Сьогодні о 18:00
Вебінар:
«
Комунікативні барʼєри у спілкуванні дітей з ООП
»
Взяти участь Всі події
23 лютого 2022 о 16:01
5 0
Педагогіка
Автор/ка:
Юрій Ковбасенко, Світлана Дячок
517

0

pdf Друкувати

НУШ: від модельної програми до якісного уроку літератури

Ефективні форми роботи з формування ключових компетентностей на уроках літератури та в позаурочній роботі засобами підручника та додаткових методичних матеріалів.

Вже цього року значна частина вчителів розпочне роботу по-новому. Освітні реформи, що відбуваються в Україні, стосуються оновлення змісту освіти, а разом із цим і модернізації підручників, оскільки навчальна книга відіграє важливу роль в освітньому процесі та є одним з основних засобів передачі знань.

У вебінарі президент Української асоціації викладачів зарубіжної літератур Юрій Ковбасенко та учителька-методистка української та зарубіжної літератури Світлана Дячок запропонують ефективні форми роботи з формування ключових компетентностей на уроках літератури та в позаурочній роботі засобами підручника та додаткових методичних матеріалів.

Модельна навчальна програма – це документ, який визначає орієнтовну послідовність досягнень очікуваних результатів навчання, зміст навчального предмета та види навчальної діяльності учнів, рекомендованої для використання в освітньому процесі у порядку, визначеною законодавством.

Таким чином, перед вчителями зараз стоїть задача обрати для себе траєкторію навчального процесу в НУШ.

Типи модельних навчальних програм НУШ

МНП інтегрованих курсів

Наразі тут представлені такі типи програм:

  • Українська література+зарубіжна література+українська мова.

  • Українська література+зарубіжна література.

Предметні МНП

  • Українська література.

  • Зарубіжна література.

  • Українська мова.

SWOT-прогноз наслідків вибору МНП інтегрованих курсів

Плюси:

  • «блиск новизни» в підході до викладання як привабливий фактор для атестації вчителя, легкого написання нових методичних розробок, оновлення контенту фахових інтернет-ресурсів тощо.

Мінуси:

  • перевага ефектності над ефективністю: відсутність досвіду та експериментальної апробації викладання інтегрованих курсів;

  • конфлікт методик: методика викладання мови «схожа» на методику викладання літератури як цукор «схожий» на сіль;

  • конфлікт предметних завдань: УЛ (формування національної ідентичності); ЗЛ (вихід з естетичної тіні імперії).

Специфіка підручника «Зарубіжна література» для 5 класу НУШ Ю.І. Ковбасенка

Уміння читати з розумінням, вдумливо, критично важливі наскрізні лінії, формування ключових чи предметних компетентностей – підхід до змісту освіти потребує істотних змін щодо технології особистісно зорієнтованого навчання, закладеної у підручнику.

Інформативні тексти:

  • якісні, цілісні, оптимально й логічно скорочені художні тексти в найкращих перекладах;

  • цікаві та емоційні біографічні замальовки.

Компетентнісно орієнтовані завдання:

  • алгоритми вирішення цих завдань;

  • формувальне й підсумкове оцінювання;

  • самостійне здобування знань у процесі науково-дослідницької практичної діяльності, застосування їх як у навчальних, так і у нестандартних творчих життєвих ситуаціях.

Структура підручника

Підручник включає текст (художній і навчальний) і позатекстові компоненти (методичний апарат до художніх творів, словник літературознавчих термінів, ілюстрації та репродукції картин тощо).

Для зручності сприйняття учнями і викладання вчителями навчальний матеріал подано окремими блоками.

Художні тексти у підручниках поділені на частини відповідно до приблизної кількості годин на вивчення твору, а також супроводжуються запитаннями та завданнями на перевірку розуміння учнями прочитаних епізодів твору та цікавою інформацією.

Теоретико-літературні поняття та терміни в підручнику подані доступно, лаконічно та наочно. Важливий матеріал для запам’ятовування оформлено у вигляді схем, таблиць для пояснення, порівняння та узагальнення.

Усі запитання та завдання – методично апробовані. П’ятикласники працюватимуть над завданнями широкого спектра – від репродуктивних до творчих.

Окрім того, у підручнику запропоновано чимало завдань для роботи з ілюстраціями, а також завдання, покликані встановити чи відстежити зв’язок зарубіжної літератури з українською.

Невід’ємною складовою підручника є матеріал для узагальнення вивченого й самооцінювання, який завершує розділи.

Електронний додаток

Електронний додаток до підручника – це необхідна опція для ефективної підготовки уроку зарубіжної літератури та його проведення. Тому, крім електронної версії, автори і видавництво пропонуватимуть вам скористатися додатковим матеріалом, орієнтовним календарно-тематичним планування, розробками уроків, картками для формувального оцінювання і текстовими завданнями – для підсумкового.

Для того, щоб дізнатись більше про НУШ: від модельної програми до якісного уроку літератури переходьте за посиланням та дивіться вебінар Юрія Ковбасенко та Світлани Дячок.

Зареєструватися на вебінар: https://vseosvita.ua/webinar/nus-vid-modelnoi-programi-do-akisnogo-uroku-literaturi-550.html

Вас також може зацікавити такий матеріал: Авторське право для педагогів. Як створювати методичні матеріали чесно