Флеш-картки – це змістовні двосторонні зображення з певною інформацією у лаконічній формі. Їх використовують для запам'ятовування будь-яких відомостей шляхом систематичного повторення під час перегляду асоціативних малюнків з відповідним коротким текстом. Також картки можуть містити запитання і відповіді на них.
Ідея методики належить німецькому журналісту Себастьяну Лейтнеру, який започаткував метод флеш-карток ще у 70-роках ХХ століття.
Головний принцип таких карток полягає у тому, що вони формують умови для активного запам'ятовування: один бік картки містить зображення чи запитання, а другий – правильну відповідь на нього.
При роботі з такою методикою щоразу відбувається активізація уваги школярів: побачивши запитання на одному боці картки, учень намагається самостійно знайти відповідь на нього, а відкриваючи зворотній бік,кожний має можливість перевірити себе. Працюючи з флеш-картками самостійно, учні щоразу проводять собі самостійний невеличний невимушений екзамен, під час якого не лише перевіряють рівень засвоєння знань з теми, а й краще запам'ятовують навчальний матеріал.
Яку інформацію краще запам'ятовувати за допомогою флеш-карток
Флеш-картки є універсальним інструментом, тож їх можна використовувати під час вивчення будь-якої навчальної дисципліни як з учнями молодшої школи, так і зі старшокласниками. Якнайкраще створювати картки у межах певної навчальної теми. Ключові вимоги – змістовність, лаконічність та відповідність карток обраній темі.
Комбінації сторін картки можуть бути якими завгодно, наприклад:
У бібіліотеці «Всеосвіти» ви можете надихнутися ідеями колег щодо створення тематичних флеш-карток з багатьох навчальних дисциплін.
Як створити якісні флеш-картки?
Є три варіанти створення таких карток:
Поради щодо створення авторських флеш-карток
Щоб цей інструмент був дійсно ефективним для навчання, дотримуйтесь наступних правил щодо їхнього створення.
Нотуйте зміст лаконічно. Пам'ятайте, на картці має бути всього одне визначення, поняття чи елемент. Позначення громіздких списків зі словами певної категорії неефективне (наприклад слова-виключення з певного правила), у такому випадку краще зробити серію карток, на кожній з яких буде позначено окреме слово. Також не варто занотовувати на картці багато відомостей, ефективніше робити акцент на ключових фактах.
Пишіть максимально зрозуміло. Уникайте використання іншомовних слів чи складних мовних конструкцій. Наприклад, для пояснення певного поняття не варто використовувати складну специфічну термінологію.
Використовуйте кольори. Намагайтеся зробити картку максимально наочною і цікавою. Вона буде привертати додаткову увагу, тому її зміст краще запам'ятається.
Додавайте змістовні малюнки. Зображення дозволяють співставити слово/назву з конкретним відповідним предметом або сприятиме створення асоціацій.
На початковому етапі варто виготовити картки самостійно, а у подальшому залучайте учнів, запропонуйвавши кожному з них створити власний набір карток з теми вивчення. Це сприятиме запам'ятовуванню навчального матеріалу в невимушеному творчому форматі ще на етапі підготовки власних матеріалів.
Ідеї навчальних ігор з використанням флеш-карток
Пропонуємо кілька ігрових вправ, які допоможуть урізноманітнити навчальний процес, залучивши флеш-картки.
«Так/ні»
Принцип гри: Учитель показує та називає картки, періодично спеціально роблячи помилки у визначеннях. Учні мають відслідкувати помилку вчителя та відповідно просигналізувати про неї (наприклад, якщо визначення вірне, то учні мають плеснути долонями, хибне – тупнути ногами). Такий формат гри відмінно підійде для учнів початкових класів.
«Опиши і здогадайся»
Принцип гри: Учень тримає картку, на якій зображений певний предмет/формула/відома особистість та інше. Школяр має, не показуючи картку однокласникам, максимально точно описати, що на ній зазначено.
Такий формат гри можна залучити для індивідуального чи командного змагання.
«Знайди спільне»
Принцип гри: Учитель послідовно показує декілька карток, а учні мають здогадатися, яка саме ознака їх об'єднує. Таку гру краще проводити в якості командного змагання.
«Tic Tac Toe»
Принцип гри: На дошці малюємо ігрове поле для хрестиків-ноликів, у кожній клітинці якого закріплюємо тематичну флеш-картку лицьовою стороною. Перш ніж поставити на ігровому полі хрестик чи нолик, учень має назвати слово, що зображено у вибраній ним клітинці.
Таку гру можна проводити як командне змагання або своєрідний батл між обраними учнями.
Читайте також:
Флеш-карти для підготовки до ЗНО
10 безкоштовних онлайн-сервісів для роботи проактивного вчителя
7 ідей, як використовувати тести від «Всеосвіти» в освітньому процесі