Кожен вчитель мріє, щоб на його уроках було цікаво учням, та докладає до цього багато зусиль. А як отримати зворотний зв'язок від учнів, щоб оцінити, як зрозуміли учні матеріал; що було для них найцікавішим, а що – нудним; як їм працювалося у групі, чи злагодженою у своїй роботі була команда та інше?
Найвищого результату можна досягти з використанням спеціальних прийомів для рефлексії.
Ми дібрали 7 ігрових вправ, які стануть у пригоді кожному педагогу, незалежно від того, яка навчальна дисципліна викладається.
Ця вправа дозволяє у невимушеному форматі отримати зворотний зв'язок від учнів щодо їхнього сприйняття навчального матеріалу. Такий прийом оцінять як учні початкових, так і середніх класів.
Принцип виконання: На дошці прикріплюється малюнок кухара та напис «Чи було смачно?». Запропонуйте школярам уявити, що урок був для них наче похід у ресторан. Попросіть їх продовжити фрази відповідно до «меню» уроку:
Цю вправу доречно провести наприкінці уроку. Напередодні необхідно підготувати та роздрукувати окремі аркуші із зображення футбольного поля з гравцями на ньому. Кожен гравець знаходиться в певному положенні – забиває гол, стоїть на воротах, сидить на лаві запасних, обходить суперника та інше.
Принцип: Запропонуйте школярам проаналізувати свою роботу на уроці, ототожнивши себе з відповідним малюнком футболіста. Попросіть учнів пояснити, чому вони обрати саме такий малюнок та як саме цей образ пов'язаний з їхньою активністю упродовж уроку.
Виконання цієї вправи сприяє напрацюванню навички самоаналізу діяльності за різними аспектами.
Принцип: Попросіть учнів подумати та назвати свої здобутки упродовж уроку за наступними ключовими моментами, загинаючі відповідні пальці.
Під час виконання такої вправи учні напрацьовують навичку самоаналізу своєї роботи та вчаться використовувати свій час усвідомлено.
Принцип: По завершенні уроку запропонуйте учням індивідуально відповісти на такі питання.
Виконання такої вправи сприяє формуванню вміння оцінювати результати роботи з позиції особистого вкладу та командних здобутків.
Принцип: Запропонуйте учням подумати та відповісти на запитання відповідно до комірок таблиці.
Я |
|
Ми |
|
Справа |
|
Напередодні підготуйте декілька аркушів ватману, а також попередьте школярів, щоб мали при собі кольорові олівці, фломастери чи фарби, наліпки, різнокольоровий папір, світлини та інше.
Перш ніж приступати до виконання такої вправи-проєкту, об'єднайте учнів у декілька груп по 4-6 учнів.
Принцип: По завершенні певної активності (наприклад, проєктної роботи, участі у змаганні, екскурсії) запропонуйте учням виразити своє ставлення до заходу у вигляді малюнків, карикатур, віршованих форм, побажань, запитань та інше на єдиному командному аркуші-ватмані.
Запропонуйте кожній команді попередньо узгодити структуру і зміст свого «відгуку». Після створення «Газет-відгуків» вони вивішуються на загальний огляд (наприклад, у коридорі біля кабінету). Також можна влаштувати конкурс на кращий проєкт-відгук.
Усім подобається чути заслужену похвалу. Діти, як правило, після відзначення їхніх успіхів учителем, докладають ще більшу старанність. Але ж учнів багато, а вчитель один, і далеко не завжди вдається побачити успіхи кожного. Тож ця вправа допоможе кожному висловитись та відмітити своїх однокласників за успіхи та старанність упродовж уроку.
Принцип: По завершенні уроку-активності (практичної роботи, обговорення, командних ігор та інше) запропонуйте учням за принципом прийому «Мікрофон» по черзі оцінити вклад окремих учнів у загальну роботу на уроці. Запропонуйте відзначити ділові якості, емоційність, знання з теми, командний дух своїх та інше.
Така вправа дозволяє завершити урок на позитивній ноті. Вона створює умови для того, щоб учні навчитися відмічати успіхи однолітків, виражати свої думки та емоції, а також дозволяє школярам відчути задоволення від особистого визнання їхніх освітніх успіхів однолітками.
Читайте також:
8 прийомів для рефлексії освітнього процесу
Навчальний прийом «Шість капелюхів»
Навчальний прийом «Три М» для вдалого завершення уроку