24 червня 2019 о 13:30
2 0

«Стоп Булінг»: школярі записали пісню та зняли відео про насильство в школі

Проблема булінгу очима учнів Княжицької ЗОШ I-III ступенів. Талановиті учениці записали пісню, а згодом зняли відео, в якому висвітлюються проблеми цькування в школі.

Щоразу соціальні мережі «вибухають» новинами про булінг. Ця проблема активно обговорюється не лише в Україні, але й в світі. Та чи є у нашої країни світле майбутнє без будь-яких проявів агресії одне до одного? І чому булінг потрібно якомога швидше зупинити? На це питання спробували відповісти талановиті дівчатка-учасниці гурту «Перерва на Реп», які навчаються у Княжицькій ЗОШ I-III ступенів. Понад два місяці тому учениці записали пісню «Булінгу Стоп» із закликом зупинити цькування, залякування та агресію одне до одного. Пісня розпочинається із таких слів:

«Булінгу Стоп» потрібно сказати,

Гірко то цькування, важко передати.

Від цього потерпав кожен клас,

Цього болю зазнав кожен із нас.

Пізніше гурт випустив відеокліп, який взяв участь у Броварському районному конкурсі відеороликів серед учнівської молоді «Стоп Булінг». У кліпі ви можете побачити сцени зі шкільного життя, які, ймовірно, траплялися із багатьма учнями: обмазування крейдою спини, погрози, знущання, викрадання особистих речей. За допомогою пісні дівчата закликають кожного зупинити насильницькі дії стосовно інших: «Зупинись. Ти людина, а не підлий агресор, сьогодні знущаєшся, а завтра під пресом», – так завершуються слова пісні.

Пісня та відео поки що немають великих переглядів, але це не заважає дівчаткам займатись улюбленою справою. «Всеосвіта» поспілкувалась із керівницею реп-гурту «Перерва на реп» Вікторією Кириченко. Вона викладає зарубіжну літературу і англійську мову, читає реп та навчає цьому своїх учнів.

 Коли реп-гурт «Перерва на реп» утворився і хто входить до його складу? 

Наш гурт утворений напочатку 2019-го року. До складу входять учні Княжицької ЗОШ  І-ІІІ ст. Броварського району, Київської області: Зємскова Валерія, Касьян Карина, Лисова Дар’я, Анастасія Бабич, та вчителька – Кириченко Вікторія. Пізніше до нас долучилася Владислава Гончаренко, дебютувавши з піснею «Булінгу СТОП». Гурт був утворений завдяки зацікавленості учнів до репу. Вони брали з мене приклад, оскільки я займаюся репом з 2013-го року і маю багато україномовних пісень, написаних власноруч. Діти знаючи про це, знаходили і слухали мою музику на просторах Інтернету. Одного разу Зємскова Валерія, моя тоді ще 10-річна учениця принесла мені свій реп-віршик на актуальну для сьогодення тему – «Читай і розвивайся». Я його переглянула, дописала другу частину і так утворилася перша пісня нашого гурту «Читай».  Потім я вирішила зібрати команду, утворити гурт з моїми учнями. Окрім Зємскової Валерії, яка має талант до віршування, наступна до складу ввійшла Лисова Дар’я. Вона вирізняється з-поміж інших учасниць гурту своїм «флоув» – вміння чітко й швидко читати реп. Наступна учасниця Касьян Карина – вона надзвичайно швидко вчить тексти та Анастасія Бабич, у якої фантастична харизма, вона мені нагадує маленьку акторку. Гончаренко Владислава, яка пізніше увійшла до складу гурту, має неординарний стиль реп-виконавиці. Але кожна з моїх дівчаток є особливою, кожній із них притаманна неповторна якість реп-виконавиці. Я і Зємскова Валерія завжди пишемо пісні.

 У кого з’явилась ідея записати пісню на тему булінгу і чому? 

Ідея записати пісню «Булінгу СТОП»  виникла вже давно, але поштовх до створення пісні нам дав районний конкурс відеороликів, у якому ми брали участь, виборовши номінацію «Кращий сценарій».

 Ви опублікували відеокліп до цієї пісні. Як довго тривав процес зйомок? 

Процес зйомок тривав один день, а сценарії зазвичай пишу я. Однак вже підчас самої зйомки ми з унями можемо змінювати хід сюжету, якщо бачимо в цьому необхідність, у такому разі, коли картинка буде краще виглядати. Монтує відео нам Олександр Засімчук, він є нашим незамінним помічником. Він погоджується нам допомогати на громадських засадах. Також він пише нам музику. Він є відомий далеко за межами нашої України, оскільки співпрацює ще з такими виконавцями як Arkansas Phlame, Soul, Medellin Brixx, Selah Vasari, TrueAbstrak.
Монтаж відео займає більше часу ніж зйомки.

 Ви, як вчителька, часто стикаєтесь із насильством в школі? Яка система діє в школі проти булінгу? 

Так, на сьогоднішній день булінг є, на жаль, масовим явищем, і не лише в школах. Намагаємося розмовляти, проводити бесіди, оскільки я за освітою ще й психолог, то проводжу у своєму класі корекційну роботу, – тестування, а потім визначаю фактор агресії в учнівському колективі, «шукаю істину». І відштовхуючись від неї, впливаю на джерело конфлікту  і разом з учнями вирішуємо проблему.

 Що, на вашу думку, може викорінити булінг? 

Булінг може викорінити небайдужість довколишніх людей, – ровесники підлітків, учителі, дорослі, батьки дітей. Потрібно пам’ятати, що все, як не крути – починається із сім’ї, якщо там є виховання, якщо там пояснюють дітям, що так робити не можна із самого малечку, то буде результат. Якщо ж школа бореться з булінгом, а потім дитина приходить додому і бачить там зовсім протилежне, – результату хорошого не буде. Потрібно показувати власним прикладом толерантне ставлення до людей, а не тільки проводити виховні години, для того щоб поставити відмітку «Виконано» у навчальному плані. Це дуже клопітка робота, це не один день, і не один рік, не тільки під час навчального року, і не тільки в школі! На дітей потрібно впливати регулярно, щоб викоренити злостиву павутину булінгу.

Потрібно не забувати про те, що від булінгу потерпають не тільки діти, а й вчителі також. Вчителі страждають від цькування своїх учнів, батьків учнів, громадськості. Чомусь усі бачать тільки одну сторону медалі, про нас, вчителів, як жертв булінгу, зазвичай замовчують. Деякі діти можуть собі дозволити нецензурно висловитися у бік вчителя чи навіть зробити якусь дрібну неприємність, таку як підкласти кнопки на стіл, зробити наклеп батькам, що ми пошкодили їхнє майно (боячись сказати вдома, що це зробили вони самі) або ж сказати, що вчитель застосував проти них фізичне насилля, знову-таки помста за погану оцінку вчителю. Учні можуть викинути одяг вчителя у смітник, потім дістати і поглузувати як вчитель буде його вдягати. Це є наше сьогодення. Я, маючи освіту психолога скажу, що все-таки великий поштовх таким діям дає кризовий вік (підлітковий).

Це потяг до негативного лідера групи, це страх залишитися не таким як всі, це страх бути вигнанцем свого класу, колективу. Діти бояться самим стати вигнанцем, якщо не будуть підтримувати булінг агресора. Але половину від цього – виховання. Із цим однозначно потрібно боротися. Я не можу сказати, що агресори це «погані» діти», адже поганих дітей не буває, у кожному з них є маленьке сонечко, яке потрібно засвітити. Ми, вчителі, як сформовані особистості маємо не ображатися на такі дії з боку учнів, а пам’ятати, що це дуже складний період для них, ми повинні бути мудрими, терплячими, щоб усунути цькування як від себе, так і від наших учнів.

 Чи б хотіли ви записати пісню і випустити кліп на більш професійному рівні? Які в гурту плани на майбутнє? 

Ми б дуже хотіли це зробити на більш професійному рівні, але не вистачає фінансів. У майбутньому ми хочемо записати наш перший альбом, усе-таки віднайти кошти на запис якісної музики та зйомки відео. Ми хочемо, щоб нас почула вся країна.

Ми бажаємо юним зіркам не зупинятись на своєму шляху і продовжувати творити музику, адже через рядки пісень ми можемо донести людям найголовніше. Поважаймо одне одного!


Для тих, хто хоче зрозуміти проблему булінгу глибше і навчитись протидіяти цьому в школі, «Всеосвіта» розробила онлайн-курс «Протидія шкільному насильству», авторками якого є досвідчені фахівчині – Олена Черниш і Вікторія Мельник. Головна мета курсу: сприяти створенню безпечного освітнього середовища в школі щодо запобігання та розв'язання ситуацій шкільного насилля. Після завершення навчання ви отримаєте Свідоцтво із зазначенням академічних годин, видане двома мовами: англійською та українською. Поспішайте, адже ціна на курс становить всього лише 395 гривень! 

Записатись на онлайн-курс: https://vseosvita.ua/course/protydiia-shkilnomu-nasylstvu-1.html