4 січня 2022 о 17:23
2 0

Шість порад, як допомогти учням вчитися на власних помилках

Марафон:
1—11 жовтня
5 днів
30 годин ПК

ОБ'ЄДНАНІ СЕРВІСИ ВСЕОСВІТИ ДЛЯ ЕФЕКТИВНОГО КЕРУВАННЯ ЧАСОМ

Покрокове опанування інструментів яким ви довіряєте.

Помилки – невід'ємна частина навчального процесу. Нереально опанувати жодну навичку чи здобути знання, не припустившись у процесі купи помилок.

Однак усі ми – і дорослі, і школярі – змалечку звикли, що помилятися – це погано, бо наша шкільна система побудована таким чином, що за неправильні відповіді частіше сварять, ніж розглядають їх як можливість на шляху до успіху. Між тим, якщо конструктивно підходити до аналізу власних помилок, то стратегія пошуку правильного рішення надовше закріпиться у свідомості, ніж звичайне запам'ятовувати алгоритму рішення.

Як допомогти школярам навчитися цінувати власні помилки, а головне, вчитися на них? Розгляньмо, як помилки можуть стимулювати до навчання.

Підвищуйте мотивацію школяра, реагуючи на його помилки

Поясніть учням, що припускатися помилок це нормально, головне – працювати над прогалинами у власних знаннях та докладати зусилля для напрацювання відповідних навичок, щоб запобігти у майбутньому повторення ідентичних ситуацій. Адже аналіз та робота над власними помилками – рух власною траєкторією до особистого прогресу у навчанні.

У цей час учень має розуміти та відчувати, що його зусилля важливі, від них напряму залежить підвищення власної обізнаності та компетентності. Такий досвід формує цілеспрямованість та розуміння, що його успішність залежить виключно від нього, а саме від старанності та докладених зусиль.

Дозволяйте учням помилятися

Щоб учні могли вчитися на своїх помилках, їм потрібно дозволити це робити! Тому поясніть, що помилки, допущені під час опанування навчального матеріалу – це зовсім не соромно і надзвичайно корисно, бо вони наочно показують, над чим потрібно працювати, щоб удосконалити власні знання. На відміну від цього кожна помилка в підсумкових роботах, мета яких перевірка знань за тему, матиме негативні наслідки, бо свідчить про недопрацювання.

Створіть сприятливу доброзичливу атмосферу у класі, щоб учням було не соромно помилятися і водночас щоб це мотивувало кожного покращувати свій особистий рівень знань.

Заохочуйте самостійне виправлення помилок учнями

Можливість самостійно знаходити та виправляти помилки одразу після того, як вони були допущені позитивно впливає на умотивованість школярів до покращення власної успішності.

Таким чином, винагорода за результативність у вигляді високої оцінки залишається важливою мотивацією, водночас конструктивна робота над своїми помилками є основою навчання.

Своєчасно давайте зворотний зв'язок

Учню простіше відстежувати власну успішність, якщо він отримує систематичний своєчасний зворотний зв'язок від учителя.

Щоб процес навчання був найбільш ефективним, якнайкраще організувати етапи засвоєння теми у наступній послідовності: ознайомлення з теорією → практичне відпрацювання навичок та усвідомлення навчального матеріалу → допущення помилок → отримання зворотного зв'язку від вчителя → аналізування власних помилок та повторне практичне відпрацювання. Ідеальна ситуація, якщо учень отримує зворотний зв'язок, наскільки він на вірному шляху, одразу після того, як отримав перші практичні результати опрацювання теоретичного матеріалу на практиці.

Пояснюйте, що помилки є шляхом розуміння принципів будь-чого

Робота над помилками сприяє глибшому зануренню в тему вивчення. Тож вказуючи на помилки, намагайтесь направити учня на пошук, розуміння та усунення причини їхнього виникнення. Пояснюйте, що помилка – привід для осмислення причинно-наслідкових зв'язків та одночасно є сходинкою до особистого успіху.

Ставтеся до помилок, як до підказки для вчителя

Помилки не лише помилки. Вони надають учителю уявлення щодо рівня обізнаності та уважності кожного конкретного учня. Наприклад, допущена помилка може бути проявом неуважності, якщо ж вона має системний характер, то це вже свідчить про прогалини у знаннях, що своєю чергою є предметом для аналізу, що саме заважає навчанню школяра. Характер помилок також свідчить, чи вміє учень пов'язувати раніше отримані знання з попередніх тем у нових умовах.

Уся ця інформація дає основу для вчителя, як побудувати уроки таким чином, щоб враховувати індивідуальну успішність учнів. Якщо правильно та вчасно реагувати на помилки учнів та навчити школярів вчитися на них, то самі помилки надзвичайно корисні!


Долучайтесь до вебінару «Критика і розвиток. Як не знищити мотивацію». На якому Анна Овдієнко, практична психологиня, провідна фахівчиня відділу психолого-методичної підтримки Служби освітнього омбудсмена, розбере як ефективно та конструктивно надавати учням зворотний зв'язок так, щоб підтримувати їх мотивацію до навчання. Крім того, учасники вебінару обговорять, що робити з власними емоціями, коли вони заважають надавати об’єктивну критику.

Зареєструватись на вебінар: https://vseosvita.ua/webinar/kritika-i-rozvitok-ak-ne-znisiti-motivaciu-482.html


Читайте також: