Урок:

28. Г.Квітка – Основ’яненко. «Маруся» –приклад прози із виразними рисами сентименталізму. Художнє розкриття письменником традиційних народних моральних уявлень

Вміст уроку:

Урок не містить жодного завдання. Додайте завдання.

Щоб додати завдання, оберіть категорію завдання на панелі запитань.

1:

Теоретичний блок

  1. Перегляньте відео за посиланням:

2:

Теоретичний блок

  1. Ознайомтесь з матеріалом та законспектуйте найголовніше
    Історія створення повісті "Маруся".
    Повість надрукована повністю у 1834 році у книжці «Малоросійських повістей...». Вона стала першим і найпопулярнішим твором серед сентиментальних повістей Квітки. «Маруся» була написана як аргумент того, що українською мовою можна описати глибокий і складний світ людських почуттів і філософських переконань.

    Над текстом повісті письменник працював багато – як ні над одним зі своїх творів. Переробляв окремі місця, додавав чи змінював епізоди, портрети й пейзажі, шліфував мову. Дуже згодилися давні й нові записи прислів’їв, приказок, весільних пісень, похоронних голосінь.

    Надто хвилювався Григорій Федорович за долю своєї «Марусі», як її сприйме читач? Чи не знайдуться недоброзичливці, які почнуть кепкування з нашої мови? Адже багато хто з «учених» та «освічених» вважав, що українською мовою крім лайки й жартів, нічого не можна створити. Та побоювання автора були марні: повість справила велике враження на читача з народу і передової інтелігенції. Твір мав надзвичайну популярність у читачів. Про це писав сам Г.Квітка-Основ’яненко: «Бачачи, що моїх Марусь читають наші добрі земляки за прилавками, продаючи перець, тютюн, читають по хатах, у колі родин у місті й селищах, мавши депутацію з подякою, що пишу по-нашому, я вирішив написати для цього класу людей що-небудь повчальне». Перекладена самим автором російською мовою і надрукована в журналі «Современник», вона і в Росії користувалася великою популярністю.

    В основі сюжету повісті «Маруся» – чисте, вірне і разом з тим нещасливе кохання молодої дівчини, дочки заможних селян, і бідного міського ремісника-рекрута Василя, якого чекає двадцятип’ятирічна солдатська служба. Розповідь у повісті побудована через передачу глибоких почуттів героїв. Конфлікт має соціальний характер – на перешкоді одруженню закоханої пари стоїть майнова нерівність: багатий селянин Наум Дрот не хоче віддавати єдину доньку за бідного парубка-рекрута. Якщо ж Василь зможе заробити грошей і знайти собі заміну, то Наум за такої умови дає згоду на шлюб.

    Повість утверджує вічні християнські ідеали: жити, «як Бог дасть»; трудитись чесно, не думаючи про корисливість; не вдаватись у тугу, коли спіткає горе; бути смиренним; поважати батьків, старших за віком людей.

    Повість «Маруся» – взірець сентименталізму. У ній яскраво змальовано життя українського селянства, працю, побут і звичаї народу. Герої твору – селяни, прості люди, які є уособленням високих морально-етичних якостей.

    Щоб розчулити читача, письменник звернувся до основних мовно-стилістичних засобів сентименталізму: ліризму, пестливих форм слів, змалювання чудових українських пейзажів, чутливих і ніжних натур, зворушливих драматичних ситуацій, народних обрядів та звичаїв.

    Джерела повісті:

    • дійсність українського села ХVІІІ – початку ХІХ ст.

    • народна творчість: українські балади, ліричні, весільні пісні, фольклорні мотиви (любові, розлуки, смерті закоханих). Від народної поезії – образність повісті, від казки й переказу – її розповідний стиль.

    • герої твору «писані з натури без будь-якої прикраси і відтушовування».

    • майстерність у виписуванні українських краєвидів у повісті.

3:

Теоретичний блок

  1. Прослухайте скорочено аудіокнигу повість "Маруся" або ж прочитайте текст за посиланням нижче

  2. kvitka-osnovianenko-hryhoriy-fedorovych-marusia1018.pdf

Рефлексія від 9 учнів

Сподобався:

9 0

Зрозумілий:

8 1

Потрібні роз'яснення:

9 0
Рекомендуємо

Григорій Квітка-Основ’яненко – батько української прози. Гуманістичний пафос, християнські ідеали, етнографічне тло творів. «Маруся» – перша україномовна повість нової української літератури, взірець сентименталізму.

Григорій Квітка-Основ’яненко – батько української прози. Гуманістичний пафос, християнські ідеали, етнографічне тло творів. «Маруся» – перша україномовна повість нової української літератури, взірець сентименталізму.

449

Аватар профіля Лизько Валентина Степанівна
Українська література
9 клас

25 грн

Г. Квітка-Основ'яненко. "Маруся". Аналіз твору

Г. Квітка-Основ'яненко. "Маруся". Аналіз твору

330

Аватар профіля Вервикишка Ірина Михайлівна
Українська література
9 клас

25 грн

"ТРАДИЦІЙНА ОБРОБКА НАРОДНОЇ ІНСТРУМЕНТАЛЬНОЇ МУЗИКИ"

"ТРАДИЦІЙНА ОБРОБКА НАРОДНОЇ ІНСТРУМЕНТАЛЬНОЇ МУЗИКИ"

526

Аватар профіля Тунік Світлана Григорівна
Музика
7 клас

44 грн

Народна творчість. Народні інструменти. Народні іграшки (1 клас Урок №27-28)

Народна творчість. Народні інструменти. Народні іграшки (1 клас Урок №27-28)

281

Аватар профіля Рубан-Оленіч Інна Іванівна
Мистецтво
1 клас

40 грн

Осередки народного художнього промислу в України

Осередки народного художнього промислу в України

174

Аватар профіля Зенькова Олена Федорівна
Технології
I—III курси та змішані

25 грн

Схожі уроки

Василь Стефаник. Життєвий та творчий шлях.

Василь Стефаник. Життєвий та творчий шлях.

511

Аватар профіля Білецька Оксана Вікторівна
Українська література
10 клас

Ліна Костенко. Творчий шлях. Громадянська позиція митця

Ліна Костенко. Творчий шлях. Громадянська позиція митця

578

Аватар профіля Ніколенко Марина Олександрівна
Українська література
11 клас

М.Коцюбинський. Повість "Дорогою ціною"

М.Коцюбинський. Повість "Дорогою ціною"

565

Аватар профіля Кот Оксана Анатоліївна
Українська література
8 клас

Григір Тютюнник "Климко". Доля дитини в часи воєнного лихоліття. Ідея самопожертви

Григір Тютюнник "Климко". Доля дитини в часи воєнного лихоліття. Ідея самопожертви

1775

Аватар профіля Бурбела Людмила Василівна
Українська література
7 клас

О. Кобилянська. «Valse melancolique»

О. Кобилянська. «Valse melancolique»

238

Аватар профіля Вусата Юлія Анатоліївна
Українська література
10 клас