Статті
1617
26 липня 13:19

Знання принципів роботи мозку – секрет результативної роботи вчителя

Як учитель може використовувати ці знання під час планування уроків?

Багато вчителів використовують певні шаблонні методи роботи з учнями. Наприклад, більшу кількість  уроку говорять вони, а діти в початковій школі сидять, як на лекціях в університеті. Або ж навпаки: швидко пояснили тему, сподіваючись, що дитина спроможна великий обсяг матеріалу так швидко і ретельно опанувати, та починають масово викликати учнів до дошки. З появою технічних засобів навчання деякі вчителі почали занадто багато використовувати пізнавальних мультфільмів, інтерактивних вправ і дивуються, чому немає очікуваного результату.

Які методи ефективніші, проаналізуймо через призму фізіологічних особливостей мозку людини.

Людина запам’ятовує лише 10% того, що читає. Систематичне з уроку в урок читання параграфів, казок, віршів немає нічого спільного з процесом запам’ятовування. Звісно, дитина буде пам’ятати  головних героїв казки, сюжетну лінію оповідання або суть параграфа, але ж це зовсім не про якість роботи вчителя. Ось чому самостійне опрацювання матеріалу таке малоефективне. Фрази «прочитай та перекажи нове правило» за коефіцієнтом корисної дії майже дорівнюють нулю. Витрачаємо час на уроці, але не досягаємо жодних результатів.

20% запам’ятовування відбувається під час прослуховування матеріалу. Якщо ви ще досі вчитель-лектор, треба терміново переглядати власні професійні навички. І немає різниці, наскільки грамотно та детально ви будете пояснювати матеріал – фізіологічні можливості мозку незмінні.

30% ефективності буде за тієї умови, якщо вчитель концентруватиме свою увагу на візуальній складовій уроку.  Це приклад тих педагогів, які полюбляють використовувати наочність. У них величезні запаси схем, таблиць, і під час уроків вони вправно змінюють одна одну та не дають можливості дитині перевести погляд з дошки на щось інше, адже на ній постійно змінюються зображення. На жаль, з появою неймовірної кількості гаджетів в учнів та різноманітними іграми на них звичайний плакат програє емоційно. Відсутня динаміка, яскраві кольори не змінюються щосекунди, тому цим здивувати сучасну дитину дуже важко.

Більш ефективним будуть уроки вчителя, який комбінує свою розповідь з візуальним підкріпленням. Адже  50%  від того, що бачить та чує в один момент учень, буде залишатися в пам’яті. До появи НУШ велика кількість учителів використовувала такий підхід в роботі та мала непогані результати, адже багато чого ще залежить від змістового наповнення, кількості проведених уроків з теми.

70%  запам’ятовування відбувається в той момент, коли учень щось опановує через певні дії. Ось чому зараз така велика кількість практичних / дослідницьких / проєктних робіт окреслена вимогами програми. І мова зовсім не про те, щоб ускладнити життя вчителя і обтяжити його додатковими завданнями, а головна мета – це залучити природні можливості дитини та отримати максимальний результат під час навчання.

І найцікавіше – 90% запам’ятовування інформації відбувається в той момент коли одна дитина навчає інших. Ось чому на відкритих уроках все частіше можна спостерігати ситуації, коли діти завчасно опановують певний матеріал, а під час вивчення теми пояснюють його своїм друзям, виконуючи роль оратора.

Навчайтесь разом зі своїми учнями, вдосконалюйте власні вміння та не зупиняйтесь на досягнутому. 

Вас також може зацікавити такий матеріал: Вдалий старт у навчальному році – можливий: підбірка вчительських секретів

Всеосвіта – незалежне ЗМІ, що працює для вас та заради вас. Матеріали, які ми публікуємо, завжди вчасні, об’єктивні та перевірені. Наш проєкт існує завдяки вам

Підтримати нас можна по-різному. Ваші вподобання, поширення , коментарі дозволяють іншим людям дізнатися важливу інформацію, а замовлення брендованої продукції та електронних товарів допомагає нам інвестувати у розвиток новітнього українськомовного контенту.

Поширити
матеріал:

Використання статей порталу «Всеосвіта» дозволяється за умови прямого, відкритого для пошукових систем гіперпосилання на ці статті у першому абзаці. Назва порталу «Всеосвіта» має згадуватися обов'язково. У разі невиконання цих вимог, питання автоматично передаватиметься до юридичного відділу.