Прийом «Кубик Блума»: цікавий спосіб перевірки знань

Інтерактивний формат проведення підсумкових уроків.

«Кубик Блума» – це прийом критичного мислення, який дозволяє швидко й ефективно перевірити рівень опанування школярами навчального матеріалу. Для цього використовується спеціальний кубик, на гранях якого нанесені 6 опорних слів-запитань. 

Пошук відповідей на них стимулює учнів замислитися та побачити об'єкт вивчення у дещо іншій, не помітній на перший погляд площині.

Автор методики – американський психолог і педагог Бенжамін Блум. З її допомогою можна не лише перевіряти рівень знань школярів, а й навчити їх знаходити причинно-наслідкові зв'язки, а також творчо підходити до вирішення стандартних завдань у межах будь-якої навчальної дисципліни.

У бібліотеці порталу «Всеосвіта» ви можете безкоштовно завантажити три дизайнерські шаблони кубика Блума із запитаннями та підказками до кожного з них. 

Вам залишиться лише роздрукувати будь-який кольоровий шаблон, скласти аркуш у куб та почати використовувати цей інструмент під час уроків!

Як працювати з кубиком Блума

Принцип роботи з цим інтерактивним інструментом доволі простий:

  1. На початку уроку вчитель оголошує тему і коло питань, які будуть обговорюватися упродовж заняття. 
  2. Разом зі школярами узгоджується послідовність участі учнів у грі-жеребкуванні з використанням кубика.
  3. Вчитель підкидає кубик. Та грань, яка опиниться зверху і визначить, на яке питання мають відповісти школярі класу чи конкретний учень. Опорне слово є орієнтиром для формулювання відповіді. 

Цей прийом буде найбільш ефективним під час уроку-узагальнення чи всередині вивчення теми, коли учні вже добре орієнтуються у навчальному матеріалі. Хоча його можна впроваджувати і на початку теми. У такому випадку усі запитання мають бути не до конкретних учнів, а до класу в цілому.

Зміст опорних запитань та приклади завдань із використанням інтерактивного кубика

Шість боків кубика, відповідно, шість опорних запитань.

  • Назви. Цей блок передбачає питання репродуктивного рівня. Це найпростіші питання. Якщо випадає саме ця сторона, учневі пропонується лише назвати певну формулу, імена головних героїв, певний термін, рік події тощо.

Наприклад, якщо учню потрібно відповісти на запитання цього блоку, то вони можуть бути на кшталт «Назви головних героїв оповідання», «Назви формулу чи складові хімічної сполуки» та інше.

  • Чому. У межах цього блоку питання мають бути на з'ясування причинно-наслідкових зв'язків та пояснення учнем свого розуміння взаємозв'язку певних процесів, явищ чи подій.  

У цьому випадку питання мають бути таких формулювань, наприклад, як «Чому Карпати не утворились у центрі України?», «Чому всі карти передають зображення зі спотворенням?» та інше.

  • Поясни. Питання цього блоку мають спонукати учня аргументовано висловити власне ставлення до предмета дискусії. У ході відповіді вчитель може ставити уточнювальні запитання, які мають допомогти учневі розглянути проблему з різних боків.

Для уточнення відповіді учнів варто використовувати запитання на кшталт «Як ти ставишся...», «Ти дійсно вважаєш, що..».

  • Запропонуй. У цьому випадку учень має вигадати задачу, для вирішення якої потрібно використати аналогічну формулу чи дібрати слово, написання якого відповідає певному правилу. Також у межах цього блоку можуть бути питання щодо ідей практичного застосування отриманих знань чи пошук альтернативних шляхів розв'язання певної проблеми, слідування яким могло б призвести до інших наслідків.

Наприклад, «Запропонуй, які б альтернативні вектори політики могли обрати очільники “СС Галичина” для відстоювання незалежності України, окрім  співпраці з нацистами?», «Подумай, де й як можна у повсякденному житті використати знання з тригонометрії?» тощо. 

  • Придумай. Цей блок дещо схожий з попереднім, однак його відрізняє цілковита творчість, пов'язана з  вигадуванням та припущеннями.

Наприклад, у цьому випадку завдання можуть бути такими «Вигадай продовження цієї історії», «Уяви, якби Земля була кубом, як саме б на ній розподілилися кліматичні пояси?» та інші.

  • Поділись. Цей блок питань пов'язаний з обговоренням емоційного сприйняття,  переживань та ставлення учня щодо предмета обговорення.

Наприклад, «Як ти думаєш, чому твори Т. Шевченка не втрачають актуальності?», «Як ти ставишся до змісту вислову, що історія вчить лише тому, що вона ще нікого нічому не навчила?» тощо.

«Кубик Блума» – ефективна і цікава методика, яка варта вашої уваги! Її використання не потребує складного і довготривалого етапу підготовки, водночас дозволяє комплексно перевірити знання учнів в ігровій формі. 


Команда «Всеосвіти» розробила Кубики Блума до тижнів НУШ: 

Завантажуйте безкоштовно! 

Титульне фото: besplatka.ua

#Кубик_Блума #НУШ #навчання #методика 

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з ІСПАНСЬКОЇ МОВИ залишилося:
0
4
міс.
1
3
дн.
0
3
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!