ЗНО – яблуко розбрату в українській освіті: думки експертів про ключові іспити для випускників

Інтерв'ю з освітніми експертами про скасування ДПА й проведення цьогорічного ЗНО.

Хоча навчальний рік в умовах карантину добігає кінця, часу на розваги й відпочинок зовсім немає, адже попереду – ДПА для одинадцятикласників та ЗНО. Як відбудуться цьогорічні іспити, як організаторам слід перелаштовувати навчальні кабінети й виконувати рекомендації МОЗ? Хто забезпечить учасників ЗНО засобами індивідуального захисту й хто контролюватиме дотримання відстані на пунктах складання іспитів?

Учителі, керівники шкіл та громадськість вважають за необхідне скасувати ДПА для учнів, які цьогоріч не збираються вступати до університетів. Освітні експерти висловлюють власне бачення проблеми, пов’язаної з освітою. Наприклад, Ігор Лікарчук, ексголова УЦОЯО, нещодавно у фейсбуці написав, що цьогорічне ЗНО було б доцільніше провести на відкритій локації, а також зменшити кількість предметів, необхідних для складання іспиту.

Директори, вчителі та освітні експерти розповіли «Всеосвіті» власне бачення проблеми й варіанти її розв’язання. 

Директорка столичної гімназії №179 Ірина Чернілевська, яка нещодавно у своєму дописі обґрунтовувала скасування ДПА, розповіла, що ідеї зі скасуванням предметів, з яких складається ЗНО, або варіант проведення іспиту на відкритій локації – досить непогані.

Але ці питання потрібно було розв’язувати ще тоді, коли стало відомо про початок карантину. За словами директорки, необхідно враховувати погодні умови, а процедура ЗНО готується заздалегідь.

Цього року у нас є випускниця з нетиповим захворюванням – вовчанка (Системний червоний вовчак). Якщо вона потрапить під сонячні промені, то отримає серйозну алергічну реакцію. Дівчина дуже здібна і бажає бути медиком, тому вона йде на процедуру ЗНО, усвідомлюючи ризики. І я, як директорка та відповідальна за пункт тестування, маю проконтролювати весь процес, – розповіла Ірина.

Підготовка до проведення ЗНО розпочинається вдосвіта: дезінфекція коридорів та навчальних кабінетів, провітрювання приміщень тощо.

Ми розпочинаємо о 5:00 годині ранку. Відкриваємо вікна, щоб запустити вранішню прохолоду, а о 8:00 годині ранку все закриваємо, щоб зберегти свіже повітря. Обираємо місця, де розсадити учнів, враховуємо, щоб це була не сонячна сторона, – розповідає про підготовку директорка.

Тож, якщо проводити ЗНО на відкритій локації, необхідно бути готовими до погодних викликів і вносити зміни у регламент. Та поряд з іншими проблемними ситуаціями, з якими стикнулась Ірина, існує ще й проблема нестачі вчителів, які б бажали взяти участь у ЗНО. А охочих щоразу стає все менше:

Учителі 60-річного віку йдуть на ЗНО не тому, що їм потрібна ця копійка, а через повагу до директора. Бо директор теж шанує, поважає й розуміє, що це державна справа. І ми зараз станемо й будемо працювати, але треба розуміти, що знаходити таких людей кожного року все складніше. Та не кожна тітонька може впоратись з цією справою. Це – день, який забрали з мого життя, але я готова і я буду це робити, і я пишаюсь, що моя країна може провести процедуру ЗНО.

Інші експерти запевняють, що організувати складання ЗНО з реальним дотриманням епідеміологічних вимог просто неможливо. Це стосується і дистанціювання, і забезпечення всіх учасників засобами захисту, і дезінфекції приміщень тощо. Таку думку висловив Костянтин Шокало, аналітик Центру спільних дій. Він пояснив, що скасування окремих предметів ЗНО дійсно допоможе зменшити кількість осіб, що підпадають під ризик:

На цьому етапі карантину влада може це забезпечити. Варто залишити обов’язкові предмети ЗНО (через які проводиться ДПА) та основні профільні предмети для вступу у виші. Все це можна узгодити із закладами вищої освіти та створити нові умови прийому на навчання.

А ідея з проведенням іспиту на відкритій локації – не дуже вдала. Аналітик каже, що для цього необхідно виділити значні фінансові та адміністративні ресурси, яких в УЦОЯО немає:

Як в таких умовах забезпечити самостійність виконання тестових завдань, відповідну кількість майданчиків, належні погодні умови, комфортність складання для учасників ЗНО тощо? Тому такий сценарій організації ЗНО не є реалістичними. Варто звернути увагу на час, який дається для проведення тестування.

Єдиним найефективнішим способом організації ЗНО буде його відтермінування на той період, коли небезпека епідемії зменшиться. Це дасть додатковий час учням підготуватися, а влада зможе створити додаткові умови для безпечного проведення тестування. Наприклад, в аудиторіях тестування зможуть складати не 15 осіб, а 7 (розширення мережі закладів, що залучені до проведення ЗНО), збільшення кількості інструкторів, що запобігатимуть скупченням людей тощо. Це вже зменшить ризики поширення хвороби під час тестування, – розповів експерт.

Костянтин Шокало також вважає, що ДПА у формі ЗНО скасувати можна, однак таке рішення призведе до ряду негативних наслідків: 

У будь-якому разі має бути проведена державна атестація одинадцятикласників. Виставлення атестаційних балів по поточному оцінюванню випускників у школах неможливе. Воно не вказуватиме на реальний рівень знань кожного учня, а також буде непрозорим і несправедливим. Те саме стосується і дистанційного атестування. При складанні ДПА обов’язково мають бути дотримані принципи доброчесності, самостійності, прозорості, справедливості та непідкупності. Тому ДПА у формі ЗНО має лишитись, адже від нього також залежить рейтинговий бал вступників (вплив на середній бал атестату, або на отримання/неотримання медалей). 

Марія Макодзеба, учителька математики Києво-Печерського ліцею №171«Лідер», на стороні тих, хто закликає скасувати ДПА. Такий крок дозволить зменшити стрес випускників, які через коронавірус уже не зможуть побувати на Останньому дзвонику та випускному. А відкриті локації для проведення ЗНО вчительці здаються фантастикою:

Відкритий простір викликає багато запитань. З власного досвіду можу сказати, що я брала участь в скаутсько-гайдіських таборах на 40 000 осіб, де необхідно було писати навіть під дощем, а це не дуже зручно, враховуючи, що ми писали вікторини, сидячи на килимах з парасолями. Але, якщо проводити ЗНО на відкритій локації й поставити парти, необхідне хоч-якесь покриття… Тому відкриті локації поки фантастика для проведення ЗНО.

Потрібно виходити на відкритий діалог з МОН, вважає Ірина Чернілевська. І лише тоді можна буде прийняти правильне рішення. Каже, що треба розуміти, як крутиться кожне коліщатко. Директорка запевнила, що попри будь-які труднощі її команда буде готовою до проведення ЗНО: 

Будуть помиті коридори дезінфекторами, ми й кварцування кабінетів проведемо, бо ми –  відповідальні працівники. Ми будемо готові до цього. Але для того, щоб залучити вчителів, необхідно створити для них безпечні умови роботи. 

Усіма дезінфекційними засобами будуть забезпечувати місцеві органи влади. А скільки в них є ресурсів? Що у них є? І процедура має скоро відбутися, але систему захисту вчителів досі не бачимо.

Ірина вважає, що кожен день зволікання призводить до втрати часу, але найбільше – до втрати талановитих випускників: 

Ми переміщуємось у свідомість одинадцятикласника, який дивиться на календар, і відчуває відповідальність, самоорганізацію. Хтось з них до цього більше готовий, а хтось – менше. Я пам’ятаю свої переживання у цьому віці! Сьогодні, на жаль, кожен день зволікання – це наші втрати отих найталановитіших учнів. 

За словами директорки, онлайн-формат ніколи не замінить відчуття згуртованості, ті емоції й шматок життя, який опинився поза межами карантину. Це особливий світ: світ щастя, почуттів та емоцій. І він набагато кращий ніж той, в який ми випускаємо учнів: 

Тому що тут є дружба, чесність, жива емоція, щирість, відкритість. І цей момент підкосив багатьох. У дітей забрали ці емоційні забарвлення, які давали піднесення. Я говорила з батьками, й ми намагаємось підтримати й мотивувати учнів. Потрібно скасувати ДПА, щоб учні позбулися проблеми незавершеності. І якби ж МОН зробив рішучий крок назустріч! Ми, дорослі, і небо підстелили, якщо можна було б. Але чому нас не чують?

Читайте також: 

Пропоную МОН революційне рішення – скасувати цьогоріч ЗНО, – освітній експерт

Використання статей порталу «Всеосвіта» дозволяється за умови відкритого для пошукових систем гіперпосилання на ці статті.

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ залишилося:
0
1
міс.
0
1
дн.
2
1
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!