4 січня 2022 о 13:00
8 0

Реалізація діяльнісного підходу через використання методу проєктів у початковій школі

Навчальні проєкти – це спільна діяльність учнів, яка спрямована на досягнення загального результату з розв’язання певної проблеми, яка є особливо значущою для учасників проєкту.

Нова організація освітнього процесу спрямована на застосування діяльнісного підходу. Одним із методів його реалізації є проєктна діяльність, яка передбачає розвиток ключових компетентностей і наскрізних умінь особистості, застосування теоретичних знань на практиці, формування здібностей до самоосвіти та командної роботи.

У вебінарі вчителька початкових класів загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 10 Світловодської міської ради Кіровоградської області Юлія Шумейко ознайомить учасників із системою проєктів, які можна реалізувати на уроках читання та інтегрованого курсу «Я досліджую світ» у початковій школі.

Якими можуть бути педагогічні технології?

  • Ігрова;

  • Технологія критичного мислення;

  • Проєктна;

  • Технологія особистісно орієнтованого навчання;

  • Інформаційно-комунікаційна тощо.

Якщо говорити про навчальні проєкти, то це перш за все спільна діяльність учнів, яка спрямована на досягнення загального результату з розв’язання певної проблеми, яка є особливо значущою для учасників проєкту.

Чим корисні навчальні проєкти?

  • Вчать здобувати інформацію;

  • Формують вміння використовувати знання для розв’язання нових пізнавальних та практичних завдань;

  • Формують комунікативні навички;

  • Прищеплюють уміння користуватися дослідницькими прийомами.

Типи проєктів

Проєкти за характером діяльності можуть бути інформаційними, дослідницькими, практичними, творчими та комбінованими.

Інформаційні

  • Професії моїх батьків;

  • Що ми знаємо про сонечко?

  • Птахи лісу;

  • Пори року у творах В.Сухомлинського.

– Знайти і прочитати твори В.Сухомлинського, у яких згадуються пори року.

– Створити ілюстрації до прочитаних творів.

– Підготувати репортаж з опису погоди, яка описана у творі.

– Підібрати прислів’я, які відповідають змістові твору.

– Інсценізувати казку чи оповідання.

– Скласти власну казку про улюблену пору року.

Дослідницькі проєкти

  • Цибулинки на віконечку.

Об’єднати дітей у групи для вирощування цибулин у різних умовах: у воді, в ґрунті, але в темному місці; у ґрунті у кімнаті; у ґрунті на вікні та вести щоденник спостережень.

  • Квіти окраса нашого життя.

  • Овочі на нашому городі.

  • Розкриваємо секрети Е-добавок.

Практичні проєкти

  • Розкриваємо секрети Е-добавок.

Разом з учнями аналізувати етикетки тих продуктів, які діти споживають та розповісти, що таке жири, білки, вуглеводи, вітаміни, у якій кількості вони корисні для здоров'я та що таке Е-добавки.

  • Вітаміни на нашому столі.

У цьому проєкті діти досліджують, які вітаміни за що відповідають, а також складають меню, що необхідне для забезпечення організму всіма вітамінами.

Творчі проєкти

  • Моя мама найкраща.

  • Осінь найкраща пора року.

Запропонувати дітям створити стенд з картинками, за допомогою якого визначити, що гарного в осені, а що сумного. Також діти можуть вивчати вірші про осінь, малювати цю пору року або ж складати гербарій, створювати власну розповідь.

  • Листопад очима дітей.

Комбіновані проєкти

Проєкти можуть комбінувати у собі різні напрямки. Наприклад, інформаційно-творчий проєкт, у якому діти будуть знаходити інформацію про писанки, а потім і створювати їх самостійно.

Етапи роботи над проєктом

Організаційний

Під час цього етапу важливо зацікавити дітей. Для цього можна використати різноманітні інтерактивні вправи.

Підготовчий

Цей етап передбачає об’єднання дітей у групи. Це дає формування комунікативних навичок, вчить висловлювати власну думку, вислуховувати інших тощо. Однак, якщо дитина висловлює бажання працювати над проєктом самостійно їй важливо надати таку можливість.

Спікерка зауважує, що групам можна давати якісь назви. Так, кожна з них буде працювати над своїм напрямком роботи. Наприклад, це можуть бути казкарі, художники, фотографи, лікарі, дослідники, біологи, музиканти тощо.

Проєктна робота

Оформлювальний етап

Презентація проєкту

Діти мають усвідомлювати, що їх робота є важливою, як для них самих, так і для вчителя. Тому під час захисту проєкту важливо виділяти певний час, щоб кожна дитина презентувала результат своєї діяльності.

Підбиття підсумків

У кінці кожна дитина має отримати певну нагороду за виконання проєкту: диплом, грамоту тощо. Також, звичайно, тут вчитель має провести загальну бесіду про те, що сподобалось учням у цій роботі, а що ні, над чим було найцікавіше працювати.

Таким чином, метод проєктів:

  • створює умови для творчої реалізації учнів;

  • підвищує мотивацію до навчання;

  • сприяє розвитку індивідуальних здібностей;

  • формує навички пошуково-дослідницької діяльності;

  • дає можливість орієнтуватись в інформаційному просторі;

  • формує уміння працювати в команді;

  • забезпечує реалізацію діяльнісного підходу до навчання.

Для того, щоб дізнатись більше про реалізацію діяльнісного підходу через використання методу проєктів у початковій школі переходьте за посиланням та дивіться вебінар Юлії Шумейко:

Зареєструватись на вебінар: https://vseosvita.ua/webinar/realizacia-dialnisnogo-pidhodu-cerez-vikoristanna-metodu-proektiv-u-pocatkovij-skoli-470.html

 Вас також може зацікавити такий матеріал: Корекційна робота під час дислексії у дітей молодшого шкільного віку: практичні вправи та корисні поради