Пропоную МОН революційне рішення – скасувати цьогоріч ЗНО, – освітній експерт

Викладач й професор університету закликав МОН скасувати цьогорічні випускні іспити.

На тлі обговорення проведення іспитів для випускних класів чимало освітніх експертів погоджуються з тією думкою, що скасування ДПА у формі ЗНО допоможе відсіяти тих учнів, які не вступатимуть цьогоріч до університетів. Але й без відповіді лишається питання про можливість проведення ЗНО й забезпечення учасників та організаторів засобами індивідуального захисту. Тож, зважаючи на епідеміологічну ситуацію й високі ризики, доцільно було б скасувати ЗНО. Таку думку висловив Віктор Бондаренко, доктор філософських наук, професор і завідувач кафедри культурології НПУ ім. М. П. Драгоманова.

Викладач запевняє, що нічого немає проти ЗНО й не намагається дискредитувати УЦОЯО:

У контексті нинішніх подій, пов’язаних із пандемією, звертають на себе увагу спроби МОН визначитися з проведенням у поточному році ЗНО. Учора прочитав, що ЗНО відбудеться з 25 червня до 17 липня 2020 року. З урахуванням того, що ці дати повинні будуть вписатися у загальний перебіг подій боротьби з коронавірусом, і вже корегувалися, пропоную МОН прийняти обдумано-революційне рішення – не проводити ЗНО у цьому році. Таке рішення буде зрозумілим для усіх з відомих причин.

Окремо хочу наголосити, що я, насправді, обидвома руками за ЗНО, про що неодноразово заявляв публічно. Мене також не варто підозрювати у якихось закамуфльованих гріхах і намірах збагатитися, а також у лобіюванні чиїхось інтересів чи, прости Господи, дискредитувати УЦОЯО, разом з його беззаперечними досягненнями. Ні, і ще раз ні!

Я просто закликаю задуматися над людською аксіологією і правильною ієрархією наших цінностей. Як стверджується у 27 вірші другої глави Євангелія від Марка, субота створена для людини, а не людина для суботи! Світською мовою це означає, що випускники 2020 року живуть не для того, щоб попри усі скласти ЗНО, а навпаки – ЗНО існує для з’ясування рівня знань, отриманих ними у школі.

За словами професора, на сесії ЗНО присутня значна кількість людей: ті, хто складає іспити та ті, хто забезпечує цей процес. Усі вони контактуватимуть одне з одним, а потім повернуться додому й піддадуть ризику членів своїх родин:

Сесія ЗНО, як відомо, пов’язана з переміщенням великих мас людей. У нашому випадку – це приблизно 360-370 тисяч учнів, значна кількість тих, хто забезпечуватиме цей процес: працівники УЦОЯО, вчителі, поліція, люди, які прибиратимуть приміщення шкіл та намагатимуться нагодувати та напоїти учасників цієї сесії. Загалом, гадаю, набереться до 500 тисяч людей, які тричі підряд, покинувши свої сім’ї, змушені будуть їхати за визначеними адресами, піддаючи себе та оточення колосальному ризику. А ввечері, після величезної кількості контактів, будуть повертатися додому і спілкуватися із батьками, родичами, учителями, сусідами тощо. Загальну кількість людей, втягнутих у цю потенційно небезпечну справу, навіть важко порахувати. Їхня кількість буде вимірюватися мільйонами. А навіщо? Щоб країна поповнившись новими хворими, мала б результати ЗНО.

Викладач також вважає, що звичайні шкільні оцінки можуть дорівнювати балам ЗНО і служити підставою для зарахування до університетів:

Починаючи з 1 вересня 2019 року і до оголошення в країні карантину школи працювали у звичайному режимі. Учителі приходили на роботу й оцінювали знання учнів як зазвичай, знаючи, що під час вступу до ЗВО братимуться до уваги не шкільні оцінки, а бали ЗНО. Відтак, логічно думати, що ніхто і нікому не намагався штучно завищити поточні оцінки, а тому вони можуть з великою ймовірністю вважатися об’єктивними. Об’єктивна оцінка знань – і є метою ЗНО. Тому шкільні оцінки, в силу нинішніх обставин, можуть дорівнювати балам ЗНО та служити підставою для зарахування до З
ВО за тією ж моделлю, яку ми використовували за наявності результатів тестування. Водночас результати навчання в режимі онлайн можна і треба не брати до уваги, оскільки в певних місцях для цього були створені зовсім різні умови та і вчителі, як відомо, «мали право на помилку».

Щодо творчих конкурсів, які є складовою умовою вступу до деяких університетів, Віктор Бондаренко пропонує провести їх онлайн або у звичайний спосіб, але з суворим дотриманням рекомендацій МОЗ:

Природно, що якість і принципи оцінювання знань шкільними вчителями й за технологією ЗНО можуть дещо відрізнятися, але загалом вони дадуть дуже схожу картину, а головне – відповідатимуть принципу об’єктивності оцінювання знань. При цьому слід було б без жодних застережень прийняти документи про «прострочені» ЗНО. Залишається подумати над тим, як провести творчі конкурси. Оскільки їх не зміримо менше, ніж звичайних іспитів ЗНО, то їх можна було б провести, скажімо, онлайн або з особливими пересторогами у звичайний спосіб.

У такому разі ми не будемо піддавати ризику великі маси (в основному молодих) людей і гарантовано збережемо їхні життя, а не будемо уподібнюватися тим «сміливцям», які закликали іти до храмів на Великдень чи працювати в контакті з людьми, попри карантинні перестороги. Влада уже зробила все, щоб люди масово хворіли й помирали – вивезла маски, залишила відкритими пролобійовані кимось торгові мережі, знищила урожай молодих овочів, натомість купувати їх деінде тощо. Найстрашніше, що при цьому хворіли й помирали люди. За таких обставин ми повинні розуміти, що у кожного є своя зона відповідальності. У МОН це проблема ЗНО, якою не можна нехтувати. Навіть за умови, якщо воно буде скасоване, і молоді люди гарантовано залишаться живими, вони потім «наздоженуть» свої знання під час навчання у ЗВО.

Мені здається, що саме так у найкращий спосіб могла б реалізуватися громадянська, професійна та батьківська позиція тих, хто покликаний приймати відповідальні рішення не лише за штатних обставин, але і в лиху годину засилля пандемії коронавірусу.


Читайте також:

Три роки замало: сертифікатам ЗНО треба подовжити термін дії, – експерт

#ЗНО #ДПА #іспити 

Використання статей порталу «Всеосвіта» дозволяється за умови відкритого для пошукових систем гіперпосилання на ці статті.

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з ФРАНЦУЗЬКОЇ МОВИ залишилося:
0
1
міс.
0
0
дн.
2
1
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!