16 грудня 2019 о 12:57
14 0

RAFT-технологія – універсальний прийом критичного мислення

Навчить школярів розглядати будь-яку ситуацію з різних боків та висловлювати власну обгрунтовану точку зору в різних формах, залежно від слухача.

RAFT-технологія – це прийом критичного мислення, який використовують при створенні текстів різної тематики й цільової спрямованості. 

Використання цього прийому допомагає учням навчитися розглядати тему з різних боків і точок зору, а також сприяє їхньому глибокому зануренню у предметний зміст твору. Окрім того, під час роботи з прийомом RAFT учні набувають навичку аналізування можливих дій в заданих обставинах та імпровізування, а також мають відмінні умови для проявлення творчого мислення. 

Кожна буква в абревіатурі RAFT несе в собі відповідний зміст.

Підготовка до проведення уроку з використанням RAFT-технології

Перш ніж, застосовувати RAFT-технологію, вчитель має визначитись з темою. Вона має бути цікавою і актуальною для школярів, а також передбачати широкі можливості для проявлення фантазії школярів і їхнього перевтіленні у окремих персонажей, від імені якого вони створюватимуть текст. 

Також бажано заздалегідь підготувати наочні матеріали, які допоможуть краще зрозуміти зміст теми, відчути оточення певного персонажа і зануритись у його спосіб життя.

Етапи використання RAFT-технології на уроці

1. Стадія виклику

На цьому етапі необхідно провести зі школярами «мозковий штурм» та разом заповнити RAFT-таблицю:

  • Визначіть перелік можливих ролей персонажів, тобто соціальних груп, задіяних в даній темі / творі. Результати щодо виявлених соціальних ролей (оптимально 4-5 позицій) слід занести в першу колонку таблиці.
  • У другу колонку запишіть окремих людей, групи та організації, які можуть виступати цільовою аудиторією для певного текстового посилання.
  • Далі визначіть разом можливі жанри, співвідносно з соціальними ролями і ймовірними читачами. Результати зафіксуйте в третьому стовпчику таблиці.
  • В останню колонку заносяться основні думки та ідеї змісту текстового повідомлення.

Після заповнення таблиці, учні приступають до створення текстів, відповідно до заданих умов (роль/ аудиторія/ формат / тема). Їхній вибір може здійснюватись учнями як на добровільних засадах, так і шляхом жеребкування. 

Поясніть школярам, що головне завдання при створенні тексту – максимально відчути персонажа і, зважаючи на його умови перебування, перевтілитись у нього.

2. Стадія осмислення

На цьому етапі школярі вибірково зачитують власні тексти. Ключове завдання на цьому етапі – осмислити створені тексти, співставляючи їхній зміст з обраними персонажами. У цей час для коригування та вдосконалення учнівських текстів учитель може надавати додаткову інформацію.

3. Стадія рефлексії

Цей етап передбачає детальний аналіз пройденого матеріалу. Учні обговорюють і порівнюють раніше відомі факти і нову для них інформацію, аналізують почуте. Для досягнення кращого ефекту рекомендується залучити наочний матеріал відповідно до теми: світлини, слайди, певні зразки тощо. Це сприяє закріпленню отриманих знань.

Де можна використовувати RAFT-технології

Ця технологія є універсальним інструментом, який можна використовувати при вивченні будь-якої навчальної дисципліни. Наприклад:

  • на уроках історії для формування понять «козак», «лицар», «кріпак», а також при вивчення певних верств чи груп суспільства;
  • на уроках літератури цей прийом можна використати для занурення у твір та розуміння будь-яких персонажів обраних творів, а також для написання сценаріїв невеликих літературних постановок;
  • для профорієнтації (при розгляді людей певних професій: журналістів, військовослужбовців, вчителів та інших);
  • для вивчення психології взаємовідносин, залучення цього прийому дозволяє дивитись на одну і ту ж ситуацію очима різних людей, що сприяє кращому порозумінню з оточуючими. 

Читайте також: 

Прийом «Кубик Блума»: цікавий спосіб перевірки знань;

Карти Пассаторе: розвиваємо творче та логічне мислення у школярів

 

#школа #урок #рефлексія #історія #література #критичне_мислення #профорієнтація