Перехід до п’ятого класу – відповідальний момент в житті кожного учня, для його батьків та вчителів. З початком навчання у середній школі в житті дитини відбувається безліч змін: нові викладачі та навчальні дисципліни, обсяги завдань, зрештою, нові кабінети та коридори, а іноді й зовсім нова школа. Тому психологічна служба школи має зробити все можливе, щоб адаптаційний період видався якнайменш травматичним.
Першим етапом є психологічна діагностика четвертокласника. Про це детальніше розповіла Олена Литвиненко, кандидатка психологічних наук, доцентка кафедри практичної психології Київського університету імені Бориса Грінченка, когнітивно-поведінкова психотерапевтиня.
Найперше, на що потрібно звернути увагу – це на ознаки готовності дитини до переходу у 5 клас:
Дитина на фізіологічному рівні має бути готова до того, що її навантаження суттєво збільшиться: побільшає уроків й завдань. Це також готовність мозку, нервової системи й всього організму взяти на себе удар.
Це ставлення, бажання вчитися й спілкуватися з однокласниками. Готовність до нового. Психологічна готовність залежить від того, наскільки дитина є відкритою. Якщо вона трохи замкнута і болісно переносить в житті зміни, то потребує більше уваги й турботи.
Це рівень знань, з яким дитина 4 класу йде до 5. Чим вище він буде, тим легше пройде адаптація.
Задача психолога – не лише дослідницька. Психолог має провести весь комплекс дій і знати, хто готовий, а хто ні, а також допомогти адаптуватись й опанувати цей перехід.
Ось перелік заходів психологічної адаптації учнів до навчання у середній школі:
Параметри психологічної готовності
Ставлення до школи – якщо в дитини були проблеми у відносинах з однокласниками, у неї сформувалось неконструктивне бачення школи й вона не хоче туди ходити. Вона має настанову, що школа це погано і там сумно.
Мотивація – це бажання вчитись, готовність відкривати для себе нове. Це те, заради чого потрібно вчитися.
Потенціал – це комплекс заходів, характеристик. Якщо розбирати їх за індивідуально-психологічними рисами, це: відкритість до нового, готовність змінюватися, гнучкість та інше.
Методи дослідження психологічної готовності до переходу в середню школу
Кольоровий тест ставлень – невербальний тест, що відображає два рівні емоційних ставлень: свідомий і неусвідомлюваний.
У попередній бесіді з дитиною психолог складає приблизний список осіб, що складають безпосереднє оточення дитини, а також значущих для неї людей. Конкретний зміст списку залежить від завдань дослідження, від особистості дитини й т. д.
Алгоритм роботи:
Презентуйте дитині список кольорів і попросіть її вибрати улюблений та той, який не подобається.
Це мають бути категорії, пов’язані із навчанням.
Нехай дитина розповість, з яким кольором в неї асоціюється урок, вчитель.
Кольоровий тест ставлень
Модифікація короткої версії Шкали академічної мотивації Т. Гордєєвої
Пам’ятка для батьків майбутніх п’ятикласників:
Більше інформації про адаптацію четвертокласників до переходу в 5 клас ви дізнаєтесь з вебінара Олени Литвиненко. Переглядайте відео, проходьте тестування і замовляйте сертифікат з підвищення кваліфікації!
Користувач:
Хшанович Катерина Олегівна