСТ НА 12 ПИТАНЬ.
№3:
Теоретичний блок
ПІСЕННА ТВОРЧІСТЬ Є. Гребінки
У 1842 р. Гребінка знайомиться з Марією Василівною, онукою сусіда, небагатого поміщика Миколи Степановича Ростенберга, а наступного року вони освічились. Серце поета ожило й заспівало.
Після зустрічі з коханою Марійкою цілу ніч не міг заснути. Ходив по кімнаті, виходив у посріблений місячним сяйвом сад. Не давали спати глибокі чорні очі коханої. Весь час бачивїх перед собою. Засвітив свічку, сів до столу. Швидко написав чотири рядки:
Очи черные, очи страстные,
Очи жгучие и прекрасные!
Как люблю я вас! Как боюсь я вас!
Знать, увидел вас я в недобрый час
Ох, недаром вы глубины темней!
Вижу траур в вас по душе моей.
Вижу пламя в вас я победное:
Сожжено на нем сердце бедное.
Но не грустен я, не печален я,
Утешительна мне судьба моя:
Все, что лучшего в жизни бог дал нам,
В жертву отдал я огневым глазам.
«Очі чорнії» привернув увагу своєю пристрасністю й ліризмом та незвичним для російського читача поетичним образом. Ціліричні рядки, написані українським поетом російською мовою, є одними з найяскравіших в українській ліричній поезії ХІХ ст. Саме в українській, болише в нашій народній поезії так широко використовується образ очей. Музику написав німецький композитор Флоріан Герман
До пісні додавались нові строфи, її виконували циганські хори, видатні російські співаки Федір Шаляпін і Борис Штоколов, циганські співаки Валерій Агафонов і Микола Сліченко, американець африканського походження Луї Армстронг зі своїм оркестром і сестри Берри, Петро Лещенко з Румунії й польський ансамбль «Червоні чарне», іспанець ХуліоІглесіас і «тріо золотих тенорів» - італієць ЛучаноПаваротті, іспанці ПласідоДомінго та Хосе Каррерас. «Очі чорнії» звучали то як циганська пісня, то як романс, або ж як джазові варіації, як чарльстон, як вальс, як лірична пісня... В найрізноманітнішому мелодійному оформленні «Очі чорнії» звучать у виконанні акордеоністів, невеликих музичних ансамблів і великих оркестрів. Звучитьпісняросійською, англійською, французькою, іспанськоюмовами.
Є відомості, що «Очі чорнії» виконували і українці – Іван Козловський і Борис Гмиря. Журналіст і поет- лірик Юрій Тараненко дав прекрасний варіант гребінківських «Очей» українською:
Очі чорнії, аж палаючі,
Очі пристрасні та жадаючі!
Як люблю я вас! Як боюсь я вас!
Певно, стрів я вас у недобрий час.
Темний погляд ваш – як морська глибінь.
По душімоїй в німжадобитінь.
Бачу пломінь я переможний в нім:
Серце спалене у вогні страшнім.
Та жену журбу і печаль свою
На мою судьбу я не ремствую:
Найдорожче все, що Господь дав нам,
Я пожертвував огняним очам.
Літературознавчий словник.
Романс (з ісп. romance, відлатин, romanice — по-романськи) — невеликий за обсягомвірш і музичнийтвір про кохання, призначений для сольного співу з інструментальнимакомпанементом.
У давнічаси так називали пісні народною мовою в Іспанії на противагу пісням, складенимпо- латинськи. Ці пісні виконували мандрівні співаки-оповідачі під супровід гітари. Пізніше романси поширилися в інших країнах. Зібрання романсів називають романсеро.
Усесвітньовідомими стали романси Є. Гребінки «Очи чёрные» і «Ні, мамо, не можнанелюба любить» («Українськамелодія»).
№4:
Вільне введення тексту
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1) Опрацювати інформацію про пісенну творчість Є. Гребінки ( теотретичний блок №3).
2) Прослухати композицію "Очі чорнії", дати відповіді на питання:
Чи чули ви цей музичний твір?
Які враження виникли у вас під час прослуховування твору?
Рефлексія від 11 учнів
Сподобався:
Зрозумілий:
Потрібні роз'яснення:
Євген Гребінка. Вірш «Човен». Образ небезпечної морської плавби як уособлення життєвого шляху людини. Пісенна (романсова) лірика поета. ТЛ: романс.
6. Євген Плужник - один із провідних поетів «розстріляного відродження». Його творча біографія, трагічна доля. Сповідальність, ліричність, філософічність лірики
2. Авангардні тенденції в українській літературі 1920-х років. Поет-футурист М. Семенко – сміливий експериментатор. Урбаністичні мотиви його лірики, їхня змістова новизна, ламання класичної форми («Бажання», «Місто», «Запрошення»)
9. Захоплення красою й величчю світу («Солодкий світ!..»). Сонет «У теплі дні збирання винограду» – вишуканий зразок неокласичної інтимної лірики. Краса природи, краса людини та її почуттів. Звернення до античних образів.