Як підтримувати у класі здорову робочу атмосферу і водночас уникнути гамору? Як утримати баланс між зацікавленністю школярів та виконанням ними обов'язкових навчальних вимог? Як мотивувати дисципліну без назідання? Над цими питаннями час від часу замислюється кожен учитель, особливо молоді спеціалісти.
Пропонуємо кілька порад, які допоможуть педагогам уникнути проблем із дисципліною на уроках.
Це можна зробити, як під час першого уроку-знайомства, так і в середині навчального року. При цьому можна підійти до цього процесу не лише формально, а й творчо, з елементами гумору. Наприклад, «Головне правило кабінету № N: на парті може сидіти лише вчитель, іншим – зась».
Це дозволить створити в класі невимушену доброзичливу атмосферу, а правила сприйматимуться школярами своєрідною грою, в якій обов'язково є певні умови, а не нудним назіданням. Головне – правила мають бути чіткі, прості та зрозумілі. До того ж їх не має бути багато. До того ж, кожен школяр має розуміти не лише зміст, а й наслідки їхнього порушення.
Щоб мотивувати дисципліну школярів у такий спосіб, можна створити такий список правил спільно з учням. Це допоможе кожному з них відчути свою причетність та відповідальність за дотримання партнерських узгоджень.
Радимо роздрукувати узгоджені правила на окремому аркуші та повісити у кабінеті на видному місці. Обов'язкова умова – учитель має слідкувати, щоб усі учасники їх дотримувались, в іншому випадку це не матиме сенсу!
Хоча усі педагоги намагаються будувати рівні відносини з усіма учнями класу, однак у всіх є свої улюбленці (це, як правило, кмітливі та старанні учні) та проблемні школярі, з якими доводиться, але менше за все хочеться мати спільну справу (як правило, це слабкі учні-бешкетники, які постійно зривають дисципліну в класі).
При цьому саме бешкетники найчастіше є неформальними лідерами класу. Тож радимо придивитися до таких дітей та віднайти, що саме відрізняє їх від інших з позитивного боку. Проблемних учнів, як правило, усі вчителі постійно сварять, а ви знайдіть за що їх можна від душі похвалити.
Як стверджують психологи, діти, що порушують дисципліну, у такий спосіб намагаються привернути до себе увагу доступними їм способами. Тож постарайтеся знайти спільну мову з такими учнями та зрозуміти, що саме є причиною їхньої опозиційної поведінки.
У такий спосіб ви не лише допоможете вирішити конкретній дитині її власні психологічні проблеми, а й опосередковано вплинете на формування дисципліни у класі.
Створіть невимушені умови, щоб учні одразу ж включалися в освітній процес. Щойно школярі переступають поріг вашого кабінету, їх одразу ж має щось зачепити. Наприклад, це може бути певна теза, яку вони захочуть обговорити між собою, цікаве зображення, гумористичний мем чи нестандартне завдання, за виконання якого можна отримати оцінку вже до початку уроку.
У такий спосіб вже у процесі підготовки до уроку діти будуть обговорювати, вгадувати та налаштовуватись на робочий лад.
Кожен досвідчений вчитель знає, що найкращий спосіб попередити гомін у класі – залучити всіх учнів до роботи. А щоб урок проходив для всіх на одному подиху, у кожного має бути мотивація – робота на результат (оцінку), змагання, можливість проявити творче мислення тощо. Тож слідкуйте, щоб під час уроку кожен школяр виконував певне завдання: коли діти зайняті, вони не нудьгують і не відволікаються на сторонні справи.
Наприклад, якщо один школяр вийшов вирішувати завдання до дошки, інші обов'язково мають працювати у зошитах. Якщо ж хтось швидко впорався, у вас завжди повинні бути в запасі додаткові цікаві завдання. У такий спосіб, у процесі уроку вчитель має стежити за кожним учнем і вміло розподіляти свою увагу.
Відмічайте та щиро радійте успіхам своїх учнів! Коли помічаєте, що дитина старається чи робить особисті успіхи, обов'язково хваліть її за це. Заслужена щира похвала надзвичайно мотивує, тому учні дуже радіють цьому і проявляють ще більшу старанність.
Час від часу додатково мотивуйте учнів для доброї поведінки чи покращення успішності приємними сюрпризами. Заохоченням може стати творчий урок, змагання між класами паралелі, цікава екскурсія, спільний перегляд фільму та інше. І щоб не втратити довіру школярів, завжди тримайте своє слово!
Разом з традиційними формами залучайте під час навчання творчі завдання та навчальні ігри. Це дасть змогу вам не лише перевірити рівень знань своїх учнів, а й допомогти кожному з них проявити свої здібності та розкритися.
До того ж такі формати активізують пізнавальні здібності школярів та дозволяють додатково зацікавити їх навчанням.
Не дивлячись на вашу доброзичливість і відкритість, створіть такі умови, щоб учні не забували, хто головний у класі. Слідкуйте, щоб усі дотримувались узгоджених правил, стежте за ходом уроку та покажіть, що ви дійсно контролюєте все, що відбувається на уроці, заслужено караючи та заохочуючи кожного!
Уміння підтримувати дисципліну на уроці є однією з найбільш важливих організаційних навичок кожного вчителя. Тож будьте послідовними, доброзичливими і щирими зі своїми учнями.
Завантажуйте правила поведінки в класі чи групі у віршованій формі:
Посилання на топ-12 віршованих правил поведінки від "Всеосвіти": https://vseosvita.ua/library/pravila-povedinki-v-klasi-ci-grupi-u-virsovanij-formi-99111.html (або клікайте по картинці-прикладу нижче).
Також завантажте і роздрукуйте наочні плакати-малюнки з правилами поведінки в класі чи групі:
Посилання: https://vseosvita.ua/library/pravila-povedinki-v-klasi-ci-grupi-vid-vseosviti-95074.html (або клікайте картинку-приклад нижче).
Можна завантажити і наочні плакати з правилами поведінки взимку:
Посилання: https://vseosvita.ua/library/pravila-povedinki-vzimku-95078.html (або клік по картинці).
Читайте також: Стратегії подолання проблеми дисципліни у садочку та в класі